RW5 Geplaatst: 22 april 2021 Geplaatst: 22 april 2021 Wat is een goedkope manier om voeding aan de planten te geven? Quote
acpronk Geplaatst: 22 april 2021 Geplaatst: 22 april 2021 Je kan de normale 12-10-18 geven, die kun je overal kopen.Er is ook zogenaamde aardbeienmest 7-14-28, die is een klein beetje duurder.Als je het luxe wilt doen dan kun je Kristalon Oranje 6-12-36+3+sporenelementen kopen. Maar daar is als particulier bijna niet meer aan te komen door een domme EU richtlijn aldus Van Namen. Edit: zojuist besteld bij Karo BV.Wel 20-30 euro duurder dan bij Van Namen, maar ik heb geen tuinbouw inschrijving bij de KvK, en om dat toe te voegen op mijn KvK inschrijving voor alleen een zak mest is me ook weer wat. Quote Mijn Instagram: https://www.instagram.com/pronksparadise/
rorror Geplaatst: 22 april 2021 Geplaatst: 22 april 2021 Je kan ook b.v. een klein verpakking van Kristalon Oranje kopen: https://www.dehobbytuinder.nl/voeding-en-bestrijdingsmiddelen/voeding-en-meststoffen/overige-voedings-en-meststoffen/npk-meststof-6-12-36-1kg/ Als je bij een distrubuteur in de buurt woont, kan je misschien ook gewoon kas betaling doen aan de deur. Heb ik zelf in het verleden bij groothandels gedaan. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
DirkDW Geplaatst: 26 april 2021 Auteur Geplaatst: 26 april 2021 Ik geef ze deze meststof. Of het goed werkt zal ik je pas later weten te vertellen Quote
DirkDW Geplaatst: 26 april 2021 Auteur Geplaatst: 26 april 2021 Op 16-4-2021 om 17:45, loes zei: Lambada is een vroege aardbei, geen bloemen verwijderen want dan heb je geen oogst. Geen idee of de locatie van je planten tussen de frambozen handig is maar dat merk je vanzelf. Goede tip! Deze zet ik in de startpost. Quote
loes Geplaatst: 26 april 2021 Geplaatst: 26 april 2021 (aangepast) Je hebt nu staan dat je bij de midden en late planten wel bloemen mag verwijderen. Dat zou ik ook niet doen want ook dat zijn eenmalige dragende aardbeienplanten en die maken maar per seizoen maar 1x bloemen aan. Alleen bij doordragende rassen zoals bijvoorbeeld de bekende Ostara kan je de eerste bloemen verwijderen zodat de planten eerst iets sterker worden voordat er energie naar de bloemaanmaak gaat. Doordragers maken zoals de naam al zegt het hele seizoen door nieuwe bloemen aan. 26 april 2021 aangepast door loes Quote
RobO Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 @Vinky in het begin is het blad hier ook klein, later trekt dat bij (heel misschien zit er een ziekte in je moederplant? stengelbasisirot, dan heb je ook klein blad en later verslapt alles) 1 Quote
DirkDW Geplaatst: 27 april 2021 Auteur Geplaatst: 27 april 2021 Net ontdenkt dat ik ook een vroege heb waar ik de bloemen af trok. Maar mijn plan was reeds om eind april te stoppen met bloemen af te trekken. Dus ik laat ze maar doen nu Quote
DirkDW Geplaatst: 27 april 2021 Auteur Geplaatst: 27 april 2021 (aangepast) 3 weken later. De elsanta en ostara zijn wel gegroeid. De 2 andere soorten zijn niet zoveel veranderd. Ook de 2 ostaras die ik binnen wat verder wou laten groeien zijn niet veranderd. Ik steek het op de koude nachten (wederom was het gras wit deze ochtend...) Nog een week geduld, dan is het eindelijk gedaan met die koude nachten... 28 april 2021 aangepast door DirkDW Quote
rorror Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 Als je ze niet ziet groeien bovengronds, dan zijn ze hoogwaarschijnlijk aan het wortelen ondergronds. Heb gister een klein half emmertje vol bloemtrossen verwijderd. Ik gok voor de laatste keer. Zal straks nog even een fototje posten met verschil van vorige week. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Moonsparkle Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 Halen jullie alle eerste bloemen weg? Of alleen de grootste? Of kan ik de eerste knoppen nu ze nog dicht zitten verwijderen? Quote
rorror Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 (aangepast) @Moonsparkle Geldt alleen voor de doordrager "Ostara". Andere rassen heb ik nog geen ervaring mee. Ik haal daarvan de gehele stengel met knoppen weg. Waren er 3 a 4 per plant. Daarna gaan ze extra energie naar blad doen, en na paar weken zie je weer bloemknoppen opkomen en die laat je dan gaan. 13dagen sinds vorige foto. Al redelijk blad, nog een paar weken en ze dan kan het blad op de draadjes rusten. 27 april 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vinky Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 13 uren geleden, RobO zei: in het begin is het blad hier ook klein, later trekt dat bij (heel misschien zit er een ziekte in je moederplant? stengelbasisirot, dan heb je ook klein blad en later verslapt alles) Dank voor je antwoord @RobO, dat stelt me gerust. Ik zal nagaan wat stengelbasisrot is, en ga kijken of ik daarmee te maken heb. Veel dank voor je reactie 👍. Toch zou ik ook graag andere reacties zien. Misschien willen anderen ook nog eens kijken naar mijn vraag die ik op 16 april stelde, en waarnaar ook @Adrielle nieuwsgierig was. Waarom blijft het blad zo klein van tweedejaars Ostara's? De vraag werd ondersneeuwt door weer andere vragen en berichten en is toen misschien gemist door de Aarbei-kenners hier : ik wacht op u 🥰. @rorror misschien? Quote
