Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste moestuinliefhebbers,

mijn naam is Bas en ik ben sinds dit jaar fervent peperteler (growlog). Tijds mijn studententijd (en die was iets langer dan normaal) heel wat getuinierd. Zowel op zaterdag met de hovenier als thuis in de (gemeenschaps)tuin, en op wat grotere schaal in de o.a. de Zwitserse alpen. Helaas heb ik nu de ruimte niet voor een mooie volle grond moestuin dus ik beperk mij tot een kleine kruidentuin en teel peper- en tomatenplanten in potten. Daarnaast ben ik sinds eind vorig jaar bezig met mij te verdiepen in hydroponics, geïnspireerd door een hydroponic tafeltuintje (tabletopgarden) waar ik in Helsinki tegen aan liep. Zonder blauwe plekken gelukkig.

Wat kom ik hier nu doen? Twee dingen eigenlijk.

Ik kom kijken of er hier mensen zijn die ook op kleine schaal hydrocultuur telen. Moestuinliefhebbers zullen vast niet de hele winter in de zetel gekropen zitten . Ik hoop hier dus het een ander van op te steken.

Verder zal ik van tijd een vraag willen stellen of wanneer binnen handbereik een antwoord willen geven.

Met vriendelijke groenten,

Bas

Geplaatst:

Welkom. Als het kan verlengen of vervroegen we het seizoen (in het najaar of het vroege voorjaar) een beetje maar in de winter ligt het wel een beetje stil

Geplaatst:

Welkom op het forum. Ik heb er wel eens wat over gelezen over het kweken van planten met hydrocultuur. Het leek me erg interessant maar ook erg ingewikkeld en vrij duur als je het op een kleine schaal voor jezelf teelt. Dus vertel gerust wat meer als je daar zin in hebt,ben benieuwd.

http://www.hobbyzaden.nl

Zaden te koop al vanaf 0,25 €.

Geplaatst:

heey Bas, leuk je hier ook te zien

als je het mij vraagt zijn er maar weinig moestuinders die met Hydro werken...

's winters ruimen we de rommel op de tuin op en verzamelen we zaden

omdat ik niet zonder enige vorm van tuinieren kan houd ik me ook met pepers bezig...én natuurlijk omdat ze fantastisch leuk zijn!

Geplaatst: (aangepast)

Hoi Bas, welkom..

Van mij zal je niets kunnen opsteken, ik ben een echte "buitenkweker", ik ben wel erg benieuwd in je ontdekkingen en de voortgang van je tuintafeltuin,leuk voor hen die zonder tuin zijn!

aangepast door Gast

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst: (aangepast)

Wat een leuk welkom! Er is iets met plantenliefhebbers en leuke fora... bedankt iedereen!

Ja, foto's. Ik heb er heel veel . De meeste staan verspreid over m'n kweekverslagen van afgelopen jaar. Voor wie het eens zien wilt, hier m'n kweekverslag van dit jaar, op het Chillipeper.nl. En hier m'n binnenkweek seizoen 2011-2012 op een nieuw chilipeperforum PeperRus. Verder hou ik een blog bij, zoals als in de openingspost staat. Deze is meer op enkel de hydrocultuur gericht, op die van de Zengrow.

Hydrocultuur, ja waarom zou je? Immers wat is er mooier dan klei onder je laarzen, je steeds terug omlaagzakkende opgestroopte mouwen, het wegzakken in een juist omgespit perceeltje, de geur van de aarde wanneer deze na de laatste vorst weer opwarmt of de voldoening, die zalige rozigheid die je kan overvallen na een dag noeste arbeid in weer en wind! Niet veel hé! Hoogstens de geur van gebakken uien... voor de hutsepot, hehe.

Weet je wat het is. Telen op hydrocultuur haalt het bij beleving nooit bij het verbouwen van je eigen groentjes in de tuin, dat moet je dus ook niet verwachten of proberen te evenaren. Het gevoel en de voldoening van teelt in volle grond komt uit een combinatie van beproefd resultaat en genetisch geheugen, als je begrijpt wat ik bedoel? (1983, Toonder Studio's)

Misschien kan je het beste het vergelijk maken tussen het zien van een cabaretshow, live of op tv. In beide gevallen bezoek je het toilet, loop je om een versnapering en/of zak je eens goed onderuit. Toch mist thuis de ambiance van het massaal samen 'ondergaan' en de spanning die je onherroepelijk overvalt wanneer je ergens op de eerste rij zit. Maar uiteindelijk is de voldoening bij het lachen toch min of meer hetzelfde. Het is een ander manier van beleven en ervaren, maar met als overeenkomst het streven naar een zo voldaan (of misschien optimaal) mogelijk eindresultaat. Deze voldoening zal zich in de tuin veelal uiten in veel spruiten, hete pepers, zware pompoenen, zoete druiven, dikke winterpenen, smaakvolle tomaten, volle peulen, kilo's patatten, grote kolen en ga zo maar door. We willen namelijk verzamelen en verbouwen. De aard van het beestje. We willen zekerheid in een onafhankelijke vrijheid.

In het streven naar optimalisatie ga je je grond bemesten, kies je de juiste soorten (selectie = veredeling), begin je wat vroeger met het kiemen van je zaden, ga je irrigeren of koop je een kosmoskalender. Bij gebreke van een tuin stap je over op potten, emmers en specietonnen, en wordt het dan buiten te koud dan verken je je kansen binnenshuis... Waarom als een pinguïn aan één habitat blijven hangen, wanneer je je als kakkerlak overal thuis kan voelen Bovenal, het belangrijkste is dat je doet wat je leuk vindt, de resultaten spreken dan veelal voor zich!

Appels en peren. Fruit en groenten. Eten en drinken.

Vandaag 13 uur gewerkt, tijdens het schrijven genoten van een rode Chimay en een fijne Lagavullin, die laatste stond al 3 jaar in m'n kast 'te zijn'... Dusss, rozigheid ten top! Een heel fijn weekend voor u allen, tijd voor de spreekwoordelijke wol!

aangepast door Gast
Geplaatst:

Prachtig betoog. We hebben er een moestafelnierende filosoof bij.

Wat ik niet begrijp is dat jij een Lagavullin 3 jaar in de kast hebt.

ik heb een een lekker glaasje cognac Ménard en zeg: Proost!

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:
Prachtig betoog. We hebben er een moestafelnierende filosoof bij.

Wat ik niet begrijp is dat jij een Lagavullin 3 jaar in de kast hebt.

Ik heb een een lekker glaasje cognac Ménard en zeg: Proost!

Wie bewaart, die heeft wat... Nee, ze stond niet alleen...

Leuk peperfilmpje op je blog

Dank je.

was ook leuk om te maken. Alleen was ik toen zo enthousiast over die jiffies dat ik dacht dat iedereen dat wel zou zijn en we dus een hoop zouden kunnen besparen door overzees een pallet te kopen...
  • 3 weeks later...
Geplaatst:

Een beetje laat maar toch nog een welkom van mijnerzijds in deze 'donkere' dagen.

Je hebt idd een aardig betoog gehouden, eentje die iedereen zal begrijpen

We zijn uiteraard altijd benieuwd naar nieuwe ideeën, liefst vergezeld met foto's.

Good things come in small packages

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...