Geplaatst: 1 april 201213 j Vanavond heb ik toch maar de aardappels afgedekt voor alle zekerheid, morgen weer eraf denk ik, of het moet veel gaan regenen daar kunnen ze ook niet tegen, dus kijk het morgen weer even aan.
Geplaatst: 1 april 201213 j Vannacht zou het hier niet gaan vriezen. Ik heb 2 olielampjes in de kas aan en ook een thermometer buiten gezet(in de kas zit een mini/maxi meter). Dan kan ik morgenvroeg het verschil goed zien en kijken of de olielampjes afdoende bijwarmen als het as donderda/vrijdagnacht weer gaat vriezen. Ik heb ze om 21 uur al aangestoken omdat op temperatuur houden makkelijker is dan koude ruimte opwarmen.....ben benieuwd ...
Geplaatst: 1 april 201213 j Met de kerst had mijn man een simpele koude bak voor mij gemaakt. Bouwtekening van internet afgehaald. Deze moest nog steeds naar de tuin gebracht worden.Dit hebben we vandaag gedaan en de bak over de reeds aanwezige slaplantjes gezet.
Geplaatst: 2 april 201213 j De 2 olielampjes doen hun werk goed. Buiten gaf de meter -1 aan vanochtend ....de laagste temperatuur is in de kas vannacht +6 geweest ik had om 9 uur gisteravond de lampjes aangemaakt en ook nog een groot theelicht in een ijzeren sfeerding gedaan.....die brandde zojuist ook nog steeds door het ijzeren omhulsel smelt het kaarsvet gelijkmatig mee op....beter dus dan in die soepkommen.
Geplaatst: 16 april 201213 j Auteur Vandaag, 16 april 15:00u, geeft het KNMI aan:Het gaat in het oosten licht vriezen met temperaturen die uitkomen rond -2 graden en in het westen liggen de minimumtemperaturen rond of net boven nul.Aan de grond kan dat nog beduidend meer zijn (of minder, het is maar hoe je het bekijkt) Inhoud bloempot of bak berekenen
Geplaatst: 16 april 201213 j Ik heb vanmorgen al staan krabben aan de bus Ofwel, morgenochtend herhaling ervan Good things come in small packages
Geplaatst: 16 april 201213 j Vandaag hageltjes gezien (gisteren volgens mij ook even) http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 16 april 201213 j Vanmorgen half 7 sneeuwde het hier wel 5 minuten lang! En gelijk daarna weer stralend blauwe lucht met zon...
Geplaatst: 16 april 201213 j Aprilletje zoet.... (mompel).... witte hoed!! http://www.facebook.com/JasminSoap https://jasminsoapstudio.com/
Geplaatst: 16 april 201213 j Gisteravond weer sfeerlicht in de kas gehad....het had buiten 3 graden gevroren....het dak van de kas was ook bevroren maar de zijkanten niet....het was + 2 graden gebleven.... Vanavond maar een paar theelichtjes extra aansteken....brrrr....koud....de gevoeligste plantjes hebben een extra jasje in de vorm van een plastic bak....mijn aubergine .... 16 april 201213 j aangepast door Gast
Geplaatst: 16 april 201213 j Vannochtend hagel inderdaad Maar was hier wel gewoon 3 graden boven nul afgelopen nacht > Planten kopen? Doe het bewust!
Geplaatst: 16 april 201213 j Vannochtend hagel inderdaad Maar was hier wel gewoon 3 graden boven nul afgelopen nacht HAGEL?? hier alleen een klein regenbuitje vanmorgen en hoeveel km zit er nou tussen tussen ons....15?
Geplaatst: 16 april 201213 j Sannie, wat dacht je van sneeuw wat in Groningen is gevallen, wel 5 minuten lang (zie reaktie vorige pagina) Good things come in small packages
Geplaatst: 16 april 201213 j had ik idd gelezen.is ook bizar zo half april maar zag net helga op t.v. en het wordt weer iets warmer ook s'nachts
Geplaatst: 16 april 201213 j Hadden de houtkachel aan vanavond.... Een ijzeren emmer erop gezet met bakstenen in....zojuist die emmer in de kas gezet....extra kacheltje brrr het is koud buiten
Geplaatst: 17 april 201213 j Hee! Die tip onthoud ik! Thanks Geedee facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 17 april 201213 j In de kas vannacht minimaal +3 graden gebleven; buiten was het -3 aan de grond.
Geplaatst: 17 april 201213 j Zo dat helpt flink Geedee Heb je die bakstenen én waxinelichtjes gebruikt? Good things come in small packages
Geplaatst: 17 april 201213 j Hier heeft het vannacht ook gevroren. Voor de zekerheid had ik gisteravond laat nog gauw het in bloei staande perenboompje ingepakt . De appelboom die momenteel ook vol bloesem staat is daar te groot voor maar omdat het overgrote deel van de bloemetjes nog open moet gaan maak ik me daar geen zorgen over. Een paar foto's van vanmorgen vroeg. Toen bij het uitpakken de klamboe aan de beurt was speelde ineens de melodie van - Nights in white satin - van de Moody Blues door mijn hoofd al heeft de tekst niks met perenboompjes te maken. Vreemd hoe wat jeugdsentiment uit de sixties zomaar kan opduiken. -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. --
Geplaatst: 17 april 201213 j """"never reaching the end"""""was vást een grote klamboe @ helly Ja 4 maxi theelichten in ijzeren houdertjes(met dak ) en 2 olielampjes om 19.00 uur al aangestoken...brandden vanochtend om 8 uur nog steeds en om 23 u gisteravond die emmer erin gezet.
Geplaatst: 17 april 201213 j slim idee Gee! Werkt met een kolenkit vast ook wel bij gebrek aan ijzeren emmer...Vorige keer paar kaarsen in koude bak gezet (brandend allicht) maar helaas vond t glas t te warm :-s
Geplaatst: 17 april 201213 j Datzelfde had ik met olielampjes in een kweekbak met plastic raam, met daaroverheen vliesdoek.Dat was helemaal zwart de volgende dag, stond nog net niet in de fik. Maar ik ga het zeker weer proberen in de kas.Uiteraard zonder vliesdoek.
Geplaatst: 17 april 201213 j Veiligheid vóór alles: Alles staat op de grond(warmte stijgt toch)....niks op hoogte of in de buurt van een raam...... de theelichten en olielampjes behandel ik als zijnde "open vuur"....dwz dat ze niet in de buurt van het rek staan(hout) en in een half-afgesloten houdertje óp een porceleinen bord(van het oude servies óf in zo'n soepkommetje waar ik van de winter de pepertjes in had groeien...... zwarte tomaten en peperplantjes terugvinden lijkt me niet echt geweldig @ Margareth...dat was toch niet dat dubbelraamglas wat je op die bak had liggen hoop ik ......ja de spanning verschilt dan enorm met daar waar het kaarsje staat en daar waar de kou aan het glas komt....PATS!!!
Geplaatst: 17 april 201213 j ik doe het altijd met goudse kaarsen walmen niet en branden 12 uur lang,zo blijft het bij ons lekker boven het vriespunt.vanaf 20.00 uur.zet ik ze te branden. Overnachten nabij het Lauwersmeer.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.