Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Moestuin afgraven

MartinVught

Recommended Posts

Mijn moesttuin is momenteel geen moestuin maar een onkruidtuin. Het zit vol met kweekgras, heermoes en wat niet meer. Aangezien het een flinke lap grond is (+/- 250m2) is handmatig schoffelen (voor iemand die overdag gewoon moet werken) niet echt een optie.

Het mooiste lijkt mij om de hele tuin 50cm af te laten graven en schone grond te laten storten. Ik ben alleen bang dat dat een kostbare aangelegenheid gaat worden.

Frezen heb ik ook aan zitten denken maar ben bang dat komend voorjaar het onkruid gewoon weer terug komt. (al is het dan misschien beter bij te houden).

Iemand enig idee wat te doen ???

Mocht je een shovel hebben en je woont in de buurt van Vught, laat het me dan even weten

Alvast bedankt voor eventuele tips

Martin

ps. gif spuiten doe ik liever niet, wil wel gezonde groeten oogsten.

Voor het puur onkruid vrij maken werkt de 'kartontruc' goed, bij mij tenminste dan, in het topic makkelijke moestuin/wat moet er door de grond heb ik dat al beschreven. Heermoes is zo vrij lastig te verwijderen, maar groeit alleen op zure grond, wat sowieso niet goed is als moestuin,dus met goede bekalking kun je heermoes onder de knie krijgen.Heermoes is wel goed bruikbaar voor de moestuin; http://www.webmare.nl/Pages/Tips/Heermoes.html Ook kweekgras is lastig en is volgens mij een kwestie van rooien met een riek bij vochtige grond.

Even a broken clock is right twice a day

Alleen frezen zal niet helpen omdat deze de grond alleen maar 'maalt' waardoor het onkruid niet onder gewerkt wordt.

Informeer is bij een loonwerker voor het omploegen van je stuk moestuin grond. Al het onkruid komt tijdens het ploegen onderop te liggen. Daarna (in het voorjaar) frezen zodat de grond weer goed te bewerken is voor de groente en fruit. En daarna natuurlijk goed bijhouden en de opkomende heermoes gelijk verwijderen.

Je kan het ook laten omkeren door een graafmachine of het stuk diep spitten, als het onkruid maar onder komt te liggen.

ps. als je op een volkstuin complex zit kun je eens informeren of daar een vast 'mannetje' hebben die de grond freest en ploegt voor een zacht prijsje.

hoi,

ik trek de meeste pollen met de hand er uit en dan gaat de mest er over, vlak voor de vorst omspitten, en in het voorjaar de vrees er door, en daarna goed bijhouden!! werkt bij mij....ook een flink stuk grond....zeker richting herfst is het lastig bij houden....maar bij houden werkt het beste

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

• 2 years later...

Martin, als ge niet veel wilt werken dan kunt ge er ook aardappelen op planten, liefst late en die goed bemesten zodanig dat ge veel groen krijgt, daaronder stikt al veel onkruid hoor, natuurlijk niet alles maar toch veel.

Heermoes, dat is een lastig geval, maar mijn vader zaliger zei steeds dat ge die niet tegenkomt op een stuk land wat goed bemest en bewerkt word, en daar lijkt het inderdaad ook op.

Kweekgras verdwijnt grotendeels onder de aardappelen en als ge die dan rooit kunt ge de kweek er gemakkelijk uithalen.

Wat ik me afvraag is dit, als ge uw grond laat afgraven en terug opvoeren met andere grond, wat zit daar dan allemaal in van onkruid? En wat met de bemesting daarvan???

Ik zou het niet doen, maar het staat u uiteraard wel vrij hoor.

Voor al de schone meiskes ne zoen, en voor de ventjes ne pol.

goede tips Aalterse-willy. Alleen heeft de topicstarter aanspreken nu niet veel zin meer denk ? De beste meneer is reeds ruim 2 jaar klaar met zijn tuin ? ?

Oei, sorry, had niet op de verzenddatum gelet, oud worden zeker?

Hier een paar foto's van heermoes, de eerste in de tuin van de buur twee huizen verder, tante van onze vice premier.

img585092131367835842.JPG

img585114841367835863.JPG

De sporendragende pluimen worden niet verwijderd wat voor miljoenen nieuwe heermoesplanten kan zorgen.

img585267791367836208.JPG

img585318771367836230.JPG

Bij de tussenbuur staat het ondertussen ook al vol.

img585479191367836266.JPG

En op het land van de boer achter ons ook al, dit is amper een halve meter van mijn tuin dus eerstdaags heb ik ook miserie met heermoes.

Had ik ook.

Ik stond op de wachtlijst en heb pas sinds een week 100m2.

VOL GRAS & ONKRUID.

Gelukkig was het vakantie en heb ik 4mannen in huis. We hebben bijna elke dag, vooral in het weekend zitten spitten & onkruid verwijderen.

Misschien kan je bij de supermarkt of via via enkele (werkloze) personen/studenten/scholieren vinden die graag iets bij willen verdienen? Wellicht goedkoper dan jouw opties.

Karton en (paarden)mest is gratis of zo goed als gratis en levert meteen opbrengst omdat je goed een aantal gewassen kan laten groeien. Spitten zou ik zeker niet doen. Het is tijdrovend en je blijft aan het spitten.

Ik zou vergelijkbare foto's kunnen maken in een paar omringende tuinen. Enigszins irritant vind ik het wel. Wij zijn dit jaar begonnen met onze tuin, maar die paar maanden ervaring zijn genoeg om me te realiseren dat je er beter aan doet die sporendragers zo snel mogelijk te verwijderen. Maar goed, ik ben ook niet heilig; we hebben nog wat paardenbloemen staan. Zal ze vandaag meteen maar weg gaan halen .

hahaha leuk dat je na 2 jaar nog een reactie op een berichtje krijgt.

Afgelopen najaar heb ik m'n hele tuin bedekt met een dikke laag karton. Daar bovenop heb ik een flink aantal kuub stalmest gestort.

Dit voorjaar was het karton grotendeels vergaan en ben ik er met de tuinfrees over heen gegaan. Ik weet het, je zou het niet moeten doen als je last van kweekgras e.d. hebt, maar toch heb ik het gedaan.

En ik moet zeggen dat het resultaat niet slecht is. Ok, het kweekgras komt inderdaad wel weer op maar door het frezen is het een hele luchtige grond geworden en trek ik het er zonder moeite met wortel en al uit. Het is nu een kwestie van bijhouden en wie weet krijg ik dan wel een mooi "onkruidvrij" tuintje. De heermoes is dit jaar al een heel stuk minder dan afgelopen jaar. Het gaat de goede kant op.

Vandaag toch wel de eerste vier heermoes pluimen uitgetrokken in mijn tuin zekers!!!!

Zal maar gauw veel en zwaar bemesten en kalk strooien zodat die boel wegblijft.

Als het al lukt.

Wat moet ik nu zeggen? Dank u wel lieve buren?????