Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Echte douglas ervaringen

MSDG

Recommended Posts

Ik sta op het punt om douglas te bestellen voor het maken van 6 verhoogde bedden van 3,5 bij 1,2m. Vooral om de veenmollen plaag het hoofd te bieden en de afwatering onder controle te houden. Zowat alle topics doorgespit maar het antwoord niet kunnen vinden. (Mocht ik er overheen hebben gelezen dan laat ik me graag naar het topic leiden! ;)) Wat is nou de echte levensduur van 3cm dik douglas behandeld met veilige olie danwel onbehandeld. De meeste comments gaan vooral over de theoretische levensduur. Ik zou graag horen van ervaringsdeskundigen wat de levensduur is op nattige klei. Of dat ik ‘t beter bij onbehandeld vuren kan houden en me instellen op vervanging iedere 5 jaar. 

Mja. Bij ons is het niet best bevallen. Hoewel het prachtig hout is hoor! Mooi van kleur en het vergrijsd ook zo prachtig. Maar de levensduur is bij ons niet echt beter dan vuren. Wij hadden ons laten overhalen dat het een goedkopere variant van hardhout zou zijn. En hebben vrij dikke palen (7x7 meen ik) gekocht om in de grond te slaan en betongaas aan vast te maken zodat de peulen en bonen lekker kunnen klimmen. Nu, 3 jaar later (kan ook 4 zijn) zijn de palen verrot op het punt waar ze de aarde in gaan. We hadden de palen niet behandeld. Ik denk dat ik met vuren eenzelfde resultaat gehad had, en dat was zeker goedkoper geweest.
Wat ik - later - las, is als we het hout eerst gebrand hadden, mn het deel dat in de grond zit, en net erboven, dat eea dan beter behouden zou zijn gebleven. Dus das wellicht een tip.
Verder werken bakken (die wij gemaakt hebben van oude dakpannen) heel best trouwens en is idd een goed plan!

wees bevriend met kleine dingen

Wij hebben ook douglas planken. Vind dat heel mooi hout. Wij hebben het vooral voor de steiger en wat restjes als bak.
Dat is 4 jaar geleden gemaakt. Het hout houdt zich prima. Een paar maanden terug schoongespoten en vervolgens gebeitst. Begon er slecht uit te zien zomaar het water en met veel vocht wat er steeds opkomt door langsvarende racemonsters. Dat kwam dat de algengroei niet ten goede. De bak van de restjes is nog prima, maar wellicht dat het stuk onder de grond al slechter is. Afbranden is idd een goede methode om het weersbestendig te houden. Het stuk Douglas hout waar we een droogrek voor de vis hebben, is zo gigantisch ingebrand, dat kan nog zeker 50 jaar mee. Kan ik dan ook zeker aanraden! Gasbrander erop. Niet daadwerkelijk in de fik zetten hè?! Hoe leuk fikkie stoken ook is

In de grond hebben wij kastanjehouten palen -variërend van dikte, niet by choice, maar omdat er 50 palen werden geleverd destijds- met gaas er tegen om de kinderen uit het water te houden. Dat staat er nu bijna 6 jaar en doet het prima voor iets wat onbehandeld is en kan nog zeker een jaar of 5 mee gok ik. De paar palen die over zijn en gewoon in een hoekje op de grond liggen, zijn wel ernstig verweerd. De palen in de grond zien er heel goed uit. Dat is hier in de veengrond wat dan weer een grote modderpoel is en dan weer kurkdroog staat, best een prestatie. Alhoewel, tis langs de waterkant, dus echt helemaal droog staat het daar nooit.

Mijn ervaringen met hout in de tuin.

Steiger (voorjaar 2017). Planken en balken boven water. Douglas. Nog meer dan prima. Kan in totaal 10 a 15 jaar mee (?)

Douglas palen in het water: zonet even erin geprikt. Kan in totaal ca. 8 jaar mee (?)

Schutting (voorjaar 2017), planken bovengronds: Douglas. Gaat in totaal wel 15 jaar mee (?)

