Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@ Prettig Gestoord.

Wat betreft Polen:

Tip I groot assortiment: http://www.e-clematis.com

Tot nu toe zelf driemaal met tevredenheid besteld bij ze. Let op: de Poolse versie van de site is vaak wat meer uitgebreid dan de Engelstalige. Kwestie van zoeken op Latijnse namen. Deze site heeft een erg uitgebreid assortiment, maar de prijzen liggen hoger dan bij andere Poolse sites. Grofweg betaal je 50- 60% van de Nederlandse prijzen. Een kiwibes kost bijvoorbeeld tussen de 5,50 en 7 euro, waar je in Nederland 9 tot 12 euro betaalt.

Reken op minstens 25 euro aan verzendkosten.

NB een deel van het aanbod van http://www.proeftuin.eu van Marc Geens komt via deze Poolse kweker die zijn activiteiten combineert met tussenhandel.

Tip II: spotgoedkoop http://www.en.wedrowski.pl/ Vooral klimplanten, maar ook zwarte en blauwe bessen.

Voor een kiwibes betaal je hier tussen de 2,16e en 2,40eur per plant. Dus minder dan de helft van de andere aanbieder en dus minder dan een kwart van de prijzen in Nederland.

Verzendkosten: 10-13 euro

Tip III: ebay.de of amazon.de

Deze sites bevatten genoeg Duitse tussenpersonen die handelen in Pools of Tjechisch plantgoed. Inclusief verzendkosten naar Nederland betaal je bijvoorbeeld voor 1x Act Kolomikta Adam en 2x Act Kolomikta Sentyabraskaya (aka Senty) 28,80 euro.

Ik lees nog wel of het gelukt om je te laten likkebaarden.

Geplaatst:
@ Weknow, hoe doet jouw Purpurna het? Zijn er al bessen aan geweest en ben je tevreden over het ras?

Heb alleen nog enkele handjes vruchten gehad van 2 Issais...geplant 3 winters geleden....die hebben dit jaar heel veel bloemknoppen en zijn ca. 2,5 meter...staan aan een hoge rozenboog,

De andere 4, waaronder de pupurna s., staan sinds de winter van 1,5 jaar geleden. Zijn nu allemaal +/- 1 meter en staan er fris op. Maar uiteraard nog geen vruchtjes. Zijn nu echt met een groeispurt bezig...het mannetje is hier trouwens de hardste groeier (:lol:)...verwacht geen vruchten voor zomer 2018 bij normale ontwikkeling....Nu eerst de gewenste vorm maken nog tot die tijd.

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geplaatst:

@weknow, bedankt dat je je ervaring met de Purpurna wilde delen. Goed om te horen dat ze het goed doen. Geen vruchtjes nog. Wel logisch, ze is nog te jong. Duurt 3-4 jaar heb ik begrepen. Geduld is wel een vereiste voor een toekomstig bezitter van deze plant. Moet ik dus aan gaan werken Gelukkig is de plant ook mooi zonder vruchtjes.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb uiteindelijk de Actinidia Arguta Scarlet September Mirzan in Polen gekocht. Lokaal was de Purpurna niet te leveren, Boskoop verzond niet, in België werd of niet verzonden of men reageerde niet op mail. Ik was er wel een beetje klaar mee. Dus de gok gewaagd en in Polen besteld bij e-clematis. En dan toch de Mirzan ipv de Purpurna. Keurige mails in het engels met antwoord op mijn vraag over de levering en ook goede updates over de voortgang van mijn order. De planten zaten in een doos, potjes goed verpakt en goede vochtige grond. Een aanrader.

Nu lekker in de tuin. Overdag onder de parasol en savonds in het afnemende zonnetje. Lijkt goed te gaan zo.

Bijgaand een foto van de Mirzan, ziet er goed uit toch?!

201606061915059293146523387399751512929473.jpg

Geplaatst:

@ Astrid..... en ik neem aan ook een Weiki (man) als bevruchter? En heb je nog wat ander leuks op de kop getikt bij de Pool om de verzendkosten een beetje dragelijk te maken?

Voor de rest ben ik goed te spreken over e-clematis. Wel een stuk duurder dan andere Polen maar inderdaad goede klantenservice etc. Tot nu toe driemaal daar wat besteld en ben nog niet teleurgesteld.

Geplaatst:

Kun je een kiwibes enten?

bv een weki man en weki vrouw op de kleiner blijvende en langzaamgroeiende issa.

kan door het enten op issa de tweehuizigheid van issa doorgaan naar de geente vrouw, zodat je geen man nodig hebt?

Geplaatst:

@ Astrid: veel succes ik hoor in 2019 of 2020 hoe de oogst is!

@ Roland:

Ja enten is goed mogelijk (je kan kiwibessen zelfs enten op de gewone groene kiwi) en biedt inderdaad kansen voor ruimtebesparing (want je hebt relatief weinig mannelijke bloemen nodig, verhouding 1:5 a 8) en diversificatie. Issai is geen zuivere Act. Arguta maar ik verwacht dat je daarop gewoon Weiki etc kan enten.

De een-huizige (! er wonen twee geslachten in hetzelfde "huis") eigenschap van Issai gaan NIET over op bijge-ente takken. Deze bevatten immers de genen van het oorspronkelijke ras. Omdat niet alle Issai planten dezelfde herkomst hebben kan ik niet garanderen of het stuifmeel van de Issai krachtig genoeg is om de Weiki (v) te bestuiven, maar ik denk dat dit wel lukt bij de meeste selecties.

Door Weiki (m) je Issai te laten bestuiven zou je overigens zeker wel de kwaliteit van de Issai bessen kunnen verbeteren. Plus dat je Weiki (v) het ook helemaal naar haar zin heeft.

Ik ben erg onervaren in het maken van enten, laat staan het enten zelf, maar ik zou (evenals een aantal andere lezers) best wel een poging willen doen om wat entmateriaal af te nemen van mijn Weiki (m) en Weiki (v). Je zoekt hout dat ongeveer een potlooddikte breed is .

Geplaatst:

Ik heb bij wijze van 'lukt het niet dan heb ik nog steeds niets' wat kiwibes enten geprobeerd op een gewone kiwi 'Jenny'

1 Bayern Weiki mannelijk

1 Bayern Weiki vrouwelijk

1 Jumbo

Alle 3 met een spleetent erop gezet rond deze tijd en in de herfst waren ze al aan het uitlopen. Ze zijn de winter goed doorgekomen en de weiki (v) is nu al 1m50 uitgelopen.

Dus enten gaat.

Groetjes,

Bram

Geplaatst:

Ik zal mijn issai eens gaan stekken en hierna enten.

echter welke plant zou je het beste als onderstam kunnen gebruiken?

ik wens een kleine kiwibesplant met goede, grote, zoete vruchten welke vroeg rijpen en de plant moet goed tegen droogte bestedig zijn.

de issai is een kleine plant maar kan slecht tegen droogte. Dus misschien niet de ideale onderstam.

een kiwi wordt zeer groot dus ook niet de ideale onderstam. Of zouden de geente kiwibessen toch klein blijven op deze onderstam.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Ik heb een kleine twee weken geleden in Polen besteld bij een van de links die Goldfish gaf, Wedrowski. Om precies te zijn;

1. 27 Kiwi Berry Geneva Female

2. 28 Kiwi Berry Jumbo Female

3. 29 Kiwi Berry Male pollinator

4. 187 Kiwi Berry Lucy female

5. 32 Kiwi Berry Weiki female

In het totaal 9 planten, dit was inclusief verzendkosten €32, dit met PayPal voldaan. Vandaag zijn de planten aangekomen, keurig met GLS verzonden en met een track and tracecode te volgen.

Ze spreken nauwelijks Engels of Duits, maar de planten zien er prima uit. Alles perfect verpakt en goed doorgeworteld!

Ik ga ze binnenkort planten en zal jullie op de hoogte houden van de groei. image32301469807664.jpegimage39151469807667.jpeg

Zeluf doen! Nooit uit de koppigheidsfase gekomen gelukkig!

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Half schaduw (op het Westen of het Oosten dus) moet geen enkel probleem zijn voor de "gewone" kiwibes of mini-kiwi (Actinidia Arguta). Het zijn van nature immers klimmers in bomen en struiken (tot 25m hoogte!). Enige uitzondering zijn de zelfbestuivers Issai en Vitikiwi. Deze hebben liever meer zon (komt omdat dit kruisingen zijn met andere Actinidia soorten) en willen en kunnen dus op het Zuiden staan zonder te verbranden in de zomer.

De Siberische kiwibes (Actinidia Kolomikta) heeft genoeg aan 1 a 2 uur zon per dag, maar kan ook volledig op het Noorden staan en toch rijpe vruchten geven. Nadelen: iets kleinere bessen, katten en vooral het feit dat de plant 3 weken eerder uitloopt dan de gewone kiwibes dus (nog) meer kans op schade bij late nachtvorst. Voordelen: bessen smaken nog lekkerder en nog hogere sierwaarde.

Geplaatst:

Goldfish schreef:

Enige uitzondering zijn de zelfbestuivers Issai

In ieder geval de Issai kan prima op het oosten en westen staan en geeft dan overvloedige oogst. Ik zie dit in eigen tuin en bij mensen in de buurt, waar ze duidelijk in de halfschaduw in een haag o.i.d. staat. Een muur op het oosten of westen, die nog warmte vasthoudt, is dus een nog iets warmere en meer beschutte plek en is in mijn ogen uitstekend. Issai heeft soms zelfs wat last van verbranding van bladeren in volle zon.

Geplaatst:

@ Prettig gestoord.

Zo een collectie is een soort sinterklaaskadootje Je ervaring, de mooie planten en de gunstige prijs bevestigen me in mijn plan om daar ook te gaan bestellen in het najaar! Bedankt voor info over je ervaringen!

Geplaatst:

@Weknow. Ik buig nederig mijn hoofd voor jouw waarnemingsvermogen, maar ik heb zelf 1x op het Zuiden met mijn Issai (4 jaar nu) bladval gehad maar dat was eerder door teveel gieten, dan zonnestress. Verder parafraseerde ik Christian de Kezel in deze. Het is wel zeker een feit dat Issai iets minder winterhard is, maar -20/-22 is nog steeds goed genoeg voor Nederland.

Maar goed.... voor wat betreft de vragensteller: ik zou gewoon naar Weknow luisteren en Issai zetten als dat het ras is van jouw keuze. Issai is weleens door Frank Houweling het instapmodel kiwibes genoemd. De smaak is goed, maar minder verfijnd dan dat van de andere eenhuizige rassen. Voordelen zijn echter het eerder in productie komen (jaar 1-2 ipv jaar 3-4) en het feit dat je deze ook goed in een waaiervorm kan snoeien tegen een muur (kan je nog wel een foto sturen als dat een idee zou zijn).

Maar het summum is natuurlijk 1 universeel mannetje (eventueel een tweede variant bijenten later) en 3 of 4 vrouwtjes voor de variatie qua oogsttijd (spreiding half september - begin november is mogelijk) als vrucht (kleur schil en vruchtvlees). De meesten hebben een groene schil en dat is wel zo fijn omdat sommige vogels denken dat het onrijp is en er met hun snavels vanaf blijven. Heb je echter houtduiven in de omgeving dan werkt dit juist tegen je.

Geplaatst:

Ik heb ruimte voor twee stuks. Dit zou dus een man en een vrouw kunnen zijn, of twee issai. Groter is het stuk muur niet, ik heb het voor de zekerheid opgemeten. 2,50 meter. Waardoor twee dus te veel wordt. Dan denk ik dat ik sowieso voor 1x Issai moet gaan.

Geplaatst:

Dan zou je ook voor 1x Issai en 1x Kokuwa kunnen gaan. Of een Vitikiwi. Dat is een recente"verbeterde" versie van Issai, waar ik echter nog weinig positiefs overlees. In oktober kan ik ze qua smaak vergelijken daar ik beide heb (jaar 1 vitikiwi)

Dit zijn de drie zelfbestuivende rassen die je kan momenteel online eenvoudig kan krijgen. Vervolgens regel je over twee jaar wat enten van een mannelijke Weiki via dit forum, wat de afmeting vd vruchten doet verhogen.

Geplaatst:

Bedankt voor je reacties Goldfish! Twee soorten zelfbestuivers moet passen op 2,5 meter? Ik wilde ze zelf in leivorm snoeien http://www.proeftuin.eu/Nl/KLF/kiwibes.php. Maar dat gaat waarschijnlijk niet lukken op 2,5 meter muur en dan kan ik beter Cordon snoeien toch? Zit er veel verschil in opbrengst, ook gezien de kleine ruimte. Welke opties heb ik? En wat is de beste keus?

Ik kan inderdaad altijd over een tijdje (m) enten om de opbrengst te verhogen.

Geplaatst:

@ Nedlets

2 kan wel. Bijv. 60 cm. uit de kanten en ca. 1,30 tussenruimte. Beste beperk je door scheuten vanuit de grond per plant op ca. 3 die je licht gewaaierd aanbindt. Meer scheuten heeft de neiging dat de plant zichzelf wurgt doordat ze zich om elkaar gaan winden en dan steeds dikker worden. Snoeien hoeft pas na 2e jaar....groei begint langzaam (een jaar of 2 gewoon laten gaan) gaat vanaf 3e jaar snel en vraagt af en toe intomen van vele lange nieuwe zijtakken (wegnemen) Vruchten komen echter vooral aan de bovenkant van de plant op nieuwe scheuten en gevormd vruchthout, zodat je best op 1,5 a 2,5 meter hoogte deze de ruimte geeft. Je krijgt dus een wat smallere basis en bredere bovenzijde (parasol-idee). Zelf snoei ik de gewenste vruchtscheuten jaarlijks in op 3 a 4 knoppen. Zowel zomersnoei van te wild/veel groei als wat drastischer wintersnoei is nodig om een jungle te voorkomen.

Geplaatst:

Zoiets gaat hem inderdaad worden denk ik. Ik dacht alleen dat je maar 1 scheut/ stam per plant hebt? Of hij blijft hij scheuten vanaf de grond?

Ik heb eens liggen googlen en buiten de Poolse websites vind ik geen Nederlandse plekken waar ik de kiwibessen kan kopen. Alleen de Issai is te verkrijgen, de Kokuwa en Vitikiwi niet. Wel op proeftuin.eu maar die leveren pas in de winter staat op de site?

Wie heeft ervaring met hun? Ik wilde hem binnenkort bestellen en dan zelf in het najaar planten, nu zou nog te vroeg zijn.

Geplaatst:

Zoals verwacht niet heel veel dus, mocht iemand zeer recent nog iets willen bestellen in Polen? Let me know, ik bestel graag twee plantjes mee!! Ik zag de Issai bij de intratuin staan. 12.95, ik was er toevallig. Helaas ook niet de andere zelfbestuivers.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...