Ga naar inhoud

Zelfgeteelde tomaten met kerstmis?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wat leuk, ik las toevallig eens over een vrouw die vertelde dat ze als klein meisje voor de tomatenplanten zorgde, toen ze een winter bij haar oma woonde.

Dit verhaal speelde in de oorlog, papa was als soldaat in Europa en haar moeder moest ful time werken, ze woonde dus bij haar oma.

Helemaal vreemd is het dus niet om tomaatjes te kweken met kerst..maar in het verval geraakt denk ik omdat je tegenwoordig year around alles kan kopen.

Geplaatst:

Leuk dat er nu maar liefst drie probeerders zijn: Tomaat52, Wilma2, Tuinkabouter.

Mijn "record" van 4 tomaatjes met twee plantjes, rijp begin januari, gaan jullie vast verbeteren. Zet hem op!

Jullie liggen trouwens vóór op mijn schema van vorig jaar. Toen pas op 31 augustus gezaaid.

Ik denk dat degene met het grootste (lichtste) raam, pal op het zuiden de meeste kans maakt. Gebrek aan licht is volgens mij het grootste probleem.

Zelf ga ik verder met de voorbereidingen voor rijpe aardbeien met kerstmis aardbeien-met-kerstmis-t6355.html

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Geplaatst:

Dan maak ik kans :P

Ze krijgen een plekje voor een groot schuifraam recht op het zuiden ;p

Maar we zien wel..

Heb er daarnet nog een vernield ( was er op gaan staan )

Veel succes allemaal :P

Life can only be understood backwards; but it must be lived forwards.

Geplaatst:

Met hoeveel planten doen jullie mee? Ik met een stuk of 15.

Hier de planten die zoals mijn moeder het zegt mogen buitenspelen :

2hd8a4g20071371148055.jpg

Mag ik dat zeggen? Ja, dat mag ik zeggen!

Geplaatst:

Ik heb er nu 7 of 7 buiten staan.

Maar denk dat ik er 3 ga binnen zetten ( wegens plaatsgebrek ;p)

Maar welke soort tomaten heb jij?

Geplaatst:

hallo, deze eigewijze dame heeft de kleintjes weer even binnen laten spelen om even een shotje te maken.

dit is de cour de bouef,had deze op de markt gekocht, was meteen verliefd op het voorkomen van die super grote snack. heb er 2 gezaaid

p831002721751346436756.JPG

is nu van af zaaien 11 dagen oud.

de bedoeling is ze eerst in de koude kas te zetten.

koud wordt het intussen wel met nachten van 13 graden. Weet niet of dit goed is

ik heb geen ramen op zuid, wel west of oost.

oost is de zon in de morgen tot +-2 uur

west vanaf 2 uur in de middag, zijn wel grote ramen, maar twijfel welk raam het geschikst is

als deze tomaatsoort een grote plant gaat maken wordt het moeilijk steeds te wisselen

moet dan wel steeds trap op of af, doe je niet snel met een metertje of 1/2 tomaat in je armen,

wat denken jullie is het beste?

Geplaatst:

Dat ligt er aan of de foto past binnen het topic (bijhouden of het lukt om rond de kerst/jaarwisseling tomaten te krijgen). Wekelijks een foto van de zaailingen of wekelijks een foto van een vruchtje dat groeit is weinig interessant en past beter in je eigen moestuin seizoen. Wel interessant is om af en toe eens een update te plaatsen, bijvoorbeeld de vorming van de eerste bloemen/vruchten en het rijpen van de vruchten zoals o.a. henk dat doet/deed. Zo ontstaat een logboek / meet punt voor jezelf en voor anderen

Geplaatst:

Ik ga dit 'projectje' denk niet meer binnen uitvoeren. Heel misschien nog een enkel plantje, maar zal het nou niet echt top prioriteit geven.

Ik ben nu wel bezig met de dieven aan de onderkant van m'n gardenners delight plant te laten groeien. Bedoeling is zodra de tomaatjes rijp zijn, de 3 stammen [2 planten] zo laag mogelijk weg te knippen en te proberen dat de dieven weer verder groeien tot een volwaardige plant: In de schuur, achter het raam op het zuiden, deze herfst en winter. Ik gok dat het te koud zal worden uiteindelijk, maar heb die plant toch, dus ga gewoon experimenteren

Geplaatst:

Ik heb ook een aantal dieven in potjes geduwd op goed geluk. Het ras is mille fleur, een gele super zoete cherry tomaat die zoals zijn naam al doet vermoeden uitbundig veel bloemen en tomaatjes geeft. Een paar gaan er in de kas en een binnen. De planten worden nl wel enorm groot, de bovenste tros hangt nu op 4 METER in de boom....was een beetje vergeten te toppen ahem.....

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

Geplaatst:

de bedoeling is ze eerst in de koude kas te zetten.

ik heb geen ramen op zuid, wel west of oost. oost is de zon in de morgen tot +-2 uur. west vanaf 2 uur in de middag, zijn wel grote ramen.

wat denken jullie is het beste?

