diesel4666 Posted February 7, 2021 Share Posted February 7, 2021 (edited) De laatste jaren kweek ik meer kerstomaten dan gewone. Het zijn dikwijls smaakbommetjes, vaak wat zoeter dan gewone tomaten, en de kinderen zijn er zot van. Er zijn hier al veel soorten gepasseerd, maar mijn favoriet is al zo'n 6 jaar op rij de Sungold: lekker sappig erg zoet groeit zeer goed nooit ziekte in gehad 1 van de eerste vruchten van het seizoen ook 1 van de laatste vruchten van het seizoen zeer productief maar vooral geweldige smaak Dit jaar wil ik weer enkele nieuwe soorten proberen. Ik weet dat het erg subjectief is, maar wat is jouw favoriete kerstomaat? Edited February 7, 2021 by diesel4666 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
diesel4666 Posted March 3, 2021 Author Share Posted March 3, 2021 Ik ga snel mijn zaden voor dit jaar bestellen. Niemand suggesties voor kerstomaten? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jochenb Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 ik had een superieur tomaatje, het noemde ministar van het vlaams zaadhuis. Maar vind het nergens meer terug Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Arja Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Ik heb weinig vergelijkingsmateriaal, maar ik vind de Millefleur erg lekker. Klein tomaatje, grote trossen, veel sap, fris zoetzuur. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Sungold heb ik vele jaren gehad. Zeker een lekkere...maar bij mij wat kwijnend in de koude folietunnel....vooral de tomaten zelf aan de struik waren binnen een paar dagen van rijp naar beschimmeld. Daarom intussen uit het assortiment (Ik zet meestal 15 a 20 soorten, de meeste wisselend....moet kiezen uit 50 rassen en meer. Momenteel is mijn favoriet Goldita. Nog iets dieper oranje van kleur en vrucht is wat groter. Opbrengst is zeer groot en gaat lang door met dragen. Wordt een hoge en smalle plant. Erg zoet en aromatisch. Millefleur is ook een leuke....persoonlijk ook beter dan Sungold vanwege grotere opbrengst en vergelijkbare smaak. Vanwege dunne velletje wat meer gebruiksmogelijkheden ook. Kan bijvoorbeeld gewoon vers in de pasta...mij stoort een velletje geheel niet, maar er zijn soms mee/eters die van een gerecht vanwege de duidelijke vliesjes die er dan nog inzitten minder vinden. https://www.mooiemoestuin.nl/tomaat/goldita/ Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Frans Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Bij mij Jaarlijks terugkomend, min of meer favorieten dus : Sakura Sweet aperitif Sungold Quote -- Planten kunnen niet voelen. Je kunt planten wél aanvoelen. -- Link to comment Share on other sites More sharing options...
mdubbelm Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Bij mij bio gardeners delight. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Vastone Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Goldita is ook hier favoriet! Toevallig vandaag gezaaid. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Is Goldita een F1 of OP? en is er wat meer bekend van de afstamming? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
weknow Posted March 3, 2021 Share Posted March 3, 2021 Geen F1. Een F1-hybride is bij tomaten voo rliefhebbers niet zo zinvol. Een ras als Sungold dat oorspronkelijk als F1 voor de agrarische massaproductie is ontwikkeld is al vrij snel tot een zaadvaste varieteit gemaakt door liefhebbers. Bij tomaten kan dat vrij goed en vrij snel via goede selectie. In 8 generaties kun je zo een zaadvaste soort bekomen. Yuras heeft dit bijvoorbeeld ook gedaan met de tomaat die indertijd als zgn. honingtomaat (beschermde naam) een aantal jaren furore heeft gemaakt in Nederland. Er is een F1 Goldita in omloop. Ik kocht de mijne 2 jaar terug bij Diana voor een paar dubbeltjes (zie link in mijn vorige berichtje) en de planten die ik had waren allemaal goed en identiek. Daardoor weet ik zeker dat het geen F1 kan zijn. Wat wel? (De makers van de F1, grote commerciele zaadbedrijven waarschijnlijk een , zullen hun inteeltcyclus waarmee ze dat ras ontwikkelden niet prijs geven. In dit geval is Goldita waarschijnlijk afkomstig van De Ruyter, die onderdeel was van Monsanto. Monsanto is intussen overgenomen door gif-gigant Bayer) https://www.deruiterseeds.com/nl-nl/over-ons.html Quote In mijn moestuin heers ik als een tiran.Wie niet luistert wordt onthoofd of uitgetrokken.Wie gehoorzaamt wordt opgegeten.De ondergrondse organismen houd ik te vriend, om mijn macht te behouden. Link to comment Share on other sites More sharing options...
Roland Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Door de superieure smaak van Sungold F1 hebben vele geprobeerd een Open Pollinated Sungold OP versie te creëren (zaadvaste variëteit). Hieronder een aantal rassen welke ik gevonden heb: Sungold Select Sungold Select II Big Sungold Select Ambrosia Gold Ambrosia Orange UBX Ambrosia Red Big Orange Volunteer Sunsugar? Zijn er nog meer? Echter allen voldoen bij lange na niet aan het smaakprofiel van de originele Sungold F1. Reinhard Kraft heeft de bovenste 3 rassen na jaren lange selectie gerealiseerd maar geeft zelf aan dat je beter voor een perfecte smaak de Sungold F1 kunt planten. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Adrielle Posted March 4, 2021 Share Posted March 4, 2021 Tiny Tim, ontzettend sterk en veel vrucht. Dit jaar ook Tomberry gezaaid, ben benieuwd Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Gallox Posted November 20, 2023 Share Posted November 20, 2023 Op 3-3-2021 om 10:05, jochenb zei: ik had een superieur tomaatje, het noemde ministar van het vlaams zaadhuis. Maar vind het nergens meer terug Topic is al twee jaar oud, maar misschien lees je dit nog eens: Ik ben ze vandaag tegen gekomen, bij vreeks zaden (online). 1,95 euro voor 15 zaden. OLIJFTOMAATJE 'Sinister Minister', 15 zaden 1 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts