Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo mensen, ik heb een broodtrommel vol zaad van 1 of 2 jaar terug gekregen maar vraag mij af of ik daar nog iets aan heb.kan hier op t forum niets over vinden vandaar deze vraag.vr gr Wilma

Geplaatst:

Het meeste zaad komt gewoon nog uit....duurt soms ietsje langer maar verder is er niets mis mee. Heb me dit laten uitleggen door een kweker: de datum op het zakje is een garantie datum dat 90 procent gelijktijdig opkomt....dat gelijktijdige gaat er dan vanaf als het zaad wat ouder is maar dat is voor ons hobbytuinierders geen probleem, toch?

Geplaatst:

Je kunt testen of het zaad nog waard is om te zaaien door een beetje tussen twee nat/vochtige keukenpapiertjes te zaaien..op een warm plekje leggen, vochtig houden en af en toe even kijken, komt er meer dan de helft van de zaden uit dan weet je dat je ook zoveel kunt verwachten als je in de volle grond zaait.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Nou dat klopt bij mij niet echt, ik heb chineese boontjes, als ik zaden van vorig jaar zaai komt maar 25% op, dus ik koop elk jaar een doosje nieuwe zaadjes.

Omdat het kan.

Geplaatst:

Je moet natuurlijk ook wel een beetje groene vingers hebben Guus!

Het wil niet zeggen dat jouw zaad niet goed was. Voor boontjes is het een heel slecht jaar geweest 25% is nog niet zo heel slecht, dat haalde ik niet in mei en juni van dit jaar, het was te nat en niet echt heel warm. Het zelfde zaad kwam bij mijn zaai in Juli (in de kas voorgezaaid) wel gewoon 100% op!

Kortom goed zaad alleen is niet altijd genoeg voor succes, daar komt meer bij kijken!

Even a broken clock is right twice a day

Geplaatst:

Wie ze wil kan volgende komen ophalen.

Onderstam tomaten Armada F1 40 zaden

Onderstam tomaten Caddy No.1 75 zaden

Onderstam tomaten Resistar F1 20 zaden

Cucurbita Ficifolia Onderstam komkommer-meloenen 30 zaden

Stengelajuin Ishikura Volzakje

Ajuin Barletta Volzakje

Wite selder Volzakje

Volgende zijn geopend en gedeeltelijk gebruikt.

Tomaat Pyros F1

Rode kool Huzaro F1

Rode kool Negerkop

Rode spitskool Kalebos

Spitskool Express

Broccoli Naxos

Bleekselder Bejo 1896

Groene selder Pascal

Sla Assam

Sla Meikoningin

Sla Appia

Meloen Savor F1

Meloen Gold Star F1

Meloen Snow Leopard F1

Spaanse peper Amando F1

Spaanse lange peper

Paprika Reina F1

Paprika Lipari F1

Kalebas African Warty

Dan ligt er nog in mijn tuinhok.

Witloof Mechels vroeg

Wortelen

Spinazie

Kervel

Boontjes

Geplaatst:

Het wil niet zeggen dat jouw zaad niet goed was. Voor boontjes is het een heel slecht jaar geweest 25% is nog niet zo heel slecht, dat haalde ik niet in mei en juni van dit jaar, het was te nat en niet echt heel warm. Het zelfde zaad kwam bij mijn zaai in Juli (in de kas voorgezaaid) wel gewoon 100% op!

Kortom goed zaad alleen is niet altijd genoeg voor succes, daar komt meer bij kijken!

ja snap ik maar als ik ze in mn kas voor zaaide ging het wel

Omdat het kan.

Geplaatst:

Als het zaad werkelijk zo oud is dat er nauwelijks meer iets te oogsten valt, gooi het dan in ieder geval nog op je composthoop. Ik heb wel ooit gehoord dat je wortels en prei het beste vers kan nemen. Meestal staat er een gunstig jaartal op zodat ik na 3 jaar het zakje wel leeg heb.

Geplaatst:

ja snap ik maar als ik ze in mn kas voor zaaide ging het wel

Lees het nog eens goed Guus!

Geplaatst:
Op je composthoop waarvoor ?

Niet in de afvalbak o.i.d. Je kan het natuurlijk alsnog proberen uit te zaaien als je een grote tuin hebt en een aantal vierkante meter missen kan. Mijn tuin is niet zo groot dus ik werk bij voorkeur met succesvol zaadgoed.

Geplaatst:

Ook mijn ervaring is dat een deel van de oude zaadjes nog prima zullen kiemen. Bij de ene groente gaat dat beter, zoals bijvoorbeeld tomaten, dan bij andere groenten zoals paprika en pepers. Het is dus niet altijd even goed mogelijk om in te schatten wat de kiemkwaliteit nog is. Zeker met groente die voorgezaaid kunnen worden in potjes en bakjes kun je het gewoon proberen Wilma. Bij wortels, radijs etc maakt het ook niet uit, scheelt weer wat uitdunnen . De kiemtest die appelvrouw beschrijft is een mooie tip om van te voren te testen wat je kunt verwachten. Zaai je direct in de volle grond en op rijen dan vind ik het toch een risico om oude zaadjes te gebruiken. Precies om die reden speel ik bij een aantal groenten liever op veilig. Spinazie is een mooi voorbeeld, ik wil gewoon x aantal rijtjes spinazie en niet dat ik enkele weken later moet vaststellen dat er, alles bij elkaar opgeteld, maar 1 rijtje geoogst kan worden. Maar neemt niet weg dat het bij de meeste groenten wel zal lukken om nog plantjes te krijgen uit zaad (zeker met voorzaaien in potjes onder 'gecontroleerde' omstandigheden), gewoon proberen dus

Geplaatst:

boekenwijsheid:

seed life chart te expected life (years)

tuinbonen 2 jaar

sperzibonen 2 jaar

snijbonen 2 jaar

bietjes 5 jaar

snijbiet 5 jaar

brocolli 5 jaar

kool 5 jaar

wortel 3 jaar

bloemkool 5 jaar

komkommer 7 jaar

boerenkool 4 jaar

kolhrabi 4 jaar

prei 3 jaar

sla 4 jaar

courgettes en marrows 6 jaar

uien 4 jaar

peterselie 2 jaar

pastinaak 1 jaar

doperwten 2 jaar

radijs 4 jaar

spinazie 2 jaar

koolraap 2 jaar

mais 3 jaar

tomaten 3 jaar

meiraap 2 jaar

komt uit the Essential Allotment Guide van John Harrison.

Geplaatst:
:|
aan Koert:

Heb je misschien nog leuke kool soorten die binnenkort de prullenbak in gaan?

( heb je zijn hoofd gezien?)

Geen idee, zal van 't weekend ff kijken voor je.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...