Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe aardappels met kerstmis


Aanbevolen berichten

Hier staan ze nog buiten, ze staan wel op een beschutte plaats vlak bij de keukenmuur.

 

Ik heb deze foto vanochtend genomen...tov 2 weken terug, zijn de planten niet meer erg veel gegroeid...dus ik hoop dat er ondergronds nu groei gebeurd

Ik popel ook om te kijken maar houdt me nog ff in tot half december....da's tenminste de planning

 

977_cd946c70dee07825794d3aa20a5b5a46.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Afgelopen nacht (maandag nacht) ook hier in het zuidwesten (Rotterdam) wel erg lage temperaturen (gemeten op mijn balkon op 7 meter boven de grond, de blauwe lijn):

769_3d801aa532c1cec3ee82d87a99fdf63f.png

Voor de zekerheid staan ze nu de komende nacht even binnen, in de keuken.

 

En wat er nu onder de grond gebeurt: aardappelen als speldeknoppen, of nu al als fritesaardappels zo groot? Geen flauw idee.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij mij ook heel zielig, blad is echt heel klein, wordt geel, nu nog even wat zon, maar na het weekend kiep ik heel de emmer om, kijk wat het onder de grond gedaan heeft, ben wel een beetje nieuwsgierig. hopelijk volgend seizoen meer succes met de echte poot aardappelen. ik wil zo graag nieuwe aardappeltjes proeven. voor de rest waar ze wel tierig groeien succes, en ook daar ben ik benieuwd naar het resultaat ,,jeanne

Link naar reactie
Delen op andere sites

Planten hebben licht en warmte nodig. In deze periode is buiten het meeste licht, maar geen warmte. Binnen in huis (huiskamer is de enige optie) is het warm, maar veel minder licht.

- Wat denken jullie, wat zal het betere resultaat geven: buiten laten staan (zolang het niet vriest), of binnen zetten?

- Of kan ik zelfs, bijna 90 dagen na poten, al aan rooien gaan denken?

- Ik heb geen vergelijkingsmateriaal. Jullie nu wel, door onderstaande foto. Doen ze het -gezien de omstandigheden goed, of is het kansloos?

 

Zo zien ze er nu uit (tot nu toe altijd buitengestaan, op twee nachtvorstjes na). Groei zit er de laatste twee weken niet meer in:

769_10c8b14eda41e20efff879acebe080e9.jpg

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had de mijne binnen gezet na de nachtvorstvoorspelingen en ook binnen laten staan...de plant werd geel......heb m gisteren terug buiten gezet.....hoop dat hij nog eventjes blijft aanhouden maar denk dat hij een te grote terugslag heeft gehad ....Dus mijn advies : buiten laten staan, ze zien er goed uit vergeleken bij de mijne.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Na de laatste nachtvorst was de plant heel zielig gaan hangen dus heb ik hem binnengehaald, maar die overgang was te groot vrees ik want hij is helemaal verdroogd. Snel weer buiten gezet, maar helaas. De eerste plant was paar weken geleden al omgegaan en deze is nu ook officieel overleden

Heb wel een hand vol krieltjes

Kan ik die eten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dertien dagen geleden zagen ze er beter uit. Nu:

769_5e97e58abc38a1e92b7d108135ee8c8f.jpg

769_56f06f66941e1ce2df931494831192e6.jpg

 

De flits doet het er nog fris uitzien. De werkelijkheid is anders:

- Bruine pot: het groeipunt is aan het rotten

- Witte emmer: enge vlekken op de bladeren!

 

Vraag (van iemand die pas een aantal weken geleden voor het eerst een aardappelplant van dichtbij gezien heeft):

Nu rooien en oogsten, of nog een weekje wachten?

(Zonder enige kennis van zaken zegt mijn gezond verstand: opruimen, nu!)

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou de mijne hebben het gehad, denk ik, tov de foto gemaakt(en geplaatst) op 28 november zien ze er vandaag erg zielig uit :

 

977_d046c7c035a7a24e6bf082835a610eba.jpg

 

Deze week maar eens kijken wat er in de grond zit.....wordt vervolgd...

aangepast door Gast
Link naar reactie
Delen op andere sites

Boven de grond gebeurde er niets meer, en waarschijnlijk onder de grond ook niet (behalve misschien rotting). Daarom vond ik het tijd om te rooien. Emmer omgekieperd, ziehier het resultaat:

769_f4722d520a93a66afb7dec85bb1848e1.jpg

 

Andere (bruine pot): zelfde formaat, 2 stuks.

Totaaloogst van 2 plantjes: 100 gram.

(Teeltomstandigheden: supermarktaardappeltjes, buiten op balkon, in 2/3 potgrond; 1/3 cocopeat.)

Mijn conclusie: Proef geslaagd. Niet voor herhaling vatbaar. Ook al niet omdat deze oktober / november warmer dan gemiddeld was.

1120183653         2023_teeltlijst (.xlsx)

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Had nog even een vraagje over aardappels, de aardappels voor kerst zijn mislukt, het was veel te nat in de emmer, nu wil ik in 2012 het goed gaan proberen, maar wat lees ik nu in mijn boeken? geen water geven, maar stel dat het een natte zomer wordt? wat doen jullie dan? in een boek staat indien nodig water geven, dus stel dat het droge zomer wordt? hoe gaan jullie hier mee om?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik vind het mooi aardappeltjes Henk!

 

Ik ben bang dat ik de kerst-kriel ook niet ga halen.

De aardappel in de MM buiten ziet eruit als bij de foto's van Nicolette

De Gamma-emmer heb ik naar binnen verhuisd. 3 Aardappelen, 8 sprieten boven de grond...met een voorzichtig beginsel van blaadjes. Dus echt een beetje kale stengels zeg maar. Gister wel aangeaard( flinke schep aarde erop gegooit omdat ik wel erg veel wortels kon zien...rare harige dingen hoor! Eerst dacht ik dat 't schimmel was

 

En de aardappel die al die tijd in de vensterbank stond...die gaat het beste, inmiddels ook aangeaard en wat een snel verschil dan ineens.

 

Foto 1: 2 december....klein, komt nog niet eens in de buurt van de rand van de pot...

Foto 2: 12 december, dus in 10 dagen is 'ie echt heel hard gegaan!

 

resized_1221_2a0f2daa1381184f2b1ec2bfeec1d75b.jpg

 

resized_1221_4445d9cd050da7d14a38e66028b73f6f.jpg

 

De foto is buiten gemaakt...ik was mijn broccoli aan het inspecteren...dus het raam weerkaatst een beetje

Hij is nu 34 cm hoog!!!!! Dus in 10 dagen 42 cm gegroeit!!!

Zonder Pokon

 

Op 15 november ben ik pas begonnen...in de hoop dat het hele kleine krieltjes zouden worden. Ik denk niet dat dit lukt...maar ach in januari of februari zijn ze vast ook erg lekker

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...