Jorieke123 Geplaatst: 30 oktober 2021 Auteur Geplaatst: 30 oktober 2021 Sja, ik zou toch echt het graver-probleem aanpakken voor ik er beesten in zou doen. Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Liekie Geplaatst: 31 oktober 2021 Geplaatst: 31 oktober 2021 Bedankt weer voor het advies trea, ik zal eens kijken of ik haar op een andere plek wat te eten kan geven en of dat dan niet weer teveel stress geeft 🤔 Wel een fijne plek voor je haantje! De dames moeten zich maar aanpassen 😀 Mellie waren het nou ratten? Ik had daar melding van gemaakt bij de gemeente en toen kwam een prof met klemmen in bakken (zodat er geen egels in lopen enzo). Quote
Mellie Geplaatst: 31 oktober 2021 Geplaatst: 31 oktober 2021 Het zijn woelmuizen, maar laatst zat er ook een mol. Omdat het een koopwoning is, moeten wij het zelf betalen. Maar alleen een offerte kost al rond de €300. En dan nog de daadwerkelijke kosten voor vallen ed… dit gaat via een professional een paar duizend euro kosten vrees ik. Randstad prijzen Quote
Liekie Geplaatst: 31 oktober 2021 Geplaatst: 31 oktober 2021 Ai, da's wel een flinke rib. Hier ook een koopwoning, maar de gemeente zet wel profs in om de overlast van ratten en marters in te tomen (ik dacht dat iedere gemeente dit deed?). Die laatsten veroorzaken overigens de echte overlast. Ze knagen aan remkabels en andere dingen onder de motorkap van je auto. Best wel link. Helaas lusten ze ook konijn... die van de dochter 😞 Quote
Mellie Geplaatst: 1 november 2021 Geplaatst: 1 november 2021 Ow nee wat erg! Dan zijn planten toch wat minder heftig… Quote
Jane Doe Geplaatst: 1 november 2021 Geplaatst: 1 november 2021 On 10/31/2021 at 7:15 AM, Mellie said: Het zijn woelmuizen, maar laatst zat er ook een mol. Omdat het een koopwoning is, moeten wij het zelf betalen. Maar alleen een offerte kost al rond de €300. En dan nog de daadwerkelijke kosten voor vallen ed… dit gaat via een professional een paar duizend euro kosten vrees ik. Randstad prijzen Wij hadden zo een bedrijf, de vallen koop je en dan kun je afspreken hoe vaak ze komen controleleren en de vallen weer vullen. Nu doen we het gewoon zelf omdat we zelf beter wisten waar de vallen stonden. Zijn van die metalen gesloten boxen. En staan zo dat de dieren en kinderen er niet bij kunnen. Maar je kan ook naar de welkoop en co gaan, van die plasticke gifboxen en gif halen. Zet die op de paden die de ratten nemen, lopen graag langs muren en beschut. Pak daar dan dakpannen of zo schuin over, op plaatsen waar niemand behalve de ongedierte bijkomen. Vergeet geen handschoenen en gif veilig afgesloten opbergen! Voor de mollen van die klemmen ook bij de je weet wel en co, wij pakken ook daar een pallet over zodat er geen kindjes of zo aan kunnen komen. Even met handschoenen en schepje recht stukje in de gang zand uit scheppen, val scherp in de gang zetten en zand er weer in afwachten ... Maar niet voor mollen maar doe woelmuizen. Misschien is een Jack Russel een betere oplossing 😉 Quote
Trea Geplaatst: 4 november 2021 Geplaatst: 4 november 2021 Mijn idee: - zorg voor een natuurlijk evenwicht. Een kat of ander roofdier kan daarbij helpen. - zorg dat er geen eten is voor de muizen. Bv 2x per dag na een uur volop kippenvoer alles weghalen en zeker snachts niks laten staan. Een trapbak is misschien ook een optie. - gif dood niet alleen woelmuizen, maar ook de dieren die de muizen eten. En t komt linksom of rechtsom toch in je tuin. Quote
JdS Geplaatst: 4 november 2021 Geplaatst: 4 november 2021 Hallo allemaal, sinds een paar weken ben ik ook (amateur-) kippenboer. We hebben drie mooie Wyandotte krielen. Ze zijn nog jong, ongeveer 18 weken. Mijn vraag is nu of ik iets moet doen aan de kou 's nachts. Tot op heden doe ik 's avonds het hok maar dicht, zodat het niet te koud wordt. Hoe doen jullie dat bij echte kou / strenge winter? Alvast bedankt! Quote
Mellie Geplaatst: 4 november 2021 Geplaatst: 4 november 2021 @trea Gerrr, wij hebben al zo belachelijk veel overlast van katten in de tuin. Sproeien overal tegenaan, het liefst bij de voordeur en in de buitenkeuken, overal kattenpoep, dode vogels of delen daarvan… brrr. Ik denk dat een extra kat weinig toegevoegde waarde heeft. Dat zouden de huidige katten al best aan moeten kunnen. Heb sowieso een hekel aan katten, dus niemand die daar blij van wordt denk ik Ik zat ook te denken aan een trapbak, want steeds voer weghalen zie ik niet zitten. De amrocks hebben een voersilo op pootjes waar muizen niet bij kunnen. Muizen kunnen niet een hoek om klimmen schijnt. Veel Zwitserse boerderijen staan daarom op voetjes. Maar nog een trapvoederbak is misschien wel handig. Die voersilo voor de zijdehoenders is een beetje veel van het goede. Die eten een stuk minder. De man zat er laatst ook al naar te kijken. @jds Gefeliciteerd met de kipjes! Leuke bezigheid. Toen het zo belachelijk vroor van de winter (ik heb het over -16 en sneeuw), toen heb ik een veel dikkere laag houtsnippers op de bodem gelegd en daarboven extra hooi. Ik deed ook het klepje dicht waar de dames naar binnen lopen. 1 nachthok heeft zo’n klepje. Ander nachthok heeft dat niet, dus die bleef sowieso open. Maar de opening daarvan is wel weer beschut. Misschien dat ik het anders op een andere manier had opgelost, maar dat was nu niet aan de orde. Voorlopig hoef je dat nog niet te gaan doen. Zo koud is het niet, dus kijk het vooral nog een paar maandjes aan. 1 Quote
JdS Geplaatst: 4 november 2021 Geplaatst: 4 november 2021 Bedankt voor je reactie @Mellie. Voorlopig dus geen zorgen om te koude nachten. Ik hou de tip van extra strooisel in mijn achterhoofd voor als het echt koud wordt. Groeten, jds Quote
Jane Doe Geplaatst: 4 november 2021 Geplaatst: 4 november 2021 Jds goede tips staan er al van Mellie. Een goed nachthok met strooisel en zitstokken. Goed luchten, let wel geen toch maar frisse lucht niet pot dicht isoleren. Belangrijk is frisse lucht en geen hoge vochtigheid of vocht, zodat hun kammer droog blijven en niet kunnen bevriezen. Condens is een oorzaak van bevriren kammen en lellen. Een voliere die aan de ophokplicht voldoet, geeft meteen bescherming tegen de regen en sneeuw. Witzand strooien kan goed tegen de natte grond en is goed te harken en zo schoon te houden. Hier hebben ze alle een voliere die boven en aan de zijkanten dicht zijn, zodat er geen boodschappen van wilde vogels in de voliere komen. En zo ook geen vogels bij de kips, voer zit in voerautomaten. Water in torens ook afgesloten en met vriezen in de hokken, meermaals per dag even extra controleren. En met electrolyten, verwende kips dat we hebben 😂 1 Quote
Trea Geplaatst: 6 november 2021 Geplaatst: 6 november 2021 @JdS Veel plezier met je Wyandotte’s!. Vanwege de korte nachten gaan ze mogelijk nu niet aan de leg maar pas eind januari of in februari. Vogels die gewend zijn aan ons klimaat kunnen prima tegen koude. Wyandotte’s ook. Tot ca 20* C onder nul kunnen ze kou prima verdragen zolang de boel goed gelucht is . Zorg dat t hok niet gaat stinken van de combi poep + vochtige lucht. De meeste kant en klaar hokken zijn veel te slecht geventileerd. De beste plek voor extra luchtopeningen is net onder het dak. Ik gebruik in de winter als het vriest stro als bodembedekker. Dat heeft een betere isolatie waarde dan houtsnippers en hooi. Wat t meest belangrijk is bij vorst: toegang tot drinkwater. Geef een paar keer per dag nieuw water , koop een drinkbak met verwarming of geef ze bijvoorbeeld wat vochtig eten (stukjes sla/komkommer/fruit) ipv alleen maar droogvoer. Hobbykippenhouders zijn overigens niet verplicht om de kippen in een ren met een dak te houden. Voor zover ik begrijp betekent afschermen dat ze niet vrij mogen rondlopen. En dat je moet zorgen dat er geen watervogels bij de kippen komen. Quote
JdS Geplaatst: 6 november 2021 Geplaatst: 6 november 2021 Bedankt, trea, voor je tips en kennis. Goed om te lezen! Teruglezen levert ook een hoop informatie (en plezier) op. Groeten, jds Quote
Jane Doe Geplaatst: 7 november 2021 Geplaatst: 7 november 2021 Trea hobbyhouders zijn toch niet vrij gesteld als er ophokplicht is? Dan moeten alle gevogelte oogehokt worden en mogen alleen "buiten" in een afgesloten ruimte (voliere), mits er niks van de vogels of vogels in de voliere kunnen komen. Dus een dicht dak en de zijkanten dicht genoeg "gaas", om alles van de vogels en de vogels buiten de voliere te houden. Gevogelte mag dan pas weer buiten scharrelen, als de oohokplicht opgeheven is en dan is het nog oppassen en hopen dat het warm genoeg is en geen trekvogels meer overkomen. Geen bezoek bij je gevogelte en met schoon schoeisel en kleding ze verzorgen. De voerbakken en drinbakken schoonhouden en zo zetten dat alleen de gevogelte er bij kunnen. Voor zo ver ik weet zijn dat EU regels, maar is Nederland dan anders kwa regels dan Duitsland en anden landen? Bedenk je wel dat hobbydieren niet vrij zijn van de vogelgriep en co, als ze het krijgen/hebben, worden ze net zo geruimd als ze al niet zelf dood gaan/zijn. Boer of hobby alle lopen dezelfde risico, helemaal als we ons niet voorbuigen. Quote
tuinLB Geplaatst: 8 november 2021 Geplaatst: 8 november 2021 https://www.rijksoverheid.nl/actueel/nieuws/2021/10/26/besmetting-vogelgriep-bij-leghennen-op-pluimveebedrijf-zeewolde-landelijke-ophokplicht-van-kracht Zoals je in de link kunt zien is er een ophokplicht voor commercieel gehouden pluimvee. Dus de hobbykipjes mogen gewoon nog naar buiten. Quote
speets Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 14 uren geleden, tuinLB zei: Dus de hobbykipjes mogen gewoon nog naar buiten. Nou... niet helemaal. Er staat namelijk óók: Quote Dierentuinen, kinderboerderijen en eigenaren van hobbyvogels, voor zover het hoenderachtigen/kippen, watervogels, en loopvogels betreft, zijn verplicht die dieren af te schermen om zoveel mogelijk te voorkomen dat de vogels in contact komen met zieke wilde vogels of hun uitwerpselen. Dus daar heeft Jane Doe gelijk in. Er wordt verwezen naar een filmpje van de NVWA waarin een meneer zegt: Quote minimaal een omheinig maken en ervoor zorgen dat er geen wilde vogels tussen de kippen kunnen landen. Bijvoorbeeld door linten of netten boven de ren te hangen. En nog beter: een zeil, zodat er ook geen poep van overvliegers in het hok kan vallen. Of iedereen dat ook doet is natuurlijk weer wat anders... Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
tielse flipje Geplaatst: 9 november 2021 Geplaatst: 9 november 2021 Een vriend van mij, hoogleraar pluimveeziekten, zegt dat hobbypluimvee van "geen" belang is bij de verspreiding van vogelgriep. De maatregelen zijn gericht op de grote economische gevolgen bij commerciële bedrijven en exportbelangen. Het lijkt mij ook niet logisch dat de watervogels alleen de laatste decennia vogelgriep verspreiden, waarschijnlijk is dat al veel en veel langer het geval. Quote
Trea Geplaatst: 13 november 2021 Geplaatst: 13 november 2021 Klopt ophokplicht is voor commerciële bedrijven. Afschermplicht voor hobbypluimvee. En wat afschermplicht exact inhoud mag iedereen blijkbaar voor zichzelf bepalen. Want de overheid vergeet uit te leggen wat ze daarmee precies bedoelen. Dat de NVWA iets roept tegen hobbyhouders is nieuw voor mij. Ik heb juist van ze geleerd dat zij geen instantie is voor hobbyhouders. De NVWA vertikt(e) het bijvoorbeeld om iets te doen tegen personen en dierenartsen die antibiotica en gif* promoten/voorschrijven voor problemen bij pluimvee in de hobby houderij. Daar zijn ze niet voor is dan hun antwoord. * spul dat niet is toegestaan bij commerciële bedrijven die produceren voor voedsel, vanwege toenemende problemen met resistentie of slechte afbreekbaarheid van het vergif. 1 Quote
speets Geplaatst: 15 november 2021 Geplaatst: 15 november 2021 Ik begrijp je boze reactie niet. De NVWA is "een orgaan voor bedrijven en instellingen". Dus nee, niet voor particulieren. Op 13-11-2021 om 03:13, Trea zei: Dat de NVWA iets roept tegen hobbyhouders... ...heeft ermee te maken dat een besmettelijke pluimveeziekte ook verspreid kan worden vanuit hokken met hobbykipjes, bijvoorbeeld via schoeisel of ratten. Al is die kans gelukkig tegenwoordig zeer klein. Op 13-11-2021 om 03:13, Trea zei: de overheid vergeet uit te leggen wat ze daarmee precies bedoelen. Zie de quotes hierboven. In mijn ogen toch duidelijk uitgelegd wat je zou kunnen doen. Quote "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Mellie Geplaatst: 20 november 2021 Geplaatst: 20 november 2021 De zijdehoenders zijn helaas al dik een maand gestopt met leggen. Die blijven op 2 weken na ongeveer, normaal jaarrond leggen. Balen zeg. De amrocks leggen steeds minder, maar vermaken zich opperbest en worden steeds brutaler. Gewoon opvliegen om uit mijn handen voer te pikken. Ik had 1 ei sinds donderdag van de amrocks. Ik heb nu nog genoeg eieren, maar dat zal ook snel afgelopen zijn. @appelvrouw hoe vries je eieren in en hoe zijn ze erna in gebruik? Quote
Liekie Geplaatst: 20 november 2021 Geplaatst: 20 november 2021 Vandaag de kipjes even op het gras laten scharrelen, ze zaten zich te vervelen in de kas en blij dat ze waren!! Hoop gefladder en veren in het rond (de rui is lekker bezig) en ik heb een pauw zo lijkt het 😀 4 Quote
appelvrouw Geplaatst: 20 november 2021 Geplaatst: 20 november 2021 9 uren geleden, Mellie zei: vries je eieren in Ik klop ze en vries ze dan in een siliconen bakje per stuk in, na het vriezen gaan ze dan met elkaar in een zakje, kan ik er gemakkelijk een uithalen. Voornamelijk gebruik is cake en quiche. 2 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Trea Geplaatst: 21 november 2021 Geplaatst: 21 november 2021 Op 15-11-2021 om 09:43, speets zei: Ik begrijp je boze reactie niet. De NVWA is "een orgaan voor bedrijven en instellingen". Dus nee, niet voor particulieren. ...heeft ermee te maken dat een besmettelijke pluimveeziekte ook verspreid kan worden vanuit hokken met hobbykipjes, bijvoorbeeld via schoeisel of ratten. Al is die kans gelukkig tegenwoordig zeer klein. Zie de quotes hierboven. In mijn ogen toch duidelijk uitgelegd wat je zou kunnen doen. Ik bedoelde met overheid de Rijksoverheid. Ik ben heus niet boos op jou. Maar inderdaad wel op de NVWA/ grote jongens van de pluimvee industrie. Zoals je zelf al zegt: de NVWA is geen overheidsinstantie voor hobbyhouders. Wat die adviseren is van belang voor de pluimvee industrie met al die miljoenen legkippen, mestkippen en ander pluimvee die met veel te veel in veel te kleine ruimtes moeten leven. Toch is het advies uit de quote nog best oké. Alleen trek ik liever mijn eigen plan omdat : Ik geen contact heb met pluimveeboeren. Er komen geen wilde eenden oid in mijn tuin. En ik wil mijn kippen niet (weer) vanaf nu tot april continu opsluiten. Waarom starten ze in NL trouwens niet inenten? In Frankrijk zijn ze daar al mee gestart. Maar NL wil dat niet. “Het Franse ministerie van Landbouw keerde tot mei dit jaar al 89,5 miljoen euro uit aan getroffen pluimveehouders. Dit ging louter om voorschotten. Frankrijk heeft nu dus besloten te starten met vaccineren als eerste land in Europa.19 okt. 2021” Quote
Nielsmeboer Geplaatst: 21 november 2021 Geplaatst: 21 november 2021 Er zijn inmiddels al meerdere hobby houders gecontroleerd door de nvwa. Het probleem zit erin dat als bij jou als hobby houder vogelgriep gevonden word jou dieren geruimd worden en de omgeving op slot gaat in een straal van 10km. Daarmee tref je ook de andere pluimveehouders die krijgen een enorme kosten post voor hun rekening. Daar zit je niet op te wachten.. Je hebt vanuit de overheid een afschermplicht ipv ophokplicht. Niet alleen watervogels dragen het virus bij zich maar ook roofvogels bijv. en in principe kan elke vogelsoort eraan dood gaan. Daarnaast is het een zoonose en dus ook voor jezelf gevaarlijk. Reden genoeg om het buiten de deur te willen houden Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.