jeanne-heijmans Posted October 23, 2011 Share Posted October 23, 2011 het nieuwe moestuin seizoen? Het beloofd een strenge winter te worden! zelfs in februari nog volgens piet paulusma, maar ja die zei ook dat we een hittegolf zouden krijgen in juli/augustus en die is ook uit gebleven. En dan denk ik, o ik kan dan al zoveel doen in de koude kas, qua voorkiemen. Maar ja de tijd zal het uit wijzen. Maar heb er zo een zin in! dit jaar was ik eigenlijk met alles te laat, nu wetend wat er wel goed gaat hier en wat niet. hopelijk dan volgend seizoen meer oogst! door dit forum ben ik echt wijzer geworden met groente, en de grond. resultaten hoop ik er weer op te zetten hier. worden het volgend jaar toch aardig wat specie kuipen, mijn man weet het nog niet[verrassing] we hebben best een heel grote tuin, met vijver, een druivenrank,appelboom, verder heel strak en dan zie ik het plekkie waar de bbc staat en denk daar zou een kleine tuinkas zo passen. als ik het door krijg ga ik daar een foto van plaatsen, vind het zo moeilijk met die foto's maar als mijn zoon komt moet hij me maar even helpen, hij komt wel vaak, maar even de tijd er voor nemen , maar al met al, heb er zo een zin in. bedankt voor het lezen Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Dennis29 Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Nee hoor, een beetje rust in de winter is ook niet verkeerd. Na een druk moestuin seizoen staat er een wandkast vol met ingemaakt voedsel dus wij kunnen er weer even tegenaan Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jootje Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Ja, ook ik heb al veel zin in het volgende moestuinseizoen. Dit was mijn eerste seizoen, veel geleerd, vooral hier. Maar die " rustige" wintermaanden zijn ook wel lekker....ik houd van sneeuw en ijs...en ondertussen kunnen we dan plannen maken voor het nieuwe seizoen. En veel lezen, heb aardig wat boeken ( moestuin-fruit-snoeien) hier en daar gescoord, en hoop daarvan te leren. Ach..de tijd gaat zo snel, voordat je het weet is het alweer voorjaar en kunnen we gaan voorzaaien! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frank Houweling Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Hier is het seizoen net begonnen Quote Kijk ook eens op onze webwinkel: Fruitbomen.net, Facebook, Twitter Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kamilla Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Mijn verlangen gaat nu zeer zeker uit naar de rust en stilte van de winter. De golving van de natuur volgen, geeft je weer andere mogelijkheden om te hobbyen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Ik moestuintuinier gewoon door....is nu "moesvensterbanktuinieren" ; Dat komt omdat ik geen geduld heb en lekker in de winter m'n keuken op z'n kop zet. Tafel vol met potgrond en raam vol met potjes met van alles waarvan ik nieuwsgierig ben of het kiemkrachtig is of hoe het plantje eruit ziet omdat ik het nog nooit eerder gezaaid heb.Bovendien zijn er dit jaar de aardappeltjes voor kerst en tomaten en pepertjes...dat is het resultaat van m'n inschrijving hier op t forum Vorig jaar waren het voornamelijk belleplanten en geraniums; die laatsten deed ik zelfs in december nog stekken van de grotere plant...op t voorjaar had ik er heel wat! De tijd die ik in de zomer kwijt ben aan het onkruid wieden(verlang ik absoluut niet zo naar terug) spendeer ik in de winter aan winterse knutselhobby's......pompoensnijden, kalebas versieren, kerstspul hangt hier te drogen(hulst met rode besjes), en wat "gekloemel" met lapjes of hout. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
tine Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 ik ben al bezig met volgend jaar mede door het nieuwe stuk moestuin lees ik veel in tuinboeken en op websites van zadenwinkels. Ik heb er veel zin in, komend weekend ga ik het nieuwe stuk alvast indelen,de paadjes maken en er ligt een grote berg mest die ik nog moet verspreiden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Hier is het seizoen net begonnen Vertel....! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Tja nou wordt het rustig in mijn tuin, heb ik die lap grond waar nog heel heel veel op moet gebeuren, binnen een paar weken komt er een kraan en dan kan ik mooi alles vlak maken, er ligt een grote dijk met puin en plastic en een grote vijver die dicht moet(was voorheen een waterplanten kwekerij , ook moeten er nog bomen gekapt worden, Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Welke bomen ga je kappen? Ik heb er hier ook een aantal jaar geleden verschillende gerooid....takken door de hakselaar....prima afdekspul voor in de tuin....en de stammen zijn vorige winter door de kachel gegaan. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Nicolette Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Mijn tuinen zijn gewoon nog niet winterklaar. Doordat we er een tuin bij hebben gekregen heb ik in ene dubbel zoveel werk. De andere tuin is erg verwaarloosd. Gelukkig doen we samen met onze tuinburen. We hebben al aardig wat werk verzet maar er moet nog een hoop gebeuren gedurende winter om m teeltklaar te krijgen. En we moeten nog gaan bedenken hoe en wat en waar dus gelukkig zitten er nog een aantal winter maanden tussen. De verwaarloosde nieuwe tuin. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 gelukkig heb je wel al een vaste wastafel(of wat is dat witte ding?)....bakje koffieprut ernaast en je kunt je handen "kuisen" Jij krijgt de wintermaanden makkelijk om Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 Welke bomen ga je kappen? Ik heb er hier ook een aantal jaar geleden verschillende gerooid....takken door de hakselaar....prima afdekspul voor in de tuin....en de stammen zijn vorige winter door de kachel gegaan. Zoiezo een Naaldenboom met van die lange naalden, ik wordt er gek van door heel mijn tuin( boom staat op de grens) ligt een laag van 2 cm, dus weg die boom. Ook zo'n accacia met van die lange stekels, overal staan zaailingen van die boom. en er staat ook een boom met bladeren die van de onderkant wit zijn, die is 1 meter (!) dik, maar van blad heb ik dan geen last want dat waait achter het land op. Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
rommert Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 gwn de kraanbak achter de boom en omhoog tillen . of is het een minikraan? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
geedee Posted October 24, 2011 Share Posted October 24, 2011 ik heb een lier en tractor gebruikt voor de wortels eruit te trekken Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jooze Posted October 25, 2011 Share Posted October 25, 2011 Ik heb ook mega veel zin in het "nieuwe" tuinseizoen!!De plannen heb ik al gemaakt. Nu bezig om alle zaden rond te krijgen. Ik wacht eerst de carusel envelop af en dan ga ik de rest bestellen. Op de tuin moet er veel "hardware" gebeuren. Ben ik eigenlijk al een paar jaar mee bezig, maar dit jaar/ deze herfst hoop ik veel af te krijgen!Dus ook dat ik waar ik naar uit kijk een nieuw seizoen dat het af is.En de kas had ik vorig jaar rond april. dit wordt dus het eerste seizoen waarin ik in de kas ga beginnen met zaaien etc! Dus ja ook mega zin in, maar beleef ook erg veel plezier aan de voorpret;-) Quote Jooze Ik hou een blog bij zie; http://www.mijnmooiemoestuin.blogspot.com Link to comment Share on other sites More sharing options...
jeanne-heijmans Posted October 26, 2011 Author Share Posted October 26, 2011 Vanavond heb ik al mijn zaadjes bekeken, heb een schrift gepakt, en op de voorzijde geschreven logboek van mijn moestuin, alle soorten groenten zaai datum etc er in gezet, nu kan ik ook goed bij houden wanneer ik wat zaai,hoe het groeit, wanneer te oogsten! straks als het seizoen daar is, veel in de koude kassen, om voor te kiemen, dus iets eerder als wat op de zakjes staat. ben echt benieuwd hoe het volgend seizoen verloopt. als ik alles bij hou, dan kan ik daar weer wat mee, van fouten leer je gewoon. veel ligt ook aan het weer natuurlijk, hoop toch een betere zomer als dit jaar, anderzijds als we weer zo een voorjaar hebben zou je nog iets eerder kunnen beginnen. kort om heb er zin in. Jeanne Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kaatje1966 Posted October 26, 2011 Share Posted October 26, 2011 het nieuwe plantseizoen ik verlang er al naar - ga proberen zoveel mogelijk zelf te telen - voorlopig bezig met een teeltplan op te stellen zodat ik ieder hoekje nuttig kan gebruiken - dan kijken in de zaaidoos wat er is van zaaigoed en dan alles indelen en plannen om zo vroeg mogelijk te zaaien in bakjes - laat februari maar komen zal er klaar voor zijn hopelijk valt het weer mee zodat wij allen overvloedig kunnen oogsten Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guus D Posted November 2, 2011 Share Posted November 2, 2011 gwn de kraanbak achter de boom en omhoog tillen . of is het een minikraan? nee het is zon grote, ik doe dat wel zelf natuurlijk. Quote Omdat het kan. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Borsalino Posted November 3, 2011 Share Posted November 3, 2011 Eerst verlang je naar de rust die het einde seizoen 2011 geeft.Doch na 2 te rustige weekends kan het weer niet snel genoeg gaan dat de voorspelde strenge (hopelijk zijn de weerexperts mis) winter voorbij zal zijn en de eerste werkzaamheden in 2012 kunnen beginnen. De planning 2012 is al gemaakt, kan natuurlijk nog aangepast worden.Zaden bij Vreeken en Helza zaden zijn al besteld.De andere zaden en plantgoed koop ik ter plaatse vij Vlaams Zaadhuis en Aveve. Nog dit jaar te doen is nieuwe serre plaatsen, moet nog geleverd worden. Waarschijnlijk nog anderen hun tuin frezen, maar is per tuin ocharme 30 min werk. En dan pas begin ik aan mijn winterslaap. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts