Ga naar inhoud
Image Image Image Image Image
Image

frambozen en aardbeien.

aardbeijim

Aanbevolen berichten

Hallo.

Ik heb een aantal vragen:

-Hoeveel aardbeien(elsanta) en - frambrozenplanten(autumn bliss en tulameen) heb je ongeveer nodig voor 5 personen?

-Als je 2 soorten planten bij elkaar zet is dat erg kwa smaak van de planten(kruisen deze niet).

-Wat vinden jullie van deze soorten van planten.

Alvast bedankt

Wat is onkruid?Iets wat je niet moet zaaien maar toch uitkomt.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik dacht dat het kruisen alleen een probleem was met bramen en frambozen of zit ik er nu finaal naast?

Wat betreft smaak zal het niet veel uitmaken zolang ze voldoende zon krijgen en op het juiste moment geplukt worden

Autumn bliss heb ik ook staan en doet het prima.

Ene aardbeien kan je niet genoeg hebben

Maar 2 tot drie bedjes lijken me meer dan voldoende voor een dagelijks portie aardbeien voor 5, en van het overschot wat je wellicht zult hebben kun je lekker jam maken!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Voor de aardbeien is het te laat om ze te planten. Frambozen kun je planten van november tot en met maart.

Ik denk dat Eut met een 'bedje' een opgedeeld stukje tuin bedoeld. Bijvoorbeeld 1,20 breed en ... lang. Dan tegels en dan weer een bed van 1,20 breed en ... lang.

Ik weet niet of je een moestuin hebt of van plan bent om de aardbeien in de makkelijke moestuin te zetten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb pas nog aardbeien gerooid en de uitlopers(stevige scheuten) uitgeplant op een nieuw bed. Mijn ervaring is dat ze het vrijwel altijd doen als het maar niet vriest als je ze uitplant.

Ik moet wel zeggen dat ik ze op worteldoek zet, waaronder een ietwat bolle rug van goed met compost vermengde aarde, erboven (groene bouw)netten over stukken gebogen elektrobuizen. Zo zijn ze van boven en beneden beschermd.

En aardbeien-plantjes kopen ?

Heb je niemand in de buurt die nog wat jonge gewortelde scheuten over heeft ?

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zal zaterdag eens even voor je kijken hoeveel ik er nog heb, ik stop namelijk altijd wat jonge plantjes in een geul voor het geval ik volgend jaar nog iets moet bijplanten en ik moet nog een oud bed rooien daar staan ook nog jonkies.

En Riemst is maar een steenworp over de grens, ik woon 10 km van Maastricht richting Vaals/Aken.

gr Jos

Link naar reactie
Delen op andere sites

In principe heeft Jorg helemaal gelijk, adviesdatum voor aardbeien planten is voor 20 augustus of zo. Door dat ik vorig jaar de hele tuin verbouwd heb zat ik rond deze datum nog met mijn aardbeienuitlopers in potjes en heb deze toch in de grond gezet, tegen mijn verwachting in had ik dit jaar een zeer ruime oogst. Ik heb ze wel op de zelfde manier als Jos geplant echt een aanrader: nooit meer onkruid,schone vruchten zonder dat gekloot met stro en door de rug te verhogen, geen vorstschade en als eerste van ons volkstuincomplex aardbeien aan de planten.

Even a broken clock is right twice a day

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

• Nieuwe aanmaken...