Geplaatst: 15 januari 20215 j Iemand had er geloof ik naar gevraagd, en ik vind het zelf een interessant onderwerp, dus ik open het hierbij: het lage-bodembedekker topic. Een onderwerp voor de siertuin, maar misschien ook voor de moestuin, bijvoorbeeld tussen stenen. De corsicaanse munt, mentha requieinii, schijnt zelfs van nut te zijn in de moestuin om vliegjes etc. te verjagen bij de koolsoorten. Ik vind zelf alleen de heel lage en fijnbladige soorten interessant, liefst zonder opvallende bloemetjes. Ik wil dit als een gelijkmatige, en voor het oog rustige, basis waaraan de rest van de tuin ontspringt. Uiteraard staat die rest er al, en ben ik nog steeds aan het rommelen met de bodembedekkers 🙄 In Japanse tuinen wordt mos als de perfecte bodembedekker gezien maar op mijn locatie is mos geen optie, dus ik ben aan het experimenteren met alles wat erop lijkt, en tegen droogte kan. Ik zal mijn ervaringen hier posten zodat anderen er misschien iets aan hebben. Ik wil iedereen die ook met lage bodembedekkers bezig is, uitnodigen dat ook te doen. Een nuttige site is deze, omdat je ook kan zoeken op schaduwsoorten, droogte-tolerante soort enz.: http://www.stepables.com Vandaag ben ik begonnen met de zaadjes van het stekelnootje, aceana inermis 'purpurea'. Ik heb al zoiets staan, maar dat is de aceana microphylla 'kupferteppich'. Wat ik daar mooi aan vind, en waar ik eerder eigenlijk niet over nadacht, is dat hij zich ook over de rand van de bak drapeert. Omdat ik veel hoogteverschil heb in de tuin, is dat ook een interessant aspect. . Verder heb ik nu twee jaar vetmuur, sagina subulata, en dat was vorige zomer heel mooi aaneengesloten Maar het gaat zichzelf in de weg zitten en duwt zich omhoog, waarbij het uitdroogt. Het is sowieso droogtegevoelig en daarom onhandig op aflopend terrein omdat je niet goed kan gieten. Er groeit ook gras en ander onkruid tussendoor en dat moet je dan sprietje voor sprietje verwijderen, daarom laat ik het hier nu afsterven. Er begint nu echt mos doorheen te groeien. Het zaait zichzelf wel uit, en de zaailingen overal in de tuin laat ik wel staan. Als laatste deze sedum album die al op meerdere plaatsen in de tuin groeide. Het is niet wat ik echt mooi vind, het is te open en te vlezig, maar ik laat het nu maar groeien op de plaatsen waar het opkomt omdat het zo sterk is. 15 januari 20215 j aangepast door fre3ke Foto vervangen door foto met hand erbij
Geplaatst: 15 januari 20215 j Leuk Topic. We hadden het er vorig jaar al eens over. De sedum vind ik zelf wel leuk, maar die moet op een plek groeien waar die gehele dag zon krijgt. Dan verkleurd de sedum naar donker rood en dat oogt veel mooier. De Soleirolia Soleirolii (Slaapkamergeluk) vind ik een mooie lage groeier. Heb ik buiten groeien als bodembedekker in potten bij boompjes. Gaat ook leuk over de randen heen hangen. Zelfs met de kou nu ziet het er zo frist en mooi uit zoals de voorbeelden hieronder: 15 januari 20215 j aangepast door rorror
Geplaatst: 15 januari 20215 j Auteur Dat is inderdaad precies wat ik leuk vind, hij heeft bij jou al een mooie bedekking gevormd zeg. Wortelt daar geen onkruid meer in? Ik geloof dat ik daarvan ook twee plantjes heb staan, die ik afgelopen zomer bij een tuincentrum had meegenomen zonder naam erbij. Daar ben ik dan heel verheugd over.
Geplaatst: 15 januari 20215 j De plaatjes heb ik uit een youtube video gekopierd 😁. Ik had het plantje vorig jaar gehad rond valentijn. Binnen deed deze het niet zo goed, was nagenoeg dood gegaan binnen. Toen op de hoop dat deze het zou overleven buiten in de pot gezet. Duurde nog even voordat deze aansloeg, maar is nu zeker 20bij 20cm groot. Dus het duurt wel even voordat je een mooi tapijt hebt ervan. Of het onkruid onderdrukt, weet ik niet. Zo veel ervaring heb ik er nog niet mee.
Geplaatst: 16 januari 20215 j Je hebt de voorkeur voor niet bloeiende bodembedekkers, daarom kan ik eigenlijk niks bijdragen. Ikzelf vind het juist mooi als er ook bloemetjes verschijnen. Stekelnootje heb ik ooit gehad. Deze heeft wel bloemen, alleen onopvallend. Woekert wel wat als je hem uit het oog verliest. Slaapkamergeluk heb ik gehad, maar verwijderd omdat ik de kleur saai vond, als een miniatuurgrasveldje dat je niet hoeft te maaien, geen bloei. Kruiptijm was nog niet genoemd, maar deze vind ik er absoluut bij horen. Juist de blauw-groene kleur én de bloei vind ik mooi. Ook groeit deze over de randen en tussen stenen. Sedum album(?) Juist mooi tussen stenen en tussen andere bodembedekkers. Pratia angulata is het plantje dat ik ooit in een potje bij Welkoop kocht, maar na de verhuizing in 2017 nooit meer heb kunnen terugvinden. Mooi laag, lila/witte bloemetjes op steeltje van 2 cm boven het kleine grijs blauw groene blad uit. Deze zoek ik nog steeds! Wie mij aan dit plantje kan helpen blijft ik voor eeuwig dankbaar! 🌼 bodembedekkers 2014 huistuin sedum tussen bbd's en stenen groeit meer om vogelpoel heen pas geplant, naambordje er nog bij en hier volop in bloei Pratia angulata dus, wie helpt mij aan nieuwe?
Geplaatst: 16 januari 20215 j Auteur Ik heb misschien de pratia angulata? Maar het blad is gewoon groen. Er was geen naam bij toen ik het kocht, ik dacht dat het isotoma fluviatilis 'alba' was. Ik heb twee van dit soort planten, komende zomer is het misschien duidelijker. 16 januari 20215 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 16 januari 20215 j Ik heb wat zaden voor bodembedekkers bij Jelitto gekocht, en heb me laten leiden door steppables.com. Daar heb ik de mentha requieinii helaas niet tussen zien staan. Dus helaas vergeten Wel heb ik het volgende gekocht: Sedum spurium var. Coccineum Sedum spurium 'Voodoo' Sedum acre Sedum pulchellum Thymus serphyllum 'Magic carpet' Thymus polytrichus ssp. Britannicus Veronica armena Antennaria dioica 'Rubra' En ik heb nog wat Ajuga reptans 'Atropurpurea' in de huistuin staan, die ga ik deels ook naar de moestuin verplaatsen. Van de tante van mijn vrouw had ik afgelopen lente ook wat takjes Sedum sarmentosum gekregen, die groeide best hard, maar niet helemaal bedekkend, althans in het eerste jaar. Deze heb ik er grotendeels uitgehaald en in de huistuin gezet, want ik ga de moestuin ophogen. Althans, dat is het plan. De bodembedekkers zijn vooral bedoeld voor tussen de fruitstruiken en deels bij de fruitboompjes. Misschien ook tussen de verhoogde bakken in de groentetuin, maar daar zal wat meer gelopen worden. Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
Geplaatst: 16 januari 20215 j Leuk topic! Zelf heb ik ook in de bakken bodembedekkers staan. Die moeten aan 2 eisen voldoen, namelijk heel goed tegen droge, warme periodes kunnen en er leuk uitzien. Weet niet alle namen, maar die weten jullie ongetwijfeld wel. lage tagetes: Hier zie je linksonder een ongecompliceerde groeier met mooie donkerblauwe / paarse bloemen. Maennertreu heet die in het Duits, geen idee wat de Nederlandse naam is. En deze nog, bloeit vroeg en vrolijkt alles op:
Geplaatst: 16 januari 20215 j @fre3ke, de plant op jouw foto is volgens mij de pratia angulata. Het blad is idd gewoon groen, maar met wat grijstintjes zeg maar.
Geplaatst: 16 januari 20215 j Loopkamille en kruiptijm zou ik graag willen, zaaien en dan met veel gduld wachten dat ze kruipen waar de bedoeling is.
Geplaatst: 5 februari 20215 j Auteur Inmiddels met Huub een hele discussie gevoerd over Pratia Angulata en Pratia Penduculata. Wordt vervolgd. Ik heb inmiddels mijn eerste kiemlingen van de Stekelnootjes, wat helemaal niet de bedoeling was. Ik had de zaadjes 2 weken tussen keukenpapier bij kamertemperatuur laten staan, alvorens ze in de koelkast te gooien voor een 'cold spell'. Maar blijkbaar hebben ze de kou niet per sé nodig, want van beide soorten stekelnootjes zag ik heel dunne kiempjes, het leek wel tuinkers zo dun. Ik heb ze nu opgepot en de rest van het zaad snel in de koelkast gezet. Overigens ook bij de Echinacea was dat zo, terwijl ik ook daarvan dacht dat hij een koude periode nodig had. O ja, de Männertreu waar @Flup het over had, is een eenjarige. Wel een heel leuk plantje, ik heb het ook altijd staan, volgens mij is het lobelia in het Nederlands. Ook tagetes vind ik geen bodembedekker, hoewel ik wel iets van dezelfde familie als bodembedekker heb aangeschaft, volgens mij. 5 februari 20215 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 15 februari 20215 j De Soleirolia Soleirolii welke ik als bodembedekking gebruik bij potten. Zien er niet mooi meer uit na een weekje sneeuw en vorst. Volgens mijn notities is deze tot -5 winterhard, en sterft deze bovengronds af. Ik hoop dat deze bodembedekker de komende weken enig herstel laten zien. We wachten het af!
Geplaatst: 19 februari 20215 j Auteur Ik hoop het ook. Het nadeel van dit soort lage plantjes is dat ze sowieso kwetsbaar zijn, door hun ondiepe wortels. En sommige kunnen gewoon minder goed tegen vorst. Ik ben ook even gaan inspecteren, maar hier ziet alles er nog goed uit. Alleen het stekelnootje is half bruin. Ik zie dat als half groen 😉 Nou lijkt de hele tuin vrij ongeschonden de -15 te hebben overleefd, en ik denk dat het pak sneeuw hier in het oosten de redding was. De mentha requieinii had ik voor de helft in het najaar gezaaid en die gaat straks in mei de volle grond in. Een dicht tapijt is het nog niet. Ik was wat nonchalant met zaaien en er is vermoedelijk minder gekiemd daardoor. Naast de Pratia kon ook deze varen-achtige bodembedekker goed tegen de kou, ik moet de naam even opzoeken. Op de achtergrond het sterremos/vetmuur, het zit vol met lijnzaad dat ik op de sneeuw had gegooid 'voor de vogels'. Ik ga in het voorjaar nog een kleinbladige Stachys Byzantine zaaien. Volgens mij heet dat lamsoor. Ik heb begrepen dat viltige planten droogte goed verdragen, vandaar deze keus. 19 februari 20215 j aangepast door fre3ke
Geplaatst: 20 februari 20215 j @fre3ke Plantjes zien er bij jouw inderdaad nog goed uit. Mijn plantje leeft nog! 😃 Hier zie je dat alles wat over de rand van de pot hing dood is gegaan. Maar er zijn gezonde blaadjes te zien. Dus ik ben helemaal blij. 20 februari 20215 j aangepast door rorror
Geplaatst: 20 februari 20215 j Auteur Ja, daar kun je echt blij van worden, als een plantje dood lijkt en toch blijkt te leven. En je weet nu meteen hoe vorstbestendig hij is.
Geplaatst: 11 maart 20214 j On 2/5/2021 at 9:39 PM, fre3ke said: O ja, de Männertreu waar @Flup het over had, is een eenjarige. Wel een heel leuk plantje, ik heb het ook altijd staan, volgens mij is het lobelia in het Nederlands. Ook tagetes vind ik geen bodembedekker, hoewel ik wel iets van dezelfde familie als bodembedekker heb aangeschaft, volgens mij. Absoluut niet, deze komt jaarlijks terug in de tuin. Heb nu, nu die in bloei staat, een paar foto's genomen. Misschien weet iemand de Nederlandse naam. Is een bodembedekker, kan goed tegen de droogte en bloeit heel vroeg in het seizoen.
Geplaatst: 12 maart 20214 j Ik heb van iemand in de buurt stekken gekregen van de bonte kardinaalsmuts. Iemand ervaring met deze plant als bodembedekker?
Geplaatst: 12 maart 20214 j Als je de echte bonte kardinaalsmuts ('Emerald 'n Gold' (Euonymus fortunei 'Emerald 'n Gold') hebt, wordt deze tussen de 30 en50 cm. hoog. Heb je stekken gehad van een 'bonte kardinaalsmuts' die door mensen zelf gedetimineerd zijn. Heb je kans dat je een andere variant hebt, welke ook bont is, maar gewoon als struikhoogte kan groeien.
Geplaatst: 12 maart 20214 j Helaas in het Duits, maar deze video bespreekt per standplaats de verschillende geschikte bodembedekkers (tegen onkruid). Inclusief beste planttijd en planttips.
Geplaatst: 15 maart 20214 j Auteur Met de zaailingen van de acaena, stekelnootje, staat het er goed voor. Ze worden al 'groot'. Hier de Purpura De Kupferteppich, waarvan ik zelf de nootjes had verzameld dit najaar, kiemt heel makkelijk. Ben nu al een paar weken de kiemen aan het oppotten. Ik merk dat hij de zaadhuid moeilijk afschudt in een potje, dus ik pot de kiemen pas op als ze lobblaadjes hebben. Deze zijn dus nog niet klaar.
Geplaatst: 4 juni 20214 j Auteur Een update De vetmuur staat nu in bloei. Hij komt overal in de tuin omhoog door uitzaaien, ik trek hem zo min mogelijk uit want het is gewenst onkruid. Ook de pratia angulata staat in bloei. Aan de randjes groeit wat vetmuur. Ik had nog een sedum acre 'aureum' gekocht, die is helemaal kaal gegeten door slakken. Gezaaid had ik een laagblijvende ezelsoor (stachys). De zaailingen laat ik eerst in potjes groot worden want ook zij worden door slakken opgegeten in dit stadium. Ik heb nog maar vijf planten over. Ook gezaaid, Festuca Gaulthieri, berenvelgras geloof ik. Snel in de vollegrond gezet en daar groeit hij beter dan in potjes. Gaat goed. En Scleranthus Biflorus. Groeit heel langzaam. Veel zaadjes moeten van het zaadvlies worden bevrijd en er zijn er veel gesneuveld. Heb ze in grote potten gezet omdat ze het daar beter in doen dan in Jiffy. Het gezaaid stekelnootje Purpurea slaat goed aan, vooral in de zon en vollegrond. Maar ik giet wel elke dag. Ook de zaailingen van de Kupferteppich gaan goed, en de moederplant heeft weer bloemetjes. Een groot nadeel dat ik nu pas bemerk van lage bodembedekking: het is een slakkenkraamkamer. Er zijn echt heel veel jonge slakjes die zich er fijn in kunnen verstoppen. En 's avonds over het tapijt kunnen glibberen. Ze eten het niet. 4 juni 20214 j aangepast door fre3ke
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.