Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Aardappels in grote potten/zakken


Aanbevolen berichten

Ik heb deze week mijn aardappels gepoot, van aardappels die ik pas een paar weken terug geoogst heb. Ik vergat het steeds en dacht dat ze allang rot waren, maar het waren toch nog mooie aardappels.

Vorig jaar 5 kleintjes in een ton gedaan, een stuk of tien aardappals om op te eten, een handvol aardappels ten groote van knikkers en dan nog 4 die al begonnen uit te lopen heb ik gepoot in een oude fietsmand. Benieuwd wat ik straks allemaal kan uitgraven.

De wereld biedt genoeg voor ieders behoefte, maar niet voor ieders hebzucht.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi

 

Ik heb niet alles gelezen maar heb ook aardappels in zakken staan. En die groeien als kool

image63211399403707.jpg

 

Gaat dit bij jullie ook zo snel?

 

Het ras is woudster, gekocht bij Vreeken in Dordt

 

Hoeveel aardappels heb je per zak gepoot?

 

Hier gaat het ook snel, zal morgen eens een nieuwe foto maken

Link naar reactie
Delen op andere sites

Loes

 

3 tot 4 per zak. Zoals beschreven stond bij deze zakken. heb ze ook aangeaard. Ze staan lekker in het zonnetje gewoon op tuinaarde. Ik heb er aan mijn buren ook gegeven die ze in een hele grote pot hebben gedaan. maar die staan nog lang zo hoog niet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Riverdale

 

Ik heb geen idee, mijn "kweekzakken" hebben die flapjes niet. Ik heb begrepen dat die dienen om de aardappels te oogsten naar behoefte. m.a.w. je laat de rest in de zak aan de plant zitten. Maar heb dus geen idee of dat wel kan.

 

Mijn zakken moet ik gewoon omkeren denk ik zodra de tijd daar is.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 4 weeks later...

Nog even een vraagje, Wanneer oogst je de aardappelen eigenlijk? als er bloemen in de planten komen of als het loof begint af te sterven? Of .....??

 

Onze planten staan al behoorlijk hoog in de zakken, en ik heb zefs het loof moeten ondersteunen omdat het omviel en het pad begon te blokeren

Het zit al vol knoppen en ik denk dat na deze regenbuitjes van gisteren en vandaag de boel flink in bloei komt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vroege aardappelen oogst je nog als de plant er mooi bij staat. Het is dan even zien of ze groot genoeg zijn.

 

Late aardappelen oogst je wanneer het loof is afgestorven. Tenzij dat de plaag erin komt, dan snij je het loof af en kan je het wortelstel nog even laten zitten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

In de hoop dat ik geen dubbele posting plaats omdat ik, gezien het grote aantal reacties, mogelijk een berichtje over het hoofd gezien heb, maar dit vond ik een van de meest interessante opties, helaas kan ik de internetpagina niet meer terug vinden dus hoop dat het verhaal begrijpelijk is. Je neemt een grote regenton, maakt onderaan een paar gaten voor de drainage, vult de ton met een laagje aarde van ongeveer 10 cm, en daar leg je een aantal aardappelen op, een stuk of vijf, op de normale plantafstand. Je bedekt je aardappels met een laagje aarde zoals je met poters in de volle grond zou doen, maar nu komt het: als het loof een centimeter of tien hoog is, bedek je dat opnieuw met wat aarde zodat er nog een paar blaadjes nét boven staan.. je herhaalt dat tot je regenton vol is en dan heb je een vijftal aardappelplanten waaraan de aardappelen zich als een soort lange verticale streng hebben ontwikkeld. Ik heb het een keer geprobeerd, helemaal naar wens verliep het niet maar het was ook zeker geen mislukking, helaas heb ik er geen foto's meer van, zeker de moeite waard zelfs op een balkon als je bereid bent af en toe wat grote zakken potgrond naar zes hoog te versjouwen

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...
  • 6 maanden later ...
  • 2 weeks later...

Heb laatst drie zogenaamde "tuinzakken" aangeschaft van 40x40x50 voor €1,50. Was een koopje, kon ze niet laten liggen Nu wil ik dit jaar eens aardappelen in zakken proberen. Mijn zakken zien er uit zoals velen hier op de foto's. Neem aan dat deze van zichzelf al genoeg water doorlaten? Zodat de aardappelen niet verzuipen na een hevige regenbui?

 

Ik ben van plan om drie tot vier jaar oude compost te gebruiken. Dit aangezien het best aardige zakken zijn om te vullen en bij opa nog een hoop ligt welke in principe niet meer leeggeschept zou worden. Kan het dus mooi voor de zakken gebruiken lijkt mij

Vriendelijke groeten,

 

Holland

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, alles uit die bak. Nee, niks gedaan en het was zelfs geen potgrond maar bemeste tuingrond (de goedkoopste optie in Hornbach). Maar wel goed water gegeven (automatische systeem) en wat compost ook in de lente. Hopelijk krijg ik hetzelfde oogst deze seizoen.

Sorry voor taalfoutjes, ik ben niet Nederlands =)

Mijn blog: http://www.moestuinforum.nl/blog/Estemy

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...