(Schuttingpalen zijn van hardhout, Angolim vermelho, zou 25+ jaar moeten meegaan)

Voor verhoogde bakken zou ik Douglas gebruiken, want veel goedkoper dan goed hardhout. Ik weet echter niet hoe de planken die contact met de grond maken zich zullen gaan gedragen.

Voor de paaltjes in de grond: Kastanje (geen ervaring mee), of ander geschikt hardhout (niet elk hardhout is goed geschikt voor buiten)

Terzijde (1): Palen druivenrek (geïmpregneerd vuren): na 5 jaar helemaal doorgerot.

Terzijde (2): Stellage voor Bato bakken, boven de grond: onbehandelde vuren panlatten. Gaat in totaal misschien wel 8 a 10 jaar mee.

Het is ook een kostenafweging. Zo zal alles van Azobe lang meegaan, en er ook nog eens netjes blijven uitzien. Je betaalt dan wel de hoofdprijs. Bankirai of Angolim vermelho is beduidend minder duur.

Als je veel nodig hebt, loont het om eens te kijken bij goede leveranciers van hardhout. Goedkoper, en betere kwaliteit dan in de gemiddelde bouwmarkt.

1120183653         2025_teeltlijst (.xlsx)

Mijn ervaring met branden van douglashout is dat het moeilijk te branden is, echt zwart is me niet gelukt, alleen bruin-zwart. En dat die kleur na een jaar verdwenen is als je er niet jaarlijks olie op smeert. Ik denk dat branden voor de levensduur niets uitmaakt. Branden is functioneel bij harshoudend materiaal zoals cederhout, omdat je feitelijk carbol produceert die direct in het hout trekt en dat maakt het hout minder vatbaar voor schimmels en insecten. Douglas is daarvoor niet harsrijk genoeg.

Behandeling met olie maakt ook niets uit, is mijn indruk, omdat de olie niet goed kan intrekken bij douglas. Ofwel is na een jaar de olielaag weg, ofwel krijg je door de olie schimmel in je hout in de herfst. Alleen als je het hout brandt heeft olie zin, om de bruin-zwarte kleur te houden. Ik denk ook dan niet voor de duurzaamheid. Bakken op de grond ga je niet ieder jaar in de olie zetten, denk ik. 

Bij aankoop van douglas moet je letten op spint- en kernhout. Levensduurvoorspellingen gelden alleen voor het kernhout. Het spinthout heeft een beperktere levensduur dan het kernhout. Bij douglas kun je de grens tussen spint- en kernhout goed zien door het kleurverschil. Spint is geel en kern is rozig. Uiteindelijk wordt het natuurlijk allemaal grijs. In goedkope partijen douglas kun je zo'n 10% van het hout niet gebruiken omdat er te veel spint in zit.

@Jorieke123, heb je enig idee wat de levensverwachting van een eikenhouten plank van 3cm dik is die in direct contact staat met de grond? Ik heb een plek gevonden waar die weliswaar een fractie duurder zijn dan het douglas maar voor een levensduur van 10+ jaar heb ik ook wel wat over.

https://tropix.cirad.fr/en/technical-sheets-available

Hier vind je veel  informatie van alle houtsoorten. Op basis van deze informatie heb ik mijn houtkeuzes gemaakt in de tuin. Eik, douglas, lariks, kastanje, allemaal dezelfde duurzaamheid (3) maar bij grondcontact geven ze geen duurzaamheidsindicatie meer. Dat doen ze alleen bij robinia, omdat dat de enige Europese soort is die enige duurzaamheid heeft bij grondcontact.

Ik denk dat de ervaringen van Mellie, dat de Douglas bak het na 4 jaar nog houdt, en ook dat kastanje het na 6 jaar nog goed doet, het meest indicatief zijn. Ik moet zeggen dat het mij erg meevalt dat het zo lang houdt. 

Edited by fre3ke

Als ik zie dat de prijs voor Europees eikenhout gelijk zijn aan die van tropische hardhoutsoorten die bestand zijn tegen permanent contact met water dan lijkt de keus me snel gemaakt. Dan kan ik beter voor het tropische hardhout gaan. Helaas zijn robinia planken blijkbaar niet bestaand in afmetingen boven 300cm met dikte 2,5cm+, dus dat valt helaas af. Kastanje wordt afgeraden voor permanente vochtige omstandigheden. Begin zelfs te overwegen om voor een composiet product te gaan van onbeperkte levensduur...

Nee, ik heb zelf geen ervaring met eikenhout, wel met robinia. En dus met douglas, wat we gebruikt hebben voor een kippenhok en een schapenhok, hout boven de grond dus. Daar erg mooi en goed :thumbup: Maar een enkele plank is gebruikt op de grond om te zorgen dat kippen niet onder het hek door kunnen, en die hebben we afgelopen weekend opgeruimd die waren compleet vergaan. 

Je hebt ook planken van van dat gerecyclede plastic. Ik weet eigenlijk niet precies wat die kosten hoor, per meter.   

• 1 month later...
Op 1-12-2020 om 14:41, MSDG zei:

Als ik zie dat de prijs voor Europees eikenhout gelijk zijn aan die van tropische hardhoutsoorten die bestand zijn tegen permanent contact met water dan lijkt de keus me snel gemaakt. 

het is niet zo dat alle hardhout goed tegen water kan, het is niet "hoe harder", hoe beter tegen rot, voor meer technische informatie kan het het beste kijken op https://nl.hardydeck.com/kosten-aanleggen-vlonder/, hier staat ook een kosten overzicht bij die verschillende houtsoorten vergelijken

Mijn ervaringen:

Vurenhout onbehandeld in contact met de grond is na 5 jaar weg. 

Plato hout , pas 5 jaar ervaring. Is na 5 jaar contact met de grond ok.

Hardhout: alleen ervaring met merbau, eenmaal geschilderd en 8 jaar contact met de grond, achter de verflaag geheel vermolmd.

Frans eiken, onbehandeld na 7 jaar nog redelijk in orde.

Gewolmaniseerd hout (modern proces , niet met de echte wolmanzouten) na 9 jaar in contact  met de grond, kuis verrot.

Kastanje palen, uitstekende ervaringen, na 8 jaar nog steeds hard.

Suprahechthout. Erg duur maar na 12 jaar nog steeds OK. Niet in contact met grond geweest, maar wel slechts eenmaal geschilderd. dikte 22 mm.

Jeroen B, 62

• 2 weeks later...

in hardhout zijn ook 100-en verschillende soorten, wat vaak verward wordt is dat hardheid niet hetzelfde is als duurzaamheid. Er zijn maar een paar hardhout soorten die goed tegen afwisselend vocht en zon kunnen, cumaru is hard, maar rot relatief snel, ipe, itauba, garapa daarentegen zijn uitstekend geschikt om bijvoorbeeld als paal te dienen in de grond die afwisselend blootstaan aan vocht, zon (krimp), droog, nat, koud, heet etc

• 3 weeks later...

Hier een jaar of 5-6 geleden verhoogde bedden met Douglas (3 dik) gemaakt. De 5 bakken in de moestuin zijn nog steeds in goede staat. Ik gok dat nog een jaar of 2-3 erbij mogelijk zal zijn. (ik schat dus dat die een jaar of 7-9 wel kunnen volhouden)

Eén verhoogd bed met de aardbeien (even oud) was wel al redelijk gerot onderaan waar het contact maakte met de grond. Was ook helemaal wit uitgeslagen van de schimmel, met lange witte slierten doorheen de planken. In deze bak had ik pure compost met druppeldarm. Dus die grond is altijd wel heel vochtig gehouden.

Met geïmpregneerde vuren tuinpalen heb ik ook extreem verschillende ervaringen. Sommige staan gemakkelijk 15 jaar onaangetast, andere zijn na 5 jaar volledig doorgerot. Geen idee hoe dit verschil komt... (kwaliteit van impregnatie?)

De kastanje tuinpalen staan hier ook een jaar of 5-6 en lijken voorlopig onaangetast en nog heel sterk.

Mijn pa drenkte vroeger de onderkant van de tuinpalen ook altijd in met zwarte teer. (tot een 5-10cm boven de grond) Ik vraag me wel af of dit gezond is voor de bodem, en ook voor de groenten in de buurt. Ook voor geïmpregneerde palen stel ik me dezelfde vragen...