fre3ke Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 (edited) Ik ben gisteren begonnen aan een rocket stove. http://www.batchrocket.eu Om in de zomer buiten te kunnen koken, met een klein beetje hout en zonder walm. Het is nog maar een testmodel. Omdat ik vroeger geboetseerd heb, maak ik hem van klei. Het kan echt veel makkelijker dan dit, voor de volgende versie ga ik twee maten rioolbuis proberen. Nu is de binnenkant van kleiplakken gemaakt, die ik een nachtje heb laten liggen om wat harder te worden. De schoorsteen/naverbrander is met een kartonnen koker gemodelleerd. Toen het allemaal in elkaar zat, heb ik klei met veel zaagsel en wat water gemengd, en tegen de buitenkant geplakt en met een lat vastgemept om als isolatielaag te functioneren straks. Helaas heb ik niet genoeg klei om het nu af te maken, tenzij ik op een andere kleur overstap. Hij moet wel nog een paar maanden drogen. En ik moet ervoor zorgen dat hij bij de eerste houtstook meteen wordt gebakken, zonder uit elkaar te knallen. Ik denk dat ik dan er iets omheen bouw om de warmte vast te houden. En daar dan een keramische buis in schuif voor de luchttoevoer. Als deur wil ik een stuk hout met spijkers beslaan en daar het klei/zaagsel mengsel op smeren, naar de vorm van de opening. Hopelijk isoleert die luchtige klei genoeg, dat het hout niet gaat smeulen. Edited December 29, 2020 by fre3ke 4 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted December 29, 2020 Share Posted December 29, 2020 Knap dat je dat zelf maakt, doe ik je niet na. wij hebben de wel bekende uit de USA, 2 soorten eentje die je van voren hout geeft en eentje van boven. Die van boven kan met heel weinig en meer dan alleen houtjes een tijd koken. De anderen geeft je steeds een beetje bij en kun je de takjes naar binnen schuiven. Ook voor het slachten zijn ze ideaal, zo snel heet water en blijft op temp. Met die van boven zit een pijp aan, die wil ik weer gaan gebruiken voor roken. Manlief moet dan nog een rokerskast regelen en dan een aansluiting voor die pijp maken. Ze zijn gezellig voor buiten bij de bbq, soep, eintopf, wokken vul maar aan. Met zo weinig hout koken, kan alleen zo een roket stove. In vele landen zijn ze de kookvuren, op hout en mest en zo. Een solar oven zou ik ok nog graag willen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
paddestoelengek Posted December 30, 2020 Share Posted December 30, 2020 Helemaal top die rocket stoves simpel en snel bouw je ze met B2 betonblokken (in België slechts 1.50 per stuk) heerlijk om buiten te koken....... 3 Quote moestuin = zweet op je rug om uiteindelijk uit te kunnen delen = met z'n tweetjes 27 kroppen sla in 1 week moeten opeten = bij de oogst er achter komen dat de konijntjes je voor waren = hosta's kweken om de slakken tevreden te houden Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted December 30, 2020 Author Share Posted December 30, 2020 Mijn Batch Box Rocket is gecompliceerder dan een gewone rocketstove, maar ik wil juist dit systeem testen, omdat je er ook een huis mee kan verwarmen als je een warmteopslag eraan verbindt. Het proefmodel wordt in de tuin gebruikt om te koken. Misschien wordt de lucht uit de pijp wel veel te heet om mee te koken. Dan maak ik een grill-constructie. Er zijn zo ontzettend veel manieren om een rocket stove te bouwen. Alleen niet van betonblokken, want dat verkruimelt bij hitte. @Jane Doe, door wat jij schreef, bedacht ik me dat ik mijn stove (als hij de testfase overleeft) ook als kleine oven kan gebruiken. Dan moet er na de stook alleen een geïsoleerd deksel op de pijp, zodat warme lucht niet ontsnapt. Brood uit een steenoven, ik had me dat nog niet eens gerealiseerd. Het is alsof ik het al kan proeven 🙂 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Old Rose Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 wow. goed joh, knap dat je dit zelf bouwt 1 Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jane Doe Posted December 31, 2020 Share Posted December 31, 2020 Dat zou maar zo kunnen, bakkers doen toch ook eerst hout verbranden en weg schuiven met vochtige doek schoonmaken en dan hun brood bakken. Op de rocked stove kan een oven staan, je kan het zo gek niet bedenken. Mij lijkt potjie (schrijf je dat zo 🤔) erg lekker! Moet ik alleen nog zo een Afrikaanse Potjie op de kop tikken. Maar een pan kan het zo lang ook wel even doen. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted January 9, 2021 Author Share Posted January 9, 2021 (edited) Nou, hij is eindelijk klaar en kan gaan drogen. Ik heb een geïsoleerde kleideur gemaakt, die nu met een touwtje op zijn plaats wordt gehouden maar in de toekomst met iets anders. Weet nog niet hoe, maar er zijn aan de zijkanten gaten waar een plug en haak in kan. De deur heeft ook een greep (in plastic). Boven de primaire luchtinlaat (schaduw onder het touw) heb ik ook een gat voor een plug gemaakt. Dan kan ik iets over de inlaat hangen, mocht er genoeg lucht via alle kieren binnenkomen. Ik heb ook een klein bakplaatje gemaakt om een klein broodje te bakken in de vuurkamer na de stook. Dat ligt er nu bovenop te drogen, ook in plastic. De bovenkant is plat, om borden te warmen of hout te drogen. Altijd toeters en bellen, aan alles wat ik maak 🙄 De schoorsteen/naverbrander heeft vier tanden voor een pan gekregen, en later nog een windkraag. Allemaal weer meer werk dan je van tevoren denkt. En zwaar! Ik wilde hem eigenlijk in de kelder laten drogen, maar kan hem niet meer tillen. 