Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Het weer in 2021

Featured Replies

Geplaatst:

Nieuw jaar, nieuw topic.

Het topic van het voorgaande jaar 2020 (https://www.moestuinforum.nl/topic/24552-het-weer-in-2020/ ) is nu gesloten.

Alvast voor de langlaufers en wandelaars (Mont-Rigi, Hoge Venen (BE), 45 km vanaf Maastricht): nu 16 cm sneeuw

20210102-sneeuw-mont-rigi.png

https://www.meteo.be/nl/weer/waarnemingen/webcams/sneeuw-webcam-mont-rigi-hoge-venen

Geplaatst:

Tja niet zover bij mij vandaan. Alles wat hier als regen is gevallen vorige maand valt daar als sneeuw. Vanmorgen de regenmeter leeggeklopt, het water dat nog in december was gevallen was bevroren. 221 liter in december.

Maar we gaan voorruit niet achteruit. Nu zon en +1 graad.

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Het jaar begint fris en nat, regen en sneeuwregen. Morgen sneeuw als de voorspelling uitkomt. Een mooi pak sneeuw hebben wij al gehad, maar dat was 31 december. Dat telt niet mee voor dit jaar.

Geplaatst:

De lichte nachtvorst van afgelopen nacht is misschien wel matige vorst geweest. De pompoenen die half onder de trampoline lagen hebben vorstschade opgelopen. Moeten dus snel uitgedeeld worden.
Hopelijk hebben de yacon en dahlia's niet te veel schade, dit staan in emmers en bakken met aarde onder de trampoline, sommigen ook dicht bij de rand.

Geplaatst:

Ja, de vorst was best wel matig te noemen, lokaal tot -7 aan de grond.

mintemp.jpg.6d087943be8ff9c275b6aa79b90b3a16.jpg

Geplaatst:

00d809a7-f3bf-4b48-8742-0dd6f1acb884.thumb.jpg.1b62e614662c2d77bf7090fee14bc81d.jpg

Geplaatst:

En weer 8 mm er bij, die staan niet eens op het neerslagsomkaartje van buienradar! (normaal is het andersom hier...) :thumbup: Eind van de week beloven ze bij elkaar nog zo'n 20 mm, dan zouden we zowaar ergens rond het langjarige gemiddelde uitkomen. 

Geplaatst:
  • Auteur

Vanochtend vroeg kwam mijn medewerker buitendienst rapport uitbrengen, Doet ie altijd, na elke inspectieronde rondom huis en tuin.

- Geen afwijkingen te zien: alles OK

- Dikke staart, nekharen overeind: indringers gesignaleerd én weggejaagd / weggekeken

- Buitenkant vacht is helemaal nattig: motregen

- Buiten- en binnenkant vacht is nat: (stort)regen

- Wittige vacht: sneeuw

Vanochtend: dikke staart, enorm bolle vacht (hij leek wel 2 kilo zwaarder): vorst!

(Dat ga ik straks bevestigd krijgen: drinkbak binnen veel leger dan normaal, want buitenbak bevroren)

Groet, ook van mijn medewerker buitendienst.

Geplaatst:

"De eerste officiële matige vorst sinds begin januari 2019 is een feit, meldt Weerplaza. In De Bilt was het zondagochtend om 7.30 uur -5,1 graden. Daarmee kwam een einde aan een recordperiode van 740 dagen zonder matige vorst.

Het Drentse Eelde was in de nacht van zaterdag op zondag de koudste plek in Nederland. Daar vroor het aan de grond liefst 10,4 graden.

Er is sprake van officiële matige vorst als de temperatuur in De Bilt onder -5 graden daalt. De laatste keer dat het matig vroor was op 21 januari 2019. Het werd toen -8,1 graden.

Tot dusver was de koudste temperatuur die deze winter in De Bilt werd gemeten -4,3 graden, op 9 januari.

Uiteindelijk heeft het 740 dagen op rij niet matig gevroren op het landelijk hoofdstation. Het vorige record was 662 dagen, van 1 april 2013 tot en met 22 januari 2015. De metingen in De Bilt begonnen in 1901.

Vlissingen kreeg het voor eerst in bijna twee jaar weer vorst. 729 dagen op rij kwam het in de Zeeuwse plaats niet tot vriestemperaturen, en dat is uniek. Afgelopen nacht daalde de temperatuur naar -1,1 graden en daarmee heeft het voor het eerst sinds 1 februari 2019 weer gevroren. Nooit bleef een plek in Nederland zo lang vorstloos,"

Geplaatst:

De kou is niet tot hier gekomen maar veel, heel veel water heeft zijn weg naar beneden gevonden..weer ruim over de honderd liter voor januari. De rivier staat buiten de oevers en net niet aan de weg. Dat komt allemaal naar jullie via de Maas.

In mijn tuin wordt het lopen echt penibel, je glibbert en glijd door de modder. We hebben meer kou gehad en het opkomen van de bosasperge loopt ietsje achter op vorig jaar. Er zijn wel veel kraanvogels in en rond het dorp, die weten het ook niet, waar ze nu geen moeten.

Geplaatst:
25 minuten geleden, appelvrouw zei:

Dat komt allemaal naar jullie via de Maas.

