Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ze komen uit een luffa die ik hier heb geteeld :crazy: En Jootje heeft weer zaden van mij. Ze komen uit China, die zaden, maar dan wel zelf gekregen daar uit iemand zijn tuin, verser dan vers ook. :lol:

Vorige keren buiten geteeld en toen steeds maar een enkele vrucht er aan, en weinig plant. Nu in de kas, met veel ruimte, en hij groeit overal heen. Wil zelfs kruipen over de grond en klimmen over de horizontale draden boven de tomaten. En af en toe een mannelijke bloem die open gaat. Die plekjes waar de vrouwelijke bloemen zouden zitten zijn dus aangetast lijkt het. 

Geplaatst:

Dan denk ik toch echt dat het aan de zaden ligt. En in een kas groeit een plant altijd vegetatiever en dus nog minder vrucht.  En zaad van zaad bij loefa daar heb ik niet zo goede ervaring mee omdat het vaak hybride zaad is. Ik kreeg dan wel vruchten maar het waren meer gedrochten, krom, kort en ongelijk van dikte:-o

Geplaatst:

Het zaad wat ik heb komt ook uit China, maar dan uit zo'n pakje.
Op de verpakking staat (voor zover ik het kan lezen) dat de gevleugelde loefa wel F1 zaad is en de gladde niet, althans er staat niet dat het F1 zaad is.
Volgens mij heb ik maar 10 zaden van elk over, de rest had ik aan de Chinese moestuin buren met een restaurant gegeven.
Maar als de vruchten toch niet meer te eten zijn (wilde sommige eten en andere om spons mee te maken), heb ik straks waarschijnlijk veel zaad.
Op mijn tuin staan verder wel butternut (staat er bijna naast), vijgenbladpompoen, gevleugelde loefa (weet niet zeker of die tegelijkertijd hebben gebloeid) en bittermeloen. Paar tuintjes verderop ook red kuri en courgette.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Mijn enige luffa vandaag geplukt. Volgens wiki rijp plukken, pellen, en dan een paar dagen in een badje om vruchtvlees en pitten kwijt te raken. 
ben benieuwd! 12131644-D92E-4B1C-B158-404BFDC81CAC.thumb.jpeg.00602538f85b1c54ce08cab0e7a69b97.jpeg

F376C18C-DFFB-4B86-B77D-2FC757946194.thumb.jpeg.4de416d4f92f64f4d90059b58c894bae.jpeg

Geplaatst:

Mijn zaden zijn zwart...dus rijper? Geen idee hoor. Ook maar gegokt met oogsten. 
de zaden zijn er bijna allemaal uit nu door de luffa tussen mijn handen te wrijven/ rollen zeg maar. Hij ligt nu te drogen. 

• 2 weeks later...
  • 2 weeks later...
  • 11 maanden later ...
  • 8 maanden later ...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...