30 kilo klei, en veel zaagsel en vermiculiet met water. Ook na het bakken zal hij zwaar zijn. Kan ik daar weer oplossingen voor gaan verzinnen. Edited January 9, 2021 by fre3ke 2 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 10, 2021 Share Posted January 10, 2021 Ziet er mooi uit! Deel vooral je kookervaring als alles droog is. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted February 10, 2021 Share Posted February 10, 2021 Knap gedaan en ziet er erg kunstig uit. Schouwpotten kan je misschien ook gebruiken. Die heb je ook in veel kleine maten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted February 10, 2021 Author Share Posted February 10, 2021 Ik moest het even opzoeken, ik kende het niet, ik dacht aan een ouderwetse kookpot voor op het vuur 🙄 Maar het is dus een rookkanaal van beton of terracotta. Vuurpotten lijken me inderdaad bruikbaar als ze van vuurvaste klei of beton zijn gemaakt. Rook is minder heet dan vuur, dus hoeveel graden ze kunnen verdragen aan hitte is wel relevant, en dat zie ik zo snel niet. Je moet wel nog een vuurkamer eraan knutselen, of misschien is er ook een vuurpot om aan de voorkant te plaatsen? En je moet het stevig aan elkaar krijgen, en er moet isolatie omheen voor een echt efficiënte verbranding. Al met al heb je, ondanks de panklare schoorsteen toch nog wel wat werk en improvisatie denk ik. Maar mijn project krijgt zeker nog een tweede versie, dus ik vind het erg leuk als mensen meedenken. De rocket stove kan ook gebruikt worden om een kas vorstvrij te houden, dus wie weet gaan anderen ook experimenteren.....zou leuk zijn. Ik heb mijn exemplaar nog 'geschilderd', ik zal even naar plaatjes zoeken. Hij staat wel flink te schimmelen nu, met al dat houtpulp, maar dat had ik ook wel voorzien. Hopelijk is het snel warm en droog weer. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted February 11, 2021 Share Posted February 11, 2021 Het wordt gebruikt als schouw voor haarden in woningen. Gaat zeker voldoen aan de eisen voor de rocket stove. https://www.colli-net.com/media/pdf/nl/coref/brochure_coref_15nl.pdf -> op pagina 4 vind je de mogelijke afmetingen. -> op pagina 6 vind je accessoires, zoals een deurtje. Drukweerstand: minstens 60 N/mm² Weerstand tegen thermische schokken tot 1.250° Smeltpunt: hoger dan 1.500°C Porositeit: lager dan 8%. Dichtheid: 2,2 Ondoordringbaar voor gas, ongevoelig voor zuur en corrosie Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted April 10, 2022 Author Share Posted April 10, 2022 (edited) Update over de rocketstove. Allereerst kon ik het niet laten hem een flitsende decoratie te geven van engobe. Het droogbranden was een probleem omdat er toch veel rook bij vrijkomt en de buren zijn nogal lastig. Dus na een eerste rokerige poging, heb ik een moment afgewacht dat ze er niet waren. En toen met een soort 'god-zegene-de greep' houding het ding snel naar buiten getild en gestookt. Dat ging veel te snel natuurlijk, er vonden heftige explosies binnen plaats, en een deel van mijn kunstig aangebrachte luchttoevoer en doorgang is in scherven. Ook het losse bakplaatje sprong met een luide knal uit elkaar. Maar hij werkt evengoed. De deur moet alleen open blijven staan, er komt ander niet genoeg lucht binnen. En de wanden van de vuurkamer worden toch nog te warm, daar moet een dikkere isolatielaag op. Hij brandt zonder rook. Ziehier de schoorsteen tijdens de stook. Je hoort het ook wanneer de schoorsteen begint te naverbranden, je hoort de luchtstroom versnellen. Ik had er een pannetje op gezet, maar er kwam wel roetaanslag op de bodem dus helemaal schoon is het niet. Het plan is om in de zomer mijn braadpan erop te zetten en eens te kijken hoe dat loopt. Hier zie je de vlam vanuit de vuurkamer de schoorsteen in trekken, zoals het hoort Er moeten heel korte stukjes hout in, dat is onhandig. Een volgend exemplaar wordt dan ook anders. Maar al met al was het een grappig experiment Edited April 10, 2022 by fre3ke 9 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted April 13, 2022 Share Posted April 13, 2022 Erg mooi is het met al zijn toeters en bellen. Het houd je in elk geval van de straat Benieuwd naar versie 2! 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
alvon Posted January 11, 2023 Share Posted January 11, 2023 misschien een wat late reactie, ben lang niet op het forum geweest. wat voor klei gebruik je? en heb je er ook zand doorheen gemixed? ik ben vrijwilliger bij een historisch thema park en daar maken we ijzer uit ijzeroer, dit gebeurd in ovens die we op 1300 graden stoken met houtskool zand is hierin nodig om het smeltpunt van de klei te verhogen, desondanks scheuren de ovens altijd tijdens gebruik maar dat repareren we door nat te maken en een kloder nate klei in de scheur te gooien. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
fre3ke Posted January 13, 2023 Author Share Posted January 13, 2023 (edited) Ik wist niet dat zand het smeltpunt verhoogt. Uiteindelijk is dat ook niet het belangrijkste punt voor mij. Er moest een soort isolatielaag komen en daarvoor heb ik organisch materiaal in de klei ingesloten. Ik gebruikte boetseerklei uit de winkel. De nieuwe stove ga ik in een keramiekoven bakken bij 1300 graden zodat de kwartssprong al heeft plaatsgevonden. De isolerende laag maak ik achteraf van losse perliet. Edited January 13, 2023 by fre3ke 1 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts