Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

@Arja hoeveel bollen heb je nu, of hoeveel wil je er volgend seizoen planten? Dat delen door 5, en zoveel bollen met een bloemstengel moet je laten staan.
Een bol met bloemstengel splitst zich gegarandeerd, die zonder bloemstengel zijn meestal solo's. En een splitsende bol maakt vaak rond de 5 tenen (tussen 4 tot max 7).
Niet alle tenen gaan volgend jaar bloeien, alleen de grote tenen. Kleinere blijven solo's en vloeien het jaar erna.

• Like 2
  • Thanks 3
Geplaatst:

Ah goed dat je het nog even zegt, dank! Ik dacht dat bloeien betekende dat er minder energie zou overblijven voor de bol. 

Ik heb er nu nog 6 staan. 4 daarvan gaan bloeien. Ik laat er 3 bloeien en bollen -> tenen vormen. 1x5 is inderdaad echt te weinig, 3x5 klinkt beter. 

De overige 3 eten we op. Morgen olifanten-spinaziesoep. 

• Like 1
Geplaatst:

Oh ik bedoel eigenlijk een bloemstengel maken ipv bloeien. Normaal gaat bloeien inderdaad ten koste van de bollen, maar ik dacht me te herinneren dat het bij OK niet veel uitmaakt.
Als je 15 tenen wilt, dan kun je 3 bollen met bloemstengel laten staan, 2 stengels oogsten (of weggooien) en eentje laten bloeien. Indien gewenst dan.

• Like 2
Geplaatst:

Wat een goede tips hier! Heb er ook nog een paar staan, vind ze als "prei" zo lekker! Nu 2 die gaan bloeien, die ontpringen dus de dans na het bovenstaande gelezen te hebben.

• 4 weeks later...
Geplaatst: (aangepast)

Van de broedbolletjes van twee jaar geleden heb ik dit jaar ook een bol geoogst, en die smaakt prima. Vorig jaar had ik een bittere smaak in de olifantenknoflook die ik als grote tenen had geplant. Maar nu is het gewoon lekker.

Gelukkig heb ik nog plant staan en die vormde een bloemstengel, dus ik krijg straks pootgoed om verder mee te proberen. 

aangepast door fre3ke
  • Like 2
  • 2 weeks later...
Geplaatst:

Hoe bewaar ik de tenen het best tot ze weer in de grond gaan? Als hele bol of als losse tenen? 

Ik was mijn bollen al aan het slopen toen ik bedacht dat bol misschien veiliger is direct na het oogsten? 

PXL_20230629_171526128.thumb.jpg.c766956a51626c0d7af38a5bc6c6b5ca.jpg

Geplaatst:

Wat vinden jullie van onderstaand exemplaar? Voortgekomen uit één olifant knoflook teen. Al snel groeiden er vijf afzonderlijke sprieten uit de grond.  Uit nieuwsgierigheid maar met rust gelaten. Het eindresultaat bestaat uit vijf losse bollen/tenen. 

WhatsApp Image 2023-06-24 at 5.08.26 PM.jpeg

• Like 5
Geplaatst:

5 erin 5 bollen eruit en 21 broedbolletjes. 

Wel daar gaan we dan maar een bedje voor maken met een duidelijk label zodat die mogen groeien. Leuk cadeautje van de plant 

• Like 1

You can bury a lot of troubles by digging in the dirt

Ook geoogst. Beetje aan de late kant want het loof was al weg dus ik moest zoeken.
De kleine solo's en de broedbolletjes van vorig jaar zijn dikke solo's geworden :D
1 is naar de keuken gegaan, de anderen gaan de grond weer in en dan hopelijk volgend jaar knoflooktenen. De broedbolletjes zijn direct de grond in gegaan voor nog meer solo's, zo leuk die vermeerdering. 

Edit: Hier gaan ze dus niet van broedbol naar solo naar tenen maar maken een tussenstap met kleien solo en grote solo. Waar kan dat aan liggen? iets in de bemesting? 

aangepast door loes
  • Like 2
Geplaatst:

Mijn kleine solo's (vorig jaar gekocht als pootgoed) zijn dit jaar veranderd in grote solo's. Grote tenen uit een bol zijn veranderd in relatief kleine bollen met 2 tot 5 tenen. Grote solo's van vorig jaar nog steeds grote solo's of ook bollen? Erg tegenvallende olifantenknoflookoogst in ieder geval dit jaar.

Geplaatst:

Hier ook al een paar geoogst. Weer vooral solo's op 1 na. Ik zal alleen de broedbollen nog opnieuw telen, verder niks. De olifantenknoflook is leuk voor de heb, maar voor de smaak niet echt. Deze soort gaat eruit.

Ik ben jaren geleden ook met tenen vertrokken, maar het zijn nu, jaren later,  vooral (90%) solo's geworden.

Geplaatst:

Hoi, ik zou graag enkele grote volledige bollen en enkele grote solo's olifantenlook willen hebben, wel de echte. Kan mij hier iemand aan helpen door mij er enkele van te verkopen na de oogst die gaat aankomen ?

Op 15-7-2023 om 18:34, redzebra zei:

groto solo's ? Wat is het gewicht van die bij jou?  Vraag is omdat ik hier van tenen vertrokken ben en geëindigd  met solo's. 

De grootste bol en twee grootste solo's. 

Vooral de bollen vallen tegen qua gewicht. 

20230717_172038.jpg

20230717_171948.jpg

20230717_172004.jpg

aangepast door Stan W
  • Like 2
Geplaatst:

Dit jaar mag ik tevreden zijn over de opbrengst van de olifanten die wel besloten te gaan groeien.  Kan er helaas nog geen winkeltje mee beginnen.  Wat erg tegenviel waren de gewone knofloken die 70% kleiner waren dan verwacht.  Wellicht dat die paar centimeter dat de Olifanten dieper in de grond zaten net het verschil hebben gemaakt tijdens de droogte. 

• Like 2
Geplaatst:

&Bedankt @Stan W, was om een idee te krijgen wat ik moest verwachten.

Hier zijn 3 solo's gevormd, 2 die in de tunnel stonden die zijn het grootst.

image.thumb.jpeg.57d8ad0148497f798a523c607b79b5ff.jpeg

Buiten qua gewicht een pak minder :

image.thumb.jpeg.04f23f7a0e0cd0938efe54af8375b41e.jpeg

en de som van de tenen van twee andere is minder dan het gewicht van een solo in de serre.

Knoflook is hier ook wel minder groot als vorig jaar, maar ruim voldoende om het jaar te overbruggen, dat wordt een kleiner teentje meer gebruiken in de gerechten. Ik steek het op het koude voorjaar en nadien droogte hier. 

Het wordt dus nog even wachten op volgend jaar vooraleer ik de olifanten kan proeven, alles dient weer als plantgoed met ook extra 5 broedbolletjes.

image.jpeg

• Like 2
Geplaatst:

Buiten zo te zien qua gewicht meer vergelijkbaar met mijn grootste solo's. Die in de tunnel is wel echt opvallend veel zwaarder met 119 gram. Duidelijk een soort die net als echte knoflook niet van een nat voorjaar zonder warmte houdt. Gezien het feit dat het onder zo'n tunnel aanmerkelijk warmer en wellicht ook droger is.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...