Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even een raadsel


hansm

Aanbevolen berichten

Jullie zijn geweldig.. ..inderdaad makkelijk zoeken nu ik de naam weet, mijn dank is groot.....had het hele plaatjes bestand "geel bloemetje,bosrand" op google doorgespit ....de blaadjes verschijnen pas na de bloei..dus was al weer iets moeilijker.....mooi....ook nog een medicinale achtergrond....er stonden daar heel veel.....dus ik heb er nu ook een

Link naar reactie
Delen op andere sites

He ik twijvelde wat dat plantje precies was ik dacht zal wel een soort paardebloem zijn,

ik ga ook even plantje uitspitten voor de kruiden spiraal ik vindt het blad ook mooi van groot en klein hoefblad

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hansm....het zal niet meteen zo hard groeien maar ik las op wiki : De plant is een pioniersplant die zich vooral op nieuwe gronden goed thuis voelt, vaak kan men hem tussen grassen in betrekkelijk nieuwe wegbermen of hellingen aantreffen. Op deze hellingen helpt de tot 1,5 m lange wortelstok en de uitlopers hieraan om de grond vast te houden.......dus bedenk goed waar je m zet

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik snap er niets van.Ik reageerde op een verhaal van hans over gele bloemetjes..en ik zie het nergens meer staan? Ben ik nou in de bonen?.

 

Enfin..ik zou graag de naam weten van deze twee planten uit mijn tuin..de a.s. bloem krijgt later grote ronde bladeren. En de tweede plant groeit uit tot een bamboe/achtige stengel..het is een heel bosje..img4670---kopie66711333053923.JPGimg466899741333053912.JPG

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Jet: Oeps... als ik die tweede zie denk ik gelijk aan de Japanse Duizendknoop (Fallopia japonica) invasie hier die gelukkig redelijk beheersbaar is op het moment... maar waarvan ik nu ook weer van die bladpunten zie verschijnen. Is een enorme taaie woekeraar en een excoot. Google maar eens voor de horrorstories! Staat in de top 100 van meest invasieve soorten (net als onze vrind het zevenblad trouwens). Wikiquote: "De plant is wel sterk woekerend, en zodra hij gevestigd is, vrijwel onuitroeibaar."

japanse-duizendknoop52301333063917.jpg

(foto van internet by the way...)

 

japanse-duizendknoop270611333064446.jpg

(foto ook van internet)

 

En dit was bij mij in 2009.

japanse-duizenknoop-200973851333065724.jpg

Ondertussen heb ik alleen aan de slootkant nog een rij staan. Voor de rest staat er van alles op (zoals de tijdelijke tunnelkas want onder het worteldoek stond het ook allemaal), of lopen we er heel veel op, verschuiven het zitgedeelte steeds wat en heb ik het compostgebied er bovenop gebouwd. Maar dan nog komen ze stug terug. Wel steeds kleiner. En ondertussen blijven trekken aan dat spul. Rode jonge scheuten zijn als rabarber te eten schijnt.

 

Edit: http://www.invasieve-exoten.nl/pagina29.html is de top zoveel van nederland... staat de aardpeer ook bij!

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Appelvrouw. De 1e plant is een 'Darmera Peltata' Echt een veel te weinig gebruikte prachtige blad-plant, maar zo mogelijk met nog mooiere bloeiwijze in het voorjaar, vóór het opkomen van het blad. Dat is deze foto. maak je er nog een over een week of anderhalf , 2 ? = heel mooi straks. heel subtiel.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Van Japanse Duizendknoop kan je wat lekkers brouwen staat me bij... ik ga even zoeken hoor.

 

Om er van af te komen moet je 5 meter diep graven Maar van de bovenste topjes (+/- 20 cm. nu te oogsten, voordat ze taai worden) maak je wijn of Ale (soort bier toch?).

Mocht iemand een recept willen?

 

Het spul kan door beton en asfalt groeien. En in Engeland is het verboden om het in je tuin te kweken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

O, even schrikken. Ik heb alle links gelezen die Erny met stuurde...(dank) ik wist dus niet wat ik in huis haalde. Gelukkig staat het in een hoekje waar zelfs deze woekerar het moeilijk moet hebben. Tussen de beek, een stapel van 6 m2 stenen en een slecht stuk tuin.Het moet de grond delen met zevenblad en brandnetels..Het groeit tot nu toe niet erg hard(staat er al 5 jaar), maar ik ga het behoorlijk in de gaten houden. Iets ervan maken lijkt me een heel goed idee, er schijnt ook een stof in te zitten (resveratrol) waar je van afvalt (niet dat ik dat nodig heb )

Dus nu op zoek naar een leuk recept om de scheuten te eten..volgende week paasbrunch uit de natuur..ik zoek nog wat recepten ( maak al brandnetelsoep en pesto zevenblad).

 

De andere plant groeit ook aan de beek, er staat zelfs een bloem in de beek..ik dacht eerst dat jullie die bedoelden..megasterk spul...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...