Jump to content

Surinaamse pompoenpannenkoekjes

appelvrouw

Recommended Posts

Arepa di pompuna

100 gram pompoen, water, 1/2 theel. zout, 100 gram bloem, 1/2 theel. bakpoeder, ongeveer 100 ml melk, 1 ei, 2 eetl. rozijnen, 1/2 theel. kaneel, 2 eetl. margarine, 1 eetl. suiker.

Bereidingswijze

Snij de pompoen in stukjes en kook ze in ongeveer 15 minuten gaar in wat water met zout. Giet de pompoen af, en prak hem fijn met een vork. Voeg de bloem, bakpoeder, melk, ei, suiker en kaneel toe en meng alles goed door elkaar tot het een glad beslag is (iets dikker dan pannekoek beslag).Voeg op t laatst voorzichtig de rozijnen door.

Laat de margarine heet worden in een koekenpan, en bak de arepa′s met z′n drieen te gelijk in de pan tot ze goudbruin zijn.

Warm eten. Eventueel met nog wat suiker bestrooien.

Zelfs mijn dochter die uit principe weigert pompoen te eten ( dat kán geen eten zijn mam) vind dit heerlijk...

Waar de mol is is er hoop!

Hmmm lijkt me lekker! Nu baal ik wel dat de pompoenen dit jaar mislukt zijn

moet je toch onze kant op rijden dennis...mijn buurman verkoopt ze per kilo 30 centen !!

( vorig jaar een succes voor de soep, jam, moes enz ) kan je meteen die mooie potten ophalen

ha en ga dit recept zeker proberen en lekker niet vertellen wat er door zit , eerst even de reacties afwachten aan te tafel....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

• 2 weeks later...

Zeer geslaagde lunch, bedankt voor het recept! Wij hebben met zn 3en geluncht. Ingrediënten heb ik verdriedubbeld, en had 8 pannenkoekjes over. Ik moet daarbij zeggen dat ik een kleine pan heb gebruikt dus de pannenkoekjes waren ook klein. Voor het mooie mocht er wel iets meer suiker in maar daar waren de meningen over verdeeld.

• 2 weeks later...
  • 11 months later...

Hier ook vanavond gemaakt, kleindochter(2 haar) vond ze heerlijk.

Heeft er 3 opgegeten, moest wel saus bij (stroop) +nog een gewone pannenkoek.

Ook pannenkoeken met spek gebakken

Had beslag over, pompoen,kaneel,suiker rozijnen en wat bloem/bakpoeder

erbij gedaan en toen nog 12 gebakken.

Ga ze evt. koud eten, en anders maak ik ze weer warm in de oven.

Ik zie dat je de pompoen kookt, ik kook het niet maar rasp de pompoen fijn en daar doe ik een ei en de meel door heen en kaneel ,beetje suiker scheutje olijfolie,dan de drie in de pan langzaam af te bakken met eerste keer met de deksel voor te garen.Door dat je olie in het beslag zit(dat doe ik ook met pannekoeken) hoeft je niets in de koekepan doen.

Bestrooien met kaneelsuiker.

http:// www.zonnehoekje.nl overnachten nabij het Lauwersmeer.

Dat kan zeker ook Thea, dan is het alleen geen Arepa di pompuna meer.

Dit recept komt uit het boek Kürbisglück, auteur Andrea Oppermann

Roer in een kom 250 gram kwark met een eetlepel gehakte peterselie en een eetlepel gesneden bieslook. Voeg eventueel een beetje verse knoflook uit de knijper toe. Breng op smaak met zout en peper.

Rasp 300 gram geschilde en schoongemaakte pompoen, rasp 200 gram geschilde wortel, snij 150 gram schone kleine preitjes zéér fijn.

Doe de groente in een kom. Klop in een andere kom 2 à 3 eieren, 2 theelepels kerriepoeder en zout en peper. Doe dit samen met 6 à 7 eetlepels bloem bij de groente, zeer goed vermengen.

verhit rijkelijk olie in een goede anti-aanbakpan,vorm met twee eetlepels koekjes van het mensel, druk ze een beetje plat, en bak deze aan beide kanten 4-5 minuten tot ze gaar en knapperig zijn. Warm houden.

Ook lekker: de koekjes niet te lang bakken, op bakplaat leggen, en bestrooien met geraspte belegen kaas, deze laten smelten onder de grill!

Waar de mol is is er hoop!