Ga naar inhoud

Wat is er hopeloos mislukt in 2021 ?

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Misschien een beetje vroeg, maar ik vrees het ergste.

@Mellie  Eustoma !! Helemaal lekker gemaakt met filmpjes op youtube.

Gezaaid op 14-1-21. Warmte, licht, aandacht, meneer werd jaloers.

Dit is het resultaat tot nu toe. Nog nooit zo’n mierderige, inactieve zaailingen gehad.

Gekleurde knopjes zijn kopspeldjes, ter vergelijking. Ha !

B930611F-150D-491C-BA86-20EB9976D143.thumb.jpeg.4982b812ce2d7a0ab32e652c09c57e65.jpegC35A4CEC-FB50-4953-9247-B2EEA105CEDF.thumb.jpeg.c6ccbfd338d9744695b2c104adcb918b.jpeg

• 7 maanden later ...
Geplaatst:

Zoete aardappels. Ik heb het nu meerdere jaren geprobeerd. Te veel gedoe.

De oogst, zowel van het veld alsook uit de kas is de moeite en plaats niet waard.

Die houden we er dus NIET in.

Geplaatst:

Trouwens, die Eustomas, das is niets geworden. Enkele plantjes zijn nog minimaal gegroeid en vonden het toen welletjes.

Er is nog een stevig gesprek gevoerd, voordat men geherhuisvest werd op de composthoop. Ja zeg, ik blijft niet motiveren !

Geplaatst:
41 minuten geleden, Amrutten zei:

Zoete aardappels. Ik heb het nu meerdere jaren geprobeerd

Idem hier. Dus dit jaar geen zoete patatten. Maar toevallig ligt er nu weer een voor de keuken overjarig exemplaar te spruiten in de vensterbank. Misschien iets voor het voedselbos…

We zijn allemaal kinderen van de Aarde  🌎

Geplaatst:

Eeh…paprika!  Iets waar ik me totaal geen zorgen om maakte…die lukken altijd. Nou…niet dit seizoen!  Echt…paar keer opnieuw gezaaid..opgevreten door beessies….gewoon niet gelukt. Wat ik overigens niet merk aan mijn paprika voorraad, want ik heb veel paprika’s gekregen van Jorieke en Joep. 

Prei- preivlieg

kool…had 12 planten…niks gelukt. 
augurken….meestal net onkruid….gewoon NIKS. 

wortelen

en toch…vond ik het een top seizoen! Van alles wat wel lukte had ik wel een beetje..of meer. De courgettes zijn de 100 gepasseerd…😂

heb nu al zin in volgend seizoen, en deze is nog niet eens afgelopen! 😂😉

Geplaatst:

Mijn aardappels zijn mislukt, en ook zo ongeveer alle sla dit voorjaar. Ook had ik 3 meloensoorten gezaaid maar slechts 1 soort gaf daadwerkelijk oogst. En geen appels, geen kersen, geen/heel weinig pruimen, bijna geen druiven. En ook bijna geen aardbeien. Oh! en bijna geen rabarber, net als vorig jaar. 

Maar net wat Jootje zegt: ook een boel WEL. Veel (voor ons doen...) walnoten, al maanden lekker wat sla, andijvie doet het altijd wel erg goed, kolen ook erg mooi, ik mag straks nog lekker wat kweeperen verwerken, we hebben heel wat paprika weg kunnen geven en zelf eten en zelf inmaken ook. Net als tomaten, al waren die niet bijzonder smaakvol. Ook komkommers hadden we genoeg, en vooral veel gras en onkruid door dat natte weer (en daar eten onze dieren dan weer graag van)

Geplaatst:

Paksoi, 3x gezaaid, opgekomen, uitgeplant, foetsie OF doorgeschoten. Er was geen middenweg blijkbaar. En wortels, dat was ook niks dit jaar en mijn frambozen snap ik ook niet. Ik hou het op een snoeifoutje...

Maar bonen!! Zooo veel!! En er hangt nog een hele lading voor droogbonen. Nog nooit zoveel kunnen oogsten daarvan. En komkommers. Ook gigaveel daarvan. 

Geplaatst:

Mijn rode kool planten werden na planten steeds afgevreten, totdat ik er een fles (met uitgeknipte bodem) overheen zette. Toen de planten in de fles te groot werden heb ik de fles verwijderd. Daarna zijn de planten doorgegroeid, maar wel met achterstand. Nu heb ik er één met een klein kooltje (grootte van een tennisbal) en de anderen hebben nog geen koolvorming 😕

Zou dit nog gaan lukken dit jaar, iemand ervaring/idee hierover?

Geplaatst:

Ooooo neeeeee mijn zuurkool
Het paste net in de zuurkoolpot en had er dan ook geen steen oid op. Ik keek er wel steeds naar, maar niet goed genoeg. Was een grote schimmel bleef en heel vies papperig. Heb een kwart weggegooid gisteren van de 8 kilo en misschien nog wel meer morgen… zucht.

Geplaatst:

Sla is hier ook hopeloos mislukt, normaal heb ik er het hele seizoen veel te veel, nu amper wat kunnen plukken voor een paar maaltijdjes, De aardbeien ook, bosaardbeitjes ontzettend veel, gewone totaal niks en de wedstrijdvenkel was ook niet zo'n succes , het ziet er wel naar uit dat ik misschien toch eentje ga hebben 🤞. De wijndruiven bij een vriendin waar ik veel tijd ingestoken heb ook niks. Maar ook weer dingen die redelijk tot goed gelukt zijn, het blijft elk jaar een verrassing.

Geplaatst:

In mijn rijtje met mislukt, kan ik dit jaar eigenlijk alles wel noteren…
Absoluut mislukt zijn de tomaten. Zo weinig gehad. Pompoenen. Mislukt…
Mijn Chinese kool: opgevroten toen ze perfect waren door stomme beestjes.
Parijse wortel nagenoeg niet opgekomen.
Bieten: alleen chioggia zijn opgekomen. Rest (nieuw gekocht zaad- niet. Heb 2 Portugese bieten die iets doen. Rest is non existent.

Papalo is ook een twijfelgeval. Opgekomen en doet het, maar is mislukt omdat ik dat zooooo smerig vind! Was qua geur veel te heftig voor me. Met water geven was er een takje geknapt en die geur achtervolgde me in de hele tuin. Brrrr. Eens maar nooit meer!

Aardappels had ik meer van verwacht, maar dat was zo verregend… ook wel semi mislukt.
Ik heb trouwens ook geen kers gegeten dit jaar. Allemaal weg door de vogels. 1 appel had vrucht, maar erg lelijke. De ander nul. Die appels heb ik uiteindelijk nog wel gebruikt voor door de rode kool.

Al met al een karig jaar en mijn slechtste seizoen ooit. Laten we hopen dat het nooit erger dan dit word
Gelukkig heb kk voor de komende 5 jaar weer genoeg pepers en paprika’s

Geplaatst:

Had iemand al tomaat gezegd? Maar ook sla, werd door engerlingen aangevreten, de rest door een leger slakken. Mizuna werd door slakken opgevreten of schoot door. Duitse raapstelen zijn door slakken opgevreten. Anijs is verdwenen na uitplanten. Stamsperciebonen zijn in de grond verrot. De paarse Japanse peterselie (cryptotaenia japonica purpurea) en de paarse shiso is niet opgekomen, net als de Kanarische kers en de dragon. En de physalis gaf nauwelijks rijpe vruchten. 

Ik heb er wat van geleerd denk ik.

Geplaatst:

Oooow ja zeker, de bonen! Die zijn ook mislukt, dat ik dát was vergeten! Die van mijn kinderen in potten hebben het tot de regenstormen heel goed gedaan. Daar hebben we wel wat van geplukt, maar niet van mij.

Mijn bonen, toch wel een dikke 60 stuks, zijn opgegeten door slakken. Toen in mei nog een x gezaaid. Daar kwam dit van op. Volgens mij waren het er een stuk of 10. Die gingen 2 meter de lucht, maar bonen geven, ho maar. Niet 1 bloem. Tot eind augustus uit het niets.

7437bc1d2e8b138ab23b79e167a9dce2.jpg

Deze zelfde bonen heb ik wéér gezaaid, omdat er zo weinig van was opgekomen. Nu kwam wel alles op. Bonen bleven plantjes van 50 cm hoog. Stambonen! En kijk eens aan… vol met bonen.

408f54076f60907a769fb87c600c7183.jpg

Ondanks dat we van die nieuw gezaaide wel aardig hebben kunnen eten, valt mijn boon avontuur dus heel erg in de categorie mislukt.

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...