Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

yves stelt zich voor (edit: enkele foto's en teelschema 2021 toegevoegd)


y-cam

Aanbevolen berichten

1298742126_IMG_20201230_1613181.thumb.jpg.9f5ed85b3944c0417007debbebb1fe67.jpg

 

Dag iedereen,

 

Ik ben Yves uit Vlaanderen (Pajottenland). Ik moestuinier nu al enkele jaren (en ik lees anoniem ook al enkele jaren mee op het forum). Vandaag heb ik mijn plan opgesteld voor 2021 en ik dacht dat ik van de gelegenheid gebruik kon maken om me ook eens op het forum aan te melden. En ik zal proberen ook af en toe eens te reageren ...

 

Ik moestuinier uiteraard biologisch (ecologisch) zonder vergif of kunstmest. Compost maak ik zelf (2 à 3 batches per jaar), waarin ik naast groenten- en tuinafval ook mest van 2 schapen en wat kippen verwerk. Ik ben nogal fan van de "no dig"-methode van Charles Dowding en ik probeer ook zoveel mogelijk voor te zaaien ipv ter plaatse te zaaien. Mijn moestuin bestaat uit 12 bedjes van telkens 3m op 1,2 m., een serre van 12 m² en verder nog wat kleinfruit, rabarber, kruiden, enkele fruitbomen. Ik probeer mijn bedjes zo optimaal mogelijk te laten renderen met naast de hoofdteelt ook een voor- en/of nateelt, afhankelijk van het geval. Ik verbouw de gekende dingen: prei, spinazie, wortelen, allerhande kolen, tomaten, sla, een beetje aardappelen (2 bedjes), boontjes, knolselder, komkommer, courgette, pompoen, ...

 

Dit jaar ga ik eens extra mijn best doen om groene selder te kweken. Op een of andere manier gaat dat bij mij meestal de mist in, en blijven de seldertjes vrij klein of anders nogal taai en vezelachtig. Als er interesse voor is wil ik mijn plan 2021 wel eens delen of wat fotootjes van mijn moestuin uploaden.

 

link naar mijn planning 2021

 

Mvg,

Yves  

 

IMG_20201014_124648.jpg

 

IMG_20201230_160759 1.jpg

IMG_20201230_160841 1.jpg

IMG_20201230_160856 1.jpg

IMG_20201230_160913 1.jpg

IMG_20201230_161145 1.jpg

IMG_20201230_161243 1.jpg

aangepast door y-cam
foto's en link naar plan toegevoegd
  • Like 4
Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Yves, leuk dat je je hebt aangemeld. Ik heb ook lang meegelezen voordat ik me aanmeldde. Komend jaar zullen we vast meelezen hoe het met je selder gaat (is dat bleekselderij? Raar dat wij dat bleek noemen, en jullie groen). Je kan misschien ook knolvenkel proberen te kweken en aan de wedstrijd meedoen van komend jaar.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weeks later...

Bedankt voor de verwelkoming, iedereen.

 

De serre is van het merk vitavia. Het gebruikte hout voor de bakken is douglas. Deze bakken staan er nu drie jaar en dat gaat nog steeds goed. Als het hout ooit echt kapot gaat haal ik de randen wel weg.  

 

Het gras tussen de bakken maai ik inderdaad, maar het eerstvolgende projectje is om het gras te onderdrukken met karton (heb er massa van opgespaard de afgelopen maanden) en af te dekken met houtsnippers (ik heb wel wat te verhakselen de komende tijd als ik mijn siertuin snoei, maar ik zal waarschijnlijk ook een vracht bestellen om alles te kunnen afdekken). Dus als het hout van de bakken ooit weg moet dan zal het gras tegen dan ook weg zijn en zullen op de paden enkel houtsnippers liggen. 

 

Dit weekend heeft het hier goed gevroren. Vorige week alle wortelen, pastinaken en bietjes gerooid, en de laatste scheuten broccoli afgesneden. Momenteel haal ik buiten uit de tuin enkel nog prei, veldsla, palmkool en nog wat spruiten. Buiten staat ook nog andijvie die ik wil laten overwinteren en sla (rougette de Montpellier). In de serre staan nog bloemkolen te overwinteren, andijvie, sla en spinazie.

 

Dat het maar vlug half februari is: dan gaat het weer los! 

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

×
×
  • Nieuwe aanmaken...