Jump to content
Image Image Image Image Image
Image

Is dit een artisjok zaailing?

fre3ke

Recommended Posts

Ik had mijn grond/compost niet in de magnetron ontsmet (doe ik inmiddels wel) toen ik deze zaaide. Hij lijkt erg op een pompoen, vind ik. En de andere drie artisjokken kiemen helemaal niet, dat maakt deze nog wat verdachter. Iemand die kan bevestigen, of ontkrachten dat dit een artisjok is?

Hij heeft de blaadjes wat dicht, daarom lastig fotograferen.

IMG_20210315_121408.jpg

5 hours ago, Patrijs said:

Als je het daar volgt zie je ook hoe hard ze kunnen groeien tot ik ze uitplant.

Dank! Ik ben inderdaad gaan terugkijken in je blog. Maar het is erg lastig met foto's, merk ik. Ik denk niet dat ik duidelijkheid krijg totdat het echte blad verschijnt. Dat is over twee weken, als ik zo je blog bekijk.

Wow, 17 artisjokken? Ik vond 4 al veel 😄 

Ik heb ook nog niet opgegeven. Het zou toch wel heeeeeeel toevallig zijn dat een pompoen in het midden in het potje ontspruit. En bij zaailingen van pompoen/courgette lijken de bladnerven te beginnen bij de aanzet, terwijl mijn zaailing wat zijwaartse nerven heeft. Dus ik houd hoop. Maar niet voor de drie anderen. Ik begrijp ook niet waarom de opkomst zo slecht is, maar ik heb ze een nacht laten voorweken in kraanwater en misschien zijn ze kalkgevoelig. 

De artisjokzaden zien er ook anders uit dan pompoenzaden. Weet wel dat de artisjokzaailingen straks langwerpige bladeren krijgen (al heel snel). Ik heb ze jaren geleden voorgezaaid en heb er destijds geen foto's van gemaakt helaas, dus hoe de kiembladeren eruit zagen weet ik niet. Die lijken dus redelijk op pompoenbladeren. Weer wat geleerd.

Heb toevallig afgelopen week ook weer artisjok gezaaid, maar die zijn nog niet gekiemd. Destijds kiemden de zaden in ieder geval te goed, heb later veel planten weggegeven.

On 3/15/2021 at 1:30 PM, fre3ke said:

foto 'en profil'. Ik vind de lobbladen ook wel erg snel groot worden voor een meerjarige.

Zowel de foto als het snel groeien vind ik wel wijzen in de richting van artisjok.

Dit is de mijne.

20210317_135128.jpg

• Thanks 1

• 2 weeks later...
  • 1 month later...
  • 1 year later...

Hoe is het met jullie artisjokken? Ik heb een probleem met de mijne. Er is er nog maar één over en die heeft er moeite mee.

art1.jpg

Vorig jaar was deze nog groot, nu is die een paar keer opgekomen en afgestorven boven de grond, zie links. Zou de wortel verrot zijn? Blad verbleekt en krijgt spikkels.

Ik weet niet of er nu teveel of te weinig mest rondom zit, ik heb gevoed met vloeibare mest door het gietwater.

• Like 1

Je bent niet de enige. Bij mij hebben ze de winter niet overleefd, en bij Patrijs ook niet, allebei op zand. Ze zijn veel kwetsbaarder dan kardoen, dat is wel duidelijk.

Staat deze overlever in de volle zon? Dat maakt bij mijn nieuwe zaailingen het meeste verschil. 

Ach ja, in de moestuin in het park had ik een kardoen, in 2013 van een forumlid gekregen. Die werd drie meter hoog en kwam steeds weer op. Die mis ik wel, maar zou te groot zijn voor mijn kleine achtertuin.

Net niet in de volle zon, halfschaduw

Volgend voorjaar maar eens nieuwe artisjokken zaaien.

Edited by HuubvG

Bij ons op de volkstuinen staan op de tuinen in het midden (die de hele dag zon krijgen) echt enorme artisjokken. Ze overleven de natte winters blijkbaar omdat ze wat verhoogd geplant zijn. De mijne stonden weliswaar droger, maar met meer schaduw. Hebben het niet overleefd.

Ik heb nu nieuwe gezaaid op een zonnigere plek 🤗

• Like 2