Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Universiteit van Wageningen zoekt hulp bij onderzoek doen naar schildwants

Patrijs

Recommended Posts

Wageningen University & Research (WUR) roept de hulp in van het publiek om in kaart te brengen hoeveel schildwantsen er in Nederland zijn en waar ze zich bevinden. De wants, een schadelijk insect, komt oorspronkelijk uit Azië en kan grote schade aan fruitgewassen veroorzaken.

De site van de universiteit werkt tijdelijk niet voor onderhoud, daarom even deze link:

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/10/20/onderzoek-met-hulp-van-publiek-naar-schadelijke-schildwants

oh die zaten hier honderden afgelopen jaar! Maar dan ook echt VER-SCHRI-KE-LIJK veel. Kropen allemaal in de spouwmuur om te overwinteren (lekker warm). Dit jaar zijn het er gelukkig een stuk minder, maar ik zal de onderzoekers wel verblijden met wat foto's. Ik wist trouwens niet dat ze zo schadelijk waren.

Edit: via de link van Arja zie ik wel een heel specifieke tekening op het beestje. Misschien heb ik een andere soort. Ik zal eens foto's maken.

Edited by Liekie

Ik zal opletten als ik ze weer zie. Heb wel veel schildwantsen in de huistuin, maar die stonken niet toen ik ze oppakte (bv als ze op me zaten ofzo). Zaten voornamelijk op de peer, nashipeer en framboos.

Wel had ik op zolder ook een keverachtige op het bed lopen. Toen ik deze pakte stonk het wel verschrikkelijk. Ook op mijn vingers. Weet helaas niet meer de vorm van het beestje.

Bijgevoegd een artikel van 'naturetoday' van vandaag met uitleg, schildwantsen lijken nl nogal op mekaar .... spreekt voor zich.

Overig is het leerzaam om je aan te melden voor een dagelijkse korte nieuwsbrief met nieuwtjes/weetjes vwb de natuur.

https://www.naturetoday.com/intl/nl/nature-reports/message/?utm_source=newsletter&utm_medium=e-mail&utm_campaign=user-mailing&msg=26825

Edited by Bertus

• 1 month later...

Zijn de aantastingen op het fruit goed te identificeren? Ik heb van de stoofperenboom die aan onze volkstuin grenst veel peren geplukt met beschadigingen die lijken op die van de foto’s in het artikel. Kan ik dan stellen dat dit door deze wantsen komt of zijn er meer insecten die fruit op zo’n manier aanprikken? Vruchten waren verder helemaal goed!