Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

jouw lekkerste kerstomaat

diesel4666

Recommended Posts

De laatste jaren kweek ik meer kerstomaten dan gewone. Het zijn dikwijls smaakbommetjes, vaak wat zoeter dan gewone tomaten, en de kinderen zijn er zot van.

Er zijn hier al veel soorten gepasseerd, maar mijn favoriet is al zo'n 6 jaar op rij de Sungold:

• lekker sappig
  • erg zoet
  • groeit zeer goed
  • nooit ziekte in gehad
  • 1 van de eerste vruchten van het seizoen
  • ook 1 van de laatste vruchten van het seizoen
  • zeer productief 
  • maar vooral geweldige smaak

Dit jaar wil ik weer enkele nieuwe soorten proberen. 

Ik weet dat het erg subjectief is, maar wat is jouw favoriete kerstomaat?

spacer.png

Edited by diesel4666

• 4 weeks later...

Sungold heb ik vele jaren gehad. Zeker een lekkere...maar bij mij wat kwijnend in de koude folietunnel....vooral de tomaten zelf aan de struik waren binnen een paar dagen van rijp naar beschimmeld. Daarom intussen uit het assortiment (Ik zet meestal 15 a 20 soorten, de meeste wisselend....moet kiezen uit 50 rassen en meer.

Momenteel is mijn favoriet Goldita. Nog iets dieper oranje van kleur en vrucht is wat groter. Opbrengst is zeer groot en gaat lang door met dragen. Wordt een hoge en smalle plant. Erg zoet en aromatisch. 

Millefleur is ook een leuke....persoonlijk ook beter dan Sungold vanwege grotere opbrengst en vergelijkbare smaak. Vanwege dunne velletje wat meer gebruiksmogelijkheden ook. Kan bijvoorbeeld gewoon vers in de pasta...mij stoort een velletje geheel niet, maar er zijn soms mee/eters die van een gerecht vanwege de duidelijke vliesjes die er dan nog inzitten minder vinden. 

https://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/goldita/

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Geen F1. Een F1-hybride is bij tomaten voo rliefhebbers niet zo zinvol. Een ras als Sungold dat oorspronkelijk als F1 voor de agrarische massaproductie is ontwikkeld is al vrij snel tot een zaadvaste varieteit gemaakt door liefhebbers. Bij tomaten kan dat vrij goed en vrij snel via goede selectie. In 8 generaties kun je zo een zaadvaste soort bekomen. Yuras heeft dit bijvoorbeeld ook gedaan met de tomaat die indertijd als zgn. honingtomaat (beschermde naam) een aantal jaren furore heeft gemaakt in Nederland. 

Er is een F1 Goldita in omloop. Ik kocht de mijne 2 jaar terug bij Diana voor een paar dubbeltjes  (zie link in mijn vorige berichtje) en de planten die ik had waren allemaal goed en identiek. Daardoor weet ik zeker dat het geen F1 kan zijn. Wat wel? (De makers van de F1, grote commerciele zaadbedrijven waarschijnlijk een , zullen hun inteeltcyclus waarmee ze dat ras ontwikkelden niet prijs geven. In dit geval is Goldita waarschijnlijk afkomstig van De Ruyter, die onderdeel was van Monsanto. Monsanto is intussen overgenomen door gif-gigant Bayer) https://www.deruiterseeds.com/nl-nl/over-ons.html

In mijn moestuin heers ik als een tiran.

Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.

Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.

De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden.

Door de superieure smaak van Sungold F1 hebben vele geprobeerd een Open Pollinated Sungold OP versie te creëren (zaadvaste variëteit). Hieronder een aantal rassen welke ik gevonden heb:

Sungold Select

Sungold Select II

Big Sungold Select

Ambrosia Gold

Ambrosia Orange UBX

Ambrosia Red

Big Orange Volunteer

Sunsugar?

Zijn er nog meer?

Echter allen voldoen bij lange na niet aan het smaakprofiel van de originele Sungold F1.

Reinhard Kraft heeft de bovenste 3 rassen na jaren lange selectie gerealiseerd maar geeft zelf aan dat je beter voor een perfecte smaak de Sungold F1 kunt planten.

• 2 years later...
Op 3-3-2021 om 10:05, jochenb zei:

ik had een superieur tomaatje, het noemde ministar van het vlaams zaadhuis.

Maar vind het nergens meer terug :(

Topic is al twee jaar oud, maar misschien lees je dit nog eens: Ik ben ze vandaag tegen gekomen, bij vreeks zaden (online). 1,95 euro voor 15 zaden.

OLIJFTOMAATJE 'Sinister Minister', 15 zaden

• Like 1