Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ben nog op zoek naar gootsteenontstopper. Die van 't Kruidvat verkopen ze bij de Kruidvaten hier in de buurt niet en andere merken hebben volgens hun etiket allemaal maar 15% NaOH... (toen ik ernaar vroeg dacht men dat ik ghb wilde maken, ja nou zeg )

Of kijk ik misschien niet goed? Tips, iemand?

mijn receptenblog: http://www.laag-pitje.net/

Geplaatst:

Die van kruidvat heeft een nieuw etiket en een nieuwe kleur gekregen. Niet meer wit met groen. Misschien dat het daarom lijkt dat ze ze niet hebben? Want hier in onze mini kruidvat hebben ze het wel.

Geplaatst:

Aha, vandaar.... wat voor kleur heptie nu dan? Is 't soms zo'n oranje ding? Die zag ik wel staan, maar ook daar zat volgens 't etiket max 15% NaOH in

Geplaatst:

Ehm, oranje met paars geloof ik. Maar ik weet het niet meer zeker. Er stond toen nog 1 wit/groen verpakking, dus die heb ik meegepakt. Maar ik heb toen nog wel gekeken of ze het percentage hadden veranderd (was ik bang voor), maar dat was hetzelfde...

Geplaatst:

Vanmiddag mijn eerste zeepprobeersel gemaakt.Omdat ik ook een kleurtje wilde,heb ik er paprikapoeder(dat had ik in huis) doorheen gekiept.Het staat nu op te drogen.Ben erg benieuwd.Later wil ik ook nog eens proberen om het dan in de oven te zetten,zodat het sneller klaar is.

En meer kleurtjes zou ik ook leuk vinden,dus even kijken hoe dat dan gaat.

Ik heb inderdaad het oranje flesje van kruidvat gekocht.En daar staat op dat er 99% in zit.

Geplaatst:

Mijn gasten hebben ook gootsteenontstopper van de Kruidvat meegebracht. Er staat:natriumhydroxide ca. 100%..is dit wat je bedoelde Jorieke?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou hehe, kheb de 99% NaOH dan eindelijk gevonden.... begon al te denken dat t aan mij lag

• 4 weeks later...
Geplaatst:
  • Auteur

Ergens in mijn seizoenstopic schreef ik dit begin april

Ikzelf ben na het maken van het zoet nog even doorgegaan in de keuken. Ik heb mijn eerste zeep van dit seizoen gemaakt. Een hele gewone basiszeep maar wel met toegevoegde mandarijnolie.

Inmiddels zijn we een paar weken verder en de mandrijnolie heeft zeker zijn sporen achter gelaten in de zeep. Volgens het geurpanel is de citruslucht nog wel degelijk aanwezig, al kon niemand bedenken dat het om mandarijnen ging. Precies wat ik zoek in een zeep - je ruikt niet meer de weeiige lucht van zeep maar de andere geur is ook niet overheersend aanwezig.

Dat is wel anders bij de lavendelzeep uit dezelfde batch. Gemaakt met onder andere een hele berg gedroogde lavendelbloemen die ik eerst gemalen heb omdat ze anders na een tijdje net kleine snotjes worden. Persoonlijk word ik licht onpasselijk van de overweldigende geur, maar de oude dames in het dorp zullen er ongetwijfeld blij mee zijn.

Boven op de stapel van de eerste foto ligt de komkommer-munt zeep. Gepureerde komkommer en gedroogde munt zijn de toevoegingen. Vanwege het grauwgroene uiterlijk en de frisse geur echt een zeep voor de terug-naar-de-natuur-mens onder ons.

Tot slot nog een - tot nu toe - persoonlijke favourite: bier-honing zeep.

Ja ik kon het niet laten om toch weer wat nieuws te proberen. Het experimenteren met nieuwe toevoegingen blijft erg aantrekkelijk. Nadeel is wel dat ik nu echt een kast vol zeep heb, en ik geen idee heb wat ik ermee moet doen. Misschien binnenkort maar een tafeltje op een vide-grenier zetten.

Stapeltje zeep van boven naar beneden: komkommer-munt; lavendel; mandarijn; bier-honing.

aangepast door Gast

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

Veuvedinges: het ziet er prachtig uit. Maar die mandarijnenolie vind ik geweldig. Is het net zo simpel als het klinkt of zijn er adders onder je bergen stro?

Men zegt wel: “Je bent wat je eet, maar wie wil er nu een krop sla zijn?”

Geplaatst:

Jasmin: Je zeepjes echt heerlijk!!!Complimenten van de baas ook. We staan met lemongrazzz onder de douche..wat is de andere?

Geplaatst:

Die andere was dacht ik olijfolie met maanzaad

Leslie, wat een zeepjes heb je op voorraad Voorlopig genoeg om je mee te badderen na een lange dag op de tuin, of als cadeautje bij tja.. eigenlijk wel van allerlei dagen.

Good things come in small packages

Geplaatst:

Ik heb toevallig vanochtend de ingrediënten-lijstjes weer gevonden... (ik moest nieuwe recepten op-noteren..)

Lemongrazzz: olijfolie, eo citroengras, restjes gele calendulazeep, gedroogd citroengras (topping)

Voetenzeep: olijfolie, cacaopoeder, eo niaouli, eo eucalyptus, eo teatrea, maanzaad

Hippy Flower: olijfolie, palmolie, wonderolie, parfumolie, gedroogde dahliablaadjes, kleurstof blauw en rood

Rose/roos: olijfolie, palmolie, wonderolie, parfumolie (roos), kleurstof rood

Dit waren volgens mij het overgrote deel van de zepen. Alleen Jorieke en Geedee hebben afwijkend hiervan gehad... dat waren oudere zeepjes, in ander schrift opgeschreven (ff geen puf om speurtocht te doen)

edit: Geedee... dahliazeep betekent gemaakt met maceraat van dahlia... leek me wat voor jou..

Geplaatst:
  • Auteur
Veuvedinges: het ziet er prachtig uit. Maar die mandarijnenolie vind ik geweldig. Is het net zo simpel als het klinkt of zijn er adders onder je bergen stro?

Het is echt zo simpel. Ik ben namelijk vrij simpel van mezelf , niets verspillen wat je nog eenvoudig kunt gebruiken.

Om te maken is het echt zo simpel. Ik zou een niet te sterk ruikende olie van zichzelf nemen (ik had arachide olie) en dan maar flink veel mandarijnen eten Ik heb er wel op gelet dat de mandarijnen 'sans traitement apres recolte' waren (niet behandeld na de oogst), het waren dus 'schone' schillen. En daarmee bedoel ik niet dat ik ze nog schoon heb gemaakt. Gewoon mandarijntje pellen en de schil in de pot olie gooien.

En niet vragen hoeveel mandarijnenschillen er dan op 1 liter olie moeten want dat heb ik niet bijgehouden. Gewoon zoveel als je er eet. Ik had een 2 liter glazen pot met 1 liter olie. Na de winter was de 2 liter pot bijna vol.

De enige adder is waarschijnlijk dat je geduld moet hebben. Maar voor de rest gaat het vanzelf.

Veuvecouderc

De weduwe in 2012 blog/veuvecouderc/

Geplaatst:

zzepenindekast74921337813979.JPG

snel een winkeltje beginnen ben je zo rijk

wat gaaf zeg, ik heb er de tijd niet voor gevonden maar o als ik die over heb.....

kijk eens op mijn site www.jamenzo.nl

Geplaatst:

Mooi schappen vol zeep,misschien op de markt gaan staan?

Ik vind die groene met stukjes(dit klinkt echt heel fout) leuk,maar wat een megabrokken,of moeten die nog gesneden?

• 1 maand later ...
Geplaatst:

@Jasmin: nog bedankt voor dat enorme blok zeep dat ik van je kreeg op de moestuindag! Hij is nog niet op hoor, maar hij wast erg lekker! Ik heb er net mijn tomaten-dief-handen weer mooi schoon mee gekregen.

• 5 maanden later ...
Geplaatst:

Ik heb een vraagje voor de zeepmakers..ik kreeg een enorme zak zeep - er zit van alles in, o.a. een lading van die citroenvormige zeepjes- die heeft 15 jaar in een vochtig huisje in de Ardêche gelezen..hoe het kan weet ik niet, maar de hele zak is zijn geur kwijt...er ruikt bij het natmaken zelfs een beetje muffig..ik was mijn handen nu met een mooi groot paars stuk dat er luxe uitziet, maar geuren ho maar.

Is er een manier dat ik de zeep qua geur weer oppimp? kan je het opnieuw smelten of zo en er dan olie-geur-druppels aan toe voegen?

Geplaatst:

Zeep kan toch ranzig worden na een paar jaar?

Het lijkt me niet dat het nog goed is na 15 jaar

Geplaatst:

Nou dat is het ook, maar alleen de geur is niet goed..het zeept nog prima, en als ik het weer goed kan maken lijkt dat me top.

Geplaatst:

Ik zou het gewoon proberen te versmelten en er weer nieuwe geurstoffen aan toe te voegen.

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

Heb je ook enig idee hoe ik dat het beste zou kunnen doen?

Geplaatst:

exact weet ik het helaas niet. Maar als ik het zelf zou uitproberen zou ik een sterke geur kiezen (lavendel o.i.d.), de oude zeep fijn raspen, opwarmen in een steelpannetje en de geurolie erbij doen. en het daarna in een vorm gieten....

To plant a garden is to believe in tomorrow.

Geplaatst:

Ik heb wel eens op het zeepforum gelezen dat je om zeep om te smelten je er water aan toe moet voegen. Maar het zeepforum is sinds november gesloten, dus kan het ook niet opzoeken.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic