Geplaatst: 15 juni 20232 j Haha, heerlijk! Helemaal alert snachts op kuikens. Misschien droomde je er wel van? Maar hier horen we snachts toch ook nog zo nu en dan vogels (en dan niet alleen nachtvogels zoals uil), geen idee hoe of waarom dat dan is. Hoeveel dagen liggen de eieren er nu onder?
Geplaatst: 15 juni 20232 j Ja mooi 😅 Roodborsten zingen wel eens 's nachts. Mooi, melodieus geluid. En merels alarmeren bij gevaar, maar zingen ook al als het nog donker is. 🤞 "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 15 juni 20232 j Het was geen nachtvogel of gefluit, maar echt jonge babyvogel gepiep… bleef wel een minuut of 10. Heel apart… Ze liggen er vandaag 21 dagen onder. Hier is nog niks te zien. Even kijken bij Madame kip. Daar gebeurt ook nog helemaal niks. Wel een boze kip die iiiepppp iieeeppppp riep. Ze heeft een verse onaangepikte aardbei gehad. Ik blijf nog even wachten.
Geplaatst: 15 juni 20232 j @Mellie Spannend hoor de kuikens, hoop dat alles goed zal gaan. Hier gaat het inmiddels vrij goed met de vogels. Tot nu toe zijn ze allemaal in leven gebleven, maar het vraagt wel wat meer management van ons en de honden. De eend heeft zich helemaal bij de kippen gevoegd, ze doen samen dutjes, doen synchroon de veren in model en laatst overwoog één van de kippen hem zelfs achterna te springen het zwembadje in, gelukkig had ze toch wat koudwatervrees en bleef ze op het randje wachten (wat de eend dan weer vreemd vond). Onze drie jongste kippen (of op zijn minst één van hen) zijn begonnen met leggen, er lag vandaag voor de vierde keer een mini eitje. Eerst in de ren, daarna in het nachthok en de laatste lag zelfs in het legnest.
Geplaatst: 15 juni 20232 j Auteur Hoe diep is het zwembadje? Kippen hebben heel weinig nodig om compleet doorweekt en koud te raken en er dan niet meer uit te komen. Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 juni 20232 j Er lag een kapot ei onder aan het trappetje. Ook onbevrucht. Alleen nog eigeel te zien. Alles nog even schoongeboend met een borstel. Stonk al flink. Is dan ergens einde middag gebeurd. Pfffff. Morgen dag 22… zou het? [emoji1695][emoji1695][emoji1695]
Geplaatst: 15 juni 20232 j 1 uur terug, Jorieke123 zei: Hoe diep is het zwembadje? Kippen hebben heel weinig nodig om compleet doorweekt en koud te raken en er dan niet meer uit te komen. Niet diep hoor is zo'n standaard zandbak schelp, ik denk dat de kippen daar wel uit komen, ze kunnen afzetten op de bodem. Het water warmt hier nu ook snel op aangezien het al vrij warm is. De kippen hebben het momenteel vooral warm. Verder zijn we ook bijna altijd wel in de buurt.
Geplaatst: 15 juni 20232 j Auteur Ik denk dat ik het even gemist heb Mellie, maar heb je de eieren geschouwd? Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Geplaatst: 15 juni 20232 j Spannend hoor Mellie. Ik hoop dat er nog wel een paar kuikens uitkomen. 🤞 Ik ben er inmiddels achter dat ik minstens 3 haantjes heb. En twee twijfel gevalletjes. -> Het ziet er naar uit dat ik een bont gezelschap krielhennetjes ga overhouden: Sussex rood porselein, 2 Vorwerk een Hollandse kriel blauwpatrijs. De twijfels zijn ook Hollands krieltjes maar in een andere kleur. Als jullie toevallig iemand weten die graag een of meer mooie, jonge krielhaantjes wil …. Met drie moekes zijn ze bijzonder goed opgevoed 😂
Geplaatst: 16 juni 20232 j Jaaaaaaa er zijn er 2 uitgekomen! Er liggen er nog 3 eitjes onder de kip en 2 in de machine. @jorieke123 er zit wel een schouwknop op, maar als ik dat lampje aanzet, zie ik echt geen fluit. Gewoon een ei. Dus nee. Niet geschouwd.Edit: oooo ik ben ó blij als een ei [emoji1787]Nu zit ik naar de machine te staren en ze met mijn blik uit te broeden. Lukt niet… ik moet ook eigenlijk yoghurt maken voordat mijn melk bederft in deze hitte. Keuzes keuzes…
Geplaatst: 16 juni 20232 j Gefeliciteerd Mellie! Ik ben benieuwd wat er nog uit gaat komen. Ik heb een heel simpel schouwlampje waar je het ei op kan zetten. eigenlijk niet meer dan een led zaklampje met een (los) kapje. Die deed t bij mij prima. ik meen me te herinneren dat de prijs 4,95 of 5 euro was.
Geplaatst: 16 juni 20232 j Ik denk dat we niet meer aan de kuikens gaan voorlopig [emoji2] maar voor een volgende x is dat wel handig. Dit lichtje was wel fel, maar zit onder het ei en ik had het gevoel dat achter het ei handiger is. Of misschien ben ik gewoon niet handig erin, maar kon op deze manier nu in elk geval niets zien. Ik ben verliefd! Een kuiken is zo belachelijk stout, die is de wereld al aan het verkennen. De ander ligt gewoon onder mama’s vleugel. De stouterik zit overal op te klimmen en vanaf te vallen [emoji38]Caught in the act [emoji23] glee er zo van af. Over 10/11 weken pas te zien of het hanen en of hennen zijn. Ik durf te wedden dat het een haantje is.
Geplaatst: 16 juni 20232 j Gefeliciteerd met de kuikens, Mellie! hier effe een dikke klaag over kippen. Wat een etterbakken zijn het eigenlijk. nadat een van de drie kipjes ziek werd en overleed hebben we een kip erbij gehaald. Vanaf maandag in grote hondenbench tegen het kippenhok aan gezet. Gisteravond laat de kip in het nachthok erbij gezet. maar ze blijven maar inhakken op di arme kip, die heeft nu een echt grote open wond in haar nek. Maar weer apart gezet. hoe dat nou moet…..kan moeilijk een hok ernaast zetten. Niet leuk, valt ons echt tegen.
Geplaatst: 16 juni 20232 j Het gaat goed komen Jootje. Echt even langer geduld denk ik. Gewoon die bench tegenover of ernaast. Hennie de Heks is al veel minder heks. Maar ja, we zijn wel al 3 weken verder… en ze zal altijd haantje de voorste blijven denk ik. Maar al zo veel beter dan vorige week.
Geplaatst: 16 juni 20232 j Och gossie wat sneu, arme kip. Ik las dat 1 kip bij een toom zetten vaker problemen geeft dan wanneer je er 2 of meer bij zet. Maar dan heb je zeker een kip teveel? Balen dit zeg. En inderdaad, sommigen zijn echt regelrechte heksen! Maar ze leggen wel eieren... haat-liefde relatie... Gefeliciteerd Mellie met de kuikentjes!! Echt zooooooo schatttttiiiiiggggg #smelt 😀 16 juni 20232 j aangepast door Liekie
Geplaatst: 16 juni 20232 j @jootje Misschien kan je eerst een andere kip bij het nieuwe kipje zetten. Wel even observeren of die andere kip niet op de wond in gaat pikken, bloed lokt dit vaak helaas uit. Als die twee kippen aan elkaar gewend zijn kan je kijken of je ze in kan voegen bij de bestaande kippen. Één kip invoegen wordt vaak afgeraden om deze reden, al ging het bij ons flink mis bij drie nieuwe kippen onderling dus garanties heb je nooit bij kippen...
Geplaatst: 16 juni 20232 j Ehm… die andere eitjes doen alleen nog steeds niets. Ze voelen wel zwaar aan alsof er wat in zit. Dus ondanks dat ik niet heb geschouwd, denk ik wel dat ze bevrucht zijn. Neem aan dat de kip er anders ook niet zo lang op zou zitten. Is dat normaal?
Geplaatst: 16 juni 20232 j Kuikens kunnen drie dagen zonder eten/drinken. Dat is zo geregeld omdat er nakomertjes kunnen zijn. Anders moet moeders van het nest om de kuikens het voer aan te wijzen. De kleinste eieren komen eerst uit. Dus ja, het kan normaal zijn. Over die drie dagen is nog heel wat te doen geweest door dierenliefhebbers met kuikentransporteurs.
Geplaatst: 16 juni 20232 j Ok ik heb weer wat meer vertrouwen en nog meer geduld. Dank je @tielseflipje!En dan nóg meer kuikenverhalen, sorry ben zo blij met ze. Ik vind die kleine stouterik zo grappig! Steekt overal zijn kop tussen door en gaat gewoon aan de wandel. Loopt over zijn moeder pikt in haar lelletjes. Ik vind het zulk brutaal gedrag nu al. Dat wordt me er eentje! [emoji23][emoji23]Ze hebben nog geen namen, maar die wordt De Baas. Das duidelijk.
Geplaatst: 17 juni 20232 j Quote haat-liefde relatie... Ja, het zijn ook rotbeesten 👿 En niet alleen naar 'vreemden', zelfs hun eigen nageslacht moet het hier ontgelden! Mijn kloek is een half jaar lang helemaal dol geweest op haar kuiken en vice versa. Nu is het omgeslagen en pest ze het jong, is heel gemeen. Zodra een van de twee broeds wordt, krijgt ze eitjes. En daarna gaat de kloek in de soep. Al kan het goed zijn dat de geschiedenis zich dan weer herhaalt... "Je hebt al heel veel geluk in je leven als je niet te veel pech hebt". Huub Buijssen.
Geplaatst: 17 juni 20232 j Het hoeft niet vervelend uit te pakken me 1 nieuw kipje. Maar toch zou ik dat niet zo snel weer doen. Vorig jaar heb ik Kraai, een vreemd kipje van 4 jaar oud toegevoegd. Met de ‘ kijken niet aanraken’ methode. Ze zat eerst week in een naastgelegen hokje deel van de ren die ik makkelijk af kan sluiten. En daarna mochten ze af en toe bij elkaar. Was best nog een gedoe/vechten. Maar aan t eind van de tweede week ging het goed. Veel ruimte en schuilplekken zijn erg belangrijk. En ook dat de kip die je erbij zet, liefst al eieren legt. De tips die ik een 🏆gaf, zijn volgens wat ik eerder , elders gelezen heb uitstekend. Misschien handig om een extra kippenhokje te kopen? Altijd handig als je nog een keer een kip apart wil zetten. En jakkes, ik vond zonet een paar grote en een aantal kleine bloedluisjes in t controlerolletje voor luisdetectie. in het nest waar de kuikens slapen. Gelukkig niks meer gezien met t leeghalen. Dus vandaag staat een grote schoonmaakactie gepland. 🪣 En daarna gaat alles weer dik in diatomeenaarde. 17 juni 20232 j aangepast door Trea 1 ipv een
Geplaatst: 17 juni 20232 j Oh goed dat je dat onderwerp nog eens opwerpt Trea want die luizen-alertheid was bij mij al behoorlijk op de achtergrond geraakt. Straks ook eens checken. De wyandotte is in de rui. De achterkant van haar nek is nu helemaal kaal maar de rest van het verenpak blijft vooralsnog zitten. Echt heel plaatselijk dus.
Geplaatst: 17 juni 20232 j Wij hadden net een kleine ontploffing met harde knal. Bleek een ei uit elkaar geknald. Poeh hey wat een stank…/ niet normaal. De kip ging gelijk het eigroen opslobberen. Dacht het niet. Kokhalzend dat ei weggegooid en nog 2 die ze uit het nest had gewipt. In 1 zat wel wat in. Zwart ook. De ander was leeg. Nou ja leeg. Oude eiersmurrie.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.