Geplaatst: 9 oktober 20259 Okt Mijn trifoliata staat er mooi bij, ik kan me niet herinneren dat ie eerder zulke mooie herfstkleuren kreeg?1 van de wat kleinere struiken is ook flink de hoogte in gegaan, daar ga ik nog wel even wat in snoeien. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 januari10 Jan Ik heb zaailingen (zelf gezaaid, pitten uit gekochte vruchten) staan, in de vollegrond in de moestuin, die ik met dit weer wat bescherming heb gegeven van een laag eikenblad. Al bedekt dat bij lange na niet de hele plant. Ze kwamen begin 2024 boven de grond, en de vorige winter mochten ze in de kas overwinteren. Ze staan redelijk beschut achter de kas. En je ziet wel duidelijk verschil tussen de soorten:deze vinden het duidelijk niet leuk. Onder het eikenblad zijn ze nog wel groenig. facebook.com/VeldvarkensKom 25 april naar de Moestuinforumdag in Zelhem: moestuinforum.nl/topic/57817-aanmeldtopic-mtfd-zaterdag-25-april-2026/
Geplaatst: 10 januari10 Jan Even gauw uit het raam genomen maar mijne ziet er nog net zo geel uit als daarvoor 😅
Geplaatst: 20 januari20 Jan @Jorieke123 er is verschil tussen citroen, sinaasappel en manderijn. De meest voorkomende citrus in de supermarkt. Manderijn kan in het algemeen de meest kou aan mits de variant goed is, daarna sinaasappel en dan citroen.
Geplaatst: Zondag om 16:371 d Ik was afgelopen herfst/winter te laat met het binnenhalen van de citrussen. Stomme ik 😐Ze kregen een flinke tik van de nachtvorst en ik vreesde het ergste.Maar inmiddels is gebleken dat de mandarijnen (zelf gezaaid uit winkelmandarijn) er geen probleem mee hadden. De ene had zelfs geen bladverlies en de andere die kaal is maakt weer nieuw blad aan.Ook de fingerlime heeft nieuw blad. Ik hou mijn vingers nog even gekruist voor de djeroek poeroet. Die leek afgestorven, maar inmiddels zie ik toch nog wat verse groene uitlopers en wat blad 🤞 Mulch! Moeder natuur houdt niet van kale grond.
Geplaatst: Zondag om 21:141 d Ohhh fijn dat er toch weer groei inzit Woldistel!.Ik zette vandaag mijn citroen (geen idee welke, ik kocht hem bij de Lidl) weer buiten. Ik vreesde de sneeuw en vorst (in december en januari) en zette de plant op onze slaapkamer. Daar was het als het buiten koud was ook maar een graad of 8. Brrrrr, maar prima voor mijn citrus om te overwinteren. Hij had het naar zijn zin, want we sliepen de afgelopen nachten al heerlijk geparfumeerd. Er zijn inmiddels al een aantal bloempjes open. Daar heb ik dus een kwastje overheen gehaald. Maar de plant nu toch maar buiten gezet, het is zulk mooi weer. Ik hoop op vroege hommels en bijtjes (en daarna veel citroenen). A weed is a plant that has mastered every survival skill, except for learning how to grow in rows. - Doug Larson
Geplaatst: 9 uren geleden9 u Mijn Eremorange vond 2x 6 graden vorst onbeschermd bepaald niet fijn, wat een tegenvaller is als je kijkt naar de verwachtte vorsttolerantie. Maar zal zeker overleven. De Yuzu en een Yuzu kruising die er naast staan gaven geen krimp.In de kas heeft alles overleefd, hoewel de grootste kumquats en calamondins en Meyer citroenen wel 10% bladschade hebben.
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.