Ik denk dat de koude kas nog wel eventjes kan. Veel licht, overdag lekker warm, en 's nachts nog niet te koud, een stuk minder laag dan de buitennachttemperatuur. Een min/max thermometer in je kas geeft inzicht.

En daarna, binnen. Op west of oost? Weinig verschil. Grotere ramen lijkt me dan iets beter, want meer invallend licht, dus op het westen.

Geplaatst:

De eerste bloemetjes!

dsci060778261347383964.JPG

Ze staan nog steeds buiten en ben ook van plan ze daar nog even te laten staan

Nu alleen nog hopen op een mooi najaar.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Hallo allemaal!

Ik heb een hele poos geleden binnen Roma tomaat gezaaid. Inmiddels zien ze er zo uit:

roma-(2)72141348566067.JPG

roma65321348566078.JPG

Ik heb er 3 staan. Inmiddels is het tijd om overgepot te worden. Ik heb hier 18 liter bakken voor. Is het de bedoeling dat ik het volledige kweekpotje overpot, of moet ik 1 steel uitkiezen?

Hopelijk kunnen jullie me hiermee helpen.

Geplaatst:

In het kort: na verschijnen eerste echte blaadjes de sterkste/gezondste plantjes elk overpotten naar een eigen potje met goede potgrond. Na enkele weken als dat potje doorworteld is weer overpotten naar of nog een tussenmaat of de definitieve potmaat. Goede potgrond gebruiken en een zo licht mogelijke plaats zoeken.

Met het ene ras zal het beter lukken dan een ander ras. Vooral de dwerg of struiktomaten kun je nog wel enigsinds in toom houden. Stam tomaten zal je tijd moeten toppen om zo via de okselscheut een compacte plant te kunnen houden.

Wellicht kan henk iets vertellen over het ras en de potmaat die hij gebruikt heeft bij dit experiment.

Geplaatst:

Dat is dus nu als ik het goed heb? Je bedoeld met sterkste plantjes gewoon 1 steeltje? Dus ipv 3 planten heb ik er zometeen miss wel 10?

Kunnen ze niet meteen naar de definitieve pot? Wat is hier de reden van? Veel vragen heb ik, sorry!

Geplaatst:

Algemeen, voor alle zaailingen: Regelmatig tussentijds verpotten schijnt beter te zijn voor de wortelontwikkeling. De wortels komen dan niet alleen onderin de direct grote pot, maar worden gedwongen om dat stapsgewijs te doen. Resultaat: wortels overal, niet alleen aan de onderkant.

Nu valt dat met tomaten nogal mee. Ik zaai ze in één bakje, verpot (verspeen) elk plantje als ze ongeveer 5 cm groot zijn één keer naar een potje van ongeveer een halve liter. Als de plant ongeveer 20 cm hoog is, gaat ie naar de definitieve pot, inclusief kluit.

Aan de foto te zien heb je erg veel gezaaid. Vaak komen bijna alle tomatenzaden wel op. Dunnen (uitplukken) had al gekund als de plantjes hun eerste echte twee blaadjes gevormd hebben. De overtolligen gooi je weg.

Verpotten/verspenen had al eerder gemoeten (maar kan uiteraard nu ook wel). Aan de kleur en de ielheid te zien krijgen ze (te?) weinig licht. Misschien kun je een lichter plekje vinden?

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Tomaten winter telers: kom op, laat wat van je horen!

In het nabije verleden terecht op de vingers getikt over wel erg vaak posten, zonder enig nieuws.

Nu, na ongeveer een maand moet er zo langzamerhand wel iets aan voortgang (of gebrek daaraan: net zo leerzaam) te melden zijn?

Geplaatst:

Zal morgen nog eens een foto gaan maken.

Maar denk niet dat het iets gaat worden, ze staan namelijk nog steeds buiten maar morgen meer

Geplaatst:

mijn tomaten staan nu in huis ,groeien goed .alleen een kleine bijkomstigheid, door kou is 1 plant aangedaan door gele stippen op t blad.heeft te dicht op t raam gestaan. wist dit zelf niet maar jorg wel,en een ander lid vertaalde het engelse artikel voor mij.was nl bang de tomaten ziekte te hebben.

zo is de situatie

mijn-nieuwe--godijnen35911348766620.jpg

van links naar rechts zijn het.

trust

pyrus

andine cornue, deze groeit niet zo flink, is ook later gezaaid

3 planten die ik (naar de vindplaats) genoemd heb nl.turkse tomaat.ras is mij niet bekend, maar wordt een grote vleestomaat

en dan 2 cour de bouf

om lekker bezig te zijn nog een lange rode punt paprika gezet. Dit om te zien hoe het groeit om in t volgende seizoen goed van start te gaan. deze is nu +-15 cm hoog

3 van de planten hebben een bloemtros van elk 2 bloemen.ze meten nu 1 1/2 mrt hoog

knip veel blad weg wat anders tegen t glas aankomt en ook voeding van de plant misbruikt.

dieven haal ik ook weg, moet 1 enkele stengel hebben.

schud de plant regelmatig. mest ze met tomatenmest en wormenthee. de aarde is afgedekt met koffiedrab,dit om uitdroging tegen te gaan, werkt heel goed.

tot zover mijn experimentje

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...