Vastone Geplaatst: 5 oktober 2023 Geplaatst: 5 oktober 2023 Hier zijn de kippen ook voor 't eerst echt in de rui. Wat een veren inderdaad! Een van de dames is op de borst flink kaal, heb voor de zekerheid maar wat vitamine in het water gedaan.. Ze is net broeds af en toont wat bleekjes en mager maar gedraagt zich wel gewoon gezond en eet en drinkt goed. Nog maar 1 ei per dag.. Haha schiet dus ook niet op met onze "winterdoorleggers". 1 Quote
RedTomato Geplaatst: 6 oktober 2023 Geplaatst: 6 oktober 2023 Mijn man vroeg ook al wat er met 1 kip aan de hand was. Die zag er zo slecht uit! Maar de nieuwe veren waren al duidelijk zichtbaar. Hebben jullie een lamp in de stal en zo ja welke? ik hoop dat ze ook doorleggen als ik de lamp aan zet in de donkere uurtjes. Quote
speets Geplaatst: 8 oktober 2023 Geplaatst: 8 oktober 2023 Op 29-9-2023 om 13:13, Vastone zei: ook in de winter nog eieren Ik denk dat je dan wat moet gaan bijlichten. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
speets Geplaatst: 8 oktober 2023 Geplaatst: 8 oktober 2023 Op 6-10-2023 om 13:09, RedTomato zei: Hebben jullie een lamp in de stal Nee, hier niet. Ik heb ze voor mijn plezier en de eitjes zijn meegenomen 🙂 Ze hebben maar een beperkte voorraad eicellen. Als het op is, is het op. Dus als je ze snel 'leegmelkt', zijn ze snel uitgelegd. Ik hoop dat mijn kipjes tot op hoge leeftijd doorleggen. 2 Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
grasje Geplaatst: 8 oktober 2023 Geplaatst: 8 oktober 2023 Wij hebben ook geen lamp en hebben ze inderdaad puur voor de gezelligheid, ik vind een lamp ook wat tegennatuurlijk. De Isa brown kippen hebben vorig jaar, op een week of twee na, de hele winter gelegd, de winters zijn hier wel iets korter. Groot nadeel vind ik bij dit soort legkippen wel dat ze ontzettend doorgefokt zijn op productie en daardoor de gezondheid het wat af laat weten. Onze nieuwste kippen (super harco) leggen nu nog keurig elke dag een ei, ik heb het idee dat ze een stukje robuuster zijn dan de bruine legkippen en zou het prima vinden als ze niet doorleggen. Verder ben ik het ook eens met Speets, dan heb je veel eieren in het begin en daarna niks meer. 1 Quote
Vastone Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Hier ook geen lamp hoor, ook zonder eieren hebben we plezier van de dames. Maar.. Iemand hier in de buurt heeft ook Barnevelders en die leggen de winter door (wel minder 1x per 2 dagen geloof ik) zonder kunstlicht. We gaan het dus wel meemaken! Voor nu worden we vooral getrakteerd op een hoop veren en zijn de dames hongerig. Quote
tielse flipje Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Ik verleng de dagen ook niet met kunstlicht, hoewel ik die mogelijkheid wel heb (schakelklok en verlichting). Mijn kippen mogen gewoon 15 worden, of ze nu leggen of niet. Ik probeer wel een paar kuikens groot te krijgen, zodat ik 's winters toch een paar eitjes heb. 1 Quote
Jorieke123 Geplaatst: 9 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 9 oktober 2023 Hier wel een lamp, gewoon 1 of andere 'daglicht' lamp waarmee we de dagen iets langer maken. Met een tijdschakelaar. Wij hebben de kippen wel voor de eieren, ze gaan hier NIET oud worden. Sorry hoor... 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
jootje Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 Die van mij mogen wél oud worden, maar wel een lampje hier! Om de dagen iets te verlengen. Vind het ook wel gezellig staan, als ik naar achter kijk, zo gezellig, licht in het kippenhok. Je zou toch zo gordijntjes voor het raampje maken! 2 Quote
Trea Geplaatst: 9 oktober 2023 Geplaatst: 9 oktober 2023 (aangepast) Ik heb het wel eens geprobeerd met 2-3 uur extra licht vanaf december (na de rui) om ze weer sneller aan de leg te krijgen. Maar ik geloof niet dat het veel heeft geholpen. Ik heb er de pest in dat ik eieren moet kopen van hennen die niet eens buiten mogen lopen in de wei met die vogelgriep. En dat terwijl ik zelf kipjes heb. Daarom vind ik nieuwe aanwas die in het najaar beginnen te leggen ook wel fijn. Alleen is dat dit jaar helemaal verkeerd afgelopen (hoogstwaarschijnlijk) dank zij een roofkat die mijn twee jonge hennetjes heeft gepakt. 😢 Van mij mogen de kipjes trouwens ook blijven als ze klaar zijn met leggen. Ik heb er 2 van 8 jaar die tot voor kort nog gewoon eitjes legden. Mijn oudste hen van 9 legt niet meer sinds de zomer. Sinds een week heb er meestal nog 1 of 2 van de drie jongste krielhennen. 2, 4 en 5 jaar oud. 9 oktober 2023 aangepast door Trea Verbeteringen Quote
