Geplaatst: 19 uren geleden19 u Ik heb er net nog een paar gemaakt, de tijd vloog voorbij (net als gisteren trouwens!) dus het lijkt er op dat ik het leuk vind Ik maakte er eentje met komkommersap en eucalyptus geurolie, eentje met wortelsap en een sinaasappel-eucalyptus-en-meer-geurmix, en wat kleine ronde zeepjes met sinaas-mandarijn-hennep-geur. Ik hoop dat die niet te vreemd is qua geur.wortelzeep:
Geplaatst: 19 uren geleden19 u @Jorieke123 Het ziet er gewoon zelfs lekker uit, eetbaar bedoel ik, qua foto 😊. Waar gebruik je de zeep allemaal voor? Is dat echt alleen voor persoonlijke verzorging? Of bijvoorbeeld ook voor een handwasje ofzo? Of gaat dat niet i.v.m. de olie die er in zit?
Geplaatst: 17 uren geleden17 u Ja ik kan ze gewoon bijna ruiken van t scherm. Zo mooi zijn ze! 👌Ga je mss ook nog het recept en / of de precieze werkwijze online zetten? Of ben je te druk met zelf zepen. 😅Hier ook net loog korrels binnen. En heb mooi vet van Joriek (haar koeien). En geitenmelk & -wei ingevroren. Es kijken wanneer ik een dagje niets (hahaha) heb. En kan gaan fröbelen. Met iets over het aanrechtblad dus (sjonge @Mellie !?!)Hoe dan ook leuk en zin aan en iets om naar uit te kijken weer!
Geplaatst: 9 uren geleden9 u 13 uren geleden, woldistel zei:ik weet nu ook waarom ik dit nooit ga doen en toch liever een zelfgemaakt mooi zeepje van iemand anders koop.Nou dat vinden de zeepmakers dan een goed idee, want daar gaan ze dan meteen weer leuke ingrediënten en mallen en andere dingen voor kopen om nog meer zeep te maken @Tanja65 Je maakt de zeep dan op de manier die je al doet, maar dan in de slowcooker op de laagste stand of zelfs even uit tussendoor als ie te hard lijkt te gaan. Je zorgt dat de trace net goed is, zelfs wat aan de dunnere kant als ik het goed heb. En dan dek je de slowcooker af. Een doorzichtig deksel is dan wel heel handig, wij hadden er plastic folie overheen. En dan wachten... en afwassen tussendoor natuurlijk, en alvast een volgende batch voorbereiden? En dan zie je langs de zijkanten al wat gebeurenEn dat moet dan door de hele pan trekken. Alles komt er uit te zien als een soort suikerstroop. Daarna heb ik geen foto's meer gemaakt blijkbaar, Jasmin heeft er misschien nog eentje gemaakt? En dan mag je weer een keer gaan roeren (al deed Jasmin dat ook wel tussendoor) en dan kan je nog een geurtje toevoegen, en de kleur wordt weer anders. Niet meer zo glasachtig. En dan schep je het in de vorm. Het is dan een stuk stugger om te scheppen, je kunt het niet mooi gieten zoals de CP. Maar goed, kijk a.u.b. wat filmpjes of lees er nog wat over want ik heb dit pas 1x gedaan @Dahli deze zepen heb ik (samen met de kennis van Jasmin, EN de soapcalculator) vooral zo gemaakt dat ze lekker zijn voor je huid. Dat ze bijvoorbeeld dus niet zo hard schoonmaken dat je huid er bijna af pelt. Ze zijn verzorgend en schuimen lekker, enz. Zo kan je van allerlei verschillende zepen maken met verschillende kwaliteiten. Voor het wassen van kleding heb je vast een ander soort zeep nodig. Maar goed, het zeept, schuimt, geurt lekker, dus je kleding wordt er geheid schoner van! (misschien dan geen soort nemen met gemalen blaadjes/bloemetjes er door... )
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Dit waren de mijne: 8 uren geleden8 u aangepast door jasmin toevoegen fotos
Geplaatst: 8 uren geleden8 u 10 uren geleden, Dahli zei:@Jorieke123 Het ziet er gewoon zelfs lekker uit, eetbaar bedoel ik, qua foto 😊. Waar gebruik je de zeep allemaal voor? Is dat echt alleen voor persoonlijke verzorging? Of bijvoorbeeld ook voor een handwasje ofzo? Of gaat dat niet i.v.m. de olie die er in zit? Als je kleding wilt wassen, gebruik je huishoudzeep. Het verschil is dat deze geen overvetting kent.Je kan ook huishoudzeep vloeibaar maken, om in je wasmachine te gieten.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u @jasmin wat een tof letterplankje! Daar ga ik ook naar op zoek voor mijn zeepjes, mega handig.
Geplaatst: 8 uren geleden8 u Het woordje mega kan eraf. Het is een groot gedoe om alle lettertjes los te knippen. En ze hangen los en scheef. Dus wat ondersteunende tape gebruikt. Het scheve past wel bij mij en mn stijl, maar als je van precies en netjes houdt, kan je beter iemand met een 3d printer lief aankijken.Ik heb neef Daan die voor mij stempels en zelfs zeepbakjes (allemaal geprint) met logo als verrassing cadeau deed. Nadeel is dat je wel heel veel stempels nodig hebt, om elke een naam/markering te geven.Kort geleden betaalde ik er een euro voor, nu kost het 4,50.Als iemand custom made stempels wil, kan ik doorverwijzen naar neef Daan. Hij heeft een hobbybedrijf (naast zn baan) en maakt allemaal originele logo's enz.Deze stempel van hem heb ik vorig jaar veel gebruikt. Dan ging ik er met een penseeltje met mica overheen. Maar t stempelen blijft lastig. (twee losse stempels)Als de zeep al te hard is, kom je er niet meer in. Te zacht, en je letters lopen vol met zeepmassa. 7 uren geleden7 u aangepast door jasmin toevoegen fotos
Geplaatst: 7 uren geleden7 u Ik heb mijn 2 CP zepen nu ook gesneden. De ene was wat steviger dan de ander maar het ging verder mooi. Links zie je een zeep met kurkuma voor de kleur, mandarijn hydrolaat ipv water (in de loogoplossing) en mandarijn-(bloed)sinaasappel-citroengras-basilicum-wilde marjolein geur. En die daar rechts heb ik gekleurd met brandnetelpoeder, ik gebruikte pepermunt hydrolaat ipv water, en de geur is munt-rozemarijn-eucalyptus. En dan moet ik er eigenlijk even bij zeggen dat die muntolie en eucalyptusolie NIET scherp zijn. Ik heb olie uit de Marokkaanse munt (dus geen/heel weinig menthol) en onze eucalyptus is ook niet zo pittig. Die met de korenbloemen heb ik op de kop gesneden, zodat je niet steeds van die bloemblaadjes mee naar beneden trekt met je mes (wat altijd een spoortje achterlaat). De meeste bloemblaadjes vielen er trouwens af, maar ik heb de nog plakkerige snijkanten even in wat nieuwe blaadjes gedrukt. Zal dat blijven zitten tijdens het drogen? We zullen zien. Ik had hele kleine fijner gemalen blaadjes, die door het zeepproces zijn veranderd naar stro-geel. En de grotere blaadjes bleven wel blauw.
Geplaatst: 7 uren geleden7 u We hebben qua 'recept' gedaan: 40% ossenvet, 35% olijfolie, 20% kokosolie, 5% castor olie. Als je dat in de calculator gooit dan komen daar de gewichten van het water en natriumhydroxide uit.En dan een scheutje sodium lactate, een beetje kaolin klein poeder (vooral om de geuren zoals sinaasappel beter vast te houden) en een schep volle vette yoghurt goed doorroeren net voordat je het in de mal giet. Edit: yoghurt gebruik je vooral bij HP zeep, niet bij CP. In 2 van mijn zepen heb ik zonnebloem olie (high oliec) gebruikt zodat ik ook wat heb zonder olijfolie (voor @Anna3 bijv. die een stuk krijgt met sinaas-mandarijngeur omdat ze schillen voor mij droogt waar ik dan weer olie uit kan destilleren)
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Die yoghurt hoeft alleen bij de hotprocess. Het maakt de taaie massa op heit eind even weer wat vloeibaarder. Bij coldprocess hoeft dat niet. De sodium lactate doe ik altijd als scheutje (zonder wegen) bij de warme loog. Kan ik hem niet meer vergeten. Het zorgt er ook voor dat (met name bij cold process) de zeepmassa langer vloeibaar blijft, en na het kuren, krijg je een hardere zeep. Handig als je een recept gebruikt dat van zichzelf een zachte eigenschap heeft. Denk aan veel vloeibare olie.De voorspelde hardheid kan je al aflezen als je de soapcalc gebruikt. Dat ding ziet er ingewikkeld uit, maar is heerlijk als je hem begrijpt. Je kan natuurlijk eindeloos een succesrecept herhalen. Maar soms heb je restjes in huis, of een nieuw soort vet, en dat heb je snel een recept op maat gemaakt.Waar de soapcalc ook prettig voor is: je kan zien hoe bubbelig je schuim gaat worden. Hoeveel schuim van kleine bubbels en hoeveel grote bubbels. Eigenlijk heb je geen schuim nodig, maar ik houd er wel van, dus ik kan eindeloos tweaken om optimaal schuim te verkrijgen binnen het recept.
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Haha en ik maar overal yoghurt doorheen scheppen! Ik moest/mocht ook zoveel dingen leren op 1 dag!
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Het ziet er allemaal heel prachtig uit, inderdaad de geur spat van het scherm. Waarmee snij je de zeep?
Geplaatst: 6 uren geleden6 u Wat een prachtige en lekkere zepen @Jorieke123 en @jasmin Ik heb er nog lang geen tijd voor om daar mee bezig te zijn. Duurt te lang en als er dan iets is met de kids. Misschien over een jaar of 10.
Geplaatst: 1 uur geleden1 u Dat ziet er prachtig uit allemaal! Leuke nieuwe hobby @Jorieke123 en dank dat je daarbij zelfs aan mij denkt
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.