hansm Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Dan moet je even langs een boerenveld rijden bij ons zijn ze nu aan het oogsten, en liggen de pootaardappeltjes nog op het veld, trouwens ook nog veel grote gevonden Het deed mij erg aan vroeger denken dat je als kind dat zoeken ook nog leuk vondt.Mensen staren wel naar je, van wat doet hij In iedergeval binnen 5 minuten mijn pootaardapels volgend seizoen gratis, soort onbekend. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Die boer komt die aardappels nog halen hoor... en verkoopt ze dan weer aan varkensboeren, zoals wij Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Daar geloof ik niks van, die boer was nog bezig met aardappels rooien en hij vondt het blijkbaar prima, dacht zeker dat ik een varken had. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Daar geloof je nix van? Ik zeg het toch? De aardappels die wij kopen voor onze varkens, komen van een aardappelboer die daar de gevallen aardappels voor raapt. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Helly Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Dat deed mijn vader vroeger ook in de polder. Hij had een flinke kist gebouwd in de kelder (we woonden in een flat) en daar stortte hij bijna elke dag van die krielachtige aardappels in die hij had geraapt. Was wel een werkje ze allemaal schoon te schillen, m'n moeder had daar zo'n schraapapparaat voor gekocht. En maar draaien aan dat ding. Maar lekker Quote Good things come in small packages Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Volgens mij vinden de meeste boeren dat geen probleem hoor, volgens mij zij ze er alleen maar blij mee want als je ze laat liggen dan schieten er volgend jaar overal aardappels de grond uit, voor hun is het ook allen maar afval. Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Goed idee, maar zijn de rassen die de boer teelt genetisch gemanipuleerd? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorg Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Even vragen is wel zo netjes, zeker als het klopt dat ze die kleine aardappeltjes ook nog verhandelen en niet onderploegen. Dan weet je ook meteen het ras Natuurlijk wel lastig want het is niet altijd even duidelijk van wie de akker is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Ja ik heb dat ook weleens gehoord dat boeren er eerder blij mee zijn, ik denk dat er met ploegen wel heel veel stuk gaan maar niet alles.Genetisch gemanipuleerd denk ik niet, geen idee ofdat wat uitmaakt ook bij pootaardappeltjes ik geloof dat ze juist reuze goed gaan doen mooie keiharde pootaardappeltjes die niet te klein zijn.Nou vragen is inderdaad netjes, maar zou ik niet doen tenzij hij voor me staat of op me af kwam rennen met zijn hooivork Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Het is hier vrij normaal hoor dat liefhebbers het land opruimen . Een boer die zelf de laatste oogst nog gaat rapen/verzamelen om te verkopen, niet eerder van gehoord. Prijs van de uien was laatst € 0,01 ct. voor boeren, daar gaat hij niet zijn tijd insteken, om ze nog goedkoper? van de hand te doen. Onze voorraad van oa uien en geweckte snij en sperciebonen komt ook daarvandaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Prijs per kilo is voor ons 5 cent, en hij doet het echt hoor, we kennen hem goed Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Dan kan hij beter als pootaardappels verkopen dan verdiend hij nog wat voor al dat geraap,ik zie handel waneer je halve kilo pootaardappeltjes op mp verkoopt voor 3,50 die je bij hem inkoopt voor o,25 cent Maar ik denk hoge uitzondering een boer die zoveel moeite neemt voor zo weinig. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Hij verkoopt ook wel pootaardappelen, maar erg veel vraag is daar natuurlijk niet naar. Dit is wel een vrij kleine aardappelboer, niet 1 die met 4 grote machines over vele hectare rijdt. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Dat zal het wezen, want opzich dacht ik is wat voor jouw om te rapen,maar je deal met die kennis is nog veel beter, want echt goedkoop. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 En hier stomen we ze in voor de varkens (sorry, ietwat offtopic): Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 14, 2011 Author Share Posted October 14, 2011 Lijkt me leuk zo een potje voor ze koken, hoevaak doe je dat per week ?kook je aardperen ook voor hun Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 We hebben die ton pas net zo gebouwd, hebben er nu 2 keer in 'gekookt'. En dan meteen een paar manden vol met aardappels per kookbeurt. Jimmy eet een bouw emmer (zo'n normale zwarte) vol met aardappels per dag. En dan natuurlijk nog van alles uit de keuken, de valappels die we nog hebben liggen, pompoenen, brood, etc. Quote Giga-gaas.nl Kom zaterdag 12 april ook naar de Moestuinforumdag in Zelhem! moestuinforum.nl/forum/50-moestuinforum-dag/ Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 O ik zou het niet durven hoor, om aardappels te rapen zeker niet als er een boer op het land staat, vindt het wel lef hebben hoor. En Jorieke, volgens mij heb jij een geweldig leven met zoveel grond, net als vele anderen hier. ben best wel een heel klein beetje jaloers op jullie hoor, lekker altijd in de buitenlucht. o het zal ook best wel druk zijn, dat geloof ik. Ik ben ook wel bezig met veel al met toch wat chemische middelen, maar vindt de moestuin 10 x leuker ha ha fijn weekend allen jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Dan kan hij beter als pootaardappels verkopen dan verdiend hij nog wat voor al dat geraap,...Pootaardappels verkopen mag -formeel- zo maar niet. Hoe de wet-, en regelgeving in elkaar zit weet ik niet, maar keuring door NAK is in NL sowieso verplicht. Doel: verspreiding van ziekten als phytophtera, aaltjes etc. beperken. PSNAK = Nederlandse algemene keuringsdienst voor zaad en pootgoed van landbouwgewassen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 Dat van die regelgeving over aardappels was ook het eerste waar ik aan dacht toen ik het las, maar ik ken de wet ook niet. Er zijn volkstuincomplexen waar ze er vrij strikt op toezien. Mijn vader "smokkelt" ook wel door eigen pootgoed over te houden en onderling te ruilen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RvO Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 O ik zou het niet durven hoor, om aardappels te rapen zeker niet als er een boer op het land staat, ... Een boer is toch ook een mens. Gewoon vriendelijk vragen. Nee heb je, ja kun je krijgen! In vroeger jaren ben ik ook wel met fietstassen vol aardappels en spercieboontjes thuisgekomen. Met vriendelijke toestemming van de boer. Alleen "passen jullie wel even op dat je niet onder de machines komt". Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 14, 2011 Share Posted October 14, 2011 O echt? nu als we langs een veld rijden, misschien dat ik het durf!!! fijn weekend jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
helena Posted October 15, 2011 Share Posted October 15, 2011 Leuk RvO, ons moeder, doet dat nu ook zo. Via haar fietstassen zijn de sperciebonen bij ons gekomen . Zij doet dat graag, soort van sport, ze heeft er wat mee te doen en blijft in condite; 75 jaar! Ik zou dat ook niet durven behalve met toestemming. Maar van vroeger uit is het normaal; doodzonde om iets wat eetbaar is, te laten verrotten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hansm Posted October 15, 2011 Author Share Posted October 15, 2011 Ik kom van platteland, en niet dat we boeren kende ofzo maar met kinderen uit de buurt was het heel gewoon, om na de oogst, bv stro, hooi, suikerbieten en aardappels die nog op land lagen te verzamelen voor je dieren.En dat was best nog veel echt jute zakken vol, ik had toen veel konijnen en die aten heel de winter dat soort dingen.Was een soort gewoonte in de herfst.Dat we op hun land speelde met een groep op de strobalen of hut bouwde werdt ook gewoon gevonden, maar zodra er bv machines op land waren wisten we ook zonder dat ze hoefde te zeggen dat je van het land af moest, en enkel na de oogst we kwamen er niet waneer er gewas nog groeide of een veld geploegd was.Dus vandaar eigenlijk dat ik niet idee heb dat je er lef ofzo voor moet hebben, je hoeft amper veld opin eerste stuk aan de kanten ligt het meeste en duurt hooguit 5 minuten en je heb plasticzak vol pootaardappels, om certifikaten of wat vooreen wetgeving rondom pootaardappeltjes maak ik me al helemaal niet druk als partikulier, vindt ik overdreven en voel me niet aangesproken, maar geloof best dat daar regels voor bestaan wat is er hier niet aan regels gebonden. Quote Players only love you when they're playing. Link to comment Share on other sites More sharing options...
wittepostduif Posted October 16, 2011 Share Posted October 16, 2011 Volgens mij vinden een heleboel boeren het totaal niet erg als je na raapt.ik woon dus tegen een akkerland aan, en heb echt!!! nog nooit die boer wat zien na rapen.Dus als er aardappellen stonden, aten wij lekker goedkoop aardappelen. Nu stond er na tig jaar weer wat op verbouwd zomertarwe, en je snapt hem al hé! Zakken vol met stro er van af gehaald. Voor op de bodem van het duivenhok ( scheelt weer schoonmaken in de winter) Pas na een week en menig regen bui verder kwam hij weer met een machine op het veld op de heleboel onder te ploegen. Dus al het stro zit nu in, en op het veld,. Hij had aan het begin van het jaar al gezegd dat het niet de moeite loonde om er stro balen van te maken ( kostte te veel).Vorige week in Brabant kilo's mais van het veld na geraapt, ook voor de duiven. Vooral op de draaipunten van de machine's valt er veel naast, enof vergeten ze mee tenemen. En echt al in die 20 jaar dat we daar op de camping staan nog nooit een boer gezien die er wat mee deed. ja na een paar maanden de boel onderploegen. Kijk zolang je de gewassen maar normaal laat staan en niet gaat voorrooien vinden ze het volgens mij echt niet erg hoor. Quote groetjes Natalie Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts