Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Nieuwe volkstuin in September: wat kan ik doen?

lindaa

Recommended Posts

Hoi allemaal, 

Ik stond sinds het begin dit voorjaar op de wachtlijst voor een volkstuin in onze stad. Gisteren kreeg ik een telefoontje: er is een plekje vrij gekomen. We zijn meteen gaan kijken en hebben de sleutel van het complex opgehaald. We hebben een tuin van 94m2 toegewezen gekregen. De tuin is zo goed als schoon. Er staan nog een paar aardbeienplanten en een kruisbesstruik op de grond. De rest is opgeruimd en schoon. 

Hiervoor heb ik wel wat dingen in mijn stadstuin verbouwd, maar daar is helaas niet veel ruimte. We zijn dus behoorlijk nieuw, maar hebben er veel zin in! 

Nu willen wij natuurlijk het liefst direct aan de slag, maar september lijkt niet de beste maand om te beginnen met een schoon stuk grond. Wat kan ik nu in september nog planten, bijvoorbeeld alvast voor volgend voorjaar. En waar kan ik de zaden en/of plantjes het beste kopen? Op sommige websites lees ik dat we nu bijvoorbeeld uien en knoflook kunnen planten, maar ik vind vervolgens gaan websites waar dit nog op voorraad is om aan te schaffen. Maar natuurlijk sta ik ook open voor andere suggesties.

Ik ben heel benieuwd, alvast bedankt! 

Welkom Linda,

Lekker om nu al gelijk te kunnen beginnen.

September is een prima maand om te beginnen. Er is genoeg wat de komende tijd nog gezaaid of geplant kan worden voor de nateelt, weeuwenteelt of teelt waarbij juist kou belangrijk is zoals bij sommige bol gewassen.

Ook kan je nu lekker in redelijk weer al voorbereiding treffen voor volgend jaar en op je gemak een composthoop of een bak of iets dergelijks bouwen.

Voor zaai ideeën gebruik je de zoekfunctie of kijk je hier:

Edited by Patrijs

Inderdaad knoflook, die kan je ook bij tuincentra of de Welkoop kopen bijv. Mocht het overal uitverkocht zijn online (al lijkt mij dat sterk?) 

Verder vaste planten en struiken zoals rabarber en bessen en aardbeien. Daar is het zelfs nog wat vroeg voor, voor knoflook ook trouwens. 

Ik zou zeker ergens winterpostelein zaaien, en ook wat snelgroeiend spul zoals tuinkers en rucola enzo. 

Welkom en veel plezier met de tuin😁 knoflook heb ik besteld bij levenvanhetland.nl maar kan bijvoorbeeld ook bij zaadhandel van der wal bij moestuinweetjes kun je ook  knoglook en eventueel winteruitjes bestellen .Je kan inderdaad ook eventueel fruitstruikjes kopen bij je tuincentrum of online en nu planten.

Waar woon je? Ik wil minderen met mijn gele framboos, dus die mag je komen halen. Ik woon in Swifterbant bij Lelystad. Mocht je in de buurt wonen...

Ik heb zondag een bestelling gedaan bij www.dezaden.nl 

Oa winteruien besteld.

Edited by Plotiemoos

Oehhhh heerlijk om te kunnen beginnen! Leuk dat het ook al relatief snel is gegaan. Dat wordt een prachtig jaar, let maar op.
Levenvanhetland heeft nog wel wat knoflook maar veel knoflook is meestal wel uitverkocht in september... als je knoflook wilt, kun je half okt natuurlijk ook altijd wat supermarktknoflook in de grond doen.

Heel veel plezier gewenst in elk geval!

• 2 weeks later...

Dank jullie wel voor alle reacties. Inmiddels begin ik langzaam een idee te krijgen wat ik allemaal wil gaan doen. Alhoewel het voorlopig nog wel even zoeken zal blijven.

Bedankt voor het aanbod, @Plotiemoos, ik woon in Brabant, dus dat is helaas een beetje ver om de frambozen over te nemen.