roeier Geplaatst: 26 juni 2018 Geplaatst: 26 juni 2018 Dit is het resultaat van een broedbolletje na één groeiseizoen: Het loof was afgestorven. Er is in de tussentijd een kleiner broedbolletje bijgekomen, maar meer is er niet gebeurd. Dit schiet niet op. Quote
appelvrouw Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 Ik had een man uit Californië op bezoek en daar eten ze de olifantenbol als volgt: snij wat van de bovenkant af en zet de bol op een alufolieblaadje. Giet er olie overheen en maal er wat grof zout over. Vouw het pakketje dicht. Zet ik de oven op 220 graden en wacht tot de bol zacht is, dit kan nogal verschillen per grootte van bol. Eet met brood salade vlees of hoe je wilt. Ik vond het iig erg lekker!Van mijn 12 tenen heb ik 7 solobollen trouwens die gaan terug de grond in in oktober. Roeier bedankt voor de foto van de broedbol..ik geloof niet dat ik daar aan begin. Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
henkg Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 Zo dus: post378989.html#p378989(Tijd en temperatuur voor verse, gewone knoflook) Quote 2025_teeltlijst (.xlsx)
angela († maart 2025) Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 Dit jaar voor het eerst dat mijn olifanten knoflook het niet goed heeft gedaan. Ik denk toch het weer?Of misschien heb ik de verkeerde bollen in bloei laten schieten wie weet. Ik heb dus nog niet alles geoogst vind het altijd mooi als ze in bloei staan.Ik moet ook eerlijk zeggen dat ik niet meer precies weet wat ik waar heb geplant De olifanten knoflook de broedbolletjes of de andere knoflook.Iedere keer denk ik dat onthoud ik wel Quote
RobO Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 (aangepast) hier de tenen van Jet geteeld, toptenen!nu 20 grote OK geoogst en twee weggeven aan de buuv, die gaat ze ook planten(soort van backup, doen we vaker) 11 juli 2018 aangepast door Gast Quote
buitenvogel Geplaatst: 10 juli 2018 Geplaatst: 10 juli 2018 Hangen jullie de olifantenlook gewoon te drogen? En hoe lang bewaard die dan? Hier veel bollen zeker 20 a 30. Quote
RobO Geplaatst: 11 juli 2018 Geplaatst: 11 juli 2018 ja, heb ze bewaard tot oktober voor herplant, nog niet bewaard voor de keuken Quote
Jeroen76 Geplaatst: 4 augustus 2018 Geplaatst: 4 augustus 2018 Helaas hebben de tenen die ik van Indy had over genomen het niet gered/gedaan... van de 3 die ik in de grond had gezet is er niks opgekomen en ondanks dat ik ze normaal water heb gegeven is er niks meer van over. De 3 die ik achter had gehouden om in oktober in de grond te zetten zijn verschrompeld. Gr. Jeroen Quote
Mellie Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 Ik had afgelopen jaar 4 tenen ok gekocht bij leven van het land om te proberen. Er is er 1 ‘kwijt’, maar de andere 3 kunnen oogsten. Ik vond voordat ik hier foto’s zag, best groot, maar nu denk ik sjonge jonge, wat een sneue dingen... wat moet ik doen om ze volgend jaar groter te krijgen? Ik las dat knoflook van mest houdt. Had ik ze misschien meer moeten bemesten? Blijft gissen natuurlijk. Quote
simonvb Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 Ik mest ze totaal niet, net zoals de ajuinen. Bij mij wel een groot verschil of ik ze plant in het najaar (begin oktober) of pas in het voorjaar. Planten in het najaar werkt veel beter. Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 Die van mij zijn ieder jaar groot Mellie maar dit jaar is het ook flut ligt aan het weer denk ik . Quote
Mellie Geplaatst: 7 augustus 2018 Geplaatst: 7 augustus 2018 Ik ga maar voor flutweer! Had ze eind okt geplant volgens mij, misschien net november. Volgend jaar nieuwe ronde. Heb 4 broedknolletjes. Die gaan we ook maar eens vertroetelen. Quote
RobO Geplaatst: 8 augustus 2018 Geplaatst: 8 augustus 2018 hier geen probleem, goeie oogst dankzij een hoop compost? geplant ik okt 2107 met wat kali en koemestkorrelsstonden na 6 jaar weer op een bedje, ná de aardbei in 2017heb ze wel water gegeven toen de bollen groeiden Quote
Rudie Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Ik zou deze keer zo graag eens Olifantenknoflook willen proberen maar loop weer hopeloos achter de feiten aan. Overal uitverkocht. Zijn er hier misschien nog mensen die een paar bollen over hebben? Ik wil er uiteraard de winkelprijs voor betalen Quote
Kruidenvrouwtje Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 Ze zijn niet uitverkocht bij de meeste verkooppunten komen ze pas in het voorjaar Quote You can bury a lot of troubles by digging in the dirt
Ciska Geplaatst: 15 oktober 2018 Geplaatst: 15 oktober 2018 “Vreeken” ,” leven van het land” of “de gezonde apotheker”, ik kan mij niet voorstellen dat alles al is uitverkocht..... Quote
Rudie Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 Ze zijn niet uitverkocht bij de meeste verkooppunten komen ze pas in het voorjaar Maar ik neem aan dat ze toch rond deze tijd in de grond moeten? Quote
Rudie Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 “Vreeken” ,” leven van het land” of “de gezonde apotheker”, ik kan mij niet voorstellen dat alles al is uitverkocht..... Bij levenvanhetland stond ie wel degelijk als 'uitverkocht' aangemerkt en ook bij Eemlook zelf was de voorraad op maar Leven van het Land heeft 'de voorraad opnieuw geteld' en ze zijn weer beschikbaar, wel direct 3 euro duurder waardoor je 8,50 betaald voor 1 bol Quote
appelvrouw Geplaatst: 16 oktober 2018 Geplaatst: 16 oktober 2018 dat is een flink bedrag! Dan ben ik gelukkig dat ik voor mijn eigen zaaigoed kan zorgen Ik heb gisteren de solo`s geplant, ( om niet overal in herhalingen te vallen) zie: blog/appelvrouw/de_knoflook_%2B_zit_er_in_b-7487.html Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
roeier Geplaatst: 27 oktober 2018 Geplaatst: 27 oktober 2018 Olifantenknoflook van broedbolletjes, seizoen 2 van mijn teelt Vorig jaar - het eerste jaar - zijn de bolletjes nauwelijks gegroeid, maar ik hoop dit jaar lering te trekken uit vorig jaar, en dat er nu eens wat schot in komt.Ik heb eerder gepoot, al in Augustus, want vorig jaar zag ik alleen groei in de herfst, dus ik geef ze nu een langere herfst. De meeste loken staan al een tijdje boven de grond. Helaas ben ik toch hardleers, weer heb ik de potjes onvoldoende beveiligd tegen ongedierte: Het werk van ratten. Dit is vorig jaar ook gebeurd met de Olifantenknoflook. Ik heb vele potjes staan met dit en met dat, maar de Olifantenknoflook oefent een speciale aantrekkingskracht op ze uit. Ik weet niet waarom, ze eten het niet op, ze maken er alleen maar een grote bende van. Ik had al eerder de plantjes in een mini-kasje willen doen, maar heb wat last van een virusje deze week, anders had ik het misschien al gedaan. Nu moest ik wel. Het beste plantje is helemaal uit z'n potje gelicht, verder geen echte schade, dit komt wel weer goed. Ik ben geloof ik wel een bolletje kwijt geraakt dat nog niet was uitgespruit en ik niet meer terug kon vinden. Nu zitten ze dus in dit mini-kasje, dat lijkt voorlopig de beste oplossing. Dit kan ik binnen brengen bij vorst, vorig jaar kregen ze daar grote oplawappers van en niet ieder plantje overleefde het.Mochten deze plantjes groter zijn het volgende seizoen dan krijg ik het nog lastig om ze tegen de koude te beschermen. Dat wordt een groter kasje in elkaar timmeren voor op de volle grond en hopen op een milde winter. Ik vind dit al met al niet een makkelijke teelt. Wordt vervolgd... Quote
angela († maart 2025) Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 Waarom tegen de kou beschermen? Quote
roeier Geplaatst: 28 oktober 2018 Geplaatst: 28 oktober 2018 Vorig jaar bleek het niet voldoende om toe te dekken met stro en een net. Sommige plantjes bezweken, de meesten overleefden het maar kwamen niet terug met loof. De bolletjes bleven erg klein. Eén plantje heb ik in het raam gehouden, wel buiten maar beduidend beschutter - dat plantje kwam er het beste vanaf.Ook een ras 'gewone' knoflook als Eden Rose verloor bij mij het meeste loof, dus als een gewas verwant is aan knoflook maar minder bestand is tegen vorst dan gaat het moeilijk worden; dan worden het eigenlijk kasplantjes bij mij.Hier op de Friese vlakte tenminste wordt de gemiddelde windsnelheid in de winter van boven de 6 Beaufort niet getemperd door bebouwing en dan wordt er van plantjes nogal wat gevraagd als je die wind plus vorst erbij krijgt. Als regel horen gewassen dan eigenlijk geen loof te hebben. Kom je in landen wat kouder als Nederland dan wordt gewone knoflook ook stevig toegedekt en komt het loof pas boven kijken na de winter. In Canada verbouwd men veel knoflook, maar Olifantenknoflook is daar nauwelijks te verkrijgen, dan moet je naar de V.S., waar het warmer is. Olifantenknoflook is toch als anders dan gewone knoflook qua klimaatbehoefte, al kan het beide geloof ik goed in gematigder streken van Nederland en de V.S. Ik hou vol en probeer toch eenmaal wat echte Olifanten te kweken, maar als het eenmaal is gelukt ben ik geneigd ze weg te geven. Als dit gewas iets moet zijn tussen prei en knoflook in, dan moet ik zeggen dat ik zowel prei als knoflook makkelijker te kweken vind. Quote
roeier Geplaatst: 9 februari 2019 Geplaatst: 9 februari 2019 In het mini-kasje hebben de loken aardig kunnen groeien deze winter, het loof heeft nu het formaat van normale knoflook in deze tijd van het jaar... Toch opvallend dat deze 2e-jaarsbolletjes veel grotere planten opleveren, terwijl de bolletjes zelf nauwelijks groter waren. Op de foto zit de 2e-jaarsknoflook in zwarte potten, in de rode pot zijn 2 nieuwe bolletjes gepoot; een groot verschil.De sprietjes van die nieuwe bolletjes zijn nog kleiner dan grassprietjes, zoiets kun je het beste het hele seizoen maar in een potje houden. Vorig jaar plantte ik wel uit, dat was dom; ik kon ze eenmaal in de volle grond niet meer onderscheiden van gras. De 2e-jaarsknoflook is probleemloos te onderscheiden van gras, en ik heb vandaag maar de gok genomen ze uit te planten. Hopelijk krijgen we geen strenge vorst meer. De voorspellingen wijzen niet op winter. Ik hoop solo-bollen te krijgen straks, en dan volgend jaar volwassen Olifant bollen, maar dat is afwachten. De stengels van het look doet me een formaat bol van een kleine gewone knoflook vermoeden. Quote
roeier Geplaatst: 15 juni 2019 Geplaatst: 15 juni 2019 Ruim 4 maanden later, dezelfde 4 plantjes: Ze zien er al een tijdje hetzelfde uit. Ze zijn weinig gegroeid, maar ze takelen ook niet af. Dat wat gelige blad is er al heel lang. Mijn gewone knoflook gaat nu hard achteruit, mede door roest. Deze plantjes hebben dat niet. Gek dat er zo weinig gebeurt; het is echt een slow-mo dit. Nou ja, ik zie vanzelf wanneer ze erom vragen gerooid te worden. Quote
roeier Geplaatst: 28 juni 2019 Geplaatst: 28 juni 2019 Dit is wat er nu uit komt. Solo bolletjes met veel broedbolletjes er aan.Het heeft me 2 jaar gekost om van broedbolletje naar solo te gaan. 1 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.