Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ik vrees enigszins voor m’n aardappelen. De tomaten 5 meter verderop zaten onder de phyto en de plaag waart enorm rond op ons moestuincomplex. Mijn aardappels staan nog vrolijk te bloeien, worden niet aangetast door de kevers (die ook overal bij de buren zitten), en hebben wat afstervend loof van onder. Was wel wat laat met poten en ik denk dat er wat veel stikstof in de grond zat. Laat ik het zo zeggen, de planten zijn denk ik een meter hoog en beginnen uiteen te vallen terwijl ze bij alle buren maar maximaal tot kniehoogte staan. Gelukkig wel droogte vanaf einde deze week en dan hopelijk einde van de maand lekker oogsten. 

Geplaatst:

Ik heb hier ook al phyto gezien  in de aardappelen op de volkstuinen. Ik zet speciaal resistentere rassen: vitabella en alouette, voorlopig nog geen last.  Coloradokevers zijn er ook weer maar minder of de voorbije warme jaren.

Geplaatst:

Verder heb ik op mijn huidige tuin geen plek voor aardappelen, maar die vuilniszakken… die ga ik onthouden. Of ik koop een paar speciekuipen. In ieder geval: volgend jaar komen er weer een paar aardappelen. 

Ik heb ze in speciale aardappelzakken waar je verder eigenlijk weinig aan hebt. Heb er 3. Heb de rest in big shoppers. Voorheen deed ik ze in potgrond zakken, maar dat vond ik te klein. In een big shopper kan veel meer aarde en is niet zo delicaat als een vuilniszak. En hengels. Ook handig met verplaatsen.
  • Thanks 1
Geplaatst: (aangepast)
8 hours ago, Mellie said:

de rest in big shoppers

Hoeveel moet ik me voorstellen bij ‘de rest’? 10 rode Dirk-tassen op een rij? 

8 hours ago, Mellie said:

En hengels. Ook handig met verplaatsen.

🎣

aangepast door mdubbelm
  • Like 1
Geplaatst:

Hengels zijn handig bij het vissen ja. Mellie haar auto-aanvullen stond weer eens aan. :D

Hendels bedoelt ze, of handles (Engels) of handvatten. ;)

• Like 1
Geplaatst:

HuubvG dat maakt alles een stuk duidelijker :classic_biggrin:

Hier zitten ze in kuipen, cementkuipen om precies te zijn (zo goed HuubvG?). Die kunnen we dan tillen of slepen of kruien en gewoon staan laten.

Geplaatst:

Hengsels. Hèhè, daar kwam ik nou weer niet op. :eh: Dankjewel Patrijs.

Mdubbelm had al een klein hengeltje geplaatst, met een visje er al aan. maar dat moet je maar net kunnen zien haha.

@Jane Doe, jij had toch een prachtige lap aardappelen in de keukentuin?

20210711_212439.thumb.png.2b4aa4ff29ad4f4ddefaf99a5ffa64d0.png

De foto van Jane Doe haar aardappelveld.

En dan ook nog in kuipen doen? Ja ja, cementkuipen...

Ikzelf denk erover om volgend jaar ook wat in de kleine huistuin te poten, maar ik vind die grote tassen geen gezicht. Kuipen of bakken vind ik ook niet oogstrelend. Toch maar gewoon weer wat in de kas poten.

Ja HuubvG jou ontgaat ook niks :wink: De paden tot bedden "omgegraven" en de piepers met linzen in gepoot en gezaaid. Maar uit de kuipen heb ik al kunnen oogsten, die waren vroeger dan de late in de volle grond. 

In de moestuin is ook een bed gepoot en oude piepers die me ontkomen zijn opgedoken. Alles is mooi meegenomen, mijn mannen zijn echte aardappeleters. Zelf ben ik meer van de rijs en pasta, niet zo een aardappel liefhebber om te ten dan.

Zijn hoogbedden/plantenbakken niks voor je, als je ze zelf maakt kun je ze naar je eigen smaak bouwen en zijn worden ze vast en zeker oogstrelend :classic_biggrin: De kuipen staan mooi bij de erfgrens, kunnen de buren ook nog meegenieten :classic_blush: En voor bij de ingang, staan ze mooi.

aangepast door Jane Doe
  • Like 1
Geplaatst:
Op 11-7-2021 om 00:08, Bearded johnie zei:

20210709_163850.thumb.jpg.83f33195e103586c05b47d13b567ff31.jpg

Van mooie groene frisse planten in 3 dagen naar dit,

Is er nog hoop?

Naar aanleiding van bovenstaand bericht , heb ik de eerste 3 rijen aardappels geoogst,

Hoewel er heel veel kleine aardappeltjes(±2cm)en veel aangevreten aardappels bij zaten mag ik over de opbrengst niet klagen, morgen de laatste 2 rijen 20210712_165012.thumb.jpg.e91f91ff6d4ee931fb19bdd136703ee3.jpg

• Like 5
Geplaatst:
Hengels zijn handig bij het vissen ja. Mellie haar auto-aanvullen stond weer eens aan.
Hendels bedoelt ze, of handles (Engels) of handvatten.

Aahahahahaha erg smakelijk om gelachen. @patrijs ik bedoelde idd hengsels. Wordt wederom overgecorrigeerd naar hengels.
  • Like 1
Geplaatst:

Hier zijn de primeur aardappels de Anais er merendeels  uit gehengeld.

Net op tijd want ze zijn erg gevoelig voor de Phytopthora infestans die nu overal op het complex aangetroffen is.

Ik moet dus gelijk door om de Triplo te oogsten.

De Texla kan hopelijk nog even blijven staan, die is en nog niet klaar want een late soort en laat gepoot en die is ook grotendeels resistent.

Gelukkig is het hier nog even droog waardoor ik de oogst over een paar dagen  kan uitsmeren.

De Anais die nog niet de pan in gingen:

20210712_150112.thumb.jpg.89c718c48b697fd0563268732239defa.jpg

• Like 2
Geplaatst:

Rampzalig Saalk86!

Vreemd: mijn late  aardappelen-zonder-naam zijn eerder klaar dan de middel late agria's. Geel / gerijpt / afstervend blad, mét verdachte bruine plekken (daarom vandaag gerooid). De middel late aardappelen zijn prachtig vol groen en staan in bloei. het kan zijn dat ik de soorten verwisseld heb en dat ik vandaag de agria's gerooid heb?

agriaofniet.jpg

Er zitten wat donkere plekken op, ik denk schurft, maar daar zit ik niet zo mee.  In één aardappel zag ik een ritnaald die zichzelf half ingevreten had. Misschien kom ik ook nog aaltjes tegen.

De grote heb ik in de kruiwagen gelaten en in een donker hoekje van de NME schuur gezet. Morgen ga ik die in plastic zakken doen en uitdelen aan medewerkers. De kleinere en de krielen vind ik het lekkerst en heb ik mee naar huis genomen.

• Like 1

Eerste en waarschijnlijk meteen laatste jaar aardappels. We zitten hier met veenmollen, dus ik heb 50% voor de veenmollen geteeld en 50% voor onszelf. Gelukkig voor een eerste keer aardappels wel een maaltje of 6-10 van 12 planten, dus niet helemaal voor niets. 
Op foto 2 het schadebeeld, kleine hapjes tot half weggevreten aardappels.

00C100AE-FCB5-4DE5-BD05-D517E42FDCE2.jpeg

649EF4FB-750B-4079-8F66-58C017376BBB.jpeg

aangepast door MSDG
Geplaatst:

tsja, bekende plaatjes hier ook, maar sinds we een mol hebben zijn er minder veenmollen, en dan nog wat vangpotjes

weer van twee planten geoogst, was minder, ik denk omdat ze in de schaduw van een huisje stonden

Geplaatst:

Neen die groeien niet meer dan. Tot ze gaan denken dat het opnieuw lente is, dan schieten ze een nieuwe plant uit de grond en dat wil je natuurlijk niet. Als het straks eindelijk wat beter weer wordt zou dat al snel kunnen gebeuren.

Geplaatst:

@RobO ik heb die vangpotjes ook, maar het blijft behelpen. Denk niet dat ik volgend jaar weer aardappels zet, er zijn dan groentes waar ik mee voldoening uit haal en die niet op deze schaal worden aangevreten. Volgend jaar ga ik sowieso vanaf april al m'n veenmol valletjes ingraven want dit schiet niet op.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...