Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

Even een raadsel


hansm

Aanbevolen berichten

Hier bij mij is ie nu 50 cm hoog....kijk nog ff naar de foto's eva....ik heb er even later een 3e foto bijgezet(moest die ff zoeken tussen de vakantiefoto's) en daar zie je dat er een rode bloem in komt....geen bananen denk ik....toch??

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben niet helemaal thuis in de Musa... maar als je op google zoekt, afbeeldingen (dan niet banaan, want dat krijg je alleen die gele dingen ) dan zie toch wel wat rode bloemen... Maar het blad, en de manier van groeien deed me er aan denken...

 

Misschien zit ik er wel naast!

Leer van gisteren, droom van morgen, maar leef vandaag!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja inderdaad eva...ik heb ff gegoogled en zie een afbeelding van een Musa sikkimensis die erg veel op mn plantje lijkt ....staat alleen geen bloem bij......nog ff verder zoeken

 

ik zie ook nog een Musa coccinea of rode sierbanaan wat in de buurt komt

 

 

misschien straks bananen in de kas

Link naar reactie
Delen op andere sites

Persoonlijk een hekel aan Cana''s in iedergeval laat ik ze altijd in de grond zitten, en zijn ze hier winterhard

en komen ze steeds terug tot mijn ongenoegen

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Uit de carrouseldoos had ik zaad van "gestreepte vleestomaat". Die ziet er hier nu zo uit (Staat me een beetje tegen om te eten):

 

pict365416421342038263.JPGpict365676141342038266.JPG

 

Maar dat groene vind ik niet zo gezond uitzien. Ik weet ook niet welk ras het is. Weet iemand dat??

Degene die het zaad erin gestopt had misschien???

 

Ik zie op inet (bijv. Green Copia van bij fruitlent) wel een aantal gelijke foto's staan maar vraag me toch af, of zo'n groene tomaat niet teveel aan die giftige stof bevat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, je zou zeggen dat het groene niet goed is om te eten. Ik had vorig jaar (dit jaar ook weer trouwens) de green zebra..die is nog veel groener als hij rijp is. Niet teveel van eten is mijn advies. Deze tomaat van jou lijkt wel op de Tigerella..

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Heb in mijn fijne inmaakboek wel een recept voor Groene Tomatenjam... Belangstelling Misschien kan je ze daarin lekker verwerken... Door de hitte van het jam maken wordt de giftige alkaloide solanine (wat dus in onrijpe groene tomaten zit) vernietigd, zegt mijn boek...

 

En tomaat deed mij ook aan de Tigerella denken... maar die ken ik alleen nog maar van het zakje... nog geen tomaat gezien...

Link naar reactie
Delen op andere sites

Op Wikipedia staat dit:

In groene tomaten is de gifstof tomatine nog aanwezig; dit is evenals solanine welke in aardappels voorkomt een glycoalkaloïde. In Amerika worden groene tomaten verwerkt in een chutney; hiervan mag men niet te veel eten.

 

En bij vergeten groente.be dit:

 

Door de diversiteit aan tomaten vergeten we vaak dat er naast gele, rode, oranje, zwarte en zelfs gestreepte ook groene tomaten bestaan.

Tomaten die, in tegenstelling tot de onrijpe exemplaren, zonder problemen te eten zijn.

Evergreen, Green zebra, Aunt Ruby's German green, Green copia en Cherokee green zijn hier enkele voorbeelden.

Ze bezitten een frisse smaak en zijn te verwerken in tal van gerechten.

Deze groene parels worden rijp geoogst waardoor ze bij gevolg geen giftige stof bevatten.

Smullen maar!

 

Ik kan het niet zo gauw vinden, maar ik heb eens een artikel gelezen over de beroemde Green Fried Tomatoes uit Amerika.

De stelling in het artikel was toch niet teveel van eten. Zelf maak ik ieder jaar groene tomatenjam en chutney en af en toe die gebakken groene tomaten.

 

Ik denk dat Thea gelijk zou kunnen hebben, maar zeker weten doe ik dat nog steeds niet.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nou dank jullie wel voor het meezoeken en meedenken Blijf het toch een vreemde eend in de bijt vinden maar misschien is het even wennen.

 

Overigens Tigerella, lees ik, zijn kleine tomaten gemiddeld 55 gram en deze van mijn foto is een vleestomaat en weegt 300 gram....dus waarschijnlijk een ander soort.

 

Heb in mijn fijne inmaakboek wel een recept voor Groene Tomatenjam... Belangstelling Door de hitte van het jam maken wordt de giftige alkaloide solanine vernietigd, zegt mijn boek...

 

Ja graag....ga er jam van maken want zo eten is minder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik eet de zebra achtige soorten zo op, nooit bij nagedacht of dat kon of niet, hoort tenslotte zo

ik vindt ze lekker ik hou van een beetje knapperige tomaat ipv een hele zachte.

Wel zie ik bij GD haar tomaat zo van dat littekenweefsel aan onderkant dat zou ik eruit snijden want dat lijkt me niet speciaal lekker, ook lijkt me je tomaat al overrijp en aan 1 kant beetje rot, maar kan foto wezen.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja ik heb ze in een opruim bui wegens plaats gebrek en vooral irritatie wat het was op de compost hoop gegooid ,

(was lekker om ze weg te smijten die rotplantjes), volgens mij gewoon onbekend onkruid wat ik braaf heb zitten verspenen en half jaar keurig verzorgt

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

aan 1 kant beetje rot, maar kan foto wezen.

 

De onderkant , die ik er af heb gesneden, hebben bij alle groen/gestreepte tomaten van die naar binnen gekeerde naveltunneltjes....en datgene je op die doorgesneden foto bovenaan ziet is de uitloper van zo'n gaatje. Met een beetje fantasie , kun je me wel volgen, denk ik.

 

En heb je nou echt niet 1 zo'n mysterieus plantje bewaard om te kijken wat het wordt ?

 

Mogelijk was het een geldboompje en die bloeien pas in het derde jaar .

Link naar reactie
Delen op andere sites

oja dat had goed idee geweest en had ik kunnen doen 1 of 3 bewaren maarja niet aangedacht,

Bah naveltunneltjes maar ik denk dat ik weet wat je bedoeld nt als navel sinaasappel of zo'n turksemutspompen,

dat is dan nadeel van dit ras want dat is niet lekker.

 

Die cutney raad ik je meer aan dan jam (lijkt me vies),vorig jaar hebben we dat gedaan en die cutney was erg lekker

met macaroni,

helaas recept weet ik niet meer (ook weggeraakt), maar staat hier vast ergens.

Players only love you when they're playing.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De jam is ook super bij paté hoor...volgens mij staat het wel op mijn blog..* kijkt ff*

ja hoor, als je tomatenjam intypt in de zoekmachine van het blog krijg je groene tomatenjam met limes en ook nog groene tomatensambal...

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 1 maand later ...

benikweer

 

Heb n plantje gekregen...van Margareth dacht ik.....heb er een kaartje bijgezet ....staat "alberga" op....kan al googlend er niks over vinden dus zal ik wel verkeerd hebben onthouden

 

 

Plant heeft gekke vrucht (soort pompoen,meloen,courgette?)

 

pict404420171345151718.JPG

pict404575961345151721.JPG

pict404614281345151725.JPG

 

WAT IS DIT???

 

Margareth!!!! JOEHOEEEHOEEE!!!

 

Of weet iemand anders dit raadsel op te lossen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
×
×
  • Nieuwe aanmaken...