Jorg Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Jeanne, Aardappels in de volle grond geef je alleen water als het enkele dagen/weken zeer droog is, aardappels in pot / zakken moet je zeker watergeven omdat het vocht veel sneller verdampt. Wanneer en hoeveel bepaal je door met je vinger in de grond te voelen hoe vochtig die nog is. Zorg in ieder geval dat overtollig vocht weg kan door gaten te boren in de potten (met daarop potscherven, eigenlijk net zoals je elke andere potplant zou planten ). Quote
jeanne-heijmans Geplaatst: 15 december 2011 Geplaatst: 15 december 2011 Bedankt, ja dat was het ook met de kerst aardappelen geheel niet aan gedacht om er gaten in te doen enz. Het was echt zo nat joh, geen wonder dat ze verrot waren. 2012 nieuwe kansen, Quote
geedee Geplaatst: 17 december 2011 Geplaatst: 17 december 2011 Lady's and gentlemen......tromgroffel...... We proudly present the results of the potatoe-for-christms-experiment 2011: De grond was erg nat nu en voordat ze gingen rotten, dacht ik, oogsten die kilo's!!! Maar het bleek een speurtocht tussen de natte klei en ik was blij dat ik rode piepers had gepoot....vielen ze tenminste een beetje op. Kan best zijn dat er tussen de modderklodders nog een aantal knikkertjes zitten, maar het werd mij te koud Was leuk om te doen maar het gesleep niet waard.....conclusie: niet voor herhaling vatbaar. Heb toch maar een flesje wijn erbij geopend....kurk als maatreferentie Quote
Olive Geplaatst: 20 december 2011 Geplaatst: 20 december 2011 Nou mijn kerstexperiment is ook . Vandaag er uit gehaald, wel veel kleine knikkertjes en 3 aardappeltjes op normaal krieltjes formaat. Maar het was wel een leuk experiment. Volgend jaar misschien wel weer proberen maar dan toch een maandje eerder. Het waren er namelijk wel veel, alleen gewoon nog veel te klein. Quote If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero
RvO Geplaatst: 21 december 2011 Auteur Geplaatst: 21 december 2011 Net aardappeltjes geoogst uit de koude bak. Net één maaltje van drie plantjes, drie echte aardappeltjes, de rest minikrieltjes. Niet veel, maar toch leuk dat het gelukt is. Volgend jaar opnieuw proberen, maar eerst even nadenken hoe het beter kan. Dus zeker deze draad nog eens helemaal doorlezen. Quote
geedee Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Ik heb genoteerd in mijn tuinagenda: In 2012 eind juni 6 aardappels poten in bakken op wieltjes zodat het makkelijk verplaatsbaar is.......of er niet meer aan beginnen ..... kweetniet Quote
Rantje Geplaatst: 21 december 2011 Geplaatst: 21 december 2011 Dat er in die 6 weken dan zo'n verschil kan zitten. Misschien dat het ook aan het 'merk' ligt. Nou was ik dik tevreden met mijn oogst hoor, 't was het resultaat van 2 aardappels, nummer 3 deed 't niet Wel verschillende maten, een paar joekels, veel normale, een paar kleintjes en een stuk of 5 knikkers die ik niet meegeteld heb in het aantal van 26 Maar goed ik ben snel tevreden want ik was al blij met mijn 3 spercieboontjes... Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 juni 2012 Geplaatst: 13 juni 2012 Hallo allemaal, Wie gaat er weer aardappels poten voor de kerst? Bij mij is het vorig jaar mislukt, Ik had toen geen gaten in mijn emmers,dom dom dom. en ik dacht dat ik ze water moest geven, ook dom,maar dacht dat zo moest,maar inmiddels weet ik beter. Dus had gewoon water rot. Maar een uitdaging weer, en ik ga het gewoon weer proberen met de late aardappel nicola. Wie doet er mee straks? Quote
henkg Geplaatst: 14 juni 2012 Geplaatst: 14 juni 2012 Ik haak af.Vorig jaar was dit mijn resultaat:nieuwe-aardappels-met-kerstmis-t2769-170.html?hilit=kerstmis#p59913 Grappig om een keer gedaan te hebben. Ik had meer schik van mijn Kerst-tomaten, dan zie je iets boven de grond gebeuren. En ook dat ga ik niet herhalen. Kort door de bocht: - Stop één aardappel in een emmer met aarde.- Verzorg gedurende 4 maanden.- En zie: één nieuwe aardappel.Bij de staatsloterij heette dat vroeger een eigengeldje. Misschien eens iets met Kerst-aardbeien gaan proberen? Nu ik dit zo schrijf bedenk ik: ik ga een paar uitlopers laten groeien. In augustus een paar weken in de koelkast, bij +2 graden, vanaf begin september binnen opkweken. Misschien trappen ze erin. Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
RvO Geplaatst: 15 juni 2012 Auteur Geplaatst: 15 juni 2012 OK Jorieke, Ik ga het in 2012 ook weer proberen, als ik ruimte kan maken op een zonnige plekje.Dan komt daar de koude bak, en daarin moeten de potertjes het verder zelf doen . Succes allemaal. Quote
Kiterraphael Geplaatst: 15 juni 2012 Geplaatst: 15 juni 2012 heb een tijdje geleden ook aardapelen in een hooge kuip gezet plant groeit top nu resultaat nog zien susces er mee Quote kom maar op met de zon en warmte lekker met kids de moestuin in.!!!!
Bit Geplaatst: 22 juni 2012 Geplaatst: 22 juni 2012 Lijk mij best leuk hieraan mee te doen ( zonder dat het nou een prijsvraag- wedstrijd moet zijn , want op zich zijn we dan met iets onnatuurlijks bezig natuurlijk , maar wél leuk ) Maar ja. Moeten we dan geen datum afspreken dat de aardappels de grond in moeten ? Ik bedoel dus: tegelijk. Iedereen die mee doet ?Of is gewoon het doel: nwe aardappels met Kerstmis, en je ziet maar hoe je dat voor mekaar krijgt.. ?? Quote
Yentl Geplaatst: 22 juni 2012 Geplaatst: 22 juni 2012 Ik vind het ook een goed idee om tegelijk te beginnen. Ik denk dat ik ze zelf in emmers ga zetten die in de veranda gaan wanneer het te koud is buiten, dan hebben ze een hele dag zowel licht als warmte Quote
lorre Geplaatst: 24 juni 2012 Geplaatst: 24 juni 2012 Los van aardappels met kerst. Toen ik nog geen lid was van dit forum. Heb ik in het voorjaar in mijn serre aardappel gepoot in mijn serre. Als ik me niet vergis was dit eind februarie begin maart. Ik heb ze laten zitten tot ik mijn tomaatjes wou in volle grond planten. Dus een grote 2 maanden, de opbrengst was niet zoals men anders heeft tijdens de normale groeiperiode. Maar met dat klein experimentje (die ik volgend jaar terug wil doen maar stukje groter)kon ik per plant een maaltijd voorschotelen van 2 personen en kleuter. Dus als je serre toch deels leegstaat waar dan niet gebruiken voor iets die mss minder is, maar dat toch wel iets opbrengt die de moeite is. Als men per m² 9st poot. Kan men al een grote week weg. Verloren moeite of te moeite waard ? Wat denken jullie daarvan. Quote Ist vandage ni tis vo morge
Rantje Geplaatst: 24 juni 2012 Geplaatst: 24 juni 2012 Het verschil zit meer in het feit dat de dagen korter worden en de temperatuur van hoog naar lager gaat. Vanaf februari wordt het steeds wat langer licht...en is geen rare tijd om aardappels te poten. Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
jeanne-heijmans Geplaatst: 24 juli 2012 Geplaatst: 24 juli 2012 Vandaag 3 aardappels nicola's klaar gelegd om te gaan spruiten, Wil ze half Augustus in de emmer doen, zodat ik ze zelf nog aan kan aarden voor ik op vakantie ga, als het goed gaat! Dan mijn schoondochter maar instructies geven en anders maar weer opnieuw bij terug komst eind September. Het valt te proberen. dus dan weten jullie het dat ik al begonnen ben. Quote
appelvrouw Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 (aangepast) Count me in. Van mijn eigen oogst voordat de ziekte toesloeg heb ik enkele mini-rosebella`s.Is het beter vroege of latere aardappels te nemen voor zo`n teelt? Eerst maar eens spruiten te zien krijgen daarna zal ik ze poten als er een plek valt in de kas. 28 juli 2012 aangepast door Gast Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
rommert Geplaatst: 28 juli 2012 Geplaatst: 28 juli 2012 ik denk dat vroeg het best is want die hebben de kortste groei periode Quote
prettig gestoord Geplaatst: 4 september 2012 Geplaatst: 4 september 2012 Bij thuiskomt stonden de planten een cm of 30 hoog!!! Ik heb ze maar voor een groot gedeelte bedekt met een flinke laag potgrond, veel meer past er gewoon niet in de zakken, al met al 3x opgehoogd, zou toch genoeg moeten zijn? Iemand verder nog tips kwa teelt in zakken? Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
prettig gestoord Geplaatst: 7 september 2012 Geplaatst: 7 september 2012 Een foto van 2 van de tassen met aardappels, ruim 50cm hoog ondertussen en 3x opgehoogd! In de volle grond hebben ze het nog nooit zo snel gedaan hehehe Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
prettig gestoord Geplaatst: 11 september 2012 Geplaatst: 11 september 2012 Rare vraag misschien, maar moet je de aardappels nu bijmesten, in de volle grond kunnen ze daar nog voedingstoffen uithalen maar de potgrondvoedingstoffen zijn er na een dikke maand toch wel uit. Andere dingen in potten en zakken mest je ook bij hoe zit dat??? Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
prettig gestoord Geplaatst: 30 september 2012 Geplaatst: 30 september 2012 Nou het mesten zal niet meer nodig zijn, ben een dag weggeweest en de planten waren helemaal aangetast en zijn naar het vierkante archief, oftewel de kliko verhuisd! Erg jammer, had mijn kieftallige wederhelft wel graag op de foto gezet al aardappels rooiend. Ik ben er nu ook echt helemaal klaar mee, zowel op het land, al 3 jaar over 3 verschillende tuinen als in potten nu aardappelziekte gehad! Quote Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!
RvO Geplaatst: 30 september 2012 Auteur Geplaatst: 30 september 2012 Helaas, hier alle knollen rot. Helaas. Na ja volgend jaar beter. En volgend jaar ook anders, maar hoe? Ach ik heb nog even tijd om na te denken. Quote
dirk71 Geplaatst: 9 mei 2014 Geplaatst: 9 mei 2014 Planten jullie de aardappels buiten of in een serre? Quote
rommert Geplaatst: 9 mei 2014 Geplaatst: 9 mei 2014 normaal plant je ze buiten maar als je aardappels met kerstmis wilt ( planten in augustus ergens) dan in een kas omdat ze niet tegen vorst kunnen. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.