RedTomato Geplaatst: 10 oktober 2023 Geplaatst: 10 oktober 2023 Ik zou niet eens weten welke kippen leggen en welke niet. En van mij hoeft de productie niet hoog te liggen. Maar een paar eitjes in de week zou ik wel fijn vinden. Nu ligt het helemaal stil. Ik weet trouwens niet of mijn kuikens in de winter al gaan leggen. Want Brahma's zijn laatbloeiers en ze zijn grotendeels Brahma's. Ik wil ook enkel de dag een paar uurtjes verlengen. Niet het hele ritme omgooien. Hoe doen jullie het met de lamp? gewoon aan/uit? Want ik lees dat het voor kippen desoriënterend kan zijn als de lamp in 1x uit gaat. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 10 oktober 2023 Auteur Geplaatst: 10 oktober 2023 Ja hij gaat hier gewoon aan en uit. Ik kwam deze handige site tegen: https://kippenleven.nl/wanneer-hebben-kippen-extra-licht-nodig/ Daar lees ik dat ik alweer te laat ben begonnen met bijlichten... maar goed. Wat ik trouwens wel denk: het heeft volgens mij weinig nut bij oudere kippen. Het gaat mij vooral om de nieuwe jonge hennen die sowieso pas net zijn begonnen met leggen. Die hebben nog niet het hele voorjaar en de zomer doorgelegd zoals de dames van 1,5 jaar en nog wat ouder, die zijn er gewoon even klaar mee en ik heb niet de indruk dat een lamp daar wat aan veranderd. EN: ook altijd in combinatie met lekker wat eiwitrijke meelwormen of andere gedroogde insecten. En lekker groenvoer in de donkere koude maanden. In onze velden groeit bijv. vogelmuur, dat pluk ik dan voor ze. 2 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
grasje Geplaatst: 10 oktober 2023 Geplaatst: 10 oktober 2023 Ik zou ook niet weten of kippen minder oud worden door ze bij te belichten hoor. Wat wel zo is, is dat ze een vaststaand bepaald aantal eieren kunnen leggen in hun leven. Voor de mensen die de kippen levenslang willen aanhouden houdt het dus in dat, als het lukt om ze door te laten leggen, dat ze dus op jongere leeftijd uitgelegd zijn waardoor er weer nieuwe kippen bij moeten komen voor eieren. Voor mensen die ze puur voor de eiproductie hebben en uitgelegde hennen slachten is dit natuurlijk minder relevant. Een paar maanden geen eieren eten is natuurlijk ook een optie wanneer bij belichten niet lukt en je geen eieren wilt kopen uit de industrie. Dan smaken de eigen eieren in het seizoen vast nog lekkerder. We zijn tegenwoordig allemaal zo gewend dat alles altijd beschikbaar is, terwijl een tijdje zonder iets vaak ook gewoon een optie is. 4 Quote
Mellie Geplaatst: 9 november 2023 Geplaatst: 9 november 2023 Mijn haan is nu bijna 5 maanden en kraait nog steeds niet. Dat dat we dat erg vinden overigens, want dan moet hij weg. Maar had hij dat niet al moeten doen? Quote
Trea Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 (aangepast) @mellie, dat wisselt nogal wanneer ze beginnen te kraaien. 5 -6 maanden is niet uitzonderlijk laat. In de wintermaanden heb je sowieso niet zoveel last van de meeste haantjes. Pas als het s’ochtends vroeg licht wordt beginnen mijn buren te sputteren. Ik heb een paar keer een haantje kunnen houden tot t voorjaar en eigen eitjes uit laten broeden door een kloek. 10 november 2023 aangepast door Trea 1 Quote
Mellie Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 Nou wie weet hebben we mazzel dan. Quote
Roelie Geplaatst: 10 november 2023 Geplaatst: 10 november 2023 Hier lopen een stuk of wat nw hampshires en nog één sussex. Als ze een goede dag hebben heb ik zes eieren maar meestal vijf en heel enkel vier. Dat is voor ons en de buren meer dan genoeg. En wanneer ze broeds worden gaan de ouwe dametjes, nadat de kuikens zijn uitgekomen, onder het mes. En wat later, zo rond de twintig weken, gaan de jonge haantjes dezelfde weg. A, ik heb aan één haan genoeg en B, ze smaken overheerlijk. 😋 Quote
Mellie Geplaatst: 19 november 2023 Geplaatst: 19 november 2023 Heden ten dage, dag des Heeres 19 november 2023, om 7:42 u, heeft de kleine haan zijn allereerste kukel laten horen. Het is nog geen boeiend geluid, maar na meerdere pogingen klonk het al als een behoorlijke haan. Het is afwachten wat de buren van dit toch zeer gristelijk tijdstip gaan vinden en hoe lang de kleine haan nog de ochtenden mag verblijden met zijn gekraai. Lang leve de winter. Hoezee, hoezee, hoezee! 4 Quote
Mellie Geplaatst: 22 november 2023 Geplaatst: 22 november 2023 Hij kraait dus goed… ik heb nog geen klachten gehoord. Maar krijg er wel een beetje stress van elke x als ik hem hoor of dat de druppel wordt. Maar hij kraait nog heel weinig. Dus ik hoop dat het meevalt voor anderen. Zelf heb ik er nog geen last van en ik heb last van hyperacusises. Dus wie weet. Quote
grasje Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 Mooie haan. Als je goed contact hebt zou ik gewoon even bij de buren vragen wat ze ervan vinden, dan weet je dat meteen en voorkom je oplopende spanningen. Ik vind het zelf een heel fijn geluid maar dat zegt niks over jouw buren natuurlijk. Hier is vorige week helaas een kipje overleden. We hebben in die ren nu alleen nog maar één eend en één kip over. In de andere ren zitten nog drie kippen. Ik had dus bedacht om rustig aan één kip over te zetten naar die ren, zodat daar twee kippen bij de eend zitten. We willen geen nieuwe kippen/eenden meer in verband met de roofdieren, dus langzaamaan alles naar één ren is uiteindelijk de bedoeling. Ik had een rustige kip overgezet, de ren is zo'n 400m2, dus elkaar ontlopen leek me doenbaar. Helaas vloog de kip haar echt aan van grote afstand en zelfs onze oversociale eend viel de kip aan. Dit hebben we even aangekeken en toen toch maar besloten om ze voorlopig nog maar even apart te laten. Het is ergens ook wel aandoenlijk om te zien dat de kip en eend zo aan elkaar gehecht zijn en als één team hun territorium verdedigen. Met onze eerste kipjes hier hebben we enorme ruzie issues gehad, ze pikte elkaar echt heel heftig open. Die ene overgebleven kip is één van hen, dus gezien de heftige verwondingen in het verleden zijn we nu iets voorzichtiger met ze het 'zelf uit laten zoeken en verwachten dat het wel goed komt'. 1 Quote
Mellie Geplaatst: 23 november 2023 Geplaatst: 23 november 2023 Kan ik me heel goed voorstellen… Hennie de Heks is nog steeds als de kippen weg bij het zien van een bamboestok. Quote
Jorieke123 Geplaatst: 27 november 2023 Auteur Geplaatst: 27 november 2023 Ja hoor: water in het kippenhok! Nou ligt dat hok ook dieper in de grond, maar dat is hier op ons hoge stuk zandgrond normaal geen probleem. Er heeft jaaaaren geleden ook al eens een laag water in gestaan. Toen was het nog geen kippenhok. De kippen kunnen gewoon hoog en droog zitten komende nacht, en we hebben maar even een pallet voor ze gepakt, mochten er wat zijn die echt graag droog van de ingang naar de zitstokken willen kunnen lopen 1 Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Mellie Geplaatst: 27 november 2023 Geplaatst: 27 november 2023 Goh zelfs jullie hebben inmiddels natte voeten?! Dan heeft het wel heel veel geregend 2 Quote
Mellie Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 Ik heb 3 kippen verhuisd naar de kas. Daar mogen een poosje blijven. Afgelopen jaar 3 dagen ofzo ipv een maand normaal. Had hartstikke veel onkruid. Dat wil ik niet niet. Dus laat ze even hier. Misschien zelfs rouleren. Ook besloten dat ik veel te veel kippen heb. De zijdehoenders gaan weg. Mocht iemand fluffy zijdehoenders willen, ik heb er 3. 2 zwart en 1 wit. Stoute Moeder, Kale K(h)ippie en Kokoş. Deze zijn heel leuk. Geen chick on steroids verhaal. Hennie de Heks wordt waarschijnlijk soep. Ik ga nog even wennen aan het idee. Maar dat lijkt me het beste voor iedereen. En onze mooie Araucana haan gaat naar de boerderij. Snuf. Zo jammer. De dochter noemt hem Koning Haan Dan heb ik 4 amrocks en 2 Araucanas over. Dat is een stuk beter met ophokplicht en te weinig ruimte. Quote
tielse flipje Geplaatst: 28 november 2023 Geplaatst: 28 november 2023 Misschien kinderachtig, maar: Voor wie geldt de ophok- of afschermplicht? De ophokplicht geldt voor bedrijven. De afschermplicht is voor hobbyhouders, en ook voor dierentuinen en kinderboerderijen. Bron: Rijksoverheid En dat is maar goed ook, want zes kalkoenen, vijf parelhoenders en meer dan twintig kippen ophokken lukt mij niet. Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.