Jude336 Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 (edited) Hallo, Sinterklaas vervulde dit jaar op pakjesavond een lang gekoesterde wens: 5 december mochten we de sleutel van onze moestuin ophalen! Ik ben Jude en naast een heleboel andere hobby's en passies (breien, haken, spinnen, wol verven, lezen, onderwijs, geschiedenis, koken e.v.a.dingen) hou ik heel veel van buiten zijn en in de tuin werken. En dat is maar goed ook want met de moestuin erbij verkeer ik in een luxe positie: ik heb nu een voortuin, achtertuin en dus die moestuin. Verder kopieer en plak ik hier ongegeneerd wat ik net als blogbeschrijving heb gepost: Na 7 jaar proberen in eigen tuin (te weinig licht en heel veel slakken) heb ik me vorig jaar toch maar ingeschreven voor een moestuin. Elk jaar zaaide ik weet ik veel hoeveel planten voor, koesterde ze het hele voorjaar, deed alles wat in mijn vermogen lag, om in juni huilend naar de ravage te kijken die onze monsterslakken hadden veroorzaakt. Van 4 courgetteplanten had ik een oogst van 2 courgette's, dat soort grappen. Afgelopen oktober kregen we (veel sneller dan verwacht) bericht dat er een tuin was vrijgekomen. Sterker nog er waren meerdere tuinen, we konden kiezen! Er was 1 tuin die al behoorlijk goed aangelegd was qua bedden, met een schuurtje, een kas en een hek eromheen. Verliefd! Maar wel even slikken, nu heb ik dus heel veel tuin om te onderhouden. Gelukkig hou ik van tuinieren :D. December 2020 konden we aan de slag op ons eigen landje. Ik, mijn man en Batu de hond. Mijn opa's hadden een moestuin. De opa van mijn man had een landje. Ik had er nog nooit van gehoord maar zo wordt onze moestuin nu genoemd, 'het landje'. We hebben inmiddels het grootste deel van het onkruid (kniehoog en OVERAL) eruit getrokken. Het was veel dus ik denk niet schoffelen genoeg gaat zijn. Het plan was eerst om een deel 'no dig' te doen en een deel niet, als experiment. Maar na de eerste dag al besloten om alles af te dekken. De grondkwaliteit is niet best. Bonkige klei, weinig lucht, geen regenwormen, geen bodemleven. Hopelijk helpt afdekken, compost eropscheppen en planten erinzetten en beetje. Uiteindelijk gaat overal karton op maar mijn vaders vriendin kreeg een nieuwe vloer en had een heel huis aan tapijt over. Dat ligt er nu op en dan gaat er een maand voor inzaaien karton en compost op. En nu heb ik dus écht een moestuin. Een waar hopelijk ook oogst uitkomt. De achtertuin gaan we verbouwen tot prachtige schaduwtuin. De voortuin weten we nog niet maar ik vind 2 tuinen aanpakken wel genoeg voor 1 jaar. De tuinbonen staan al in een koude kamer op de vensterbank. Toen we in dit huis gingen wonen en mijn wens om een moestuin te hebben groter was dan de wetenschap dat planten zon en licht nodig hebben was ik veel op dit forum te vinden. De dag dat we de sleutel van de tuin kregen ben ik gelijk weer hier gaan kijken. En zo'n blog bijhouden vind ik toch ook wel leuk. Dit is de tuin op 9 januari: En dit was de tuin toen we voor het eerst gingen kijken in oktober: Edited January 13, 2021 by Jude336 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jorieke123 Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 Welkom! Quote Giga-gaas.nl Link to comment Share on other sites More sharing options...
rorror Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 Welkom! Goed begin als de tuin er zo uitzag! Nu begrijp ik ook de blog post, over het tapijt en Batu! Veel lees plezier hier op het forum! Quote Gebreksverschijnselen in paprika of pepers 18 gewassen gebreksverschijnselen (english only) Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobO Posted January 12, 2021 Share Posted January 12, 2021 🖐️ welkom! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
HuubvG Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Welkom en veel plezier op de échte moestuin en hier op het MTF. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
WendyB Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Mooie tuin en wat een leuk verhaal! Geniet ervan! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Eefjes-Moestuin Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 welkom Quote Eefjes Moestuin - https://www.youtube.com/channel/UCKv5j8NfhwIK0UnGV-fd9DQ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Flup Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Welkom. Ik zie een mooie vijgenboom en wat bessenstruiken in je tuin. Hopelijk heb je die behouden. Veel plezier met de moestuin, je tuinbonen kun je overigens al planten als die zijn gekiemd en ongeveer 5cm hoog zijn. Zelf kiem ik die nooit voor en plant ze direct in de grond, dat is makkelijker. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Jude336 Posted January 13, 2021 Author Share Posted January 13, 2021 Bedankt allemaal! @Flup Ja klopt. De vijgenboom was enorm groot, die heb ik meteen in December gesnoeid. Dit was al een paar keer gebeurd zo te zien. Het was meer een struik. De basis is denk ik 40x40 met veel stammen. Ik heb hem teruggesnoeid to 1 mooie stam. Volgens de buurman heeft er nog nooit een rijpe vijg aangezeten en hij blokkeert licht voor de kas, dus hij krijgt 1 jaar de tijd. Als we geen oogst hebben haal ik hem er helemaal uit en zet ik een vijgenboom die goed is voor ons klimaat terug maar dan niet tegen de kas aan. Naast de vijgenboom staat ook een laurier. Die blokkeerde de kasdeur, dus dat was meteen de eerste oogst Verder 2 appelbomen en ik vermoed een kersenboom. Het bessenbos, zoals we het hebben genoemd is groots. Er staan denk ik 8 verschillende bessen waarvan 1 zwarte bes. De rest is denk ik aalbes. Ik twijfel of ik ga snoeien omdat ik geen idee heb wat er staat. De bramen wel grof gesnoeid, ik heb slechte ervaringen met bramen. Er staan ook frambozen maar daar durf ik helemaal niet aan te komen. Geen idee of het zomer of herfstframbozen zijn en ik weet dus niet hoe ik moet snoeien. Misschien wordt dat wel mijn eerste topic/vraag op dit forum. En direct planten durf ik niet. Ik ben zó gewend dat alles gedecimeerd word door slakken ;). Mijn plantjes moeten groot en sterk zijn voor ik ze aan de harde tuin wereld durf bloot te stellen hihi. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mellie Posted January 13, 2021 Share Posted January 13, 2021 Aaaa wat een geweldig cadeau van Sint zeg. Slakken zijn wel heftig. Ik heb ze nu nog, terwijl ik voor mijn gevoel in de winter nooit slakken heb gezien. Haal ze zo tussen de peterselie eruit en gisteren nog op de kliko. Ik doe om bv de zonnebloemen altijd een plastic hals van een door midden gesneden fles of yoghurt bakje zonder bodem. Slakken weten die bij mij ook altijd te vinden. Ik zaai bv met groot gemak 40 stuks pompoen om er vervolgens nog 2 over te houden. Brrrrr Genoeg slakkenpraat! Veel succes in de tuin aanpak en heel veel plezier. Groene groet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Old Rose Posted January 14, 2021 Share Posted January 14, 2021 Dat zijn toch wel de beste kadoos die je kunt krijgeb. Een mooi stuk grond waar je al hard hebt gewerkt. Heel veel plezier en sxss met het Landje👍😃 Quote ~ Waarom zou je kinderen wonderen gaan uitleggen terwijl je ze ook een tuin kunt laten aanleggen. ~ Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted January 18, 2021 Share Posted January 18, 2021 Welkom. Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts