Ga naar inhoud

Featured Replies

Geplaatst:

Hier duurt de rui ook altijd paar maanden. En dan is het weer tijd voor de volgende rui. Kattenvoer of gehakt is een tip geweest van janedoe. Maar goed. Dat blijf ik ook geen maanden geven. Ze krijgen extra vitamines van koudijs. Ik denk dat het met de eitjes ook afgelopen is dit jaar. Al 3 dagen niks. Dus zal wel voer zijn vrees ik.

Dat lelletje is wel pips ja. Fijn dat ze aan het opkrabbelen is. Geeft weer rust.

Geplaatst:

Kattenvoer geven wist ik niet, maar dat hebben we gewoon staan dus valt te proberen.  Dank voor de tip! Dadelijk maar weer eens een tijdje kijken hoe het gaat. Met een bakkie koffie naar de kipjes in het ochtendzonnetje kijken is echt pure ontspanning voor mij 😀

Geplaatst:

Hoeft ook geen maanden, even keertje of paar keer in de week. Zodra je ziet dat de nieuwe veren doorkomen, is het al goed. Is alleen even om ze over die eiwitdremoel te helpen, eiwitrijk voer is duurder.

Geplaatst:

Pompompom. Er is een kipje komen aanlopen hier. En het is zo’n dotje.
Ik ben niet eens mega van de kipjes als in ‘hoge knuffel-factor’. Maar deze is echt te geestig. En dus heel tam (of ontzettend hongerig)
Ik heb bij de directe buren gecheckt. Daar is ze niet van. Ik ga vanavond nog bij 1 andere meneer in de buurt checken. Maar als ze niet van hem is; pik ik haar mooi in. [emoji4][emoji106]

a36052b4e03049bc4846ccdf0005cb0c.jpg

22bb421fc6f0e2a8bf958df06958b3b8.jpg

Alleen ff kijken hoe ik haar in de toom introduceer. Ik heb 5 krieltjes en 4 grote theemutsen. Maar zij (de nieuwe. Ik noem haar ehhh Pip. Pipje het kipje. [emoji846]) is duidelijk de kleinste.

Ik denk dat ik haar in een bench bij de rest zet. Kan ze een paar dagen wennen.

Oh en zou ik haar nog ff moeten inspuiten met iets? Wellicht heeft ze beestjes?

——-
En ik moet dus nog ff wel een poging doen om haar echte eigenaar te vinden. Hoe halfslachtig ook [emoji6]

To be continued!

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Wat een moppie!

Geplaatst:

Ahw pipkip! Lieffff!!! 😀

Geplaatst:

Ja, een schatje 😍

Je zou haar voor je goeie fatsoen even kunnen aanmelden bij Amivedi.

Zo'n tam kippetje wordt vast gemist.

"Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.

Geplaatst:

Wat een doetje!

Ik denk dat de eigenaar haar wel mist!

Ik zou even checken op veerluis en kalkpoten (voor zover dat lukt met de pootbevedering) voor je haar naast je eigen kippen zet. 

En het gaat niet om de grootte, maar om het karakter van de.kip of ze bij de rest kan.

Geplaatst:

Super georganiseerd!

@Charly heb je pipje nog steeds?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Altijd handig... de spullen van de grond. 👍

Geplaatst:

Helaas! Pipje het kipje bleek inderdaad toe te behoren aan mijn laatste poging haar thuis te vinden. Super jammer.
Maar misschien wel maar beter. Ik weet niet hoe ze in haar eentje gegaan zou zijn tegen al mijn theemutsen hiero.
Overigens eet ze bij haar echte baasje niet uit de hand. Dus daar was ik toch wel weer een beetje trots op (hoewel ze wss gewoon veel honger had. Maar toch!)

wees bevriend met kleine dingen

Geplaatst:

Hi, hier is niet alleen de meteorologische winter maar ook de kippenwinter begonnen. Sinds deze week geen eitje meer kunnen rapen. Dus moest ik weer eieren in de winkel kopen. 

Stom dat er alleen eieren te koop zijn van opgesloten kippen. En nog stommer is dat ze die ook nog gewoon biologische en vrije uitloop eieren noemen zonder een opmerking over de ophokplicht die nu al 14 maanden duurt op veel plaatsen in NL. 

Ik heb een tijdje terug (met dierendag)  een grote emmer met gedroogde meelwormen gekocht , omdat de prijs erg meevoel en extra proteïne goed is voor kippen in de rui. 
Andere extra bronnen van eiwit zijn bv ook zonnebloempitten , pompoenpitten, havervlokken, spliterwten  en linzen. Inmiddels zijn die van mij wel klaar met de rui, maar misschien heeft iemand nog wat aan deze info? 

Geplaatst:

7B1A1E00-9050-44EC-BCE8-B165CB23F182.thumb.jpeg.a9c288590f84acf1be52029c1f07c8ff.jpeg
Black en Pearl. Verder te zien: Houtsnippers, blad en doorgang van de ene naar de andere ren. 
We hebben onlangs een houtsnippermachientje gekocht om snoeiafval te verwerken. De houtsnippers zijn samen met t blad heel fijn als mulchlaag en grondverbeteraar in ren.  De kippen vinden het fijn om er in te scharrelen. 

Geplaatst:

Hebben jullie dit al gezien? 
https://www.levendehave.nl/nieuws/zlto-roept-hobbyhouders-op-zich-aan-de-afschermplicht-te-houden

De foute industrie probeert de houders van hobby kippen de schuld in de schoenen te schuiven. En gebruikt allerlei argumenten die pertinent onjuist zijn. 

Laat ze zelf eens wat aan hun probleem doen dat ze zelf hebben gecreëerd door veel te veel kippen in de stallen te te houden. 

Ze snappen blijkbaar niet dat bij hobbyhouders meestal juist het welzijn van hun dieren, boven de economische belangen gaat. Eitjes van oudere hoenderassen zij sowieso duurder dan 😤-eieren uit de winkel die het label scharrelei met 1  ️ kregen.  Maar die worden wel vaak 10 jaar als ze een leven lang lekker buiten mogen scharrelen. 

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Kijk wat ik vond vandaag!! Na maanden niks, vandaag dan toch een klein cadeautje van de wyandotte. Zo blij mee!

20230107_131505.thumb.jpg.342f8be4327073184e5ea855b4141e8a.jpg

Geplaatst:

Ha Mellie, Hier is t ook prijs. Katrientje, de Rhode island Red kriel, is ook weer aan t werk. Ze heeft afgelopen week 3 mooie lichtbruine eitjes gelegd! 

Geplaatst:

Jaaaa, wat fijn al die dames die weer aan de leg zijn! Zeker met de huidige eierprijzen. Zag afgelopen maand wat ze inmiddels kosten. Mijn hemel! 30 eieren €8,50!

Ik heb nu 2 amrocks die leggen. Geen idee welke. Ik vind ze er allemaal nog heel winters uitzien eigenlijk. Maar ben er wel blij mee. Heb dit jaar 1 x eieren gekocht en ik hoop dat het daarbij blijft. Of ja. In december, dus dat was vorig jaar.

Geplaatst:

Ik meld me hier ook maar eens. We hebben sinds een paar maanden drie legkipjes. We eten zelf veganistisch, de eitjes geven we steeds weg. We zitten er nu wel over na te denken om er een paar kipjes bij te nemen en de eieren te gaan verkopen. Wij vinden de kipjes erg gezellig en het lijkt erop dat er wel een aantal mensen zijn die verse eitjes willen kopen maar zelf geen kippen willen. Op die manier kunnen we de voerkosten (voor een deel) terugverdienen. Ook als de kippen uitgelegd zijn blijven ze bij ons, dus het gaat geen hele lucratieve business worden.

We hebben ook nog twee loopeenden, ze hebben beide een ren van 200m2 die met een deur aan elkaar vast zit. De deur staat meestal open zodat ze samen kunnen rondwandelen. Voordat er nieuwe kippen komen moet er nog een nieuwe ren gemaakt worden en een extra nachthok dus het zal nog even duren. 

Geplaatst:

Wat leuk @grasje! Kipjes zijn echt zo gezellig! En loopeenden vind ik ook zo grappig. Heb je ook een vijvertje voor ze of hoeft dat niet bij loopeenden (ik dacht dat alle eenden wel eens moesten zwemmen..?) De jongste hier wil ook een loopeend, maar ik wil geen vijver 🙃

Geplaatst:
Op 10-1-2023 om 12:33, Mellie zei:

Jaaaa, wat fijn al die dames die weer aan de leg zijn! Zeker met de huidige eierprijzen. Zag afgelopen maand wat ze inmiddels kosten. Mijn hemel! 30 eieren €8,50!

Ik heb nu 2 amrocks die leggen. Geen idee welke. Ik vind ze er allemaal nog heel winters uitzien eigenlijk. Maar ben er wel blij mee. Heb dit jaar 1 x eieren gekocht en ik hoop dat het daarbij blijft. Of ja. In december, dus dat was vorig jaar.

Nog geen 30 cent per ei is helemaal niet duur!

Ik betaal ruim meer voor biologische eitjes. Voor mij geen eieren van kippen die met zijn vele binnen scharrelen met xx op een vierkante meter en gmo soja en mais krijgen uit Brazilië , waar ooit tropisch oerwoud stond. 

Geplaatst:
2 uren geleden, Liekie zei:

Wat leuk @grasje! Kipjes zijn echt zo gezellig! En loopeenden vind ik ook zo grappig. Heb je ook een vijvertje voor ze of hoeft dat niet bij loopeenden (ik dacht dat alle eenden wel eens moesten zwemmen..?) De jongste hier wil ook een loopeend, maar ik wil geen vijver 🙃

Ze zijn inderdaad heel gezellig. 

Voor de eenden hebben we een grote plastic bak (zo'n zandbak schelp) met water staan. Zo kunnen ze een beetje badderen, daar genieten ze zeker van. Het nadeel met eenden is dat ze het water nogal snel vervuilen, waardoor een echte vijver niet handig is. Het minimale is een bak waar ze met hun hele hoofd in kunnen zodat ze hun neus schoon kunnen spoelen en zich kunnen wassen. Ze zijn heel leuk maar ze hebben ook iets nerveus, die van ons zijn bijvoorbeeld niet zo knuffelig, dat zit geloof ik een beetje in het ras. Ze eten wel graag uit de hand en rennen achter je aan. Hiervoor hadden we een kruising tussen muscovy en pekin eenden en die waren een stuk rustiger en knuffeliger. Helaas zijn zij een aantal maanden geleden overleden door een aanval van een roofdier.

Wij zaten te denken aan een prijs van 25 cent per ei. Dat is wat hier de goedkoopste eieren in de winkel kosten. Op die manier halen we (een groot gedeelte van) het voer eruit maar dat is natuurlijk ook afhankelijk van hoeveel ze leggen.

Geplaatst:

@grasje, wat verdrietig dat je vorige eenden zijn gepakt. 

Als je de kippen biologisch voer geeft en de kippen hebben ook voldoende buitenruimte, dan kun je rustig 40 ct voor grote eieren vragen. Maar meestal zijn de eieren in de eerste maanden dat ze leggen nog wat kleiner. Dan zou 35 ct beter passen. 

Ik ben trouwens wel benieuwd waarom je (ook al eet je vegan) je niet de eitjes van je eigen kippen wil eten. Respect als mensen geen dierlijke producten willen eten vanwege de bio-industrie en zo. Maar jouw eigen kippen passen zeker niet in dat plaatje.  Btw, Als je geen zin hebt om hierop in te gaan is ook goed hoor. 

Geplaatst:

@Trea De kippen krijgen geen biologisch voer, wel van lokale ingrediënten. Ze hebben meer dan genoeg ruimte, het grootste deel van de tijd zitten ze op 400m2 met drie kippen en twee eenden. Ik woon in Bulgarije, de prijzen zullen hier wat anders zijn maar 25 cent per ei is hier de goedkoopste optie in de winkels. Misschien zou ik inderdaad meer kunnen vragen maar ik denk dat veel mensen niet bereid zijn dat te betalen. Ik had laatst al de vraag van iemand of ik ze voor 10 cent wilde verkopen maar dan geef ik ze liever weg.

Ethisch gezien zou ik inderdaad best wat eieren kunnen eten van onze kippen. Ik ben inderdaad vegan gaan eten vanwege het dierenleed. Destijds had ik geen kippen en ik had dus ook al een aantal jaren geen eieren meer gegeten. Inmiddels heb ik me gedurende die tijd verdiept in gezonde plantaardige voeding en ben ik van mening dat een geheel plantaardig dieet een gezonde keuze is. Af en toe een eitje is ook geen probleem denk ik hoor maar ik mis het inmiddels niet meer en geef het nu aan iemand die anders bio industrie eitjes koopt. Zo hoop ik straks meer mensen te kunnen voorzien van een blije kip ei in plaats van een industrie ei. 

Geplaatst:

@trea de laatste x dat ik eieren kocht, was het nog geen €5. Dus vond het verschil nogal opmerkelijk.

Ik had vandaag 5 eitjes. Er wordt weer druk gelegd. Blijf me er over verwonderen hoe dat gaat in zo’n kippenlijfje. Als dit maar niet betekent dat iedereen weer broeds gaat worden. Daar ben ik nog niet aan toe geloof ik.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic