Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

ISPM 15 HT Behandeld: Palletranden

CelineK

Recommended Posts

Hoi!

Ik sta op het punt om 12 palletranden te kopen om te gebruiken als verhoogde borders om te moestuinieren. Nu las ik dat de planken ISPM 15 HT Behandeld zijn, maar betekent dit dat ze geïmpregneerd zijn? Ik wil namelijk het liefst niet giftige stoffen in mijn moestuin, uiteraard.

De binnenkant van de palletranden ga ik bekleden met worteldoek (of zijn er betere opties)?

Ik heb het forum al doorgezocht, maar nergens lees ik zorgen over de palletranden die wel of niet geïmpregneerd zijn. Ik heb uiteraard de vraag al voorgelegd aan het bedrijf (met nog geen antwoord..), maar ik wil het liefst ook nog de mening van mede moestuinierders ;).

Hopelijk kunnen jullie mij helpen!

Dit zijn de palletranden die ik wil kopen: https://www.palletplaza.nl/nieuwe-palletrand-100x120x20cm-ispm-15/

ISPM 15 is een normering voor het productieland en het juiste formaat.

HT staat voor Heat treatment, wat wil zeggen dat dmv stoom of andere verwarming alle beestjes in het hout gedood worden. 

Dat is een voorwaarde om massief verpakkingshout naar andere landen te mogen exporten.

Dat hout gaat bij de klant de kachel in, dus van chemische verduurzaming is geen sprake. Dat zijn onnodige kosten die geen enkele vervoerder toevoegt 

Kortom, je kunt dit prima in de tuin gebruiken.

Of het lang goed blijft en of het een betaalbare oplossing is dat weet ik niet.

Over 5 jaar ben ik sowieso het huis uit, dus als ze dan niet meer helemaal staan, dan maakt het niet uit ;). Het ging mij meer om de eventuele giftige stoffen. Iemand enig idee of je dan beter de zijkanten kan bekleden met een bepaald zeil die al het vocht etc tegenhoudt (en wat voor zeil zou dit dan zijn? Waar kan ik zoiets kopen) of gewoon worteldoek? 

Deze palletranden zijn veilig. Afhankelijk van de omstandigheden heb je kans dat ze inderdaad zijn doorgerot over 5 jaar of minder. Zelf heb ik daarom uiteindelijk gekozen voor tropisch hardhout, verwachte levensduur tussen 15-20 jaar in natte omstandigheden en geen gedoe met worteldoek/zeil/plastic. Verder kan ik ze onbehandeld laten dus geen risico op uitlekken van vervelende en schadelijke stoffen. Mocht ik op een eerder moment besluiten te stoppen/te verhuizen dan kan ik ze altijd afbreken en weer verkopen of verplaatsen. Uiteindelijk is dat economisch gezien de beste keuze, of het ook de duurzaamste is dat kan ik niet berekenen. 

• 2 months later...
  • 2 weeks later...

Ik heb hergebruikt gratis trespa als schoeiing langs mijn tuin. Zit er nu ruim tien jaar in zonder dat het achteruitgaat.

Alleen de labels zijn er helaas af. Die zaten op de 1cm dikke zijkant van de uit de vuilcontainer geredde planken uit een inloop voorraadkast.

Dat is jammer want ze gaven de rijtjes groente een leuke benaming. (schoonmaakmiddel, dweilen, theedoeken etc.)

Ik heb nu wat dunne platen die van een oude platte bak af komen.

Die zijn ook nog goed maar van mindere kwaliteit en licht gebobbeld door intrekkend vocht.

Ik heb ook nog een grote plaat die dun is maar nog wel goed, komt ook uit een grofvuil container.

Ik heb ook een oude (gratis) gegalvaniseerde stellingkast gebruikt.

Bureaubladen van massief Trespa werden kort geleden ook voor weinig aangeboden op MP.🤫