Jump to content

Regenton en vorst

wouttie75

Recommended Posts

Misschien een domme vraag.....oh nee domme vragen bestaan niet....

Laten jullie je regenton leeg lopen in de winter ? Na het droge voorjaar afgelopen jaar heeft water heel wat meer waarde gekregen. Ik was van plan om voor volgend jaar een kuubs IBC container aan te schaffen.

Maar als ik hem toch elke winter weg moet laten lopen heeft dit weinig zin.

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Die grote vierkante regensilo laat ik wel leeglopen omdat ik er een kraan op heb zitten en bang ben dat die kapot vriest. Ik heb wel een afvoer van de dakgoot die ik er in het voorjaar op kan aansluiten en alle liters die met een goede bui in maart van het dak afkomen hebben hem in no time weer vol.

De open vaten van plastic laat ik gewoon vol staan(daar dompel ik de gieter altijd in)

• 1 year later...

ik laat sowieso mijn kraan open staan (met dop op kraan) ook laat ik er een kwart uitlopen zodat het water kan uitzetten.

Afgelopen winter geen probleem gehad en toch flinke vorst.

Ik zou er wat water uithalen. Ik heb zelf van die plastic regentonnen. Nou heeft het de vorige winter goed gevroren waardoor al het water in de tonnen bevroren was. Dat was gaan uitzetten en het ijs wilde natuurlijk een kant op. Omdat de afvoer van de goot een stukje in de ton hing, zijn 2 van de 3 goten afgebroken. Dit jaar haal ik er dus water uit.

Goed trouwens dat je dit topic aanmaakt. Ik was namelijk alweer vergeten om wat water uit de tonnen te halen, en dan zul je net zien...

Het valt met kunstof wel mee, alleen misschien als het kunstof wat ouder is en misschien onder invloed van licht (UV).

Bij ons op het complex laat bijna niemand ze leeglopen, gecalculeerd risico noem ik het maar. Maar ik heb er wel vertrouwen in na vorige winter.

Ah oké.

Volgens mij is mijn kraan geheel van kunststof. Ik denk dat ik hem maar gewoon laat zitten, dan weet ik ook gelijk voor de komende jaren of dat een goed idee is. En als hij toch kapot vriest: een nieuwe kraan kost volgens mij ook geen kapitaal...

Wij hebben ook zo'n ton met een plastick kraan. Vorige winter gewoon voor de helft water in gelaten en kraan met oude vodden omwikkeld. Mijn vader had er een houten bakje (van appels ofzo) voor de kraan vastgemaakt met touw.

En we hebben geen problemen gehad, dus dit jaar bij grote vorst doen we dat terug.

In de vorige winter is mijn (dure) kogelkraan en een deel van het leidingsysteem (50 mm) kapot gevroren. Deze heb ik in het voorjaar vervangen door de veel goedkopere schuifkraan. Desondanks heb ik het vat leeg laten lopen omdat je 's winters toch geen of weinig water gebruikt.

Alle hulpstukken als sokken, bochten en T-stukken van PVC heb ik niet gelijmd maar van het type met rubber afdekring gebruikt. Deze zijn wat duurder (Ollander hé) maar mocht de zaak toch gaan bevriezen dan is er wat speling en kan eventueel de zaak gerepareerd worden.

met vriendelijke groet, Rubo