Rantje Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Ik lees wel een tijdje aandachtig mee hoor maar vandaag heb ik me toch ook maar geregistreerd! Ik ben Miranda, 14 jaar en ben sinds juni bezig met mijn moestuin: de mm dan! Ondanks de slechte zomer vind ik het geweldig leuk allemaal. En vooral zeer smakelijk als het op mijn bord ligt! Ik ben begonnen met 1 bakje, van de Welkoop. Jammer dat die vakken te klein zijn maar nadat ik tot de ondekking kwam dat er veel meer leuks bestaat en dat natuurlijk niet allemaal in die 16 vakjes past hebben we wat kuipjes, potjes en pannen erbij gebruikt én zelf van een oude pallet een bak gemaakt! Deze heeft wel de juiste maten en dat werkt toch echt veel fijner! Mijn moeder en ik zijn er zo enthousiast over dat we nu bezig zijn om de hele voortuin te veranderen zodat we volgend jaar misschien wel iedere dag van eigen groenten kunnen eten! Ook de reacties van mensen die langs de tuin lopen is heel grappig! Jammer dat sommige mensen al bij voorbaat zeggen dat het op zo'n klein stukje niet werkt De buurman van verderop had al bijna m'n andijvie eruit gehaald om in de volle grond te zetten Wat ik dan wel weer erg leuk vind is dat de mensen die zoveel kritiek hadden op deze methode zelf een slechte oogst hadden terwijl het hier in mijn bakje het prima deed! Niet alles hoor maar dat komt ook wel weer door het slechte weer en ik een beetje aan de late kant was met sommige dingen.De peperplant heeft maar 2 pepers opgeleverd, en ik heb maar 1 paprika kunnen oogsten. Maar sla en andijvie ging echt heel goed!De courgette heeft niet zoveel gebracht als dat men over het algemeen overal schrijft maar ik had iig. wel iets! Ik heb een mega verlanglijst wat ik volgend jaar allemaal in de tuin wil Dát gaat nooit passen allemaal Groetjes Miranda Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Jorieke123 Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Welkom Miranda! Wat een leuke voorstel-ronde Quote Giga-gaas.nl facebook.com/Veldvarkens
Jorg Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Welkom Miranda, net je blog bekeken en je bent leuk bezig hoor Zoals je al schrijft, elk jaar mislukt er wel iets. Waarschijnlijk lukt het komen jaar wel, zeker als je hier ook nog eens wat tips kunt vinden of krijgen. Quote
wouttie75 Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Welkom, leuk dat je zo enthousiast bent. nu 1 m2 volgend jaar 10 m2 over 2 jaar 100m2 het werkt verslavend dus pas op ! Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
jeanne-heijmans Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Hoi Miranda, welkom. Wat leuk dat je al zo jong bezig bent, en het lekker vindt wat je oogst. Je hebt hetzelfde als ik, ook zo'n moestuinbak van de welkoop. Weet je dat ze daar ook zaadjes verkopen voor die bak? de andijvie bijv is dan voor de 25 cm die je per vakje hebt, en wat iemand al zei, het werkt enorm verslavend, ik heb nu ook al emmers,speciekuipen. Een koude kas erbij,en in februari ongeveer hoop ik een hoge kas te kunnen bij kopen. Het smaakt allemaal zoveel lekkerder als uit de winkel, en zo leuk om te doen. Nu wens je heel veel succes en veel plezier Jeanne Quote
wouttie75 Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 kijk ook eens bij topics vraag en aanbod en probeer zaden te ruilen....die kleine zakjes zaad zijn vaak nogal prijzig Quote People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !
Rantje Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Geplaatst: 13 november 2011 Bedankt voor de leuke reacties!M'n blog is ook nog lang niet af natuurlijk maar er gaat overal zo veel tijd in zitten! En moet zo nu en dan ook voor school wat doen Op dit moment probeer ik met m'n moeder de lijst met zaden af te krijgen maar dat wil niet zoals wij het willen. We zijn het overzicht een beetje kwijt zeg maar! Ook nog bezig met een systeempje om al die zaden in te bewaren te bedenken. Het werkt inderdaad verslavend en ik word vooral heel erg hebberig!We hadden bedacht dat meer dan 8 tomatenplanten niet te doen was.Maar er zijn zoveel leuke Bietjes ook zoiets, ik vind ze heerlijk hoor, maar heb nu 4 soorten...en blijf leuke tegenkomen. Nu zag ik weer een gele Met de peentjes precies hetzelfde...en met de bonen ook. Ik ben nog jong dus ik houd wel van rare kleurtjes, vlekjes en streepjes Maar Sinterklaas hoeft niet zo lang na te denken hoor dit jaar, weet zat leuks te vragen! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rantje Geplaatst: 13 november 2011 Auteur Geplaatst: 13 november 2011 kijk ook eens bij topics vraag en aanbod en probeer zaden te ruilen....die kleine zakjes zaad zijn vaak nogal prijzig Ga zo meteen even kijken!Ik ben niet zo heel enthousiast over de zakjes van de Welkoop eigenlijk.De zaai-omschrijving klopt niet altijd. En iedere groente kan in de bak, gewoon even kijken wat de onderlinge zaaiafstand moet zijn en dan weet je ook hoeveel er per vakje in kunnen! Laatst op de site van Diana veel zaden besteld en al binnen!Ook veel bloemen enzo. in de achtertuin wil mams wat meer vrolijkheid enzo! Maar daar willen we ook iets van fruit wat niet te groot en breed wordt. Aalbesje lijkt me heerlijk! Maar nu eerst maar zorgen dat de voortuin af is. Ik heb ook via marktplaats een nieuwe koude bak op de kop getikt dus die moet in januari er ook in staan. Hij is 10 cm smalle dan 1 van mijn bakken dus van een plank hout een versmalling maken en iets verzinnen zodat hij niet kan wegwaaien! En even uitvogelen wat er in m'n koude bak gezaaid kan gaan worden natuurlijk! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
appelvrouw Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Hoi Miranda, welkom, en wat leuk dat je zo enthousiast bent! Jouw tuintje is al snel te klein hoor ik.Ik hoop dat je evenveel plezier van het moestuinieren krijgt als ik al heel lang heb!! Lisa van het forum hier verkoopt ook zaden..in kleine verpakkingen, voor kleine prijsjes, misschien leuk om naar te kijken. De zaden van Diana zijn ook echt goed. Even een dingetje rechtzetten: ik ben al lang niet meer jong, maar ik vind al die kleurtjes, streepjes en gekke vormen ook echt megaleuk! Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 Welkom Miranda, jouw enthousiasme straalt ervan af heel leuk! Voor wat betreft dat overzicht kwijt raken van de zaden....heel herkenbaar...Ik verzamel ook teveel Er zijn ook zoveel leuke dingen en hier op het forum zie je ook steeds weer dingen waar je nog nooit van gehoord hebt....dus dat wordt stapelbakken maken Misschien toch even praktisch: allereerst datgene zaaien wat je afgelopen jaar in de winkel hebt moeten kopen, en de restruimte met specials beplanten....dat is in ieder geval mijn plan komend seizoen..om mezelf een beetje te beteugelen Quote
Eva Geplaatst: 13 november 2011 Geplaatst: 13 november 2011 wow...mijn dochter is even oud als jij en is echt TOTAAAL niet geinteresseerd. wat ontzettend leuk dat jij zo enthousiast bent zeg!je hebt je erg leuk voorgesteld, ik verheug me al op je latere postst misschien ook een ideetje voor jou...een aardbeienmuur. dat ga ik ook maken volgend jaar.kijk hier maar eens:annie-en-stefaan-moestuin-2011-t514.html?hilit=aardbeien muur oh, en ook ik ben gek op streepjes, kleurtjes etc! dus dat heeft echt niets met leeftijd te maken hoor Quote
Guus D Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 Welkom, ik heb ook vanalles te ruil. Quote Omdat het kan.
