Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels in grote potten/zakken


Aanbevolen berichten

En dan waren de poters den overschot van die buiten geplant zijn, zo van die ienemiene kleine die je normaal weggooit.

 

Volgend jaar daar gewone poters voor nemen en vroeger laten voorkiemen en nog iets vroeger de serre in.

Heb toch emmers genoeg waar dan later de tomaten enz... in moeten.

 

April moet haalbaar zijn

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jeanne, is afhankelijk van vele factoren.

De grote van het pootgoed en of ze voorgekiemd zijn, het ras, de klimatologische omstandigheden.

Bij mij hebben ze eerst tijdens de vriesdagen onder lagen vliesdoek en gaatjesfolie gestaan in de serre.

Daar zijn ze blijven staan tot vandaag geoogst na 67 dagen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht toch maar even om te kijken,vindt de stengels nog niet lang genoeg,en sorry voor het verkeerd schrijven van je naam. vorig jaar had ik geen bloemen,dus was verbaasd dat ze er nu zo vroeg in kwamen, wist even niet wat dat betekende. Het is het ras eersteling, de andere zijn echt nog niet zover, sterker nog er zijn nog 4 manden die ik nog een keer moet aanaarden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wacht toch maar even om te kijken,vindt de stengels nog niet lang genoeg,en sorry voor het verkeerd schrijven van je naam. vorig jaar had ik geen bloemen,dus was verbaasd dat ze er nu zo vroeg in kwamen, wist even niet wat dat betekende. Het is het ras eersteling, de andere zijn echt nog niet zover, sterker nog er zijn nog 4 manden die ik nog een keer moet aanaarden.

 

Hallo Jeanne-Heijmans,

 

Beetje late reactie maar ik was zo aan het zoeken op het forum naar aardappels aanaarden en vond deze topic.

Ik had een vraagje over dat aanaarden bij je aardappels. Hoe doe je dat nou precies en wanneer, hoe groot moeten ze zijn enz..?

Alvast bedankt,

 

Danny

In search of my father's garden, I found my own.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Danny zoals Borsalino eerder in dit topic al aan gaf : Emmer gevuld tot de helft. Petatjes erin gelegd. 5cm aarde erop.Toen ze boven de emmer stonden gevuld tot net iets onder de rand. Zelf heb ik ze in zakken en steeds als de planten 10 tot 15 cm hoog zijn vul ik de zak weer bij met grond. In de volle grond doe je het ook als je planten rond de 15 cm hoog staan maar meestal wordt er dan niet meer dan 2 a 3 keer aangeaard. In een pot of zak kan je intheorie door blijven gaan met aanaarden tot vlak voorje planten gaan bloeien. Je ziet dan knoppen verschijnen in de plant maar, ook de natuur heeft wel eens een grap inpetto en bloeien je planten niet. hoeveelheid bloemen verschilt ook per ras. En er zijn ook moestuinders die aarden niet aan.

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

ik heb gekozen voor de groei zak, deze heeft afwatering tegen de rot en een luik met klittenband zodat je kan voelen hoe het met de maat staat en ze kunt rooien zonder dat je steeds langs de plant/ stengels moet.

ik vind het ideaal zo rooi je wat je die week ongeveer wilt gebruiken en maakt ruimte voor verdere groei.

de kleur is groen, en valt mooi weg in de tuin.

 

omdat deze zakken zo gevuld kunnen worden kun je ze totaal vullen of per hoogte / zo kan er ook ui in/ prei / tomaat/ courgette en pompoen.

ideaal zo'n groei zak, ik kocht het bij vreeken maar ik heb ze nu ook al meer gezien / dus oplossing voor verzetten door handvatten/ s winters opbergen tot plat bewateren naar wens/ gr en suc6.

bij mij staan ze er al 1 meter hoog in vanuit de pootaardappel, nog geen bloemetje waar genomen helaas tis ws te koud nu / nog// gr mo

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mijn aardappels (belle de fontenay) heb ik in maart (na de vorst) gepoot in ruime bakken. Ze waren al uitgelopen.

Ik heb ze telkens mooi aangeaard. Nu zie ik echter nog geen bloemen, heb ik dan iets fouts gedaan, of moet ik wat meer geduld hebben?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi allemaal

 

Klein vraagje: heeft het nut om deze aardappel nog aan te aarden?

Foto:

imag035871711372261214.jpg

Hij begint al bloemknoppen te maken. Ik heb er totaal geen verstand van, ergens in april heb ik hem in de grond gedaan. Een paar weken terug was ik een weekje weg, toen in terug kwam was hij zo groot! (het gaat dus wel snel!) Ik heb ook geen idee welk soort ik heb geplant, ik weet alleen dat het een rode, kleine aardappel is

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik heb ook groeizakken, ( vreekens zaden) en ik geloof niet eens dat je zo moet aan aarden. er zitten ivm de kou nog erg weinig bloem in, maar de plant groeit goed, ik hoop dat als het weer straks ontploft er een goed herstel komt in alles, mijn tuin loopt met alles achter en de tomaat wil wel, maar ook te brrrrrrr.,

de aardappels wil ik per week rooien via een grijp-luik ///klepje weer dicht, en in alle duisternis wacht ik op mijn nieuwe portie.

 

 

ik denk dat een aardappel veel pikt, behalve te veel water wat niet weg kan. geduld en vertrouwen dat je toch aardappels eten kunt uit eigen tuin.

Link naar reactie
Delen op andere sites

1 van mijn 2 wasmanden van de Action heb ik leeggehaald. Kon mijn nieuwsgierigheid niet meer bedwingen. Eigenlijk moeten ze nog 3 weken. En het valt me niet tegen wat er van mijn plantjes afkwam. Vooral omdat mijn plantjes niet veel meer waren na al die regen wat er gevallen is.

 

Maar de andere wasmand laat ik nog mooi 3 weekjes staan

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb deze tonnen in de voortuin en in 1 van de tonnen aardappelen gezet.

 

 

469259_579116748786886_94955768_o.jpg

 

 

5 gewone biologische aardappelen onderin gedaan, en bij opkomend groen aangeaard.

 

Alleen was het opkomende groen de 2e keer wel behoorlijk snel en hoog opgekomen en weet ik niet of ik nu te laat was met aanaarden.

 

Ik kan denk ik nu nog 1 keer aanaarden en dan mag het groen er wel helemaal uitkomen.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vandaag een van de twee zakken aardappels geoogst planten waren echt op maar, viel heel erg tegen. Een zeer matige opbrengst van 750gr. Wel veel aardappels maar erg klein. De anderzak kan een betere oogst gaan geven gezien het loof daar nog wel groen is ?

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

mijn vraag ik heb frieslander in groeizakken,de eerste eruit gemolken, mooi resultaat 6 middelgrote, het verbaast mij dat deze plant niet bloeit of gaat doen zover ik het zie. wie heeft ook rasje;.... frieslander??

ik haal nu mijn eerste maaltje eten eraf maar is dat het zelfde als dat hij gebloeid heeft qua voedingswaarde?

ook op Google vind ik er niets over.

 

moet er trouwens altijd kalium aan de grond worden toegevoegd bij de piepers of kun je ook vermoeden dat in hele goede grond genoeg zit, en is de oogst hiervan afhankelijk? qua hoeveelheid?

ik lees het graag/ gr mo

tuin-2013-00317191373471255.JPG

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Wij hebben het dit jaar ook eens enkele zakken geprobeerd. We zagen het op een programma op de tv:

http://www.vier.be/demoestuin/videos/zak-patat/42747

Hier kan je het filmpje bekijken: 3 aardappelen per zak en wachten maar.

Vorige week de aardappelen uit de zakken gehaald: Gloria en Desiree, maar de oogst viel een beetje tegen hoor.

Onze aardappelen in volle grond, waren dit jaar ook minder goed dan vorig jaar.

Groetjes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Vandaag eens bij de 2de leg aardappels gaan kijken en ik kan niet anders zeggen dan dat het er veel beter uit ziet dan de 1ste leg.(erg lage opbrengst)

Deze rit eens niet aangeaaard in de zakken en wat ik aan aardappels tegen kom als ik wat grond wag haal is al veel groter dan de gemidelde aardappel van de 1ste leg. Dus hoop doet .... (ik zal laten weten met een week of wat of het echt een betere opbrengst is)

Onkruid bestaand niet, het is slechts ongewenste vegetatie en het verschil tussen een bloem en een onkruid is een oordeel. www.peperschrift.nl

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...
  • 6 maanden later ...

Volgens mij neem je daar best late rassen voor dus dat lijkt mij vrij normaal dat ze nog niet boven zijn. Hangt ook van de hoeveelheid grond erop en de tijd van poten af natuurlijk. Gezien de droogte zou ik zeker water geven (vergeet zeker geen gaatjes te prikken in de zakken!)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weeks later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...