Jump to content

Zelf zaadlint maken

wilma

Recommended Posts

beste mensen , ik heb een vraagje.

Is wil proberen zelf zaadlinten te maken van kleine zaadjes.

De reden. het slecht kunnen zien waar je een zaadje neerlegt als ik in de tuin bezig ben. Of de zaadjes komen op een hoopje of zijn nergens meer te vinden.

De manier van wc papier neerleggen is een optie maar dan moet ik nog een vergrootglas mee pakken in de tuin. Zie je het voor je?

Nu dacht ik om van hetzelfde papier linten te knippen voor het kleine zaad die ik In huis wel met het vergrootglas netjes op afstand kan leggen, dan een 2e lint er op maar dan komt de vraag,,, waarmee plak ik die 2 linten aan elkaar. aangezien wc papier erg dun is kun je niet veel lijm gebruiken dacht ik. Hoe pak ik dat aan? is dit te doen, Lekker knus bij de warme kachel zitten prutsen lijkt me wel wat. vr gr Wilma

ik heb diverse filmpjes hierover gezien op you tube, volgens mij doen ze dit met bloem, dit was hem geloof ik:

Het zaad heeft geen tijd om te ontkiemen in dat kleine beetje lijm, het is sneller droog door het papier wat vocht opzuigd

Wouttie

People who say it can't be done should not interrupt those who are doing it !

Ik heb er al gemaakt.

Plakken met rijstlijm.

Best gebruik je Sushi rijst die kleeft al van zichzelf.

Lekker koken tot het een fijne brij is, duurt wel een klein uurtje.

Dan in de blender om eventuele korreltjes alsnog tot pap te malen.

Doe dit in een knijpfles met klein teutje en plakken maar.

Op de plaats waar zaad komt een druppeltje rijstlijm, zaad erin, effe platdrukken met een vinger en een nacht laten drogen.

Ik gebruikte reepjes gesneden van krantenpapier, de lengte plak je met de rijstlijm aan elkaar tot de gewenste lengte.

Het papier is maar 1 laag, erop het geplakt zaadje, komt niet los.

heel goed van je Borsalino deze tip. Hier ben ik blij mee. Ja, pillenzaad heb ik ook maar er is niet van alles in pilvorm te krijgen. zo doende de vraag voor lint. Ook voor bloem zaad is lint een uitkomst. groet Wilma

Leuk idee eigenlijk, maar veel werk denk ik.

Zat te denken

Ik werk bij een koffiebranderij.

Hier worden ook pads gemaakt.

Daar blijven van die grote dubbele vellen filterpapier over met uiteraard een rondje eruit.

Zal eens vragen of ik er wat van mee mag nemen, en uit proberen.

Is misschien ook handig om bv aardappelen te poten, zo'n vel( enige meters lang en breed) uitspreiden over de grond en dan gaten maken in de rondjes. Afstand is dan exact gelijk overal, papier vergaat op den duur.

Helpt misschien ook wel tegen onkruid

• 11 months later...

appelvrouw, en de andere geinteresseerden,

ik ben er niet toe gekomen om de linten te maken.

had al sushi rijst gekocht om te plakken

reden;

afgelopen seizoen zijn we niet zo veel in ons buitenverblijf geweest door omstandigheden,dus op de koude grond is er weinig gekweekt

wel veel op mijn vaste huisadres

daar gebruikte ik een verscheidenheid aan potten waar ik alle soorten groenten in zaaide.

t gemak hiervan was, klein zaad b v peentjes e d kon ik aan tafel zittend nog mooi in t potje deponeren zonder lint ,dus zo doende.

soms heb je plannen , en die komen niet altijd uit zoals je gedacht heb.