rorror Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 @Vinky Heb je een foto van hoe ze er nu bij staan? In de eerste jaar krijg je maar weinig stekken van de Ostara. Het 3de jaar mega veel. Had van 1 plant in pot in 2019, 35 stekken tegelijk, waarvan de 24stekken nu dus 2x12 in de bakken staan. Moederplanten stonden die eerst dus op een andere plekt? Dus uitgegraven en verplaatst? Dan stonden ze bij het bericht posten 6weken op hun plek, en nu 8 weken. Bij verplaatsen beschadig je wortels, waardoor de huidige blaadjes de energie moeten opbrengen om wortels aan te maken, en dus ook weer klein blad maken omdat de wortels nog aan groeien zijn. Ziekte / en te veel groeipunten verwacht ik niet. Gebrek aan voeding? Kan, maar je hebt ze voorzien van 'mest'. Wat voor mest heb je gebruikt en Hoeveel. In de twee aardbeien bakken ging bij mij in het voorjaar 600gram koemest korrels bij. Komt neer op 25g per plant. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Vinky Geplaatst: 27 april 2021 Geplaatst: 27 april 2021 Dank voor je antwoord @rorror: 9 minuten geleden, rorror zei: Bij verplaatsen beschadig je wortels, waardoor de huidige blaadjes de energie moeten opbrengen om wortels aan te maken, en dus ook weer klein blad maken omdat de wortels nog aan groeien zijn. De planten zien er nu uit zoals op de foto's van 16 april hier boven, maar dan iets sterker. De moederplanten zijn verzet 26 februari. Dat verzetten heeft overduidelijk schade toegebracht aan de tweedejaars planten. In combinatie met wat @RobO zegt, wacht ik rustig af, wat de planten gaan doen. Dank voor jullie antwoorden 🥰 1 Quote
marjoleinvdh Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Ik begin ook voor het eerst met aardbeien. De frigo plantjes zijn binnen, korona (jaa daar had ik nog geen genoeg van 🤭) en favori. Nu staat er in het boekje dat ze niet direct in enkel compost mogen worden geplant, en laat ik dit nou net wel van plan zijn omdat ik een hele lading champost over heb.. weet iemand waarom dit niet mag? 1 Quote
Saalk86 Geplaatst: 14 mei 2021 Geplaatst: 14 mei 2021 Geen idee! Zet je ze in potten of in de grond? Heb hier de ‘dikke’ aardbeien soorten in de kas gezet begin maart en dat heeft absoluut geen windeieren gelegd! Tevens toen de plantjes begonnen te ontwaken er voeding bij gedaan en het lijkt erop dat dit dan eindelijk weer eens een goed aardbeienjaar wordt voor mij! Voor de mensen die dit jaar voor het eerst doen (met frigo oa), heb geduld! Ze komen we! 1 Quote Insta, leuke foto’s! https://www.instagram.com/waldengardening/
marjoleinvdh Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Ik zet ze in de grond. Maar het is hele vette kleigrond en ik pas in mijn hele tuin de no-dig methode toe. Mijn bedden zijn dus gemaakt met een 15cm laag champost en dat wilde ik bij de aardbeien ook doen Quote
rorror Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Ondertussen zitten de eerste bladeren boven de steun draadjes! Eerste bloempjes zijn nu open, daarvan haal ik nu niks meer weg. 1 Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Tobias Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Hoeveel bloemtrossen kan je ongeveer verwachten bij 2 jarige plantjes? Quote
rorror Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 3 minuten geleden, Tobias zei: Hoeveel bloemtrossen kan je ongeveer verwachten bij 2 jarige plantjes? Juni dragers of doordragers? Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
rorror Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 Geen ervaring mee. Dus even afwachten op iemand anders zijn ervaringen. Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Patrijs Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 (aangepast) Veel. Tel jij ze of moet ik ze tellen?😉 Dit zijn de eerste bloemtrosjes, de rest zal nog komen. Een jarige stekken: 15 mei 2021 aangepast door Patrijs 2 Quote De moestuin van Patrijs
rorror Geplaatst: 15 mei 2021 Geplaatst: 15 mei 2021 (aangepast) @Patrijs Je eerste bed is wat oogt wat gelig? Magnesium te kort? Geweldig veel bloemen! Kan je trots op zijn. 15 mei 2021 aangepast door rorror Quote Gebreksverschijnselen, aandoeningen, in Paprika of Pepers.
Aanbevolen berichten
Doe mee aan dit gesprek
Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.