Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoe heb je de vruchten ingemaakt? Vind je de Sunflower pawpaw's een goede smaak hebben? Hebben ze een nasmaak? Knijp je de vrucht uit of schil je ze?

Ik zal nog wel lang moeten wachten eer ik zoveel vruchten krijg. Ik merk dat bij mij ook verschillende vliegjes de bloemen bezoeken, dus misschien helpen ze mee met de bestuiving.

Geplaatst:

Heel interessant die pawpaw! Heeft iedereen hier na een paar jaar van een geent exemplaar al (goede) oogst? Ik ben aan het popelen, we hebben 4 rassen staan en Heb net 3 Peterson-rassen binnen gekregen en ik ben erg benieuwt hoe die gaan smaken..

Het zijn wel rare wezens die planten! soms gaan ze onverklaarbaar niet aan of gewoon dood...

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:

Dat ligt dan waarschijnlijk aan de wortels. Ik had een plant verplant en hij liep schitterend uit met bloemen en al, maar toen leek de plant pas te beseffen dat hij de wortels niet had voor alle bladeren... Hij stierf toen helemaal af. Wonderbaarlijk genoeg (wel veel water gegeven) liep hij aan het einde van het jaar op het onderste gedeelte van de stam toch nog uit. Ik denk dat ze meestal doodgaan. De plant lijkt slecht nieuwe wortels aan te kunnen maken.

• 2 weeks later...
Geplaatst:

Ik heb een aantal weken terug een paar planten bij Arborealis gehaald. Mooie exemplaren. Van de Country Winery heb ik ook planten gehad, maar gezien de verhalen heb ik meer vertrouwen in Arb.

Geplaatst:

Ik heb hier 3 jaar geleden 2 Pawpaw planten gepoot. Dit zijn zaailingen die destijds iets van 3-4 jaar waren. Nu zijn beide planten al ruimschoots boven de 1,5 meter en hebben inmiddels een aardig stammetje. Planten staan in de halfschaduw op een voedselrijke grond. Alleen wil het nog niet echt vlotten met vruchtvorming. Nog maar effe geduld hebben.

Afgelopen weken ook 3 andere soorten in de tuin gezet: 'Sunflower, 'Prima 1216' en 'NC1'. De eerste twee soorten zijn zo'n 40-50 cm hoog. En de laatste soort is zo'n 70-80 cm hoog. Nu maar hopen dat er snel vruchten aan komen

Geplaatst:

Ik heb er nog 3 op eetbaargoed.nl staan van 80cm, waarvan 2 de nieuwe peterson-selecties. en de andere is de prima 1216 van 70cm. Ze zijn niet goedkoop maar het zijn nette boompjes die goed aangegaan zijn na het enten en staan in pot uiteraard. En als iemand interesse van dit forum heeft, dan kan ik nog iets aan de prijs doen. Stuur dan maar een berichtje.

IN de toekomst hoop ik er veel rassen van te gaan verkopen

Overigens willen we een heel brede verkoop gaan doen wat erg toegespitst is op diversiteit voor bijen en andere insecten. alles in de trant van voedselbossen.

Daar ligt mijn hart, en daarom staat de paw paw ook op het lijstje. En er zit 1 jaar garantie op als de planten normaal behandeld worden paw-paw-overleese89261515622044.JPG

Create your own edible landscape http://www.eetbaargoed.nl (Bijzondere eetbare fruitstruiken e.d.)

Geplaatst:

Ooooo het wordt zooo verleidelijk.... nóg meer bomen in de kleine tuin. Ik heb 1 pawpaw staan. Wist eigenlijk helemaal niet wat het was, maar vond het blad zo mooi. Heb hem nu al een jaar of 5 denk ik. Zou ik er nog een bij moeten kopen als ik vruchten wil of moet kk maar hopen dat hij zelfbestuivend genoeg is?

Geplaatst:

Welk ras heb je Mellie? Zoals Simon zegt zijn de meeste rassen niet zelfbestuivend. Er zijn enkele, maar ook die produceren vele malen beter met vreemd stuifmeel zoals ik de literatuur begrijp. Als je plek hebt zou ik er absoluut 1 bij zetten.

Geplaatst:

Ok. Ik ga thuis nog even overleg plegen of.... gewoon besluiten dat de boom met het mooie blad ook zonder vruchten mooi genoeg is. Daar begon het in eerste instantie mee. Ik wist tot ik het las, niet eens dat hij vrucht zou kunnen dragen. Kan mijn hernieuwde kennis ook in de negeerstand zetten...

Het ras weet ik niet meer van de mijne. Misschien dat ik het in de aankoop nog kan terugvinden, maar dan moet ik behoorlijk ver de geschiedenis in.

Geplaatst:

ik ben fan van ent technieken, dus waarom op een paar belangrijke, goed groeiende takken, geen ander ras enten?

Je hoeft hierdoor geen extra ruimte te creëren in de tuin en hebt toch kruisbestuiving.

Doe wel even onderzoek wanneer je de pawpaw kunt enten want dit schijnt nogal specifiek te zijn.

Geplaatst:

Ik zocht net even op 'enten voor beginners', maar ik sluit me aan bij Mellie en laat het vooralsnog bij giechelen in plaats van giebelen.

Eeuwigdurend aanrommelend moestuinier.

Geplaatst:

Het enten is een heel vernuftig iets bij pawpaw, ik heb begrepen dat een uitval van 50% heel normaal kan zijn.

En het moet idd op het goede moment, maar dat is een beetje geheim van de smit die ik niet ken helaas.

Op heel veel selecties zitten weer kwekersrechten, en dat maakt het denk ook dat ze zo duur en schaars zijn. Als elke goede enter ze ze aanbieden zou waren ze denk niet zo over de top als het om de prijs gaat.

Maar nietemin heb ik het er voorover gehad. We hebben in 1 van paar planten van vorig jaar die het wel goed overleeft hebben bloemknopjes zitten. Ben erg benieuwt. We hopen onze collectie zowieso uit te gaan breiden en te kijken hoe ze smaken. Heb geen geduld Liever vandaag als morgen hé.

• 3 weeks later...
Geplaatst:

Ik zie bij veel van onze planten knoppen vormen. Ze zullen pas over een paar maanden bloeien, maar in ieder geval krijgen we zo te zien voldoende bloemen. Ik denk dat de planten - die nu het derde jaar ingaan - ook al beter geworteld zijn en de winter is heel nat geweest, waar pawpaw's van lijken te houden. Hopelijk krijgen we de eerste pawpaw's. Ik verwacht dat de meeste boompjes nog 3-4 jaar nodig hebben, maar een stuk of 10 zouden komend jaar al één of twee vruchten kunnen dragen.

In het voorjaar ontvangen we als het goed is nog 3 Ithaca pawpaw's (ben benieuwd), dan zouden we echt meer dan genoeg goede rassen moeten hebben om een mooie oogst te mogen verwachten in de komende jaren (rond de 60 boompjes).

Ik ben benieuwd hoe groot de smaakverschillen tussen de verschillende rassen zijn en hoe productief de boompjes uiteindelijk worden. Ik probeer van het slechtste uit te gaan dan kan het altijd meevallen. We weten vrijwel zeker dat we de smaak lekker zullen vinden, want we vinden ook veel tropische vruchten, zoals Durian lekker.

Interessant om te zien is dat de boompjes zichzelf snoeien. Als een tak te inefficiënt is dan maakt het boompje aan het begin van de tak een kurkweefseltje en de tak valt dan binnen een jaar in zijn geheel er heel netjes vanaf (bij de geringste aanraking).

• 2 maanden later ...
Geplaatst:
Het is zover. Candaag de Prima 1216 aangeschaft.

Zo te zien is het een eenjarig geent plantje

Komen weejend ga ik hem planten.

Groot plantgat maken en vullen met turf. Daarna de pot voorzichtig doorknippen zidat de kluit niet beschadigd raakt.

Overdag staat het boompje in de schaduw, maar vanaf ca 14:00 komt hij in de zon tot zonsondergang.

Iemand nog tips?IMG592889811492716441.JPG

Hierbij een update van de prima 1216.IMG619191861502647380.JPG

Hij is behoorlijk gegroeid en krijgt nu zels al bloemknopjes:

IMG619260531502647428.JPG

En dat allemaal uit dat kale sprietje

De PawPaw is gestart met zijn herfstkleuren. Prachtig geel blad. Ben wel tevreden hoe dit kleine boompje het dit jaar heeft gedaan.IMG629585131507300281.JPG

En inmiddels staat het sprietje in bloei.

Volgens mij was het vorig jaar een 1 jarige ent en heeft het in zijn eerste jaar in de volle grond goed gedaan. Nu dus al bloemen.

Bloeien alle Prima 1216 zo vroeg?A71DC7B0-0F68-4702-846A-BD4E9A1D5AFA92371524598685.jpeg

• 2 weeks later...
Geplaatst:

De pawpaws doen het bijzonder goed. Vorig jaar al mooie oogst gehad, maar dit jaar (als het nu niet meer gaat vriezen) lijkt de opbrengst binnen paar maanden veel groter te zijn. 2 bomen en 5 struiken staan. Handmatig bestoven, hoewel de muggen ook hun best doen

WP20180426190809Pro36491525733832.jpgWP20180426190852Pro47811525733835.jpgWP20180426190953Pro62821525733839.jpgWP20180506174826Pro99931525733846.jpgWP20180506174845Pro21371525733850.jpgWP20180506174904Pro61011525733854.jpg

Geplaatst:

Ik heb uiteindelijk wel bloeiende exemplaren gekregen, maar lang niet zo mooi. Ik moet nog wat jaren geduld hebben. Ze lopen wel goed uit en de slakkenvraat valt tot nu toe mee, maar de meesten zijn ook al groot genoeg en ik heb koperfolie om het stammetje heen zitten.

Vorige week heb ik verschillende planten bestoven en sommige gaan pas komende week of de week erna bloeien, die moet ik dus nog gaan bestuiven. Er zitten wel vliegen in de bloemen (ook spinnen), dus misschien hoef ik in de toekomst geen bestuiver meer te spelen, maar de bloeiende exemplaren staan nog ver uit elkaar en ieder hooguit met 4-10 bloemen. Hopelijk krijgen we in ieder geval 1-10 vruchten.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

We hebben een paar pawpaw vruchten hangen. We geven de planten op dit moment water, zodat de planten hopelijk de vruchten niet afstoten. We krijgen niet super veel vruchten. Van drie planten krijgen we ongeveer een stuk of 8 vruchten. Als het goed is van Overleese, prima1216 en Wells. We zijn benieuwd. De ander planten hebben de vruchtjes allemaal afgestoten. Ze waren wel bevrucht, maar de plant is er duidelijk nog niet klaar voor. De jonge pawpaw's zijn we water aan het geven. Hopelijk redden ze het. Over het algemeen zijn het super sterke planten, maar om ze aan te krijgen duurt wel even.

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Door de droogte is met de tijd van de 8 vruchten één overgebleven (prima 1216). Ik heb de plant veel water gegeven en hij staat er van alle pawpaw's het mooiste bij. De vrucht ziet er tot nu toe goed uit.

Alleen de driejarige planten heb ik geen water gegeven en die zijn de droogte goed doorgekomen (de penwortel zal wel al lang genoeg zijn). De andere planten heb ik heel veel water gegeven en toch is helaas één dure plant is in ieder geval dood. Daarnaast zijn misschien 2 planten ook te veel aangetast. Gelukkig zien de andere planten er goed genoeg uit. Ze hebben echt drie jaar nodig om aan te gaan en daarna nog een paar jaar (afhankelijk van de kwaliteit die je gezet hebt en hoe goed je ze de eerste jaren erdoor krijgt) nodig om een gezonde plant te worden. Ik ben in ieder geval super blij dat ze er nog zo bij staan en zie dat veel planten nu al knoppen voor volgend jaar hebben (veel meer dan begin dit jaar).

• 1 maand later ...
Geplaatst:

Eindelijk onze eerste prima1216 vrucht kunnen oogsten. De enige die over is na de droogte. Het is een hele andere fruitsoort dan de fruitsoorten die we al hebben. De smaak lijkt het meeste op cherimoya, die tot dezelfde familie behoort. Banaan vind ik er zelf helemaal niet op lijken. Ik denk niet dat je hem als vervanger van banaan kunt gebruiken. Er zit inderdaad een hele lichte tint van citrus/ananas in. De textuur van prima1216 was vrij stevig (niet echt custard achter). Een beetje als een rijpe mango. Het is lastig om te zien of de vrucht rijp is, maar de vrucht laat dan wel las van de steel.

De fruitsoort heeft een sterke nasmaak, dus ik kan mij voorstellen dat je je er zat aan kunt eten. Dat gezegd ik, mijn vrouw en 2 van mijn kinderen vonden hem heerlijk. De hoeveelheid pitten vonden we meevallen en omdat ze groot zijn geen probleem. De pitten hebben we gezaaid. We hadden zeven pitten (ongeveer 10% van de vrucht).

Geplaatst:

we kregen de tip van vriend die heel veel pawpaw teelt om aan de vruchten te ruiken als ze aan de plant hangen. Als ze sterk aromatisch beginnen te geuren zijn ze rijp voor gebruik. Op het moment dat ze te lang hangen of liggen komt er idd een sterke nasmaak wat niet prettig is. We hebben ze afgelopen zomer ook voor het eerst geproefd, wel heerlijk. De kinderen waren er ook dol op.

We zien nu bij veel aanplant de knopjes al in de bladoksels zitten dus we hopen dat er een goede bloei komt.

INmiddels hebben we ook een hybride ras gezet, deze Asimina tribola is gekruist met een zuidelijkere variant waar ik even de naam niet van weet.

De Rasnaam is 'Shadow' en deze is volledig nieuw in EU. En dit is ook de enigste die we konden bemachtigen..

Het voordeel van dit ras moet zijn dat ze veel productiever zijn en toch de groei van een triloba hebben.

Komende herfst gaan we in de eerste hectare van totaal 4 ha nieuw voedselbos een stuk of 20 papwaw planten.. Hopen dat het een geslaagd project word omdat het wel een kostbare aangelegenheid is.. Het zijn allemaal goede rassen, vooral de Petrson-selecties waar we hoge verwachtingen van hebben.

Perma-natuurtuin, Zijn bijna al je planten dood of alleen de vruchten er afgedroogd? Het eerste zou een we een ramp voor je zijn..

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...