Ga naar inhoud
Bekijk in de app

Een betere manier om deze website te gebruiken. Meer informatie.

Moestuin Forum

Een app met volledig scherm op uw startscherm met pushmeldingen en meer.

Om deze app op iOS en iPadOS te installeren
  1. Tik op Deelpictogram in Safari
  2. Blader door het menu en tik op Toevoegen aan startscherm.
  3. Tik op Toevoegen in de rechterbovenhoek.
Om deze app op Android te installeren
  1. Tik op het menu met drie puntjes (⋮) in de rechterbovenhoek van de browser.
  2. Tik op Toevoegen aan startscherm of App installeren.
  3. Bevestig door op Installeren te tikken.

Zuinig met eten.

Featured Replies

Geplaatst:

Ik ken hier mensen met geiten en varkens die iedere week naar de lidl gaan en hun container leeghalen op groentes. De lidl-mensen mogen deze nl niet verkopen of weggeven..dat is hun beleid. Misschien in Nederland ook zoiets te vinden?

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Wat stom dat er niet beter wordt omgegaan met 'restvoedsel' in supermarkten. Nee, in plaats daarvan kappen we lekker het regenwoud in Brazilie om daar vervolgens sojabonen te verbouwen voor veevoeder in Europa.

Ik kook eigenlijk standaard te veel, niet bewust ofzo, maar pakt vaak zo uit. Meestal eten we het dan de volgende dag weer of het gaat de vriezer in. Maar kleine beetje groente of rijst o.i.d. gaan wel gewoon de prullenbak in of in de wormenbak. We zouden nog veel zuiniger en bewuster kunnen leven, maar over het algemeen doen we het geloof ik nog niet zo slecht.

If you have a garden and a library, you have everything you need. ~ Cicero

Geplaatst:
  • Auteur

Meer dan ons best kunnen we niet doen hé!

Hier is ooit een tv-programma gemaakt waar een heel bekende vlaamse fotografe aan meedeedt: ze ging samen met mensen die hun weg al kenden (daklozen enzo) naar die containers en haalde daar samen met hen vanalles uit. Resultaat: de volgende dag had ze een zeer uitgebreide maaltijd, met alles erop en eraan, op tafel staan van al die weggegooide produkten voor haar ganse familie.

Heb jij ook op het einde van je loon nog een stukje maand over?

Geplaatst:

De kinderen vinden gebakken rijst zooooo lekker. Met gewone rijst hoef ik bij ze niet aan te komen... Dat kook ik nu altijd ruim en dan hup restje in de diepvries - weet ik ook zeker dat iedereen genoeg te eten heeft.

Ik doe hier ook veel in de diepvries. Van de restjes maak ik vaak een volledig nieuw menu. Koelkastsoep is er ook zo een om de groente van het verleppen te bewaren.

Ik heb trouwens niet zo veel in de tuin staan dat ik uitsluitend uit de tuin zou kunnen eten. Zou mooi zijn. Nooit meer boodschappen voor de verse dingen... Wel leuk: wat zullen we vandaag eten? Laten we eens kijken of er wat rijp is.

Groetjes, Birgit (Soil Food Web Consultant) Meer weten over het microscopische bodemleven? https://rijkebodem.eu

Geplaatst:

Hilde heeft helemaal gelijk. Zuinig zijn met je eten moet een norm zijn die iedereen van kleins af aan bijgebracht wordt. Moreel gezien is het onaanvaardbaar, de één heeft honger, de ander gooit eten weg. Eten weggooien omdat je toch genoeg op je land hebt staan is een egoïstische daad en een eco-tuinder niet eigen vind ik. Het strookt gewoon niet met de principes van ecologisch tuinieren. Als je toch zo veel hebt dan kan je het ook delen.

Geplaatst:
  • Auteur

Vandaag de eerste lading braambessenlikeur in de flessen gedaan. En dan heb je daar al die braambessen die maanden in dat mengsel hebben gestaan. Weggooien?

