Krikke83 Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Poppy... Eenmaal de kiemblaadjes er zijn, dan is het voedsel in het zaadje op. Dus laat je ze te lang in de koffiefilter dan zullen ze uiteindelijk kapot gaan wegens geen voedsel. Als je ze in potgrond zet dan hebben ze in één keer hun voedsel. Warmte wordt dan minder belangrijk. Dus een plaatsje op de vensterbank is zeker goed. Het belangrijkste is licht. Dus een raam waar veel zonuren op zit is crusiaal. Zoniet gaan de kiemplantjes 'fileren' (ze worden lang en dun). Zoals Pfeffer zegt zijn de gevaren inderdaad uitdroging, overbewatering en schimmel. Mijn plantjes hebben 's nachts ook slechts 15 graden. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Poppy Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Bedankt pfeffer en Krikke83, ik ben gerustgesteld, meteen na ontkiemen in potgrond. We hebben een raam op het zuiden dus daar gaan ze daarna heen. Quote Yes you can!
Pfeffer Geplaatst: 11 februari 2016 Geplaatst: 11 februari 2016 Je moet meteen bij het kiemen (wortel stekeltje) het zaadje omplanten. Anders groeit de wortel in het papier en raakt hij bij het omplanten beschadigd. Ook kan hij zijn "schilletje" niet handig afschudden. Persoonlijk gebruik ik een propagator met hygrometer en thermostaat en zweer bij zaai- en stekgrond. Quote
Poppy Geplaatst: 20 februari 2016 Geplaatst: 20 februari 2016 Yeay! Na 10 dagen tussen het filter zijn de Orange sun paprika en Black hungarian peper gekiemd en overgezet in potgrond. Nu heb ik toch nog een paar vragen: Ik heb ook sinds 10 dagen enkele Numex peper soorten en een aubergine met de deno methode 'gezaaid'. Die zijn nog niet gekiemd. Zijn deze soorten altijd wat trager met kiemen? Vooral de aubergine ziet eruit alsof er niets gebeurt....Hoelang duurt dat gewoonlijk? Verder heb ik bij het loshalen uit de filter 1 worteltje van de paprika afgebroken Het was al 1.5 cm lang en ongeveer de helft ervan is afgebroken...is dat erg? Groetjes Poppy Quote Yes you can!
Poppy Geplaatst: 20 februari 2016 Geplaatst: 20 februari 2016 En Pfeffer, ik heb inderdaad dus te lang gewacht met overzetten in potgrond....Lesson learned Quote Yes you can!
Liekie Geplaatst: 20 februari 2016 Geplaatst: 20 februari 2016 De meningen zijn wel verdeeld over het moment van oppotten. Diana: http://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/ doet dat bijvoorbeeld pas als de eerste kiemblaadjes er zijn. Het zal wel aan het gebruikte papier liggen en of de wortels daar echt in/aan vast groeien. Ik heb al gezien dat bij mijn gebruikte papier de wortels goed vast zitten... Quote
weknow Geplaatst: 20 februari 2016 Geplaatst: 20 februari 2016 Ik heb al gezien dat bij mijn gebruikte papier de wortels goed vast zitten... In principe kun je ook een stukje papier dat aan de wortels zit (afknippen?) mee uitplanten...dat papier zal verteren op den duur en de groei niet afremmen. Als de wortels te veel beschadigen kan de plant een flinke knauw krijgen of dood gaan. Ligt ook wat aan de soort. Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.
Liekie Geplaatst: 21 februari 2016 Geplaatst: 21 februari 2016 Dat was ook precies wat ik wilde gaan doen als de kiemblaadjes zich laten zien. Nu staan ze nog lekker warm te wezen op de warmteunit van de stadsverwarming. Is dat laatste dan toch nog ergens goed voor!! Quote
Krikke83 Geplaatst: 29 februari 2016 Geplaatst: 29 februari 2016 Ik ga eens een test doen ivm deno-methode bij tomaten. Ik ga een deel zaaien met de deno-methode en een ander deel gewoon in zaai en stekgrond. Ik ga dit doen met minstens 18 soorten tomaten, zodat de foutenmarge beperkt is Ik hou jullie alvast op de hoogte. Normaal start vanavond... Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
dirk71 Geplaatst: 2 maart 2016 Geplaatst: 2 maart 2016 Zelf heb ik zondag ochtend tomaten zaadjes volgens de Deno-methode gezaaid. De eerste worteltjes waren al na een 40u zichtbaar. Quote
bassie76 Geplaatst: 25 januari 2017 Geplaatst: 25 januari 2017 Zondagavond als proef een 15-tal peperzaden 'gezaaid' volgens de denomethode. Net gekeken (woensdagavond) en allemaal ontkiemd! Quote
Nedlets Geplaatst: 18 februari 2018 Geplaatst: 18 februari 2018 Mijn pepers en paprika gaan altijd alleen maar deno. Veel makkelijker in de gaten te houden hoe ze het doen. Minder plaats en minder stekgrond nodig. Quote
Krikke83 Geplaatst: 19 februari 2018 Geplaatst: 19 februari 2018 Voor mij net hetzelfde. Ik vind vooral bij pepers en paprika's dat er nogal wat verschil zit qua tijd om te ontkiemen (ook al gaat het over zaad van dezelfde soort). Tomaten daarentegen dat groeit zoals onkruid Dus geen deno nodig. Gewoon een klein beetje bijzaaien. Quote Wat je zelf kweekt, smaakt steeds beter!Met onze moestuinvereniging verdelen we zakjes zaad voor 1 euro-> http://www.detuinschuur.be/zadenWij verdelen nu ook de zaaiagenda van Diana.
Erny Geplaatst: 19 februari 2018 Geplaatst: 19 februari 2018 Zo zie je maar dat het erg verschilt van persoon tot persoon. Zelf heb ik de Deno ook uitgeprobeerd maar vind uiteindelijk het direct zaaien in potgrond veel minder gepruts en gemakkelijker. (Dan wel met behulp van warmtematjes.).Vond het steeds controleren van de zakjes of de kiemen al de grond in moesten ook erg tijdrovend en het planten van de fragiele kiempjes in de grond ook geen prettige bezigheid. Van de Denotest heb ik dan wel weer hele mooie foto's overgehouden. Quote
svvoorden Geplaatst: 19 februari 2018 Geplaatst: 19 februari 2018 Ik gebruik sinds een paar jaar de deno methode en doe dat tussen twee lagen dik filtreerpapier. Dit maakt het controleren een stuk gemakkelijk want als je ze tegen het licht of een felle lamp houdt kun je de "plantjes" gewoon zien en dan is het controleren erg eenvoudig.Verder kun je in 1 beker meteen honderden zaden laten kiemen dus voor pepers en paprika is dit mijn favoriete methode. Zojuist dit weekend de eerst plantjes in de potten gedaan en de komende week veel zon dus dat komt goed uit voor die kleine plantjes..... Quote
RobN Geplaatst: 21 februari 2018 Geplaatst: 21 februari 2018 is dit ook voor stevia zaad toe te passen, moeilijk kiembaar en zeer zeer fijn zaad. Misschien op keukenpapier? Quote Onkruidmanager 1.0
appelvrouw Geplaatst: 5 februari Geplaatst: 5 februari Alhoewel iedereen misschien al weet hoe je Deno zaait heb ik dit topic weer even naar boven gehaald. Ik zag de de link in het eerste bericht naar de tekst over de methode geschreven door Diana niet meer werkt en geef hier dus een nieuwe link https://www.mooiemoestuin.nl/zaaien-en-zaden/deno-methode/#:~:text=Wat is de Deno-methode&text=Ik geloof dat het van,en water zaden laat kiemen. Zelf ga ik zo enkele zaden van de wedstrijd aubergine zaaien en ook enkele tomaatjes. 1 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
appelvrouw Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari De eerste zaadjes à mr. Deno zijn al aan t ontkiemen. Met een dag of twee zal ik ze planten. Ik heb de tekst van Diana van de Mooie Moestuin nog even doorgelezen over het planten van de met Deno ontkiemde zaden..tips zoals nooit bij het worteltje pakken alleen bij de blaadjes bij het gaan planten zijn 👍 om te onthouden. 3 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Petrasmoestuin Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Bij mij lukt de Denomethode ook niet goed. Vorig jaar lagen een paar zaden te beschimmelen. En ik vind het een gedoe of het niet al te nat of te droog is. Vorig jaar probeerde ik het met koffiefilters, maar die waren zo dik om te vouwen en ik had zakjes die dan net iets te klein waren. Dus ik heb het toen met keukenpapier gedaan, maar ik had het ws te nat gemaakt. Ik vind vaak voorzaaien al minder leuk t.o.v. direct zaaien. Dus ik moet hier veel mee oefenen denk ik. Gisteren las ik ook de link van Diana door en die zegt dat je het beste met koffiefilters kunt werken. 1 Quote
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Wij hebben geen koffiefilters, dus ik heb vorig en dit jaar met keuken papier gedaan. Dat ging en gaat prima bij mij. De eerste zaden zijn al in de potjes gedaan. Het is wel makkelijker in de bakjes, dan in de zakjes wat ik vorig jaar had. Vind ik dan. Dus de bakjes is een blijvertje bij mij. 1 Quote
Rookie Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik doe ze ook in keukenpapier, ik haal ze er alleen uit, zodra er een goede wortel aan zit. Ik wacht niet op de blaadjes. 1 Quote
appelvrouw Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Wat bedoel je met de bakjes en de zakjes Gitta? Ik had de zaden meestal plat liggend in een gripzakjes, dit jaar het gripzakjes rechtopstaand in een emmertje en dat weer op de WiFi versterker. Ik heb er een thermometer bij staan die gaf eerst 28 graden aan bij het direct plaatsen van het bakje op de versterker. Nu heb ik er een lucifersdoosje tussen en kom ik op krap 24 graden uit. 1 Quote We zijn allemaal kinderen van de Aarde 🌎
Gitta Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari Ik heb ze dit jaar in deze bakjes ipv de zakjes waar jij ze in hebt. De bakjes werken voor mij makkelijker. Vorig jaar was het zo'n gepruts om ze iedere dag weer netjes terug in het zakje te stoppen na de controle. Dat is met de bakjes zo gedaan. 3 Quote
woldistel Geplaatst: 11 februari Geplaatst: 11 februari (aangepast) Ik gebruik de deno-methode alleen om te kijken of iets nog goed wil kiemen. Ik vind het gepriegel met de uitgelopen zaailingen die dan toch vrij snel in hun bakjes moeten een heel gedoe. Te lang wachten geeft bruine puntjes of haarwortels die al in het papier gegroeid zijn. Qua tijd scheelt het niks met zaaien op een warmtematje en dan staan de zaailingen gelijk in het potje waar ze nog een tijdje in kunnen blijven. Dus eigenlijk scheelt het een keer verplanten in het meest kwetsbare begin. 11 februari aangepast door woldistel 3 Quote
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.