Rantje Geplaatst: 14 november 2011 Auteur Geplaatst: 14 november 2011 Wooow wat een hoop reacties! Leuk Wel lastig om hier op te reageren zonder dat ik iets/iemand vergeet Bedankt voor de tip van Lisa, ik had net 2 uur daarvoor ofzo een bestelling gedaan. Niet alles was erop dit moment en komt binnen met een week of 2. Dus moest van m'n moeder vragen of de levering gecombineerd kan worden omdat ik, alwéér, boven mijn zakgeld budget zit Mijn moeder maakt het over en ik betaal aan haar dus het valt wel op Gelukkig vindt ze het zelf ook erg leuk en snapte heel goed dat ik die gele bietjes écht nodig had. En dat een ienieminie tomaatje niet echt ruimte in beslag neemt, Spinazie ook in het voorjaar erg lekker is maar ik alleen een herfstversie heb, deze bloemkool misschien wat beter gaat dan die andere soort, 't is tenslotte mijn lievelingsgroente , we ook echt kropsla moesten hebben die ook in de winter kan en ook paarse en gele peentjes minstens tot de collectie zou moeten horen Ook omdat de rare kleuren juist ook leuk is voor oudere mensen zoals ik hier had gelezen Ik wil bij haar ook nog doperwten bestellen. Die lust ik eigenlijk niet maar misschien dat als ze uit mijn eigen tuin komen ik ze een stuk smakelijker vind! Daarom heb ik ook een spruitenplant staan. Hij groeit alleen niet zo omhoog terwijl er wel ieniemienie spruitjes aanzitten nu Die aarbeienmuur ziet er gaaf uit! Ik wilde in de vensterbank een bak maken en in principe heb ik zaden van een bosaardbei, baron van....nogietsWil er iig. doordragende aardbeien in doen zodat er lang wat te snoepen valt!En lijkt mee heel leuk gezicht dat je binnen vanaf de bak allemaal aardbeitjes kan zien!Ook wilde ik langs het raankozijn aan alletwee de kanten een komkommer laten groeien, en dan ook boven het raam langs want ze kunnen toch heel hoog worden? Zit je binnen en zie je komkommers voor het raam hangen...hahaha Moestuin klinkt gewoon niet leuk Maar nu ik het op deze manier doe en veel gelezen heb op de site van Jelle vind ik het echt geweldig. Mijn instelling is ook een beetje van ik probeer en doe maar wat en ik zie wel of het lukt! Ik heb al heel veel op het internet opgezocht en daar word je ook niet altijd even vrolijk van. Ik had ineens gaten in mijn radijs en bloemkool Duurde even voor we doorhadden wie de boosdoener was, rupsen!Die een paar keer verzameld en in een doorzichtige bak met deksel gedaan.Oke, die gaten vond ik vreselijk maar het bestuderen van die rupsen was super leuk! Eerst een paar keer van 't Klein Koolwitje maar later ook van het Groot Koolwitje. Alle stadia meegemaakt en het is best heel boeiend.Ook wat andere rupsjes gevonden, heel gedoe om ze op vlindernet te deternimeren hoor maar het was toch een slechte zomer en ik had wat te doen! Zelfs een rups gehad die was geparasiteerd (schrijf je dat zo?) door een sluipwesp! Heel apart! En het hele proces gevolgd totdat er hele kleine sluipwespejes tevoorschijn kwamen. Maar juist deze methode van tuinieren is eenvoudig, overzichtelijk en ik denk dat het concept ideaal is om voor iedereen een moestuin haalbaar te maken. Zelfs een puber zoals ik is helemaal enthousiast! Nu is het wel zo dat mijn moeder het net zo leuk vindt en we het eigenlijk samen doen hoor. Vaak zitten we in de voortuin een kopje thee te drinken en gewoon alleen maar te kijken en te verzinnen wat we allemaal kunnen doen met de tuin.Mijn moeder heeft ook het ontwerp gemaakt zoals we de tuin nu aan het verbouwen zijn. En er in de lange bak aan de straat kant hebben we dus bloembollen in de grond gestopt zodat we straks in het voorjaar allemaal vrolijke kleurtjes hebben. Was wel een heel gedoe om ze erin te krijgen, soms draaide die dingen zich om als ik ze in het gat deed We zien wel of ze allemaal opkomen! Maar dit is mijn zadenlijst tot nu toe en dan heb ik de kruiden en bloemen nog niet ingevoerd Andijvie Nuance Ananaskers Dwerg AlfalfaSterrenkers Biet (Beta Vulgaris)Egyptische platrondeBiet ChioggiaBiet McGregor's Favourite Biet Albina IceBiet Cylindra Bloemkool Herfstreuzen2Bloemkool Walcheren WinterBloemkool Snowball Y improved Boomspinazie Chenopodium giganteumSpinazie WinterreuzenSpinazie Campania F1 Bosaardbei Baron van Solemacher Bosui White Lisbon Broccoli Waltham 29 Chinese Kool Michihili Courgette Black Beauty Komkommer Chinese slangenKomkommer MarketmoreSnackkomkommer F1 IznikAugurk Vorgebirgstrauben Koolrabi Garth's Purple Kropsla Zwart DuitsKropsla 4 SeasonsKropsla Osaka SchossfestKropsla Tom ThumbKropsla ValdorPluksla Australische GelePluksla RoodrandPluksla EikenbladPluksla Ruby RedRucola Postelein GroeneRaapstelen-bladmoes Brassica Gewone Groene Snijbiet- Warmoes GroeneSnijbiet Flamingo Suikermaïs Golden Bantam Sugar Snap hoogSpercieboon Chinese boontjes MiracleStokspercieboon Selma ZèbreStokboon A Cosse VioletteTuinbonen SaskiaPeul Carouby de Maussane Reuzenpeul Radijs ronde gemengdRadijs White IcicleRadijs Saxa 2Radijs Cherry BelleRadijs Hailstone Rammenas Runder schwarzer Winter Paksoi White StemPaksoi Green StemMini Paksoi Ruby F1 Witte KoolBladkool (Eeuwig moes) Mini meloen Melothria ScabraWatermeloen Sugar babySpaghettimeloen Stripetti F1 Hybride Wortel Parijse MarktWortel Nantaise 2Wortel Atomic RedWortel Cosmic PurpleWortel Solar Yellow De tomaten, paprika's, aubergine en pepers Aubergine kermi F1Aubergine Babybelle F1 Tomaat MillefleurTomaat BlondkopfchenTomaat Amber ColouredTomaat BlueberryTomaat Green ZebraTomaat TigerellaTomaat Andrina (mini)Tomaat BalkonstarTomaat Kimberly/KimberleyTomaat RiesentraubeTomaat Ace 55 VFTomaat HamsonTomaat micro TomCocktailtomaat (Lycopersicon Lycopersicon) Tomatillo Tomate Verde Physalis Ixocarpa Peper Royal Black Capsicum Annum Paprika Sweet Cayenne Capsicum AnnumPaprika Sweet Banana Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
geedee Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 Eerst een paar keer van 't Klein Koolwitje maar later ook van het Groot Koolwitje. Alle stadia meegemaakt en het is best heel boeiend.Ook wat andere rupsjes gevonden, heel gedoe om ze op vlindernet te deternimeren hoor maar het was toch een slechte zomer en ik had wat te doen! Zelfs een rups gehad die was geparasiteerd (schrijf je dat zo?) door een sluipwesp! Heel apart! En het hele proces gevolgd totdat er hele kleine sluipwespejes tevoorschijn kwamen. Geweldig vind ik dat! groot koolwitje is zeldzaam...hier helaas niet gezien afgelopen zomer.....Ik heb hier momenteel 3 poppen van de koninginnepage aan het overwinteren......die rupsen zaten tussen mijn worteltjes oogst en dille.Heb je foto's van die stadia die je allemaal gadegeslagen hebt? staan die ergens op je blog? Quote
appelvrouw Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 Echt! Die lijst!! Bij wie ga je een moestuin huren? Of heb je je moeder al zover dat ze alle bloemen, struiken en bomen eruit gooit? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
geedee Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 Hoi Miranda: Je had een vraag gesteld op mijn gastenboek is het antwoord Clematis Montana. Ik heb aan die clematis een eigen pagina gewijd daar vind je nog meer info: http://www.geedee.nl/ClematisMontana.htmlIk had even gekeken om via jouw blog te antwoorden maar daar vind ik geen reactie mogelijkheid...of kijk ik verkeerd? Quote
Rantje Geplaatst: 14 november 2011 Auteur Geplaatst: 14 november 2011 (aangepast) Geweldig vind ik dat! groot koolwitje is zeldzaam...hier helaas niet gezien afgelopen zomer.....Ik heb hier momenteel 3 poppen van de koninginnepage aan het overwinteren......die rupsen zaten tussen mijn worteltjes oogst en dille.Heb je foto's van die stadia die je allemaal gadegeslagen hebt? staan die ergens op je blog? Ik geloof niet dat ze allemaal op mijn blog staan, wel een paar.Als ik even genoeg tijd heb was ik wel van plan om een vlinderbladzijde te maken want ik heb er wel foto's van! Groot Koolwitje is toch als het Klein Koolwitje de meest voorkomende vlinder? Dacht ik althans Gaaf!!! Ik heb de rupsen én de vlinders gezien van de koninginnepage!!!Nou ja, op internet hoor niet in het echt! Die zijn echt heel mooi! Die zou ik ook weleens willen hebben, ik las dat je eitjes kon bestellen maar op die site snapte ik er geen snars meer van Ik heb net het hele verhaal op je blog gelezen van de koninginne page!!!!! Echt heel leuk!!!! 14 november 2011 aangepast door Gast Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rantje Geplaatst: 14 november 2011 Auteur Geplaatst: 14 november 2011 Echt! Die lijst!! Bij wie ga je een moestuin huren? Of heb je je moeder al zover dat ze alle bloemen, struiken en bomen eruit gooit? Hihi we hadden niet zo heel veel in de tuin staan.Maar als je kijkt wat er allemaal in moet In de zomer heb ik een vijver op marktplaats gevonden. Vindt mams ook heel leuk, vooral het sjouwen van al die stenen Die staat midden in de tuin. Maar ik wil ook heeeeel graag een kas maar geloof dat die echt niet gaat passen. Maar nu eerst de voortuin afmaken en dan weer verder in de achtetuin.Komt ook nog een fietsenschuurtje en onze kleine terrasje gaan we overdekken met golfplaat dus daaronder is het misschien ook net warm genoeg voor de aubergine en watermeloen. En als het allemaal af is gaan we kijken of er nog een kippenhok boven het konijnenhok gemaakt kan worden want we willen heel graag 2 kipjes Nou eigenlijk wilde ik een pony in de tuin, zit ik al 2 jaar op te wachten...Maar 't is wel duidelijk dat die niet gaat komen...dus dan maar andere leuke dingen erin.... En dan heb ik het nog niet eens gehad over de mega lijst met bloemzaadjes Met een beetje pech passen we zelf straks niet meer in de tuin Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
Rantje Geplaatst: 14 november 2011 Auteur Geplaatst: 14 november 2011 Hoi Miranda: Je had een vraag gesteld op mijn gastenboek is het antwoord Clematis Montana. Ik heb aan die clematis een eigen pagina gewijd daar vind je nog meer info: http://www.geedee.nl/ClematisMontana.htmlIk had even gekeken om via jouw blog te antwoorden maar daar vind ik geen reactie mogelijkheid...of kijk ik verkeerd? Ik ga zo gelijk even googlen op de Clematis! Vind hem prachtig!Heb je daar toevallig ook wat zaden van misschien? Als het goed is kan je onder ieder blog stukje een berichtje achterlaten???Staat iets van reactie... Maar ik moet m'n blog een andere naam gaan geven want Makkelijke Moestuin mag niet. Dus iemand nog een leuke naam???? Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
MuMu Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 Hoezo mag makkelijke moestuin niet dan? Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/
Rantje Geplaatst: 14 november 2011 Auteur Geplaatst: 14 november 2011 Iets met copyright/auteursrecht. En de naam van m'n blogje lijkt wel erg veel op die van Jelle's site dus ik moet een andere naam gaan verzinnen! Nu nog een verzinnen! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
MuMu Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 De Moeilijke Moestuin Quote http://mu-moestuin.blogspot.com/
Rantje Geplaatst: 14 november 2011 Auteur Geplaatst: 14 november 2011 De Moeilijke Moestuin Ik lig echt helemaal in een duik hier, hij is goed! Quote http://mijnmakkelijkemoestuintje.punt.nl
appelvrouw Geplaatst: 14 november 2011 Geplaatst: 14 november 2011 De Niet Moeilijke Moestuin dan hè.Wat dacht je van Het Vierkantje van Rantje? Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.