Neen, in plaats van kriekenclafoutis die ik af en toe al eens gemaakt heb, heb ik er een braambessenclafoutis van gemaakt.

Dus...

ipv de opgelegde en uitgelekte krieken: de uitgelekte braambessen uit de likeur.

ipv de kirsch uiteraard de braambeslikeur zelf

Voor de rest alles hetzelfde...

Je moet natuurlijk wel kunnen leven met het feit dat krieken mooi wegsmelten in je mond en de braambessen zo'n kleine pitjes achterlaten maar dat doen ze ook als je ze gewoon recht van de struik opeet.

Nu nog afwachten of de "gemarineerde" braambessen ook zo goed bruikbaar zijn als ze uit de vriezer komen.

De eerste keer 'vriesbraambesclafoutis' zal dus wel even afwachten zijn.

Ik vrees er vooral voor omdat alcohol eigenlijk niet echt goed invriest... 'k kan alleen maar proberen hé, of heeft er al iemand ervaring mee?

Geplaatst:

Hier moet elk kind in elk geval zijn vlees opgegeten hebben want daar heeft een dier zijn leven voor gegeven. We eten dan ook matig vlees. Heel bewust dus af en toe vegatarisch. Probeer zo min mogelijk weg te gooien en vries redelijk veel in. Af en toe een restjes dag waarbij elk kind er wel wat favoriets tussen uit haalt. Of als manlief 's avonds eens laat is is een restje uit de diepvries zo opgewarmd in de magnetron.

Verder probeer ik ook op te letten of dingen fairtrade zijn. Zodat er geen gebruik gemaakt is van kinderarbeid of mensenhandel in de productie.

http://stopthetraffik.nl/praktisch-inzetten

En natuurlijk eten we zoveel mogelijk uit onze eigentuin. Heerlijk van smaak en weinig carbon footprint.

Geplaatst:

wat een goed topic....

ik wordt soms een beetje gek aangekeken als ik mensen vertel hoe en wat wij eten...

dan hoor je...huh....uit de eigen tuin...??

zo gaat bv de grappige uitgeholde pompoen na sintmaarten in de soep, pure enz

de pitten natuurlijk ergens onder de grond voor de beestjes en mocht er wat overleven hoop ik op een mooie plant/oogst

en eten wij elke week restjes zodat er vaak niets ingevroren hoeft te worden,

de korstjes, schillen e.d gaan naar de paarden en wat er echt niet in gaat bij de paarden gaat op de compost hoop.

de kliko blijft nu redelijk leeg, al zit er vaak wel citrus fruit en takken en bloemen afval in...maar hoeft niet eens elke 2 weken aan de weg...

niet nodig

en als ik echt geen ruimte heb in de vriezer om iets overbodigs te bewaren gaat het naar een van de 3 zwagers die geen partner hebben.....of paps en mams, schoonmoeder...enz.....

enne....ik krijg een schoon gemaakt konijn uit eigen tuin...

we hebben een plaag en de jager kon ik verleiden met een lekker lekkernijpakket uit de tuin

ben heel benieuwd hoe ie gaan smaken....

iedereen is goed op weg, beter voor de portomonee en het milieu klasse vol houden !!

Geplaatst:
Ik ken hier mensen met geiten en varkens die iedere week naar de lidl gaan en hun container leeghalen op groentes. De lidl-mensen mogen deze nl niet verkopen of weggeven..dat is hun beleid. Misschien in Nederland ook zoiets te vinden?

In Nederland heb je een (bizarre?) regel. Dit houd in dat al het ''afval'' wat in de containers word gegooid van o.a supermarkten eigendom blijft van de supermarkt. Dus haal je rest groente uit hun containers voor jezelf of voor je dieren dan heet dat stelen en ik kan je verzekeren dat er veel van die over ijverige winkel managers (of zoiets) zijn die er de politie voor bellen en dat je uiteindelijk heel duur boodschappen heb gedaan.. Belachelijk vind ik het, maar helaas werkt het wel zo hier in Nederland.

Soms, heel soms valt er een dealtje te sluiten met zoon winkel manager, maar dat is echt zeldzaam.

Geplaatst:
  • Auteur

Ok, iets nemen dat niet van jou is, noemt inderdaad stelen en dat is echt niet netjes maar eten zomaar weggooien is ook niet echt netjes.

Ik stel me dan de vraag: waarom geven die supermarkten hun overschotten die ze niet meer kunnen/mogen verkopen maar eigenlijk nog wel ok zijn voor consumptie, niet aan organisaties die aan voedselbedeling doen?

Geplaatst:

er zijn wel bedrijven hoor die dat gelukkig doen,

wij hebben een hele grote groentensnij/verwerk bedrijf ( hessing )in de buurt

en mijn man is daar regelmatig voor de (mega) koeling hij heeft wel eens vernomen dat alles wat enigzinds niet verkocht kon worden denk bv aan kontainer omgevallen maar alles nog intact tegen de data aan enz naar de voedselbank gaat.

bij de lokale bakkers kun je het oude brood opkopen maar is helaas toch nog duur....

deed het vroeger wel, zat er ook wel eens een taart of koek tussen

Geplaatst:

En vraag je dan of je hem mee mag nemen? En mag dat dan niet?

Geplaatst:

even een kanttekening bij de supermarkten die weinig tot niets weggeven, verkopers zijn wat dat betreft ook gebonden aan regelgeving...dingen met een uiterste houdbaarheids datum, mogen na die datum niet verkocht of weggegeven worden...

dingen met een THT datum mogen na die datum nog wel verkocht of weggegeven worden .

ook kun je onder een organisatie vallen die gewoon strenge regels heeft opgesteld wat betreft dit soort dingen.

Geplaatst:

Hier heb je dat ook wel, maar er is ook een supermarkt die er een oplossing voor heeft..zeker voor varkens: De ophaler neemt een vuilnisbak mee, en de supermedewerker scheurt de verpakkingen open en dondert alles zo doorelkaar in de bak.sla, kaas, appels en meel bv, wat de ophaler wil hebben. Zo gaan er geen verpakkingen van de super mee en gooien ze toch niets weg. Mag ook niet trouwens...

Geplaatst:
@Appelvrouw, "daar beginnen we niet aan" was de reactie, tijden terug.

O, wat haat ik dat soort opmerkingen..net zoals: "Als we u gaan geven dan willen ze allemaal"...of "doet u dat thuis ook? "..

Geplaatst:

Voor deze problematiek is de fantastische activiteit 'dumpsterdiving' uitgevonden. Ik doe het zelf ook af en toe hier bij de biowinkel. Ik bedoel, je ziet allemaal goeie groentes, vele broden, pizzas, 1 dag over datum zuivel, kaas, etc liggen, dan denk je toch niet bij jezelf van: zonde! Nee dan pak je wat je kan gebruiken of denkt weg te kunnen geven. Het enige nadeel is dat er in de containers ook wel echt vies afval gaat, dus je moet niet bang zijn voor vieze handen. En officieel is het diefstal, maar tegen mensen die zo denken (dat afval is van mij dus blijf daar eens van af!) gebruik ik mijn middelste vinger. Wie denkt goed eten te mogen weggooien terwijl er genoeg mensen zijn die nauwelijks iets fatsoenlijks te eten kunnen kopen, verdient niks anders.

Geplaatst:

Ik moet me ook altijd erg inhouden om niet langs die container te rijden, en er gewoon een zak uit te halen! Het is alleen niet voor mezelf, wel voor de varkens (dus ook voor onszelf ), dus met 1 zak schiet je niet zo op. Liefst leeg ik die container elke keer en gooi ik zelf wel weg wat ik niet kan gebruiken.

Geplaatst:

De chauffeur van de container ophaal dienst, opwachten en een bakkie koffie aanbieden??

Valt pardoes de container om op jouw landje....

Geplaatst:
De chauffeur van de container ophaal dienst, opwachten en een bakkie koffie aanbieden??

Valt pardoes de container om op jouw landje....

Haha dat is een Franse oplossing!( Omgekeerd: als wij iets groots weg te gooien hebben dat niet in de kliko past dan zetten we er een fles wijn bovenop, werkt altijd )

Geplaatst:
  • Auteur
even een kanttekening bij de supermarkten die weinig tot niets weggeven, verkopers zijn wat dat betreft ook gebonden aan regelgeving...dingen met een uiterste houdbaarheids datum, mogen na die datum niet verkocht of weggegeven worden...

dingen met een THT datum mogen na die datum nog wel verkocht of weggegeven worden .

ook kun je onder een organisatie vallen die gewoon strenge regels heeft opgesteld wat betreft dit soort dingen.

Hier wordt "vers" vlees (dan bedoel ik voorverpakt bv) soms wel nog tegen de laatste datum aan promotieprijs verkocht. Conserven die te kort naar de vervaldatum gaan: geen idee wat men daar mee doet. Spijtig want ze blijven sowieso langer goed dan de vermeldde houdbaarheidsdatum maar als gewone consument kopen we dat niet meer...

Geplaatst:

vers wat tegen of op de datum is mag nog weg, vaak met korting, hier bij de appie ook

maar over de datum mag volgens de wet niet .

blik etc dat wil hier ook nog al eens in de uitverkoop bak belanden , ik maak er regelmatig gebruik van , want veel dingen met een tht datum zijn ruim daarna nog te gebruiken inderdaad

Geplaatst:
  • Auteur

Zo werkt het hier ook: wat in de koeling (kaas, vlees, ...) staat en naar de vervaldatum gaat wordt met korting verkocht. Als je dat koopt, weet je dat je het ook dadelijk moet verbruiken.

Voor conserven ligt het al anders want als ik die koop, is dat om een luie of zieke dag te overbruggen dus daar wil ik zelf ook nog wel wat speling op maar dat zou al perfect naar de voedselbank kunnen want die blijven nog echt wel een hele tijd bruikbaar.

Voor groenten en fruit zit het ook weer anders. Ofwel denken ze dat ze er nog een prijsje kunnen van maken en doen ze dat of het is "onverkoopbaar" maar dat wil eigenlijk niet zeggen dat het onbruikbaar is.

En natuurlijk moeten al die winkels winst maken anders zou onze economie niet lang meer bestaan en dan versta ik wel dat als het niet meer bruikbaar is voor bedeling dat ze dan aan de vragers voor varkenseten bv zeggen: ok maar we snijden alles open en smijten alles samen in één zak. Dat is natuurlijk om te vermijden dat je dat toch nog als gewone consument zou gaan verbruiken.

Een varken vindt het niet erg dat er bovenop zijn pizza een oudbakken brood is gevallen doordrengt met tomatenjus van gekneusde tomaten... dat alles samen overdekt met een appelbedje...

Alleen DOEN ze zoiets allemaal te weinig!

• 3 weken later...
Geplaatst:

wij hebben geen varkens of zo maar wel enkele kippen, die eten graag brood, nu ben ik naar de supermarkt hier in het dorp geweest, gevraagd of ik broodkruim (uit de broodsnijmachine) niet zo mogen meekrijgen

mogen ze blijkbaar wettelijk ook niet doen (ook niet als ik zelf een zak neem en er een deel van uitschep, mogen ze niet toelaten)

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

Account

Navigatie

Zoeken

Account

Navigatie

Zoeken

Zoeken

Browser pushmeldingen instellen in uw browser

Chrome (Android)
  1. Tik op het slotpictogram naast de adresbalk.
  2. Tik op Machtigingen → Meldingen.
  3. Pas uw voorkeuren aan.
Chrome (Desktop)
  1. Klik op het hangslotpictogram in de adresbalk.
  2. Selecteer Site-instellingen.
  3. Zoek Meldingen en pas uw voorkeuren aan.