veuvecouderc Posted September 9, 2011 Share Posted September 9, 2011 Ik heb het al eens eerder geprobeerd, een echte planning maken voor mijn moestuin met geplande opbrengst en bijbehorende aantallen planten en dan maar schuiven met die perken en vierkantemeters. Om mezelf er elk jaar weer aan te herinneren heb ik die planning bewaard, 5 a-viertjes vol met mooie schema's, haastig bijgeschreven opmerkingen, toegevoegde vergeten dingen en veel gekrabbel in de marge. En vooral hele grote strepen en letters die zeggen DIT WORDT NIETS. Ik kan het niet, ik krijg het niet voor elkaar maar ik ben wel reuzebenieuwd of er mensen hier op het forum zijn die hun tuin en dus hun planten echt inrichten op de oogst. Dat je dus hebt uitgedokterd dat je per jaar 20 kilo tomaten nodig hebt en dan dus ruimte maakt voor 15 planten. Dat soort werk. Begrijp me goed, ik vraag niet om advies in deze kwestie maar ik stel deze vraag uit pure nieuwsgierigheid. Ik wil gewoon graag weten of jullie dit doen. En zo ja, dan hoor ik ook graag alle verhalen, inclusief rekentabellen en oppervlakteopbrengst misschien dat ik dan deze winter toch weer een poging ga doen om de moestuin optimaal te plannen! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Theo Post Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 ik teken een kaart van mijn tuin, en schijrf dan de naam van de plant die ik daar wil telen.daarvoor blader ik door het groenteboek om op te schijven wat ik wil telen,waar helemaal berekenen hoevel wat opbrengt,,, gr theo Quote Hallo. ook zo'n groentetuin fan? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Borsalino kan je vast fantastische rekenvoorbeelden geven van zijn tuin Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Zo kennen we je niet. Gaan we het meemaken, leslie aan de traditionele moestuin om de opbrengst te verhogen? Een echt schema met rekentabellen en oppervlakteopbrengst maak ik niet. Ik maak alleen een wisselteelplan en doe het verdere inplannen wat meer op gevoel. Als je van een beetje structuur houdt deel je de groenten die een wat langer seizoen nodig hebben alvast in zodat je een mooi overzicht krijgt waar je de snelgroeiende gewassen kwijt kunt. Ik denk dan ook dat het bij een plan voor een moestuintje nuttiger is rekening te houden met de tijd die een gewas nodig heeft om te groeien. Opbrengst en benodigde ruimte is iets wat je na verloop van tijd (jaren) steeds beter in kunt schatten.Na een paar jaar moestuinieren doe je dat eigenlijk op gevoel en heb je ook een idee wat in jou tuin het beste werkt. Dan heb ik het niet alleen over de rassen maar ook over de teelmethode. Van een aantal groenten kan je redelijk goed inschatten wat ze op gaan leveren en hoeveel ruimte ze innemen. Als voorbeeld rode kool. Inmiddels weet ik ook dat we van de opbrengst van 8 struiktomatenplanten de vriezer ver genoeg kunnen vullen om elke week pastasaus of tomatensoep van eigen tomaten eten (2-pers). Dat is dan ook het streven. Aardappels vind ik ook een mooi voorbeeld: na een aantal jaar weet je hoeveel rijen je nodig hebt om 'de winter door te komen', zeker als je bij een vast ras blijft. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Ik geloof niet in dat soort berekeningen, sommige jaren doet iets super goed dan heb je teveel, en plots ander jaar heel matig, gewoon maar eten wat er is denk ik.Maar uiteraard denk ik wel van o dat moet ik meer zetten of dat minder maarja of dat dan het jaar daarop goed uitpakt is vraagteken. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 10, 2011 Author Share Posted September 10, 2011 Zo kennen we je niet. Gaan we het meemaken, leslie aan de traditionele moestuin om de opbrengst te verhogen? Opbrengst verhogen is niet perse het doel, meer opbrengst verlagen.... Ik doe altijd maar wat met het zaaien en planten - behalve dat ik mijn tuin in vrucht-, blad-, wortel- en peulgwassen indeel - en elke keer blijkt het eigenlijk teveel. Maar omdat ik dus nooit wat opschrijf weet ik het volgend jaar ook niet meer wat ik heb gedaan. Mijn vorige moestuin was bij een kasteel waar wij voor groepen moesten koken, maar daar had ik echt geen tijd om een moestuin bij te houden die groot genoeg was om dagelijks voor 20 man te moeten koken. Was meer leuk voor de gasten om in rond te banjeren. De tuin daarvoor werd door 4 man onderhouden, was groot genoeg om een bescheiden dorp van te laten eten maar hoefde maar 4 monden te voeden. En zo is het de afgelopen jaren eigenlijk altijd gegaan. Ik (moes)tuinier al meer dan 10 jaar maar heb laten we zeggen nooit meer dan twee seizoenen op dezelfde tuin geteeld. Maar daar komt nu verandering in want hier ga ik nooooooit meer weg! In mijn achtertuin zal het wel altijd een kleinschalig rommeltje blijven , maar we gaan deze herfs een van onze landjes laten omploegen en dan heb ik volgend seizoen dus 1400 m2 erbij om echt productie te draaien En ondanks dat ik het leuk vind een tuin - op mijn manier - te onderhouden zou ik toch wel eens wat economischer met die grond om willen gaan. Dus ondanks dat er ruimte voor is niet 10 courgetteplanten zetten, want dat levert laten we zeggen 40 kilo courgette op. Lijkt mij wat veel voor 2 personen. Maar je hebt wel een punt, de tijd zal beter leren wat ik nodig heb dan mooie plannen op papier. Misschien toch nog maar een paar jaar aanrommelen voordat we echt scherp kunnen oogsten! Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
appelvrouw Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Voor de grotere groentes plan ik wel degelijk. Aardappels 170 planten voor twee persoon met veel nageslacht..16 pompoenplanten waarvan 1 (is te weinig, volgend jaar twee) voor de zaden en twee voor de halloweenpompoen. Ook hierbij is rekening gehouden met "les enfants". Droogbonen 1 pak zaden, tuinboon twee pakjes. Tomatenplanten 15 à 20, voor zo te eten en saus in de vriezer. Bietjes half pakje voor de zomer en half pakje later zaaien voor bewaar. Pastinaakzaad de halve zak. Veldsla= nateelt, het hele vroege aardappelstuk vol is aan het eind van de winter op. Boerenkool 20 planten, waarbij rekening is gehouden met konijnenvraat. Knolselderij 10 planten voor de winterse erwtensoep, zo ook prei voor de winter ( 30 planten) en een flinke rij winterwortelen voor in het zaagsel.Enz enz.Toch zaai ik veel groentes zoals sla, rucola, radijs sperzieboontjes koolrabi parika en pepers uit de losse hand..Ik volg het 6-jaren teeltplan van Velt..is een stuk volgezaaid komt er niets meer bij, is er nog ruimte dan zoek ik er een gewas bij.Heb ik teveel groentes dan zaai ik het jaar erop wat minder, na verloop van tijd weet je zo ongeveer wel wat je verbruikt, en wat een leuke groente is om weg te geven ( zo kweek ik weinig sperziebonen, alle buren hebben dat in dezelfde tijd bij bosjes rijp, en ik krijg het vaak aangeboden) Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted September 10, 2011 Share Posted September 10, 2011 Misschien toch nog maar een paar jaar aanrommelen voordat we echt scherp kunnen oogsten!Ja dat zou ik doen, uiteindelijk kan je inschatten wat het beste werkt in jou tuin. Er zijn groenten waarvan je dat binnen een jaar al weet (zoals die courgettes ) maar ook groente die je over meerdere jaren moet bekijken zoals, bij mij dan, spinazie en bonen. Ik heb wel het idee dat jij ook op gevoel teelt en met 10 jaar moestuin ervaring zal dat zeker goed moeten komen. Met nog wat theoretische kennis (die heb je vast al maar als naslagwerk de velt bijbel) gaat dat helemaal goed komen met die 1400 m2 (gaaf). Met 10 jaar ervaring weet je ook dat alle strikte regels uit de boekjes alleen maar als richtlijn dienen en niet als verplichting. Ik zie het al voor me, mooi fruit gedeelte, vaste meerjarige groente, ... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Margareth Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Ik geloof niet in dat soort berekeningen, sommige jaren doet iets super goed dan heb je teveel, en plots ander jaar heel matig, gewoon maar eten wat er is denk ik.Maar uiteraard denk ik wel van o dat moet ik meer zetten of dat minder maarja of dat dan het jaar daarop goed uitpakt is vraagteken. Als je een vriezer hebt of andere bewaar methoden, zou ik eerder teveel zetten dan te weinig.... weggeven is ook leuk... en wat Hans zegt, de natuur laat de uitkomsten van de berekeningen aardig varieren... ik zou moeten omkomen in de augurken en de courgettes resp 8 en 6 planten, maar helaas zijn ze al uitgeproduceerd (door de natste maand ooit etc etc) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Eigenlijk werk ik ook zo,Ik heb nog maar 2 jaar een tuin, maar ik pas alles steeds aan. Zo heb ik bewust dit jaar veel peper planten staan. Het idee is ze te drogen en vanaf volgend jaar steeds 1 plantje (met scherpe pepers) neer te zetten en daarmee de voorraad aan te vullen.Ook kwam ik er na vorig jaar achter dat 5 courget planten met zijn 4en best een beetje veel te veel is. Pompoenen wil ik meer.Boerenkool en spruiten is zo goed. Sla moet ik vaker zaaien. Tomaten waren goed. 1 Snack komkommer is voldoende etc. Maar ja het blijft toch veranderen. eerst at ik bv niet vaak oosterse gerechten. Nu ik dat wel doe heb ik bv veel meer bos uitjes nodig... Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
veuvecouderc Posted September 12, 2011 Author Share Posted September 12, 2011 .... weggeven is ook leuk... Weggeven is zeker leuk maar niet waar ik woon! Iedereen heeft hier een groententuin, als ik van de grond zou willen leven hoef ik zelf niet eens een tuin te beginnen, anderen hebben altijd meer dan genoeg en geven - inderdaad - graag wat weg Ik moet er maar eens een weekje voor uit trekken, er zijn zoveel factoren om rekening mee te houden. Quote VeuvecoudercDe weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted September 12, 2011 Share Posted September 12, 2011 Borsalino kan je vast fantastische rekenvoorbeelden geven van zijn tuin Hahaha, jij kent mij, heb alle gegevens van zaaien, planttijd, opkomst en oogstijd en opbrengst in excell bestandjes staan. Ook de verdeling van de stukken tuin.Gewoon een rijtje een naam geven bv aardappelen ratte en ernaast komt aantal poters te staan.Alsook de nodige ruimte nodig voor de specifieke plant of zaaiafstand.Rijtje bonen, eveneens aantal of voor erwten en vice versa. Plant en rijptijden aardbeien en verwachte opbrengst.Ook voor aardappelen de verwachte opbrengst.Ook voor witloof, pekes, ajuin, Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Lokman Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 rare vraag maar ben je bereid die bestandjes te delen?? Cheers Quote "Natura non nisi parendo vincitur " Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Je reageert in een draadje van 2 jaar geleden, Jan.Ik hoop dat Borsalino het (nog) leest. Anders zou je hem beter een pb'tje kunnen proberen te sturen.... Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jan Lokman Posted October 7, 2013 Share Posted October 7, 2013 Weet ik Wino, dacht misschien wel zijn er wel meer beginners die het interessant zouden vinden vandaar mijn open vraag in een vergeten draadje, pbje kan altijd nog Cheers Quote "Natura non nisi parendo vincitur " Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts