EvaB65 Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Hallo! k ben geen ervaren moestuiner, heb alleen wat in bakken geplant. Maar dit jaar heb ik een lapje moestuin, en wil het graag in één keer goed doen. Dus: wat moet ik gebruiken voor het zaaien van mijn groentezaden? Ik gebruikte eerder altijd zaai en stek grond, maar lees nu allerlei berichten dat dit (vooral bij Pokon) ook mis kan gaan en die ervaring heb ik ook wel. Maar potgrond is vaak zo grof. Wat adviseren jullie? Potgrond mengen met zand (en wélk zandsoort)? Ander merk stekgrond? Of vermiculiet? (ken ik niet, iemand ervaring?) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobN Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 Leuke vraag, het ligt er een beetje aan hoe je te werk wil gaan. Persoonlijk heb ik gemerkt dat zaden goed ontkiemen in zaai en stekgrond, maar ze later wel verspeend moeten worden naar voedselrijke grond. In zaaigrond zit nagenoeg geen voeding. Ik gebruik het zowel in potjes maar ook in de volle grond. Ook maak ik perskluitjes van potgrond en zaaigrond combinatie. In grotere p9 potten vul ik vaak 80% gewone/goede potgrond, en het bovenste laagje met zaaigrond zodat ze gewoon door kunnen groeien zonder verspenen. Verschilt per groente hoe ik iets gebruik. De fijne zaadjes als sla enzo doen het super in zaaigrond. Stevige gewassen als kool, mais, pompoen etc kunnen prima in gewone potgrond. Nu de vollegrond, ik heb zware grond, klei. Ik teel graag wortels, en die willen losse grond. Ook heel fijn zaad. Als ik die gewoon strooi over klei, en de zon staat erop, wordt het een soort beton waar fijne zaadjes niet echt lekker uit kunnen groeien. Wat ik dan doe, ik heb zowel zaailint als los wortel zaad, een strooi goed losmaken en vermengen met kokosgrond om het wat luchtiger te maken, een geultje trekken en dit vullen met zaaigrond, bevochtigen en bijvullen met zaaigrond en nog een keer bevochtigen, dan pas zaaien of het zaailint leggen, en dun een nieuwe laagje strooien zodat de zaden bedekt worden. Dat laagje aandrukken, en niet meer besproeien anders stroomt het soms weg. De eerste 2 keer heb ik het goed vochtig gemaakt waardoor het dunne laagje die vocht prima meekrijgt. Beetje aandrukken natuurlijk maar gaat prima. Ik gebruik altijd potgrond voor groenten van DCM en stekgrond van DCM, omdat ze hier in de buurt alleen dit of goedkope rommel potgrond verkopen. Daar zitten altijd halve stukken schors en andere te grove stukken in. En ik zie ook altijd zand, en het is pikzwart. Prima voor de perkplantjes maar de groente doet het bij mij beter in de DCM grond. 1 Quote Onkruidmanager 1.0 Link to comment Share on other sites More sharing options...
Patrijs Posted February 23, 2021 Share Posted February 23, 2021 (edited) Mooi verhaal van RobN, Ik kan nog aanvullen dat je bij sommige planten die veel voeding willen ook i.p.v. potgrond (zelfgemaakte) gezeefde compost kan gebruiken. Het bovendeel vul ik dan met potgrond. Dit bij courgettes etc. Die vragen ook veel grond dus dat scheelt weer met je eigen compost. Ook bij kleine slokopjes als prei kan dat, ik gebruik dan compost met oude mest onderin zodat ze even vooruit kunnen qua eten. Dit jaar vanwege het makkelijke Pokon zaaigrond me besteld met de zaden, we gaan het zien. Edited February 23, 2021 by Patrijs Quote De moestuin van Patrijs Link to comment Share on other sites More sharing options...
Oudholland Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Om binnenshuis voor te zaaien gebruik ik een mengsel van 50% universele potgrond en 50% kokospotgrond, beiden huismerk van de Welkoop. Dat zeef ik dan met een fijne grondzeef (ik heb deze, maar een andere is net zo goed). Verspenen van de net gekiemde plantjes doe ik in hetzelfde grondmengsel (natuurlijk wel nieuw); bij de 2e keer verspenen weer hetzelfde mengsel, maar dan meestal niet meer gezeefd. Ook gaat er dan wat compost door en bij de voedselvragende planten (kool, tomaten, pepers) een paar handjes koemestkorrels per emmer mengsel. De normale universele potgrond geeft een goede basis (en is relatief goedkoop); de kokospotgrond houdt heel goed vocht vast en maakt het luchtiger. En zorgt ervoor dat als je de plant per ongeluk wat te laat water geeft, de kluit toch makkelijk weer water opneemt. Dus de mix van beiden zorgt voor een voor mij mooi mengsel. Ik zeef het wel, want in de universele potgrond zitten soms wat grove vezels etc, waardoor het eruit halen van kleine tere plantenwortels moeilijker gaat (die groeien zich daarin vast); de gezeefde grond valt er makkelijker vanaf zonder de wortels te beschadigen. Buiten zaai ik de meeste dingen gewoon direct in de volle grond (zandgrond). Maar ik ga dit jaar uitproberen om de wortels etc te zaaien in een klein geultje potgrond. Ik heb nog meerdere zakken gebruikte potgrond staan, waarin o.a. dahlia's en andere tuinplanten hebben gestaan. Puur omdat de grond zo snel droog wordt, en met water geven er dan snel een korstje op komt en het water eigenlijk maar een mm de grond in gaat (en de kiemplantjes er dan niets aan hebben). Dus gewoon voor het gemak van water geven, als experiment om te kijken of het dan beter/makkelijker gaat dan de afgelopen 2 jaar... 1 Quote Oudholland Hebban olla vogala nestas hagunnan hinase hic anda thu, wat unbidan we nu? Link to comment Share on other sites More sharing options...
Goudsbloempje2 Posted February 24, 2021 Share Posted February 24, 2021 Ik gebruik zelf geen stekgrond. Voor de plantjes die binnen staan gebruik ik (biologische) potgrond. Plantjes die de koude bak in gaan (zoals erwten nu) gaan in een mengel van ca 50% compost en 50% (zand)grond uit de tuin of oude potgrond. Vroeger deed ik alles in potgrond maar dit scheelt een hoop geld en heb er geen negatieve ervaringen mee. Als ik twijfel of het goed zal gaan meng ik er nog wat vermiculiet doorheen, maar dat doe ik maar heel beperkt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts