Ga naar inhoud

Wat heb je net gegeten, of ga je nog eten (uit eigen tuin) 2021

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik heb eindelijk een potje sambal van de nieuwe batch geopend. Heb er gado gado voor gemaakt, zodat ik de sambal erbij kon eten. Goed gelukt! Helemaal heppie. Was met eigen sereh, wortel, knof, bouillon en heel veel eitjes. Vanmiddag het restje als lunch en daar het restje van naar de kippen.

Geplaatst:

We aten de afgelopen dagen o.a. een grote salade met mozzarella en zongedroogde tomaatjes (beide niet uit eigen tuin), een grote salade met gerookte kip en croutons, andijviestamp met spekjes, en een grote salade met ei en rauwe ham. Ja, ik probeer alle sla nog even op te eten voor het echt kouder wordt. 

Daarnet aten we gebakken blokjes zoete aardappel, met een kippenpoot, en een kleine salade omdat ik gisteren teveel sla had geplukt. :lol:

Morgen iets met veel paprika want die liggen een beetje te verschrompelen in de kelder. 

Geplaatst:

Ik eet al twee dagen kardoen. Hij begon opnieuw uit te lopen. De jonge scheuten heb ik ontbladerd, deels ontdraad en twee keer in gezouten water gekookt om de galsmaak weg te krijgen. Lekker, maar nog steeds veel vezels. Niet zo erg als de draad in bonen of in palmkool, je kan het doorslikken. Ik vind de smaak van kardoen erg lekker.

Geplaatst:

Grappig ik kook het nooit twee x fre3ke. Ik zie die galsmaak ook niet helemaal..zurig? Bitter?

wij aten gisteren stamppot van andijvie met veldvarkens speklapejes en vandaag wraps gevuld met een bonensaus waarin paprikas tomaten uien en kruiden uit eigen tuin. De gedroogde ,bonen ook uit eigen tuin, haricot chataigne 

• Like 1

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)
12 hours ago, appelvrouw said:

ik kook het nooit twee keer

Jij bleekt de kardoen waarschijnlijk. Deze waren ongebleekt en dan is het erg bitter. Galsmaak, dat is precies de smaak van overgeven als je maag al leeg is. De smaak van gal.

Nu de dag gestart met pompoensap uit de sapcentrifuge. Lijkt op wortelsap, maar romiger. De rouge vif d'etampes heb ik ervoor gebruikt, die blijkt toch na te rijpen en is nu lekker zoet (edit: het suikergehalte staat nu gelijk aan 6,5 procent alcohol, dat was eerst 3). En hij heeft veel zetmeel, vandaar dat romige. Van de pulp kan ik soep maken denk ik, daar zit nog veel in.

IMG_20211112_102254.jpg

aangepast door fre3ke
  • Like 1
Geplaatst:

Maandag ik dus die NZ spinazie…dinsdag sla…donderdag nasi metwitte kool uit de tuin en vandaag quiche met snijbiet en weer een salade. 
Veel rechtstreeks uit de tuin gegeten dus deze week. Ik denk dat dat volgende week ook nog lukt! 😊😋

• Like 1
Geplaatst:

Zometeen een grote salade van radicchio en rode kropsla en paprika (uit de kelder), met als topping: walnoten van vorig jaar en 1 van de 2 winterrietperen die ik dit jaar kon oogsten :thumbup: De noten liggen nu even te roosteren in een pan, dat ruikt iig al lekker. 

We drinken er nog een klein beetje smoothie bij, ik had voor de lunch wat teveel gemaakt. Karnemelk met frambozen en wat honing. 

Gisteren aten we noodles met een roerbak van venkel en snijbiet. Met een gebakken ei er bij. 

Geplaatst:

Lekker hoor!

hier een roerbakkie met o.a. Spruiten, minibietjes, en courgette ( nu echt de laatste) uit de tuin…

morgen eten we paksoi uit eigen tuin! Te leuk weer! 

Geplaatst:

spruitjes met sukadevlees speciaal

dzz:

flink stuk rundersukade in zijn geheel aanbraden met wat ui, nootmuskaat, foelie, kruidnagel P&Z

sju verdelen: helft inkoken (2)

in een ovenschaal onder de sju met bouillon tot onder, 12 uur op 85 graden

af laten koelen en een rol maken in een folie

even in de vriezer en dikke plakken snijden en lakken met (2)

plakken in de oven even afkleuren en klaar

• Like 1
Geplaatst:

39130c78168d0bd7b74c432424261977.jpg

Gisteren Oa dit met eigen tomatensaus, ui, basilicum, dille, peterselie, pesto een salade uet met oa waterkers en de 2nalaatste paprika. Maar zag in de kas dat er nog steeds 1 hangt waar de kippen niet bijkunnen ahahahah marteling

Geplaatst:

Wij eten nog aardig wat snijbiet uit de tuin, deze variatie die ik nu heb is iig sterk en heeft meerdere nachtvorsten doorstaan.

we aten snijbietquiche, pasta met snijbiet, snijbiet gewokt met een uitje en vadouvankruiden, snijbietblad even gekookt in kruidenbouillon en koud gegeten met knoflook en olijfolie en vandaag snijbiet ik weet nog nie, Lie kookt.

Verder eten we behoorlijk veel stamppotten, boerenkool en andijvie voornamelijk en hebben we ook al weer twee x friet gegeten.

O en rode kool salade met yakon dat was ook mmmm

C6944937-BD7D-448F-ADF9-501CC6E0A892.thumb.jpeg.c669ceaf422669ec256d36a7a36c4211.jpeg

• Like 3

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Met de klimaatverandering eten wij inmiddels ongeveer jaarrond snijbiet... Niets verkeerd aan die snijbiet, maar toch

Ik heb het 7 jaar geleden gezaaid en het komt nog steeds op. Staat jaarrond in de tuin. Ik dacht dat dat normaal was. Niet zo maak ik op uit jouw reactie.
Geplaatst:

3aed972e44b9356a345e2c6654638a61.jpg

Mmmmm, appeltaart! Enneuh, not to blow my own horn, maar ik denk een van de lekkerste ooit. Had eigen walnoten geroosterd met honing en eigen abrikozen uit de Turkse tuin. Met een dikke klodder slagroom en een sprietsje extra kaneel. Heel lekker. Vanavond kip met eigen aardappel en ui en knof en de 2 laatste paprika’s uit de oven.

• Like 3
Geplaatst:

3f46e171f11863603855214ee51f2a86.jpg

Gisteren stoofpeertjes gemaakt met een specerijenbouillon wat ik tot siroop heb ingekookt. Ruim voldoende als toetje en de rest wilde ik inmaken. Iedereen at er minstens 2, niks meer om in te maken.

• Like 1

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...