Gelukkig is op zondag de daling van het water hier weer begonnen. Hopenlijk blijft dat zich doorzetten.
Dat de rivieren buiten de oevers treden, geeft wel mooie beelden. 

Geplaatst:

De sneeuw is al een week weg (helaas), nu regent het gewoon flink. Er is ontzettend veel neerslag gevallen en dat zal de komende week wel zo blijven ook. Hopelijk regent het snel wat minder hard, ik wil in de tuin werken! Of de regen moet weer overgaan in een flink pak sneeuw, dat zou ik ook niet erg vinden. Sneeuw is zoooo mooi! Alhoewel, de tuinbonen moeten hoognodig gelegd worden, daarna mag het weer sneeuwen.

4.thumb.jpg.07acfb9131a435355d795c977ed40c0e.jpg

Foto is van 15 januari.

Geplaatst:

Als het Europese model uitgaat komen, dan worden mijn mediterrane planten en bomen en ook al het citrus na dit weekend voor het eerst flink getest op hun matige winterhardheid.  Brrrr.  

Geplaatst:

Eigenlijk hoop ik een beetje dat het Europese model uitkomt, bij zachte winters overleven veel te veel belagers van de moestuin.

Geplaatst:

Ik heb mijn schrifje nog even nagekeken, 145 l/m sinds 18 januari is er dus hier gevallen in 2 weken. Ik weet niet hoelang het duurt voordat het water van ons beekje bij Maastricht de grens overkomt( zou een interessante test worden..) maar ik denk dat er nog wel wat komt bij jullie. Gelukkig staan de stuwdammen open zag ik.

29C45463-A31E-4C0D-8458-B50D5F110EFC.thumb.jpeg.2234f2b55a3b13e5ec6e1e690e456cdf.jpeg

74F3A9DD-CAAB-46FB-9386-21D934008161.thumb.jpeg.658c8dea5208f59711fb0e3df8b9b57a.jpeg

aangepast door appelvrouw

Geplaatst:

Hier valt ook meer dan genoeg neerslag de laatste weken. En er komt nog meer aan, want ook de komende week zal het niet droog blijven. De grond is drassig, het giet (al de hele dag en nacht, zoals de afgelopen dagen). Wel goed voor het grondwaterpeil, want dat wordt nu weer goed aangevuld.

Het water van hier komt uiteindelijk via de Rijn in Nederland. En de Rijn is hier ook al flink buiten de oevers getreden, zoals elke rivier nu. Kortom, het is nat!

Geplaatst:

De pontjes gaan hier ook een voor een uit de vaart, want de IJssel staat flink hoog. Ik hoop maar dat m'n tuinbonen en knoflook niet verzuipen.

Geplaatst:

Nee hoop ik ook niet, het lijkt me vreselijk als er echt een rivier door je tuin gaat stromen. Bij ons stroomt er wel een stukkie beek, hier en daar gaat de beek die propje vol is blijkbaar ondergronds, volgt misschien een mollen gang. Dus er staan en stromen wel flinke plassen in de tuin maar alleen in het gras gelukkig. En bij het voordeurtje staat een enorme plas water, binnen, komt gewoon door een van de oude muren heen, misschien via de muur van de buur

Geplaatst:

Blijf en ben trots op de Nederlandse waterwerken. Wat zou dat een ellende gegeven hebben als we dat nu niet hadden.

Weer wat mooie beelden op youtube gevonden:

aangepast door rorror

Geplaatst:

Eigenlijk gaat het hier in de tuin al veel beter dan een jaar geleden. Toen was het huis net opgeleverd en de tuin nog helemaal leeg. De grond was door de bouwactiviteiten flink in elkaar gedrukt. Eigenlijk hebben we al heel veel bereikt in het afgelopen jaar. De grond is bijna overal losgewoeld en er staan veel vaste planten die met hun wortels de boel losmaken. Ook hebben we in een aantal stukken phacelia en mosterd gezaaid. Oh en vergeet de uitgezette wormen niet, een enkeling zal door een merel opgegeten zijn, maar ik kom er inmiddels vaak eentje tegen als ik iets in de grond doe. Er staan nu plassen in een klein deel van de tuin, vorig jaar stond een veel groter deel van de tuin blank na dit soort dagen. De wadi die we hebben gegraven doet zijn werk ook goed, al het hemelwater van ons dak zakt langzaam de grond in. 

Geplaatst:

Hier is het ook zeer nat: In januari al 123mm gevallen terwijl dit normaal maar 74mm is. Februari start ook al zeer nat, gisteren 25mm gevallen en voor het weekend voorspelt men weer regen. Gelukkig zitten we hier op zandgrond. Het water staat desondanks wel al zeer hoog. Als ik bij mijn ouders op de tuin een spade in de grond steek, loopt deze halfvol met water.

De laatste jaren komt de voorspelde vrieskou er niet meer in de winter, steeds voorspelt men binnen enkele dagen vriesweer om dan te moeten aankondigen dan het net niet zal zijn.

Geplaatst:

er wordt hier een horror voorspeld: weekje sneeuw en vorst

voorspelling varieert tussen -11 en -3

tonnen maar weer eens geleegd, zaaigoed in de heel koude kas kan ik wel vergeten mi

verder knollen maar naar binnen gehaald waar ze vrolijk zullen gaan uitlopen bib

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.