Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Kippen in de moestuin

Jorieke123

Recommended Posts

Ik heb vandaag Hanen nat staan spuiten zodra ze gingen kraaien

Ze lijken er niet van te leren

Ze zitten met meerdere hanen in 1 hok, en staan elk in een hoek van de ren te kukelen. Het is minder dan toen ze elkaar niet zagen (zaten met hun vrouwtjes in apartje rennetjes voor broedeieren), maar nog vrij irritant.

Een haan hoort te kukelen, en zeker 's ochtends. Maar deze doen het ongeveer elk uur, en dan een stuk of 8 keer. En vooral als je even wat zit te drinken en even wilt kletsen (zithoekje vlak bij de ren)

Ja Hans dat gekukel onder je slaapkamerraam is niet om vrolijk van te worden vooral omdat het vaak zo loei-vroeg al begint.

Maar er is een oplossing, de vroegste en hardste kraaiers worden hier lid van een vereniging.

Yep er zijn nog mensen die in verenigingsverband dol zijn op kraaiende hanen. Best fun voor hun hoor. En de haan wordt een enkeltje soep vooralsnog bespaard.

Mja maar het is ook iets van de moderne mens/tijd, vroeger had toch iedereen kippen en hanen en weet ik wat voor een gebruiks dieren bij huis

toen hoorde je (tenminste denk ik) niemand klagen over gekukel.

Players only love you when they're playing.

• 1 month later...

Zei ik gisteren nog dat ik al een tijdje geen kevertjes had gezien; vanmorgen dansten er weer duizenden over het grasveld. Ik ben in de wei (waar de kippen ook kunnen komen) gaan kijken, en daar zag ik er geen 1!

Ik heb nu dus de grootste renners en vreetzakken (Noord-Hollandse Blauwen) samen met wat vriendinnen van ze, opgetrommeld en ze verplaatst naar het grasveldje bij de moestuin. Daar mogen ze normaal niet komen, want daar lopen de honden.

Ik heb even een hekje in elkaar geflanst tussen het veldje en het terras waar alle potjes met sla en groenten staan ( ) en nu hebben ze de aanval ingezet op de kevers.

Ze rennen, sprinten, springen en fladderen om er bij te komen. Dus dat gaat vast snel

Wat voor kippen hebben jullie eigenlijk?

Tot eergisteren hadden wij New Hampshires (toen kwam Reintje Vos). We zijn op zoek naar nieuwe, waar we geen 200km voor hoeven te rijden. De kippen kwamen uit de buurt van A'dam.

Het moeten kippen zijn die niet over gaas van 1.20m gaan en die handtam zijn te krijgen. Een eitje is natuurlijk ook heeeeel fijn

De enige soort die wij hebben die niet over het hekje van 90 cm hoog gaan, zijn Orpington kippen. Die worden vrij veel op marktplaats aangeboden, het zijn best grote kippen. Ze zijn er ook in kriel 'variant'.

Ze zijn rustig, snel tam, en leggen goed.

Verder hebben we dus N-H-Blauwe (zeer druk, rennen en fladderen, je krijgt ze ook amper gevangen), Marans (mega grote eieren, verder normaal formaat kip, wel fladderig over hekjes) en wat normale bruine legkippen. Ook die gaan we eens over het hekje.

Hoi Jorieke, ik heb inmiddels alle 14 pag vh topic gelezen en zag dat je oa Orpingtons hebt. Daar heb ik ook naar gekeken. Zit te twijfelen tussen deze en Welsumers. Daar is de haan vooral erg mooi van vind ik.

Volgens mij heb ik het adres van de man die jou kippen beter leert slachten. Toch ook in Zelhem en hij fokt met Orpingtons? Zelhem is jammer genoeg wel weer erg ver uit de buurt. Hier zit ook iemand, maar de vraag is dan altijd of het een goede fokker is.

Ja de zijdehoen ziet er ook gek uit dat is denk ik wel waarom ze best populair zijn, je hebt ze ook in het groot,

als je meer van een gewone kip houdt vindt ik de Orpingtons ook een van de mooiste.

Welke kleur lijkt je mooi ?

ah oke nauw dan zie je dat smaken verschillen, ik zou waarschijlijk voor de parelgrijze gaan ik vindt dat weer erg mooi.

hoewel ik moeilijk zou kunnen kiezen met de zwart/wit geparelde die vindt ik ook prachtig, nuja ik vindt geloof ik allemaal verschillende kleuren ook wat hebben een toom in 1 kleur dan worden de dieren niet zo ''herkenbaar"".

Wat ik me afvraag is of een haan ook de functie heeft van beschermer tegen roofdieren, ik herrinder me dat wij vroeger weleens felle hanen hadden

maar aan de andere kant, zijn bij mijn broer ook net de kippen doodgebeten en de haan zwaar gewond, dus tegen een vos kan een haan toch niet op.

Is bij jouw de ren trouwens niet dicht van boven ?

Ik denk eerder dat de haan goed oplet, en zorgt dat iedereen op tijd weg is als hij een roofdier ziet. De dames kunnen dan rustig scharrelen. (zo ziet het er naar mijn idee uit).

De kippen zitten niet in een ren. We doen de hokken 's avonds dicht, maar verder lopen ze gewoon in een open weiland.

Zijn jullie niet meer verder gegaan met de rij rennen na het knie/hout ongeval

denk wel dat ze dat loslopen in wei heel erg lekker vinden, jij hebt dus geen last van doodgebeten kippen.

Ja nu je het zegt herrinder ik me ook dat de haan vaak een waarschuwingsgeluid gaf waar ze op reageerde,

trouwens ook een geluid als hij wat lekkers vondt dat zijn dames dat mochten hebben.

@Monigue neem je een haan of enkel kippen ?

Tsja, daarover twijfel ik nog. Ligt misschien ook aan het ras. We hadden New Hampshires, met haan, maar de haan beschadigde de hennen wel heel erg met het treden. Haan weggedaan. Maar hij waarschuwde wel als er een roofvogel in de buurt kwam.

Tips zijn welkom

Bij één vd rassen las ik dat een haan juist heel goed is, weet niet meer bij welk.

Tja als ik geen dichtbij buren had nam ik zeker een haan, ik vindt het cool een haan erbij,

Ik denk zeker niet dat elke haan de kippen beschadigd maar het komt wel voor, het ligt volgens mij een beetje aan aantal hennen.

bv een haan met 5 of meer hennen hebben ze meer rust dan minder dan 5 hennen.